Kobling: justering af frigang
Fra : René J.

Dato : 04-04-01 14:35

Jeg vil gerne justere min kobling, og kan godt gætte mig til
at det er de to justeringsskruer (ved håndtag og på blokken)
jeg skal skrue på. Men hvordan bestemmer man
frigangs-punktet? Skal man sætte dyret på centerfod, træde i
gear og kigge på hvornår baghjulet begynder at trække?
Eller skal man sætte sig på MCén mens den står på jorden og
så mærke hvornår den begynder at trække i 1. gear... eller
hvordan...? En god fremgangsmåde til bestemmelse afv
koblingspunktet vil blive modtaget med (forårs)glæde.

I øvrigt.. jeg mener at kunne huske fra teoritimerne at
frigangen skal være mindst 10 mm -- og så noget med max
halvvejs ind til håndtaget... eller ... øh.. har nogen
"lovens bogstav" present?

.... ellers går det meget godt

Hilsen
René J.
XJ 600

Fra : Mads Lund

Dato : 04-04-01 14:53

En lettere og bedre måde er at justere så kablet har ca 2mm spil før man
mærker modstand i håndtaget.
Årsagen er at udrykkerlejet ikke må være belastet under kørslen, dels da
koblingen har risiko for at file, og dels fordi lejet vil blive slidt op på
no time. Så juster den så håndtaget skal bevæget et lille stykke før der
kommer modstand. Hvis den derved ikke vil koble ordentlig fri (typisk svær
at få i frigear) så skal vi en lidt mere mekanikker agtig snak om filning af
koblingsskålen.

Mads Lund
Ninja9RT, hydraylisk kobling rules.

Fra : Søren

Dato : 04-04-01 14:59

Hej Rene

Uden at være ekspert vil jeg da gerne give et råd med. Det er vigtigt at
koblingen ikke "filer" når du har denne inde. Det kan du sagtens checke ved
at sætte din mc på centralen, som du også selv er inde på. Lidt vil
baghjulet nok altid dreje, men du skal kunne stoppe det med hånden uden det
giver modstand. M.h.t. hvor langt koblings grebet skal ind, er det vist en
smags sag alt efter hvor lange/korte fingre man har. På mange nye mcér kan
man ved hjælp af en lille dreje skive justere dette punkt, så det lige
passer til den enkelte.

Mvh Søren
(ZX6R)

René J. <rkj@writeme.com.remove_this_part_spam_killer_only> skrev i en
nyhedsmeddelelse:EyFy6.19057$o4.1002652@news010.worldonline.dk...

Fra : Adam Christensen

Dato : 04-04-01 14:57

"René J." <rkj@writeme.com.remove_this_part_spam_killer_only> wrote in
message news:EyFy6.19057$o4.1002652@news010.worldonline.dk...

> Eller skal man sætte sig på MCén mens den står på jorden og
> så mærke hvornår den begynder at trække i 1. gear

Ja!

> I øvrigt.. jeg mener at kunne huske fra teoritimerne at
> frigangen skal være mindst 10 mm -- og så noget med max
> halvvejs ind til håndtaget... eller ... øh.. har nogen
> "lovens bogstav" present?

Indstil koblingen så den passer til din hånd og dit kørselstemperament. Det
vigtigste er blot 1) at der er en smule frigang, så man er sikker på at
koblingen ikke "hænger" i kablet og 2) at koblingen kobler helt ud når den
er trukket.

--
Adam

Fra : René J.

Dato : 05-04-01 20:29

Tak for jeres råd. Jeg har nu syslet lidt mned justeringen -
og tror det har hjulpet (har ikke lige haft lejlighed til at
teste det på landevejen endnu). Hvis koblingen ikke er ok
vender jeg nok tilbage med uddybende spørgsmål om filing af
koblingsskålen.

Tak!

René J.
XJ 600