Sår i lakken
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 30-07-03 17:34

Jeg har til aften vasket zukien og har måtte konstatere, at der er gået
"hul" på lakken på siden af tanken, hen over "R" mærket. Hullet er på
størrelse med en 25øre, og skaller af pommeren til. Der var sådanset
luftbobler ved mærkerne sidste år. Men hvad gør man ved sådan et hul, der
skaller? Det bliver jo større og større, hvis jeg ikke gør noget. Kan man få
lagt et ekstra lag klar-lak hen over tanken, selvom lakken er fra 89?

Mvh Thomas
GSXR 250

Fra : Jon Larsen

Dato : 30-07-03 18:41

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@REMOVEstofanet.dk> wrote in message
> [...]
> skaller? Det bliver jo større og større, hvis jeg ikke gør noget. Kan man

> lagt et ekstra lag klar-lak hen over tanken, selvom lakken er fra 89?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Først vil jeg sige at jeg ikke er sikker på denne metode
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvad med at finde noget ekstremt fint smergl-lærred, og slib al den lak af
på stedet der ikke sidder fast, når så dette er gjordt giver du den lak
igen, 8 lag eller så.. og til sidst poleres der op med lakforsegler.... Du
kan måske med held lakere hele tanken om igen så der ikke er steder hvor
laget er tykkere, da det måske kan ses på den færdige tank...

Eller rådfør dig med en autolakerer... han/hun ved garanteret hvordan slige
sager gribes an.. og det koster jo ikke ret meget at ringe og spørge til
råds...

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Futte & Co.

Dato : 30-07-03 19:08

> [...]
> skaller? Det bliver jo større og større, hvis jeg ikke gør noget. Kan man

> lagt et ekstra lag klar-lak hen over tanken, selvom lakken er fra 89?

Hej Thomas
Du skal først finde årsagen til luftboblerne. Når du har fjernet årsagen,
skal det malebehandles af en prof der kender din nuværende laktype.
Hvis du ikke vil betale dig fra malerarbejder, kan du rådføre dig med
proffen, eventuelt købe en del af materialerne af ham.

--
Jørgen , Brøndby
CB550F , den fine årgang 1975, rust/sort/afskallet crom, flot

Fra : Armand

Dato : 30-07-03 23:34

Thomas Buus Andersen <t-buus@REMOVEstofanet.dk> skrev i en
> [...]
> skaller? Det bliver jo større og større, hvis jeg ikke gør noget. Kan man

> lagt et ekstra lag klar-lak hen over tanken, selvom lakken er fra 89?

1)
Man kan ikke dække slige rustdannelser med lak - Det vil blot boble videre!
Før om/rep. -lakering skal man i bund til rent materiale!

2)
Det bliver svært selv at fange nuancen!

3)
Det bliver svært selv at rep.-lakere et så begrænset område uden der
bliver så meget som en overgang (á niveau imellem rep. og original -lakken,
og overgangen imellem ny og original lak)!

Ergo: En fagmand skal der til :-|

Hjemmesløjds-alternativ:
- Slip og lap skaden med en ordentlig grunder (hammerlak er faktisk meget
velegnet dertil).
- Efterslip med vandslibepapir så der ikke ses nogen niveauforskel!
- Konstruér en given staffering i selklæbende hyldepapir til brug dér og
modsvarende sted på den anden side af tanken.

- Få evt hele tanken lakeret med klar lak hos fagmanden, således at du
imødegår bøttejernets ældningstegn :-|

--
Armand.