Forberedelse til syn
Fra : Tue

Dato : 30-07-03 20:25

Nu har jeg købt en GS500E fra 97' og så skal den jo til syn. Jeg har ledt
forgæves på nettet for at finde en liste over ting jeg burde kigge på før
syn. Men jeg kan ikke finde noget, er der nogle der kan hjælpe?

Hvad er en "anmeldelsesblanket"? der står at jeg skal have den med til syn.
Er den en kvittering hvor der står at jeg har booket en tid?

--

mvh. Tue

Fra : Brian Sørup

Dato : 30-07-03 20:34

"Tue" <Mail_me@SPAMstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
før
> syn. Men jeg kan ikke finde noget, er der nogle der kan hjælpe?

Dæk skal have mindst 1mm mønster, dine bremser skal være iorden, tætte
og fri for tæring.
Udstødningen skal være tæt, sidde fast og ikke larme for meget.
Gaffelben skal være tætte, fri for tæring og uden slør.
Kronrørslejet skal gå let og uden slør.
Lyset skal virke, jeg kan ikke huske om der skal være blinklys på en
97'er.
Motor/gearkasse skal være tætte.
Stellet skal være lige og uden brud/revner.
Styret må ikke være smallere end 55cm og grebene må maks være 30cm over
sadlen

Har jeg glemt noget ?

> Hvad er en "anmeldelsesblanket"? der står at jeg skal have den med til
syn.

Du får anmeldelsesblanketten når du stiller til syn og udfylder den (kom
i god tid), du kan også hente den i synshallen eller på motorkontoret et
par dage før du skal til syn og så udfylde den derhjemme.

> Er den en kvittering hvor der står at jeg har booket en tid?

Nej - du får et bookingnummer som du egentlig ikke har noget at bruge
til, de har en liste i synshallen med hvilke køretøjer der har tid den
dag og hvornår.

Held og Lykke med projektet.
--
Brian Sørup
::::::::::::::::::::::::::::

Fra : Jake

Dato : 31-07-03 07:27

> [...]
> Kronrørslejet skal gå let og uden slør.
> Lyset skal virke, jeg kan ikke huske om der skal være blinklys på en

Det skal der!! den anden regel gælder for køretøjer indregistreret før '95

> Motor/gearkasse skal være tætte.
> Stellet skal være lige og uden brud/revner.
> Styret må ikke være smallere end 55cm og grebene må maks være 30cm over
> sadlen

Styret må ikke være under saddelhøjden
Og så er der den famøse bagkskærm, hvis ende højst må være 15 cm over
bagakslen når MC'en er belastet.

/Jake

Fra : Jes Vestervang

Dato : 31-07-03 18:13

Jake wrote:

> Det skal der!! den anden regel gælder for køretøjer indregistreret
> før '95

1/9-95 for at være helt præcis. Min offroader er fra starten af '96 :-/

--
mvh Jes Vestervang

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-07-03 20:40

On Wed, 30 Jul 2003 21:25:24 +0200, "Tue" <Mail_me@SPAMstofanet.dk>
wrote:

Hej Tue.

>Nu har jeg købt en GS500E fra 97' og så skal den jo til syn. Jeg har ledt
>forgæves på nettet for at finde en liste over ting jeg burde kigge på før
>syn. Men jeg kan ikke finde noget, er der nogle der kan hjælpe?

Jeg skrev en gang denne liste:

Slør:
Hjullejer, bagsvinger, kronrørslejer, teleskoper mm.
Specielt stivheden i forgaflen - stil dig foran cyklen med et ben på
hver side af forhjulet og vrid styret fra side til side - det må ikke
vride sig.
Forbindelsstænger til bremser, fastspændt - splitter i møtrikker der
er beregnet til det, spec. hjulene.
Slør i bremsepedal og greb.
Fodhvilere fastspændte - splitter - helt gummi
Bremseslanger smårevner pga. mørt gummi, tæring af banjoforskruninger.
Skiver inden for mål og uden dybe riller - klodser.
Støddæmpere.
Lygteføring - blank parabol og alt skal virke - stoplys, blinklys.
Det cyklen er typegodkendt med skal virke.
Støjdæmpning evt. tændrør med støjdæmpning.
Lydpotter - ingen unødig larm.
Spændebånd på benzinslanger.
Dæk.
Stelnummer (hvis cyklen er malet, så sørg for at nummeret er synligt
og let læseligt).
At skærmene er hele og holder højden over vejbanen.

Og så skader det ikke at cyklen er pæn og nypudset.
Min erfaring er, at hvis ekvipagen bærer præg af at være "nynusset" og
klargjort er synet en formssag.

Der er sikkert flere ting som jeg har glemt, men nu har du stilen.

>Hvad er en "anmeldelsesblanket"? der står at jeg skal have den med til syn.
>Er den en kvittering hvor der står at jeg har booket en tid?

En anmeldelse til synsfremstilling er en blanket du skal udfylde med
de vigtigste data, så som:
Navn og adresse på ejer (bruger), stelnummer osv.
Blanketten fås på det lokale motorkontor, og vist nok også på
politistationen.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Tue

Dato : 30-07-03 21:19

> At skærmene er hele og holder højden over vejbanen.

Er der nogen der kender min. målene for afstanden fra bagskærmen til
vejbanen(eller er det bagaksen). Og er det med eller uden køre på mc'en?

--

mvh. Tue

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-07-03 21:39

On Wed, 30 Jul 2003 22:19:12 +0200, "Tue" <Mail_me@SPAMstofanet.dk>
wrote:

Hej Tue.

>Er der nogen der kender min. målene for afstanden fra bagskærmen til
>vejbanen(eller er det bagaksen). Og er det med eller uden køre på mc'en?

Det er alles marerist

Afstanden fra bagakslen op til kanten af skærmen, målt lodret, må ikke
overskride 15 cm med en person i sadlen.
Den nemmeste måde at måle det på er, at måle akselhøjden og derefter
højden til kanten af skærmen.
Forskellen skal være lig med eller mindre end 15 cm.
Hvis den er gal, monterer du en stænklap.
Et sikkert spørgsmål fra den motorsagkyndige på sådan en er:
"Er den kun for et syns skyld?", hvortil du blot smiler )

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 30-07-03 21:46

Tue wrote:

> Er der nogen der kender min. målene for afstanden fra bagskærmen til
> vejbanen(eller er det bagaksen). Og er det med eller uden køre på
> mc'en?
___________________________

Skærmen på max være 15 cm (målt i lodret linie fra bagakslens niveau) fra
akslen, og denne regel gælder for læsset køretøj, hvilket mange betjente
efter sigende ikke er klar over! :o/

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : J.A.BOSS

Dato : 01-08-03 16:26

Jeg havde nogenlunde gjort alle de ovenstående ting, men blev kasseret på
manglene batteri. Det var det eneste han kiggede på, og så bremser før han
smed mig ud igen!!
Anden gang kørte jeg til derud på chancen, tændte lyset og fik godkendt og
kørte hjem igen. Alt det arbejde for at få Huskyens potter til at holde k...
til ingen verdens nytte....

VH
Jimmi