wheelie
Fra : Cwinn

Dato : 05-08-03 09:23

Kan ikke rigtigt få Honda'en til at trække på baghjul.. Nogle gode råd??

Mvh
Christian
Honda VF 500 F2

Fra : Jens Arnfast

Dato : 05-08-03 09:31

Cwinn wrote:
> Kan ikke rigtigt få Honda'en til at trække på baghjul.. Nogle gode råd??

Giv gas?

Men ok, accellerer hårdt (til rpm lidt over max moment), slip gassen så
forenden dykker, når forenden er på vej op igen giver du fuld gas igen.

Det kunne ihvertfald nemt få XJ600'eren på baghjul, men tag det stille
og roligt - så kommer det ligeså stille :)

Der er også et filen-på-koblings-trick men det har jeg glemt og aldrig
praktiseret.

--
-jens
RSV1000 '99

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 05-08-03 09:42

Du kan altid gøre det, at du giver mere og mere gas når du starter. F.eks.
4K rpm og så *slip* koblingen. Hvis forhjulet ikke letter der, så prøv 5K...
etc...

Du skal selvfølgelig holde gassen i bund samtidig

Start forsigtigt - og helst et sted hvor der hverken er folk foran eller
bagved.

Fra : Benz...

Dato : 05-08-03 10:12

Henrik Steen Larsen wrote:

> [...]
>
> Du skal selvfølgelig holde gassen i bund samtidig
>
> Start forsigtigt - og helst et sted hvor der hverken er folk foran

Skal du til r4f på mandag?
Jeg over vejer det. Hvis altsår der stadig er pladser.

--
mvh Benz... R6 millennium
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 05-08-03 10:59

> Skal du til r4f på mandag?
> Jeg over vejer det. Hvis altsår der stadig er pladser.

?

På mandag er jeg lige hjemvendt fra Thy...

Fra : Benz...

Dato : 05-08-03 12:57

Henrik Steen Larsen wrote:

> ?
>
> På mandag er jeg lige hjemvendt fra Thy...

Når men du snakkede bare om det.
Jeg har tilmeldt mig. Mangler bare at betale.

Håber at vejret holder tørt!
:)

Fra : Benz...

Dato : 05-08-03 10:09

Jens Arnfast wrote:

> Giv gas?
>
> Men ok, accellerer hårdt (til rpm lidt over max moment), slip gassen
> så forenden dykker, når forenden er på vej op igen giver du fuld gas
> igen.

Man kan også suplere dykket med bag bremsen. For lige at få den lidt mere
ned. Og så er der også større chance for at man husker at holde foden på bag
bremsen.
:)

Fra : Janner

Dato : 05-08-03 11:15

Allerførst finder du et stykke lige vej, helst uden alt for mange strissere
i nærheden. Strissere hader folk der har det sjovt på motorcykel.- Så pas
på. Den lokale hovedgade er jo ellers det foretrukne sted, men dit kørekort
vil være i fare, hvis du da har sådanne et tilbage. Der er 2 måder at få
næsen i vejret på. Enten ved at have en rigtigt kraftig maskine, der selv
kan trække sig op, eller ved hjælp af koblingen. Korte, lette og kraftige
cykler kaster ofte næsen i vejret ved bare at ramme ca. 6000 omdr/min-
slippe gassen.- For så at vride øret helt om. Til sidst vil en kombination
af vægtfordeling og træk på baghjulet, gøre at den kommer op. Alle andre
dødelige, er som regel nødt til at voldtage sin kobling. - Her fortæller vi
hvordan.

Sæt dyret i første, kør stille og roligt til du når omkring 6-7000
omdr./min. Her begynder de fleste cykler at have mere power. Bøj armene ind
til en sådanne stilling at du kan gi' et ordentligt ryk i maskinen. Nu
kommer så det svære.- Med omdrejninger omkring de 6000 trækker du din
kobling.- Brug 2 fingre, for at have bedst muligt fat i maskinen.- Vrid
øret, slip med de 2 fingre og riv tilbage i styret. VIGTIGT ! Gør det hele
som én konstant bevægelse og den vil sende næsen i vejret.

Hvis dit forhjul ikke kom op, er det enten fordi den ikke fik nok gas imens
koblingen var trukket, eller også slap du ikke koblingen hurtigt nok.
Chancerne for at kippe helt bagover er meget små, så bare bliv ved at øve
dig til du bliver rigtigt airborne.

Efterhånden som du bliver vandt til at køre rundt med næsen i vejret, så
prøv at brug gassen, til at holde den oppe. Mere fart, jo nemmere føles det.
Nå, men det er først, når du lærer at få den i anden gear, at de rigtigt
lange wheelies kommer. De er faktisk også mere sikre end 1.gears wheelies,
fordi cyklen finder ind til et balance punkt og cyklens power ligger bedre
fordelt.

For at få den i anden gear på den rigtige måde, skal du skifte gear imens
cyklen er på vej op. Brug endelig ikke koblingen, men sørg for, at skifte
til 2.gear, når hjulet er oppe i hoved højde. Cyklen vil falde lidt imens du
skifter, men så skal du kontrollere den med gas håndtaget.

Hvis du har fået den i 2. gear er du rigtigt godt i gang. Nu skal du så bare
have den helt om til balance punktet. Der findes helt sikkert, en hel del
beregninger for, hvilken vinkel dette er. Disse har vi ikke, men en grund
regel kan man da altid bruge.- Det er fandens langt oppe, og du ved det når
du er der. Cyklen begynder at føles lidt svævende og let. Desuden er det
ikke en kæmpe kamp for at holde den der oppe. Bare sørg for at modulere
gassen, så du holder cyklen i en vinkel, hvor du ikke bliver skræmt.

Husk! Hvis du bare klør på vil du nå det 2.gear, og så er der selvfølgelig
altid 3.gear, 4.gear.

Held og lykke

Fra : ls

Dato : 06-08-03 18:14

Jeg har prøvet det, men kan ikke få det til at virke.

Mvh. Lars
BMW R50 fra 1953

Fra : Megas

Dato : 07-08-03 01:15

ls wrote:
> Jeg har prøvet det, men kan ikke få det til at virke.
>
> Mvh. Lars
> BMW R50 fra 1953

Fortvivl ikke... Apoteket kan hjælpe selv en 1953 bimmer til lidt
baghjulskørsel

1. Du beder bare pænt den søde ekspeditrice om 2 liter æter, derefter ud på
bimmer, kør ud til din favorit-tilkørselsrampe til en motorvej & hold ind
til siden lige i starten af tilkørselsrampen..

2. Skru bensindækslet af & påfyld de 2 liter æter.

3. Start bimmer & lad den stå & brumme i tomgang indtil du hører
omdrejmingerne stige "helt af sig selv..".

4. Tag koblingen, sæt i 1´ste gear, vrid gassen i bund, vent 5 sekunder....

5. Slip kobling... VOILA..

--
Megas

2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra

Fra : Pwh

Dato : 07-08-03 07:27

Megas wrote:

> [...]
> omdrejmingerne stige "helt af sig selv..".
>
> 4. Tag koblingen, sæt i 1´ste gear, vrid gassen i bund, vent 5

Vi andre kan vel også bruge den fremgang, så kan man måske
indfører en ny form for wheelie, et loop

/Jens Kwak KR-1 (der ikke har de store probs med at komme på hjul)

Fra : Carsten

Dato : 05-08-03 11:45

> Kan ikke rigtigt få Honda'en til at trække på baghjul.. Nogle gode råd??

[joke on]

Jeg så engang en opskrift, der hed:

1) Køb en zx9'er
2) Sæt dig op
3) Sæt i 1. eller 2. gear efter eget valg
4) Slip koblingen og vrid øret
5) Du laver du en wheelie

Carsten
ZZR-1100 (ej beregnet til wheelies)

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 05-08-03 11:49

Carsten wrote:

> [...]
>
> 1) Køb en zx9'er
> 2) Sæt dig op
> 3) Sæt i 1. eller 2. gear efter eget valg

Ja eller en Fazer 1000 - den vil meget gerne på baghjul i 1. og 2. gear hvis
den får lidt rulle. :-|

--
Tony
Fazer 1000 (med 2 små utilsigtede wheelier på samvittigheden indtil videre)

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 05-08-03 12:22

zzr1100@nospam.dkfritidmotorcykel.dk (Carsten) writes:

> [...]
>
> 1) Køb en zx9'er
> 2) Sæt dig op
> 3) Sæt i 1. eller 2. gear efter eget valg

Confirmed

--
Mikkel | "...Being shot out of a cannon will always be better
motortosse.dk | than being squeezed out of a tube.

Fra : Moller

Dato : 05-08-03 14:02

> [...]
>
> 1) Køb en zx9'er
> 2) Sæt dig op
> 3) Sæt i 1. eller 2. gear efter eget valg

Nej nej, du tager helt fejl...

1. køb en MZ
2. Sæt dig op, men hold benende på jorden.
3. hold gassen i bund.
4. slip koblingen.
5. løb lidt bagefter hvorefter at slippe den helt.
6. se den ramme en væg, og gå så hjem og tænk over hva du lavede :)

> Carsten
> ZZR-1100 (ej beregnet til wheelies)

ahva, hvis en Goldwing kan, så kan en let lille fiks sag som en 250kg.
ZZR-1100 da også :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi
Bandit 1200 S

Fra : m.grewy

Dato : 05-08-03 15:06

Moller wrote:

> ahva, hvis en Goldwing kan, så kan en let lille fiks sag som en
> 250kg. ZZR-1100 da også :)

Yep jeg kender en der har haft sådan en.
og han kunne fandeme køre på baghjul på den.

Michael

Fra : KubikH

Dato : 05-08-03 20:53

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 5. løb lidt bagefter hvorefter at slippe den helt.
> 6. se den ramme en væg, og gå så hjem og tænk over hva du lavede :)

*LOOL*
Jo Moller det bliver der ikke meget wheelie ud af.
Så er det vel endda 251éren du snakker om!!!!!!!!!!!!

Det ser nogenlunde sådan ud, som du beskriver, hvis man prøver at lave en
"burner" med en 150ér MZ.
det der 2,5" fordæk, glider flot fremad, når man administrerer alle 12,5
vilde ponyer ned igennem det der "Oversize" 3,25" bagdæk.
Tricket er en slat motorolie og en kop benzin, strategisk placeret, og en
hjælper med en lighter *GGGG*

Uha, hvor har man meget sjov ud af sådan en fætter *LOOOOL*

Vh
Niels

Fra : Thomas Hjort

Dato : 05-08-03 20:16

"Carsten" <zzr1100@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 1) Køb en zx9'er
> 2) Sæt dig op
> 3) Sæt i 1. eller 2. gear efter eget valg

*host-host* (tøsewheelie) :)

Mvh Thomas
SV650S

Fra : Henrik Mønster

Dato : 05-08-03 20:53

Carsten wrote:

> [...]
>
> 1) Køb en zx9'er
> 2) Sæt dig op
> 3) Sæt i 1. eller 2. gear efter eget valg

He he - en ZX9-R behøver sgu ikke både kobling OG gas - har set det der
lille videoklip med en der giver godt med gas, wrumwrumwruum, og smider
koblingen på samme tid...... og vælter bagover

Har desværre ikke lige et link.

/Henrik

P.S. Så godt [joke on] - kom bare lige i tanke om det hersens klip

Fra : J.S:L-blikkenslager.

Dato : 05-08-03 21:47

Henrik Mønster <nina.henrikFJERN@mobilixnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bgp1u2$lho$1@news.cybercity.dk...

> [...]
>
> Har desværre ikke lige et link.
>
> /Henrik
>
> P.S. Så godt [joke on] - kom bare lige i tanke om det hersens klip

et stk suzuki 1100.og så bare giiiiiii den noget gas
så er man på hjul.

jimmi larsen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 05-08-03 16:48

"Cwinn" <cwinn@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Kan ikke rigtigt få Honda'en til at trække på baghjul.. Nogle gode råd??

Øv dig i at mærke omdr. uden at kikke på omdr. tælleren først, tager lang
tid, men det er vigtigt.

Tril den ved 1500 omdr. Giv den så 2500 omdr. Luk for gassen, tag koblingen,
giv gas til 5000 omdr. og slip koblingen HURTIGT. Så får du den op. Du kan
også træde på bremsen samtidig med at du lukker for gassen for at få den
mere ned på forgaflen.

Mvh Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-08-03 22:36

cwinn@mail1.stofanet.dk (Cwinn) writes:

> Kan ikke rigtigt få Honda'en til at trække på baghjul.. Nogle gode råd??

Tøsewheelies:
Giv gas, så forgaflen strækkes ud, slæk på gassen, så forgaflen komprimeres
og giv fuld gas igen.

Det leger jeg lidt med (man skal vel lære sin cykel at kende , og
begyndte i eftermiddags (på vej hjem fra arbejde ad øde veje) at øve mig
på nogenlunde flg. måde*:

Prøv i 3. gear at vrikke med gassen ved forskellige antal omdrejninger,
og find den 'rytme' og det omdrejningstal, hvor forenden løfter sig mest.
Her letter forenden næppe (meget). Hvis du er, bare en smule, glad for din
transmission, så lad være med at lade motoren motorbremse under manøvren.

Når så du har fundet omdrejningstallet, hvor den løfter sig mest, så prøv
at geare et gear ned. Nu ved du hvor mange omdrejninger den skal have, og
hvor lang tid forgaflen skal have til at komme i bund, før du løfter den
op med gassen. Her kan det godt være, at forenden letter lidt (mere).

Når så du har fået styr på det, så kan du prøve i 1. gear, men vær nu
forsigtig

Husk nu, for alt i verden, kun at øve wheelies, når du er sikker på at
ingen er nærheden. Dvs. find en lang, lige og øde vej, hvor du kan se
en halv km i hver retning og se dig for hele tiden. Det tager ikke lang
tid at køre den halve km for en travl person.

*: Det er altid på eget ansvar, at følge mine råd!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : p.jarnbak

Dato : 05-08-03 23:46

"Cwinn" <cwinn@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Kan ikke rigtigt få Honda'en til at trække på baghjul.. Nogle gode råd??

Det er måske en forhjuls trækker!!
Hej Palle.

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 06-08-03 07:59

> Det er måske en forhjuls trækker!!
> Hej Palle.

I så fald skal man bare lidt op i fart. Derefter skal man bruge forbremsen
moderat, så forgaffelbenene presser sig sammen for derefter at presse
bremsen helt i bund. Nu skulle baghjulet gerne løfte sig

Fra : Armand

Dato : 06-08-03 18:20

Cwinn <cwinn@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> Kan ikke rigtigt få Honda'en til at trække på baghjul.. Nogle gode råd??

Et rigtigt godt og velment råd er at spare den sarte(!) VF-motor for den
slags gøgl, og dervedspare dig selv for, på et tidspunkt, at skulle rode
nettet tyndt efter en anden motor :-|
Yderligere vil givne rep.-beløb være yderst behageligt at have i baghånden
ved næste opgradering istedet

--
Armand.

Fra : Cwinn

Dato : 07-08-03 09:05

> [...]
> nettet tyndt efter en anden motor :-|
> Yderligere vil givne rep.-beløb være yderst behageligt at have i baghånden

Du har sikkert ret. Fik helt dårlig samvittighed da jeg læste dit indlæg
Men jeg vil tage imod dit råd og spare min elskede motor. Dejligt at
andre kan bekymre sig om min motor, når jeg åbenbart ikke selv har hjerne
til det
Men tak for rådet Armand. Jeg vil tage det til mig
PS: mener du så også at VF motoren ikke kan tåle en omgang på rullefelt??

Mvh
Christian
Honda VF 500 F2

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-08-03 09:37

> PS: mener du så også at VF motoren ikke kan tåle en omgang på
> rullefelt??

Hej Christian

VF'eren er efter sigende en fed maskine, men den har nogle problemer, som
man lige skal tage hensyn til.

Var det min maskine ville jeg altid søge for motoren var i god service
mæssig stand. Altså at ventilerne står rigtigt, at køre med god motorolie og
org Honda oliefilter. Derudover vil jeg sørge for at køre rigitgt pænt når
motoren er kold og ikke køre med med mere end 70% af de tilgængelige
omdrejninger på motorvejen i længere tid. Motoren lægger op til at blive
holdt mellem 9000 og 12.000rpm hele tiden, men kører man sådan altid, så
holder motoren ikke længe. At man ind i mellem, når motoren er helt
gennevarm, kører den op til det røde område, sker der ikke ngoet ved. Det er
hvis man kører den sådan hver dag det går galt. Dette gælder for VF 500 som
har svage hoved- og plejlstangslejer. De fleste motorcykler tager ikke skade
af en gang tæsk hvis de er gennemvarme.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Cwinn

Dato : 07-08-03 13:25

> [...]

> har svage hoved- og plejlstangslejer. De fleste motorcykler tager ikke skade

Hej Jens. Tak for svaret, efter at ha læst dit indlæg fik jeg lidt bedre
samvittighed for jeg overholder nemlig alle dine punkter. Fik stillet
ventiler og skiftede olie i foråret, når den er kold er jeg meget
forsigtig.Når den er godt gennemvarm,får den da også lidt tæsk men det er
faktisk sjældent at jeg kommer op i rødt felt. På motorvejen bliver den
holdt på ca. 8000 men kommer da også højere op engang imellem, man skal jo
også ha' lov
Men jeg går ud fra at du med dit svar mener at den ikke ville tage skade
af at blive fyret af på et rullefelt.
PS: Det ER en fed maskine

Mvh
Christian
VF 500 F2

Fra : Armand

Dato : 07-08-03 16:04

> ....mener du så også at VF motoren ikke kan tåle en omgang på rullefelt??

Jo, jo! En enkelt rulning eller to er vel højest til skade for bagdækket :-/

--
Armand.