Kædeolien gridser
Fra : Morten Krauw

Dato : 30-07-03 14:33

Da jeg er forholdsvis ny MCist er dette måske et dumt spørgsmål, men når jeg
nu er så flittig til at smøre min kæde, hvorfor skal man så straffes med at
der er olie over det hele i kæde-siden af MC'en? Over det hele er måske en
overdrivelse, men centralstøttebenet og underkåben (jeg har 3/4 kåbe) er
ihvert fald lige i skudlinien for den olie som kæden åbentbart taber. Er det
fordi jeg giver den for meget olie? Hvad gør alle andre?

Jeg håber på et par gode tips

mvh
Morten Krauw

Fra : Moller

Dato : 30-07-03 14:36

"Morten Krauw" <krauw@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> fordi jeg giver den for meget olie? Hvad gør alle andre?

bruger en olie som klæber bedre fast, go derved ikke smides af med det
samme :)

> Jeg håber på et par gode tips

find et bedre mærke, i stedet for at dosere for meget

VH
Lars Molnit

Fra : Morten Krauw

Dato : 30-07-03 14:37

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> samme :)

> find et bedre mærke, i stedet for at dosere for meget
Hvilket mærke? Du lyder som om du ikke har problemet og må altså have et
bedre mærke....

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 30-07-03 14:58

Pas, nogle af de olier som klæber bedre, smør dårligere (måske de er blevet
bedre nu??).

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 30-07-03 15:23

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> writes:

> Pas, nogle af de olier som klæber bedre, smør dårligere (måske de er
> blevet bedre nu??).

Også pas. Jeg synes ikke jeg har kunnet mærke markant forskel på de
forskellige typer. Selv smører jeg som regel først når jeg kan mærke
de stive led i kæden køre forbi fodhvileren

Typisk hver 5-800km. Men jeg er generelt også doven.

--
Mikkel
motortosse.dk | For de føøørst time you traai de

Fra : Armand

Dato : 30-07-03 23:33

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
> Pas, nogle af de olier som klæber bedre, smør dårligere (måske de er
blevet
> bedre nu??).

Øhehh?
Uanset hvor godt smørende en kædespray måtte være, gavner det da ikke hvis
ikke også at den klæber og dermed bliver siddende på kæden - Et klæbende og
ringe smørende produkt vil således til enhver tid være bedre end en tør kæde
der har været smurt med et dyrt produkt :-|

--
Armand.
( der ikke tror at det er muligt at registrere forskellen på smøreevne for

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 31-07-03 16:20

"Uanset hvor godt smørende en kædespray måtte være, gavner ...."

Emnet har været oppe før. Jeg har bare haft meget dårlige erfaringer med en
af den slags spray, husker ikke fabrikatet. Måske google giver svaret,
husker ikke om jeg skrev det sidst det var oppe. Men måske der er kommet
bedre sprays, eller også har jeg bare været uheldig og købt noget skrammel.

Fra : Eddy Folder

Dato : 30-07-03 14:37

"Morten Krauw" <krauw@email.dk> wrote in message
> [...]
det
> fordi jeg giver den for meget olie? Hvad gør alle andre?

Hej Morten

Jeg har haft gode erfaringer med et produkt der hedder chain wax.. Jeg
sidder på jobbet lige nu og kan ikke lige huske hvem der laver skidtet.. Men
det klistre til kæden og ikke min ryg og resten af mc´en

Mvh.

Eddy Folder

Fra : Jon Larsen

Dato : 30-07-03 14:51

> [...]
Men
> det klistre til kæden og ikke min ryg og resten af mc´en

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Desuden kan man med fordel smøre kæden f.eks om aftenen efter en køretur når
kæden er varm og lade det sidde hele natten og " hærde ", så undgår man også
svineriet til en vis grad, og olien når at fordele sig i alle led... man
skal selvfølgelig heller ikke bare pøse olie på kæden men smør med måde

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Morten Krauw

Dato : 30-07-03 15:05

"Jon Larsen" <jon_soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> svineriet til en vis grad, og olien når at fordele sig i alle led... man
> skal selvfølgelig heller ikke bare pøse olie på kæden men smør med måde

Som du også kan læse andetsteds i denne tråd, så smører jeg altid min kæde
efter en aftentur og så kører jeg ikke før næste dag, netop af samme
grund....men det hjælper åbentbart ikke i mit tilfælde.

mvh
Morten Krauw

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 30-07-03 14:52

"Morten Krauw" <krauw@email.dk> writes:

> Da jeg er forholdsvis ny MCist er dette måske et dumt spørgsmål, men når
> jeg nu er så flittig til at smøre min kæde, hvorfor skal man så straffes
> med at der er olie over det hele i kæde-siden af MC'en?

Hæ.

Først og fremmest skal du muligvis kigge på doseringen Men ellers
må tip #1 være kun at smøre kæde når cyklen lige har en halv times
pause bagefter. Så når nogle af de stoffer der er brugt til at gøre
olie mindre klistret at fordampe en smule.
Tip #2 må være at få fat i sådan noget "dry lube" (eller hvad de
forskellige fabrikanter nu kalder det). Det sviner langt mindre end
"normal" kædesmørelse.
f.eks. er denne her:
<http://www.goetz-motorsport.de/shop/detail.php?de_artnr=3488342>
en fremragende spray. Også selv der ikke rigtig er andet end en pris...

Lige nu bruger jeg sådan noget hvidt snask fra Goetz - det er muligvis
den der hedder "Power Plus", men jeg synes ikke dåsen ligner.

Fra : Morten Krauw

Dato : 30-07-03 14:54

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> pause bagefter. Så når nogle af de stoffer der er brugt til at gøre
> olie mindre klistret at fordampe en smule.

Jeg smører altid kæden når den er varm efter en tur om aftenen og så kører
jeg ikke mere den dag.

Det vil jeg da kigge på - tak!

Fra : Bjørn S

Dato : 30-07-03 22:20

"Morten Krauw" skrev

Men hvor TIT smører du ?
Normalt er 200 km mellem intervallerne tilpas, lidt oftere i regnvejr.
Smører du oftere vil det også fedte mere af.

--
/Bjørn

Fra : Morten Krauw

Dato : 31-07-03 07:59

Jeg smører ca. hver 500 km. Det står der i min instruktionsbog og min Hayes
manual, så det har jeg gjort. Og jeg smører ALTID kun efter en aftentur så
olien kan få lov at "tørre" i løbet af natten.

mvh
Morten

Fra : Moller

Dato : 31-07-03 09:30

> [...]
> manual, så det har jeg gjort. Og jeg smører ALTID kun efter en aftentur så
> olien kan få lov at "tørre" i løbet af natten.

Så vasker du din cykel for lidt :) hæhæ

vH
Lars Molnit

Fra : Morten Krauw

Dato : 31-07-03 11:06

> "Morten Krauw" <krauw@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hayes

> Så vasker du din cykel for lidt :) hæhæ

he he Ja det kan godt være! Men jeg hælder nu mere til, at den olie jeg har
er en lidt billig og ikke så vedhængende slags..

Fra : Moller

Dato : 31-07-03 11:34

> he he Ja det kan godt være! Men jeg hælder nu mere til, at den olie jeg
har
> er en lidt billig og ikke så vedhængende slags..

hvorfor ??? det betyder mere svineri, skal smøres oftere, og derved i
sidste ende vil det koste det samme som den lidt dyre, men din kæde vil
holde mindre, fordi den mindste smule regn gøre den fuldstændig ren, og
derved vil du slide endnu mere på den i regnvejret :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi... læggert med lukket kædekasse system :)
Suzuki GSF 1200 S ... Scoot oiler :) hva ellers

Fra : Morten Krauw

Dato : 31-07-03 12:45

> [...]
> holde mindre, fordi den mindste smule regn gøre den fuldstændig ren, og
> derved vil du slide endnu mere på den i regnvejret :)

nej nej du misforstår mig. Det jeg mener er, at grunden til mit problem, er
den billige olie. Derfor må jeg heller købe en bedre olie næste gang.
Istedet for at vaske den oftere

mvh
Morten K

Fra : S.G

Dato : 30-07-03 22:37

mindre smøring, find balancen
og lad det "tørre" en nat over fx. Så det binder.
Hvis du lige har sprøjtet det på og kører en tur, er de "flydende"? gørende
midler endnu ikke fordampet, og dermed har fedtet ikke bundet sig til kæden,
og det vil sprøjte af kæden når du kører.

Fra : Bo, gsx-R

Dato : 31-07-03 11:53

> Er det
> fordi jeg giver den for meget olie? Hvad gør alle andre?

jeg har snakket med flere mekanikkere, og de siger at sådan ser det næsten
altid ud. ( ejerene vasker ikk
deres mc før service... ).

men jeg har brugt bel-ray chain wax, og den holder
fint synes jeg, hvis altså den for lov til at sidde min. ½ time
før man køre på kværnen.

bo-gsxR

Fra : Lilja og Jensen

Dato : 01-08-03 14:08

Hej NG

Jeg bruger noget kædespray der hedder Fi.mo, det stammer fra gokart verdenen
hvor man kører med små kæder og rigtig mange omdrejninger. Sprayen skummer
op når man påfører det men falder så ned igen og bliver rigtig klistreret.
jeg har ikke haft nogle problemer med denne spray overhovedet.

Fi.mo kan købes hos www.goldkart.dk
Prisen er 90 kr.

Der er et billed her:
http://www.goldkart.dk/images/pro_spray_Fimo.jpg

hilsen

Henrik Lilja

'98 Suzuki Gsf 600 bandit

Fra : Kim Basböll Stahl

Dato : 02-08-03 00:26

En kæde på mc skal smøres når kæden er varm, så når du har været ude og køre
en tur kan du jo lige smøre den. det gør jeg og det virker ret godt jeg
bruger selv motul kædepray. det er meget lidt den sviner