Plane?
Fra : Søren Pedersen

Dato : 04-04-01 15:54

Sikkert et utrolig dumt spørgsmål, men hvad betder det helt bestemt, at en
båd "planer"?

Søren (som stort set aldrig har sat sin fod på en båd)

Fra : Claus Frørup

Dato : 04-04-01 16:56

Søren Pedersen wrote :

>Sikkert et utrolig dumt spørgsmål, men hvad betder det helt bestemt, at en
>båd "planer"?

Båden planer, når den får så meget fart på, at skroget løftes op og slår
smut hen over vandet. (Meget enkelt sagt)
--
Venlig hilsen, Claus
Når du svarer på et af mine indlæg, behøver du ikke citere hele smøren.

Fra : Christian Laange

Dato : 04-04-01 18:04

En båd planer når den dynamiske opdrift er større end den statiske.

Med andre ord når over 50 % af bådens vægt "bæres" af vandets tryk mod
skrovet.

En speedbåd er en typisk planende båd - en stor sejlbåd med køl er en typisk
deplacement båd.

Fra : Per Emborg

Dato : 04-04-01 23:26

Eller man sejler fra det vand der koger bag ved båden = der er et hul bag
ved båden det når ikke at løbe sammen i hullet som båden laver før båden er
væk

--
Per Emborg
kvikkerten@email.dk

Fra : SnaVs

Dato : 06-04-01 14:24

Du kan se en deplacement båd plane når dens egen bovbølge, den stævnen
danner ved at skære igennem vandet, først har beskrevet en fuld sinus kurve
(ligesom en tilde -> ~) bagved bådens hæk. En god gammeldags slæbebåd falder
dog lidt ved siden af denne beskrivelse. Den har så mange kræfter, men er
dog så tung, at den ved fuld damp er ved at blive sejlet ned af den egen
'bovbølge' der tårner sig op bagved. Dog ser den ikke ud til at være planene
selvom den faktisk opfylder de teoretiske beskrivelser herfor.

/Bjarne _________________/)__

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-04-01 02:09

"Søren Pedersen" <sopen52@hotmail.com> wrote in message
> Sikkert et utrolig dumt spørgsmål, men hvad betder det helt bestemt, at en
> båd "planer"?

Jeg mener ikke det er et dumt spørgsmål! I hvert fald i jolleverdene hvor
jeg er træner er der ofte stor misforståelse over hvornår man planer og
hvornår man ikke gør. Jeg har været på udkig efter nogle klare definitioner
og/eller illustrationer. I fx. E-jolle og Laser skal man stort set ikke
andet end ha vind i sejlet, så "slipper" vandet hækken, men er det nu også
at plane? Jeg kan godt komme i tvivl! En motorbåd er lidt lettere at se det
på, men for joller er det svært at finde en ordenlig beskrivelse.

Så er der noget der har en virkelig god beskrivelse/illustrtion er jeg da
også interesseret!

Mvh
Lars

Fra : Christian Laange

Dato : 08-04-01 10:06

Min def. er faktisk den jeg efter en længere samtale med Søfartsstyrelsen og
skibsteknisk laboratorium i Lyngby er nået frem til. En planende båd er en
båd hvor den dynamiske opdrift er større end den statiske.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 08-04-01 11:06

I så fald planer alle både. Når en sejlbåd med vilkårlig lav hastighed
bevæger sig gennem vandet vil den blive udsat for en marginal opdrift som
følge af båden kile formede skrog. Således er den dynamiske opdrift lig den
statiske plus denne marginale opdrift (som følge af bådens form) og altså
større end den statiske. QED

Mon ikke man skulle forsøg med en mere høker-agtig definition af "plane" ?

Bjarke

Fra : Christian Laange

Dato : 08-04-01 12:35

Sludder Bjarke - læs hvad jeg skriver.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-04-01 00:27

> [...]
> skibsteknisk laboratorium i Lyngby er nået frem til. En planende båd er en
> båd hvor den dynamiske opdrift er større end den statiske.

Jeg kan måske når jeg sidder på land ca. regne mig frem til ved hvilken
hastighed det er, selvfølge forudsat jeg har de nødvendige oplysninger om
båden, men når man sidder midt i en kapsejlads har man ikke lige tid og
mulighed for at hive en log, blok og blyant frem. Det er desuden også svært
at forklare en 12-årig din forklaring, tror jeg! Det jeg godt kunne bruge,
som i øvrigt så mange andre også har brug for, er en lidt mere, hvad skal
man sige, håndgribelig definition!

Lige for at jeg har se om jeg har forstået den "videnskablige" definition
korrekt, så må du lige vurdere om dette er rigtigt!:
En båd der ligger stille bliver kun påvirket af to kræfter: Tyngdekraften og
opdriften fra vandet!
Tyngdekraftens påvirkning af den mængde vand båden fortrænger svarer til
opdriften på båden når altså den ligger stille!
Når båden så sejler, vil vandet påvirke båden mere i form af opdrift skabt
af gnidnigsmodstanden på det, i forhold til bevægelsesretningen, skrå skrog!
Dette vil løfte båden mere og mere ud af vandet dvs. den dynamiske opdrift
bliver større og større efterhånden som hastigheden vokser!
På et tidspunkt vil den statiske opdrift være lig opdriften opnået fra
vandet gnindnig og på det tidspunkt siger man at båden begynder at plane, er
det korrekt?
Hvis det er rigtigt, vil det sige at det må være når halvdelen eller mere af
det volumen der før lå under vand nu er løftet ud af vandet!

Er det helt forkert?

Hvis ikke, så må vi konkludere at en båd planer når den del af skroget der
før lå under vand nu er halvt, eller mere, løftet ud af vandet.

Ret mig endelig hvis jeg tager fejl!

Mvh
Lars

Fra : LL

Dato : 09-04-01 12:41

der er virklig mange spændende forklaringer på "at plane", den ene mere
teoretisk end den anden. Det er muligt at lave en formel for hvornår noget
der bevæger sig i vandet begynder at bevæge sig ovenpå vandet, men jeg tror
ikke helt det var det Søren ønskede svar på. Jeg forstår ikke hvorfor alle
de velformulerede herre under dette spørgsmål ikke har tænkt på en
vindsurfer. Jeg har surfet i mange år, og med garanti planet tusindvis af
sømil på div. brætter. Så derfor Søren; tag en tur ned til en strand, en dag
i blæsevejr (6 -12m/sek) så vil du se begrebet "at plane" hvis du skulle
møde en surfer - endnu bedre; prøv det selv, og efter et par år vil du have
prøvet.

Lars Elmkjær

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-04-01 23:50

"LL" <dhjr@pklp.su> wrote in message news:9as742$8tf$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
tror
> ikke helt det var det Søren ønskede svar på.

Jeg tilsluttede mig nu spørgsmålet som Søren stillede og søgte ligeledes en
letforståelig forklaring for alle på hvornår man planer. Da Christian kom
med forklaringen fra skibsteknisk laboratorium prøvede jeg at resonere mig
frem til noget tydeligt for enhver, nemlig når halvdelen eller mere af det
skrog der normalt er under vand ved 0 knob, er løftet ud af vandet, så
planer man. Om det resultat jeg nåede frem til er korrekt eller ej tør jeg
ikke sige, men det var det jeg umiddelbart kom frem til. Så er det så op til
andre at be- eller afkræfte mit udsagn.

> [...]
> i blæsevejr (6 -12m/sek) så vil du se begrebet "at plane" hvis du skulle
> møde en surfer - endnu bedre; prøv det selv, og efter et par år vil du

Jep en windsurfer kan også plane, og gør det sikkert lige som mange af
(racer)jollerne sikkert også gør, nemlig ved relativt lav vindstyrke.
Jeg, som så mange andre, er i tvivl om hvornår man planer - altså hvordan
kan man se det på båden uden at skulle sætte sig ned og tegne
kraftdiagrammer og hvad ved jeg og derved finde ud af ved hvilken hastighed
hed mv. det er!

Mvh
Lars

Fra : LL

Dato : 10-04-01 10:38

jeg kan godt forstå du søger en nem måde at viderformidle det "at plane" -
specielt hvis det er til ungdomskapsejlere. Jeg har undervist i vindsurfing
i 6-7 år, og målet er at plane med brættet. I den anledning plejer jeg at
forklare nye surfere der har glød i øjnene når de ser en brætsejler komme
drønende med 20 - 30 knob, at brættet har sluppet vandet, og bevæger sig
ovenpå vandet - ligesom når du slår smut med en sten. for at stenen slår
smut, skal den kastes med en kraft som er tilsvarende dens vægt. dens form
"underneden" spiller ligeledes en afgørende rolle (om den er rund, kantet
eller flad, måske lidt rundet opaf ...) stenens rotation forøger den
stabilitet og dens hastighed over vandet .... ( måske en lidt "søgt"
forklaring ...!!!)
Jeg har en grundtro på at når du planer, er du ikke i tvivl om det - ellers
planer du ikke !!!
Jeg vil ende mine indlæg her, for jeg synes selv jeg er på vej ud over
emnet, men vil opfordre intereserede i at søge oplysninger via
surfbrætproducenter, de har meget højtlønnede ansatte, til at beregne
planingstidspunktet og må ligge inde med en masse beregninger samt
forståelige forklaringer.

Mvh

Lars Elmkjær

Fra : Tom Bøjland

Dato : 19-04-01 23:18

Husmandsversionen - høkerversionen om man vil for planing er når man sejler fra
sin egen hækbølge, det er der nogen både der kan grundet vægt, facon og
hestekræfter/sejlareal, hvorimod andre har en max skrogfart uanset hvor meget
sejl eller motor man spænder på.

Der er en fin formel for denne, kan bare ikke huske den, men så hvidt jeg husker
er den teoretiske topfart for en e-jolle mellem 3 og 4 knob (vandlinie på ca.
3,10, og derefter planer den). hvorimod skoleskibet Danmarks planingstærskel
vistnok er 18-19 knob (sad og regnede det ud en mørk vinteraften som knægt) og
det skrog er der sq ikke meget bæring i, så den kan nok ikke sejle stærkere.

Mht. om man kan mærke man planer, så kommer det sq godt nok an på hvad man
befinder sig i, man er på ingen måde i tvivl på en surfer eller i en
highperformance 2 mandsjolle, men en kølbåd der vælter sig ned af en sø og
derved overskrider sin teoretiske topfart, så tjaaa, der er ihvertfald ingen
sammenligning mulig.

Hilsen
Tom

LL skriver: