CX500
Fra : Poul Nebel

Dato : 04-08-03 12:23

Hej.
Jeg har en bekendt der har en Honda CX500.
Den er i perioder næsten umulig at få i første gear, er der nogen der
har en ide om hvad vi skal kigge efter.

M.v.h.
Poul Nebel
CB250G - 1976

Fra : Benz...

Dato : 04-08-03 12:40

Poul Nebel wrote:
> [...]
> Jeg har en bekendt der har en Honda CX500.
> Den er i perioder næsten umulig at få i første gear, er der nogen der

En Hurtig en kunne være at tjække om kæden er for stram.

--
mvh Benz... R6 millennium
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268

Fra : Hekto

Dato : 04-08-03 13:30

In article <pCrXa.8876$g4.171841@news1.nokia.com>, jezzuz@yahoo.com
says...
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Fra : lange

Dato : 04-08-03 14:30

> En Hurtig en kunne være at tjække om kæden er for stram.

På en CX'er?

Lange

Fra : Per Odense

Dato : 04-08-03 16:52

"Poul Nebel" <pn@bhe.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Jeg har en bekendt der har en Honda CX500.
> Den er i perioder næsten umulig at få i første gear, er der nogen der
> har en ide om hvad vi skal kigge efter.

For stram kæde er det nok ikke på en CX'er
Hvilken olie kører den på? - det kan være der det ligger. Jeg plejer at
anvende en god mineralsk olie som f.eks. Bellray EXL 10w/40. Syntetisk er
overkill til en CX'er.
Hvad med koblingen? - justering? - er det både når cyklen er varm og kold?

Venligst
Per

Fra : Per Odense

Dato : 04-08-03 16:54

"Per Odense" <per.ladingNOSPAM@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> overkill til en CX'er.
> Hvad med koblingen? - justering? - er det både når cyklen er varm og kold?

Kom lige i tanke om, at jeg engang er stødt på problemet, hvor det ganske
enkelt var gearpedalen der ramte ned på udstødningssystemet...

Per

Fra : Poul Nebel

Dato : 05-08-03 05:17

"Per Odense" <per.ladingNOSPAM@email.dk> wrote in message news:<bglvme$e6j$1@news.cybercity.dk>...
> [...]

> Kom lige i tanke om, at jeg engang er stødt på problemet, hvor det ganske
> enkelt var gearpedalen der ramte ned på udstødningssystemet...

Gearpedalen er det ikke, men det med olien og koblingen lyder som et
godt sted at starte.
Det vil jeg prøve at kigge på når det bliver week-end igen.

Poul
CB250G - 1976

Fra : Armand

Dato : 06-08-03 16:30

> "Per Odense" <per.ladingNOSPAM@email.dk> wrote in message

> Gearpedalen er det ikke, men det med olien og koblingen lyder som et
> godt sted at starte.

Hvis det er noget det er pludseligt opstået, er det lidet sandsynligt at det
er oliens skyld - medmindre at det er sket umiddelbart efter at du har hældt
(en anden?) olie på :-|

--
Armand.

Fra : Birger Poulsen

Dato : 06-08-03 21:23

Min CX500 kunne ikke lide systetisk olie, det fik koblingen til at bide.
På min SV kan koblingen bide hvis den kører på systetisk olie OG motoren
samtidig kører under 1500 o/min i tomgang.

Hilsen Birger
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=141

Fra : Armand

Dato : 07-08-03 15:50

Birger Poulsen <b.poulsen@tdcadsl.dk> skrev i en
> Min CX500 kunne ikke lide systetisk olie, det fik koblingen til at bide.
> På min SV kan koblingen bide hvis den kører på systetisk olie OG motoren
> samtidig kører under 1500 o/min i tomgang.

Har du prøvet at gennemføre en højgearsstart??

Det med at koblingen bider regner jeg for at være et viskositets-problem
(syntetiske olier er ofte vidtspændende i viskositet-indekset - á f.eks
5W50!), og ikke nødvendigt betinget af om olien er syntetisk eller ej :-|

--
Armand.

Fra : Birger Poulsen

Dato : 08-08-03 07:26

> [...]
> (syntetiske olier er ofte vidtspændende i viskositet-indekset - á f.eks
> 5W50!), og ikke nødvendigt betinget af om olien er syntetisk eller ej :-|

De systetiske olier som jeg har prøvet med er 10-40 og 5-40.
Du mener at det er den tykke olie under start, som forårsager bindingen
mellem koblingspladerne, og ikke eventuelle additiver, som en klog mand har
været inde på?

Du har ret i at hvis man starter i højt gear bliver koblingspladerne rykket
fra hinanden.

Den forholdsvis høje tomgang på SV'eren bevirker at olien bliver slynget af
pladerne
inden man sætter i gear, og man derfor kan koble ud.

Hilsen Birger

Fra : Armand

Dato : 08-08-03 16:12

> [...]
> har været inde på?
> Du har ret i at hvis man starter i højt gear bliver koblingspladerne

Øheeh?
Det er min erfaring fra GPZ900R'en at dens kobling ikke kunne kapere olie så
tyndt(!) som 10W og derunder!
Koblingen tenderede til at hugge pludseligt og ukontrollabelt i med så tynd
en olie! Ved drag-starter sker der således det at motoren med ét er 100%
tilkoblet, hvilket kan være surt (v. for lave omdrejninger hvorved man må
slæbe sig op i fart!), eller risiko-fyldt (v. for høje omdrejninger, hvorved
modellen wheelie'r ukontrollabelt så man må koble ud og genoptage
tilkoblingen/accelerationen

En enkel metode til at konstantere koblingens forhold til olien (i tide?),
er derfor at lave en højgearsstart: Hvis dén umuliggøres af at koblingen
ustandselig hugger i imens man "filer den af", er olien for tynd :-|

--
Armand.

Fra : Benz...

Dato : 05-08-03 09:37

Per Odense wrote:
> [...]
> Syntetisk er overkill til en CX'er.
> Hvad med koblingen? - justering? - er det både når cyklen er varm og

Ups.
Nej det kan der jo være noget om. ;)

--
mvh Benz... R6 millennium (med kæde træk ;) )
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268

Fra : Per Odense

Dato : 05-08-03 11:52