/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvor varm kan motorolien blive ??
Fra : Claus


Dato : 28-07-03 22:01


Nogen der kan komme med bare en peger i retning af
hvor varm motorolien i en standard 4T mc kan blive ??
Jeg ved ikke hvad worst-case er, men måske en uendelig
kø-kørretur i bagende sommer sol ? Så sveder vel selv
oliekøler maskinerne maksimalt ?

Grunden til spørgsmålet er at jeg har en fiks ide om at
ville lave min oliemålepind om til et eller andet
elektronisk fix-faxeri der kan give en eller anden form
for oliestandsindikation. (Til dem der nu udbryder
'symtombehandling!!' kan jeg kun sige jeps). Men det
ville være rart at vide hvad evt. elektronik kan vente sig
af max . temperatur, forudsat det overhovedet bliver
løsningen ?

Claus Bjerre, 82000+



 
 
Hekto (28-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-07-03 23:04

In article <3f258f67$0$19369$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Claus
says...
> Grunden til spørgsmålet er at jeg har en fiks ide om at
> ville lave min oliemålepind om til et eller andet
> elektronisk fix-faxeri der kan give en eller anden form
> for oliestandsindikation. (Til dem der nu udbryder
> 'symtombehandling!!' kan jeg kun sige jeps). Men det
> ville være rart at vide hvad evt. elektronik kan vente sig
> af max . temperatur, forudsat det overhovedet bliver
> løsningen ?
>
Max ligger vel omkring 120 grader, så der er ikke så meget elektronik
der vil bryde sig om det. Levetiden vil ihvertfald blive forkortet
noget.
Et gameldags standglas, vil være mere pålideligt.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Soren Lindholt (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Soren Lindholt


Dato : 29-07-03 12:28


Hekto <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> wrote in article
<MPG.198fbc43971e85ac9897f9@news.tele.dk>...
> Max ligger vel omkring 120 grader, så der er ikke så meget elektronik
> der vil bryde sig om det. Levetiden vil ihvertfald blive forkortet
> noget.
> Et gameldags standglas, vil være mere pålideligt.
> --

I min Golf GTi var der olietermometer, og der stod i manualen at når det
kom op på 130 skulle man tage den lidt ro i et stykke tid. Så 130 er
sagtens muligt.
--
Soren
http://motortosse.dk


Armand (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-07-03 20:11


Soren Lindholt <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en
news:01c355c4$3e9ca4b0$f20b12ac@pc4148...
>
> I min Golf GTi var der olietermometer, og der stod i manualen at når det
> kom op på 130 skulle man tage den lidt ro i et stykke tid. Så 130 er
> sagtens muligt.

På min forhenværende XS500 skulle der ikke meget til førend at
driftstemperaturen kom op på 150°
Ud over forringet smøreevne når olien (nærmest)koger, er slitagen på olien
også en faktor: (mineralsk)Olie bør være mindst 60° før max. påvirkninger,
imens levetiden halveres for hver 20° at temperaturen hæves derover!

--
Armand





Claus Bjerre (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Claus Bjerre


Dato : 29-07-03 20:54


> På min forhenværende XS500 skulle der ikke meget til førend at
> driftstemperaturen kom op på 150°

Hmm, det er det komponenterne kalder for -varmt- ! Jeg tror løsningen
så må være at oliepinden så som sin egen livsforsikring kan afbryde
tændingen hvis temperaturen overstiger f.eks. 120°C

Det kan da godt være at et bette vindue havde været bedre.....

Claus Bjerre.




Hekto (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-07-03 22:31

In article <3f26d121$0$6808$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Claus Bjerre
says...
> Hmm, det er det komponenterne kalder for -varmt- ! Jeg tror løsningen
> så må være at oliepinden så som sin egen livsforsikring kan afbryde
> tændingen hvis temperaturen overstiger f.eks. 120°C
>
En Airpax temperaturføler, der enten starter hornet/afbryder
tændingen/tænder en lampe, kunne være en nem løsning.
Det er en 'dims' med noget der ligner bimetal afbryder i.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto ... What about www.mc-portalen.com ?

Bent Erik Thomsen (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Bent Erik Thomsen


Dato : 29-07-03 23:43

Hekto wrote:
> In article <3f26d121$0$6808$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Claus
> Bjerre says...
>> Hmm, det er det komponenterne kalder for -varmt- ! Jeg tror løsningen
>> så må være at oliepinden så som sin egen livsforsikring kan afbryde
>> tændingen hvis temperaturen overstiger f.eks. 120°C
>>
> En Airpax temperaturføler, der enten starter hornet/afbryder
> tændingen/tænder en lampe, kunne være en nem løsning.
> Det er en 'dims' med noget der ligner bimetal afbryder i.

For et par års tid siden eksperimenterede jeg med at blånere diverse
våbendele (+ diverse værktøj)
Processen skulle køre ved ca. 143 grader.

I bilka købte jeg et elektronisk stegetermomometer "praxis". Føleren er en
ca. 15 cm lang 'strikkepind' af rustfrit stål med en ca. 1 m lang
varmebestandig ledning (omviklet med rustfrit stål flet). Eletkronikken er i
en lille plastboks med LCD display. Jeg testede den med isvand = 0 grader og
kogende vand = 100 grader. 100% præcis. Den skulle være god for 200 grader.
Tingesten kostede (så vidt jeg husker) ca. 100 kroner. Desuden kan man
indstille en laram-temperatur, og den har også indbygget æg-ur. Jeg har
stadig ikke skiftet batteri på den.

Jeg har faktisk overvejet at lave en ny oljepåfyldningsprop hvor føleren
skulle kunne sidde i.

Med fare for at blive kaldt en gris har den både været brugt i værksted og
mad på skift.
Føleren er uhyre nem at gøre 110% ren (rustfrit stål)

mvh
--
Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
Pga. SPAM benyt nedenstående email:
bmw (snabela) poet (punktum) dk

Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=319
1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)



Armand (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-07-03 20:37


Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en
news:bg6gtu$1ooi$6@news.cybercity.dk...
>
> På min forhenværende XS500 skulle der ikke meget til førend at
> driftstemperaturen kom op på 150°

Forresten:
Hvilken model drejer det sig om (bare for at være sikker på at det ikke er
en af de Yamaha'er som hár niveau-måler istedet for trykmåler!)

--
Armand.



Claus Bjerre (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Claus Bjerre


Dato : 29-07-03 21:38


> Hvilken model drejer det sig om (bare for at være sikker på at det ikke er
> en af de Yamaha'er som hár niveau-måler istedet for trykmåler!)

Det er en 750 Bol d'Or motor af et fabrikat som jeg ikke længere tør
nævne ved navn her i NG'en.....

Claus Bjerre



Armand (29-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-07-03 22:22


Claus Bjerre <near_dead_mailbox@bigfoot.com> skrev i en
news:3f26db7e$0$6811$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
> > Hvilken model drejer det sig om (bare for at være sikker på at det ikke
er
> > en af de Yamaha'er som hár niveau-måler istedet for trykmåler!)
>
> Det er en 750 Bol d'Or motor af et fabrikat som jeg ikke længere tør
> nævne ved navn her i NG'en.....

OK!

--
Armand.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408626
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste