/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Laderelæ - hjemmebyg
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 29-07-03 21:07

Nu har jeg forsøgt at få et ordentligt laderelæ til min BB (jvf anden tråd)

Men det er åbenbart lidt svært.

Så var det jeg tænkte om jeg ikke bare kunne lave det selv.

Ensretteren burde ikke være det store problem. 6 dioder og så skulle den
være klar.

Men hvad med regulatoren? Nogen har feltviklinger og kræver en lidt
specielregulering, tror jeg nok jeg har fundet ud af.
Men hvordan er min Blackbird lavet?

Eller er det bare de 3 faser jeg skal bekymre mig om, som skal ensrettes til
en pulserende jævnspænding, som så skal reguleres?
Jeg har læst mig frem til at spændingen fra generator er ca. 70-80volt. Min
plan er at overdimensionere, så det ikke bliver så varmt og kan holde i
"evig" tid.

Jeg har søgt på nettet efter et diagram, men uden held indtil nu. Er der
nogen som har et link?

Jeg arbejder tilfældigvis et sted hvor jeg kan få det hele støbt ind. Vi
støber elektronik ind.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



 
 
Steen Gruby (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 29-07-03 21:35

On Tue, 29 Jul 2003 22:06:52 +0200, "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk"
<xng@post.cybercity.dk> wrote:

Hej Henrik.
>
>Så var det jeg tænkte om jeg ikke bare kunne lave det selv.
>
Prøv at appelere til Orla's bedre jeg.
Orla har tidligere lavet en meget fin byggebeskrivelse, som venligst
var tilsendt mig til inspiration.
Jeg har den stadig, men vil ikke poste den uden Orla's tilladelse.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Orla Pedersen (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 29-07-03 22:20


Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
>On Tue, 29 Jul 2003 22:06:52 +0200, "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk"
><xng@post.cybercity.dk> wrote:


>Jeg har den stadig, men vil ikke poste den uden Orla's tilladelse.


Hvis Du har beskrivelsen ved hånden så del endelig ud, den burde vel
egentlig ligge på en hjemmeside.

Desværre tror jeg ikke den passer til BB'en, den har alt for mange
ledninger.

mvh
Orla

>
>Steen Gruby
>Suzuki XN85 Turbo
>Ducati Paso 750
>NSU Super FOX 1958
>www.gruby.dk



Steen Gruby (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 29-07-03 22:43

On Tue, 29 Jul 2003 23:20:26 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote:

Hej Orla.
>
>
>Hvis Du har beskrivelsen ved hånden så del endelig ud, den burde vel
>egentlig ligge på en hjemmeside.
>
Jeg har forsøgt at forwarde den oprindelige mail fra 12-3-2001 til
Henrik, men den adresse der er i posting reference virker ikke.
Henrik - Mail adresse please?

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Henrik Nielsen - Rap~ (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 30-07-03 07:36

"Henrik - Mail adresse please?"

Den bør virke hvis du fjerner "x".

Ellers "mail schabel-a henriknielsen.dk"

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Steen Gruby (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 30-07-03 11:01

On Wed, 30 Jul 2003 08:36:21 +0200, "Henrik Nielsen - RaptorMC.dk"
<xng@post.cybercity.dk> wrote:

Hej Henrik.
>
>Den bør virke hvis du fjerner "x".
>
Er sendt.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Henrik Nielsen - Rap~ (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 30-07-03 13:17

Mange tak for det.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Orla Pedersen (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 29-07-03 22:16


Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev i meddelelsen ...
>Nu har jeg forsøgt at få et ordentligt laderelæ til min BB (jvf anden tråd)
>
>Men det er åbenbart lidt svært.
>
>Så var det jeg tænkte om jeg ikke bare kunne lave det selv.
>
>Ensretteren burde ikke være det store problem. 6 dioder og så skulle den
>være klar.


Brug kun ensrettere fra ophuggede bilgeneratorer (Bosch) det er de mest
robuste.


>Men hvad med regulatoren? Nogen har feltviklinger og kræver en lidt
>specielregulering, tror jeg nok jeg har fundet ud af.
>Men hvordan er min Blackbird lavet?


Ifølge MC-nøglen har din ensretter/regulator to stik med i alt 8 ledninger.
Det tyder stærkt på feltregulering, men det kan også være andre funktioner
så som kørelys. Er der et eldiagram i brugermanualen til cyklen ? Hvis det
_er_ feltregulering kan bildele bruges, så skal ledningerne bare lige
"sorteres".


>Jeg har søgt på nettet efter et diagram, men uden held indtil nu. Er der
>nogen som har et link?


Jeg har diagrammet til Suzuki, men den er uden feltregulering. Hvem vil
hoste beskrivelse og diagram på en hjemmeside ?? Så skal jeg prøve at grave
dokumenterne frem, ellers har Steen dem vist ?


>Jeg arbejder tilfældigvis et sted hvor jeg kan få det hele støbt ind. Vi
>støber elektronik ind.


Støb for alt i verden ikke powerelektronik ind ! Varmeudviklingen flår
lortet fra hinanden, brug i stedet "el-iso" en sejg laklignende coating.

mvh
Orla

>--
>Mvh.
>Henrik
>http://RaptorMC.dk
>
>Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
>
>



Henrik Nielsen - Rap~ (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 30-07-03 07:39

"Ifølge MC-nøglen har din ensretter/regulator to stik med i alt 8 ledninger"

Nej, der er kun 5 ledninger.


--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Jens Jacob Bager Jen~ (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 30-07-03 08:20

> Nej, der er kun 5 ledninger.

Så er den magen til den på min CBR 600. Ledningerne er de tre fra
generatoren. Udover dem er der plus og minus. Generatoren lader altid på
fuldt tryk (18-20V vekselstrøm). Der sidder så en ensretter og nogle "Senor"
Zener" "Zenor" dioder (Hvad hedder de?) som skærer alt spændning over 14,4V
væk og laver det om til varme. Jeg har også en Schnabel verson. Den kan ikke
regulere noget på vorses system. Schnabel har lavet den med gode
komponenter, en god køleplade, en tyk tyk plusledning direkte til batteriet
og en 20-30 amp sikring i mellem.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 samt Suzuki DR 600
Præsident for Polyteknisk MC Forening (PMC)



Henrik Nielsen - Rap~ (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 30-07-03 09:31

Jep, jeg har nemlig kørt med et fra en CBR600, og det holder faktisk noget
længere end det originale til BB.

"Zener" "Zenor" dioder (Hvad hedder de?) "

De hedder "Zener" og udtales vist nærmest [sénor].

Bruger du dit Schnabel ? Hvis ikke, er jeg køber

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Orla Pedersen (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 30-07-03 12:16


Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev i meddelelsen ...
>"Ifølge MC-nøglen har din ensretter/regulator to stik med i alt 8
ledninger"
>
>Nej, der er kun 5 ledninger.

Så er det bare at komme igang med at bygge, jeg kan forstå på snakken at
Steen har sendt materialet. Husk at finjustere ladespændingen ved at ændre
modstanden i serie med zenerdioden til gaten på thyristoren. Og meld gerne
tilbage med værdien der passer til BB'en.

mvh
Orla

>
>
>--
>Mvh.
>Henrik
>http://RaptorMC.dk
>
>Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
>
>



Henrik Nielsen - Rap~ (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 30-07-03 13:18

Jep. Jeg skal nok lige vende tilbage, hvis det lykkedes at få det op og køre

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Hekto (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 30-07-03 08:53

In article <3f26e556$0$13167$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
o.pedersen.torsted@post.tele.dk says...
> Jeg har diagrammet til Suzuki, men den er uden feltregulering. Hvem vil
> hoste beskrivelse og diagram på en hjemmeside ?? Så skal jeg prøve at grave
> dokumenterne frem, ellers har Steen dem vist ?
>

Jeg skal gerne påtage mig at lægge dem på en side, og evt. distribuere
dem rundt til andre relevante sider i .pdf-format.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Jan Buchwald (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Jan Buchwald


Dato : 30-07-03 10:15

Har i prøvet at kigge på dem biltema har til biler


Orla Pedersen (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 30-07-03 12:11


Jan Buchwald skrev i meddelelsen
<10595566080.46200652674829@dtext.news.tele.dk>...
>Har i prøvet at kigge på dem biltema har til biler
>

Sikkert fine, men kun til feltregulerede systemer

mvh
Orla




Steen Gruby (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 30-07-03 11:08

On Wed, 30 Jul 2003 09:52:38 +0200, Hekto
<hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> wrote:

Hej.
>
>Jeg skal gerne påtage mig at lægge dem på en side, og evt. distribuere
>dem rundt til andre relevante sider i .pdf-format.

Jeg har diagrammet til en feltregulator (XS500).
Det vil kunne anvendes til næsten alle lignende systemer..
Jeg har for længe siden skrevet en "klumme" omkring AC generatoren og
der er principdiagrammet faktisk i.
Den ligger på www.ducati.dk under teknik og så AC generatoren.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 30-07-03 11:16

In article <5u5fivcdvmjdeg1265uk0g57q6mrqj7u6o@4ax.com>, Steen Gruby
<steen.gruby@(at)gruby.dk> says...
> Jeg har diagrammet til en feltregulator (XS500).
> Det vil kunne anvendes til næsten alle lignende systemer..
> Jeg har for længe siden skrevet en "klumme" omkring AC generatoren og
> der er principdiagrammet faktisk i.
> Den ligger på www.ducati.dk under teknik og så AC generatoren.
>
Så mangler vi bare diagrammet til regulatoren for generatorer med
permanente magneter?
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Orla Pedersen (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 30-07-03 12:09


Hekto skrev i meddelelsen ...
>In article <5u5fivcdvmjdeg1265uk0g57q6mrqj7u6o@4ax.com>, Steen Gruby
><steen.gruby@(at)gruby.dk> says...
>> Jeg har diagrammet til en feltregulator (XS500).
>> Det vil kunne anvendes til næsten alle lignende systemer..
>> Jeg har for længe siden skrevet en "klumme" omkring AC generatoren og
>> der er principdiagrammet faktisk i.
>> Den ligger på www.ducati.dk under teknik og så AC generatoren.
>>
>Så mangler vi bare diagrammet til regulatoren for generatorer med
>permanente magneter?


Kommer med beskrivelse når jeg får det gravet frem, alternativt fra Steen
som vist har bedre orden på sin PC

mvh
Orla

>--
>/Hekto
>
>Suzuki LS650 + GS450E
>Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
>http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
>portalen.com ?



Steen Gruby (30-07-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 30-07-03 12:48

On Wed, 30 Jul 2003 12:16:26 +0200, Hekto
<hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> wrote:

Hej Brian.
>>
>Så mangler vi bare diagrammet til regulatoren for generatorer med
>permanente magneter?

Er sendt til dig.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 31-07-03 12:16

In article <v1cfiv8efjr4al7d727lklrq46m051tr8o@4ax.com>, Steen Gruby
<steen.gruby@(at)gruby.dk> says...
> On Wed, 30 Jul 2003 12:16:26 +0200, Hekto
> <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> wrote:
>
> Hej Brian.
> >>
> >Så mangler vi bare diagrammet til regulatoren for generatorer med
> >permanente magneter?
>
> Er sendt til dig.

Hej Steen!

Intet modtaget, endnu???
Prøv bs@hekto.dk

De andre filer ligger på:

http://www.hekto.dk/mc/batteri/


--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Henrik Nielsen - Rap~ (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 31-07-03 16:27

Der er noget galt med linket "Permanent Magnet Ensretter og Laderegulator"

Ellers helt perfekt.

--
Mvh.
Henrik (som har købt stumper i dag...)
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Orla Pedersen (31-07-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 31-07-03 17:05


Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev i meddelelsen ...
>--
>Mvh.
>Henrik (som har købt stumper i dag...)
>http://RaptorMC.dk



Købt ??? Nej-nej for natan, den slags pilles ud af udrangeret udstyr man
lige har stående Du har forhåbentlig ikke købt "standard" ensrettere ?
De har det nemlig ikke for godt med al den "snask" (spikes fra tænding mm.)
der er i et MC-ledningsnet. "Generatorensrettere" har givetvis en eller
anden form for beskyttelse indbygget. Ellers klø på

mvh
Orla




Henrik Nielsen - Rap~ (01-08-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 01-08-03 08:13

Nej, ensrettere har jeg endnu ikke fundet. Men det var mere thyristor og
zener mv. Men jeg har nogle 35 amp ensrettere til at ligge, mener de kan
klare 800 volt i spærreretningen. Hvis jeg ikke finder andet her til
weekenden, regner jeg med at bruge dem, til en prototype, lige for at se om
det virker.

Jeg sætter et skop på og ser hvordan spændingen egentlig "ser ud". Men vil
batteriet (=kondensator) ikke beskytte en hel del mod spikes.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Orla Pedersen (01-08-2003)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 01-08-03 08:53


Henrik Nielsen - RaptorMC.dk skrev i meddelelsen ...
>Nej, ensrettere har jeg endnu ikke fundet. Men det var mere thyristor og
>zener mv. Men jeg har nogle 35 amp ensrettere til at ligge, mener de kan
>klare 800 volt i spærreretningen. Hvis jeg ikke finder andet her til
>weekenden, regner jeg med at bruge dem, til en prototype, lige for at se om
>det virker.


Fair nok, det er kun fordi jeg har haft dårlige erfaringer med de to og
trefasede ensretterbroer man kan købe færdigt.

>Jeg sætter et skop på og ser hvordan spændingen egentlig "ser ud".


Fin idé, også af hensyn til justeringen af ladespændingen

>Men vil batteriet (=kondensator) ikke beskytte en hel del mod spikes.


Akkumulatoren er meget højimpedant ved højere frekvenser, og hjælper kun
lidt ved spikes.

mvh
Orla

>
>--
>Mvh.
>Henrik
>http://RaptorMC.dk
>
>Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
>
>



Steen Gruby (01-08-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 01-08-03 20:57

On Fri, 1 Aug 2003 09:52:42 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote:

Hej Orla.
>
>Fair nok, det er kun fordi jeg har haft dårlige erfaringer med de to og
>trefasede ensretterbroer man kan købe færdigt.
>
Det er nok fordi du har ret
De "færdigkøbte" kan ikke holde.
Siemens lavede engang for længe siden er press-fit diode serie under
betegnelsen E12xx og E11xx.
De var komlementærtyper beregnet til bilelektronik.
Jeg har desværre kun den ene type (E1205 som "lagervare", ca 35 stk.
Jeg sponsorerer gerne
>
>Akkumulatoren er meget højimpedant ved højere frekvenser, og hjælper kun
>lidt ved spikes.
>
Ja, men den måde mange akkuer er monteret på gør det ikke bedre.
Man skal lade og forbruge direkte på akkuens klemmer for at få den
optimale udglatningsvirkning ud af den.
Det er faktisk det man gør når der monteres Schnabel i stedet for den
originale ensretter/regulator.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (01-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 01-08-03 09:44

In article <bgbcgq$urd$2@news.cybercity.dk>, xng@post.cybercity.dk
says...
> Der er noget galt med linket "Permanent Magnet Ensretter og Laderegulator"
>
> Ellers helt perfekt.
>
>
Ja, Ja ... jeg skal jo lige have filerne fra Orla!
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

D@n Dethlefsen (30-07-2003)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 30-07-03 11:37

Orla Pedersen wrote:
>>
> Jeg har diagrammet til Suzuki, men den er uden feltregulering. Hvem
> vil hoste beskrivelse og diagram på en hjemmeside ?? Så skal jeg
> prøve at grave dokumenterne frem, ellers har Steen dem vist ?
>

Hoster gerne på www.dethlefsens.dk


--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408626
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste