/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
HK på baghjul kontra på krumtap ?
Fra : sbh


Dato : 04-04-01 00:54

Hej !

Jeg har tænkt på om der er en gylden regl for hvor meget en cykel med kæde
træk taber fra krumtappen til bagdækket i HK !! har hørt at det er ca. 15
heste man kan regne med !!???

Jeg har fået testet min GSX1100F i en rullefeldt og den kom ud med maxhp på
115,3 på baghjulet men den har jo 135 på krumtappen så det er jo 20 hk der
er gået tabt..... den er pt. monteret med erstatnings potter fra laser, som
virker til at have formeget modstand, men jeg er nu i tvivl ( det er bare
hvad nogle kloge hovder siger ).....kan det ikke også være lidt slidt dæk,
kæde, tandhjul,( modvind osv. ???


Steen
GSX1100F 95`



 
 
Armand (04-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-04-01 03:17


sbh <bugtrup@email.dk> skrev i en news:9adnta$dpd$1@news.cybercity.dk...
> Hej !
>
> Jeg har tænkt på om der er en gylden regl for hvor meget en cykel med
kæde
> træk taber fra krumtappen til bagdækket i HK !!
> Jeg har fået testet min GSX1100F i en rullefeldt og den kom ud med
maxhp
> på 115,3 på baghjulet men den har jo 135 på krumtappen så det er jo 20
hk > der er gået tabt.....

Et ordentligt(!) rullefelt trækker en kurve ud, som dels viser effekten

baghjulet og dels effekt-tabet imellem kobling og dæk, hvorefter det er
en smal udrtegnings-sag at finde koblings-effekten

Hvordan kan du være så skråsikker på at din model skulle kunne præstere
135 hk på krumtappen??

--
Armand.






sbh (04-04-2001)
Kommentar
Fra : sbh


Dato : 04-04-01 07:18


>
> Hvordan kan du være så skråsikker på at din model skulle kunne præstere
> 135 hk på krumtappen??
*******
Godt spgsml. jeg gik ud fra at alle opgivelser fra fabrikken med hensyn til
HK var på krumtappen ( dumt gjordt af mig ), men det er vist en
mistolkning fra min side, sorry !!! jeg aner ikke ret meget om det, så det
er naturligvis også forkert at skrive krumtap, der burde have stået " på
motoren " ...
testen er fortaget på en MJP 2000 dyno og resultatet er helt nøjagtigt,
Maxhp 115,03 ( mc revyen siger 136hk/100kW ved 9500 o/m )

Max nm 84,91 ( i mc revyen er cyklen opgivet til et max moment på 112 ved
7000 o/m )

Max rpm 12104

STP corr.f. 1.034 ( hvad det så står for ! )

Jeg scanner lige resultatet ind, og lægger den på dk.binaer.motor

Steen
GSX1100 F 95`




sbh (04-04-2001)
Kommentar
Fra : sbh


Dato : 04-04-01 07:24


> testen er fortaget på en MJP 2000 dyno og resultatet er helt nøjagtigt,
*** misforstå mig nu ikke , resultatet er som skrevet i forrige posting !!
og er vel så nøjagtigt som det nu engang kan blive under de givne forhold,
mere nøjagtigt er det jo ikke !!!! .....

Steen
GSX1100 F 95`



origo@earthling.net (04-04-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 04-04-01 07:35


"sbh" <bugtrup@email.dk> wrote in message
news:9aeene$td2$1@news.cybercity.dk...
> og er vel så nøjagtigt som det nu engang kan blive under de givne forhold,
> mere nøjagtigt er det jo ikke !!!! .....

Man skal ikke gå alt for meget opp i hva en dyno viser. Den kan svinge både
opp og ned, det den best kan benyttes til er å foreta sammenligninger av
samme modell før og etter modifikasjoner, eller en relativ
sammenligningstest av flere MC'ere.


JS



sbh (04-04-2001)
Kommentar
Fra : sbh


Dato : 04-04-01 08:11


det den best kan benyttes til er å foreta sammenligninger av
> samme modell før og etter modifikasjoner,
*****
Testen skal nu også bruges til en sammenligning, da der skal monteres nye
potter samt jetkit/kn filter !

Steen
GSX1100 F 95`



origo@earthling.net (04-04-2001)
Kommentar
Fra : origo@earthling.net


Dato : 04-04-01 10:28


"sbh" <bugtrup@email.dk> wrote in message
news:9aehgn$11hm$1@news.cybercity.dk...
> Testen skal nu også bruges til en sammenligning, da der skal monteres nye
> potter samt jetkit/kn filter !
Så burde du ventet til den dag pottene skulle monteres.

JS



Armand (04-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 04-04-01 13:04


sbh <bugtrup@email.dk> skrev i en news:9aeecr$t05$1@news.cybercity.dk...
>
> >
> > Hvordan kan du være så skråsikker på at din model skulle kunne
præstere
> > 135 hk på krumtappen??
> *******
> Godt spgsml. jeg gik ud fra at alle opgivelser fra fabrikken med
hensyn til
> HK var på krumtappen ( dumt gjordt af mig ), men det er vist en
> mistolkning fra min side, sorry !!! jeg aner ikke ret meget om det, så
det
> er naturligvis også forkert at skrive krumtap, der burde have stået "

> motoren " ...

Du mislæser mine 1½ linie og lægger vægten på "hvor".
Jég tænkte nærmere på de 135 HK!

Der hvor jeg ville hen er at det ikke er sikkert at lige din model
nogensinde har kunnet præstere 135 HK!!
Prøv at læse diverse tests, hvor der trækkes effektkurver ud og se i
hvilken grad at de (ikke) passer med fabriksopgivelserne! :-/

Man vil aldrig kunne bruge andet end en før/efter -måling på samme bænk
og på samme dag(!) til noget sikkert !!!!

--
Armand.



sbh (04-04-2001)
Kommentar
Fra : sbh


Dato : 04-04-01 13:59


>
> Du mislæser mine 1½ linie og lægger vægten på "hvor".
> Jég tænkte nærmere på de 135 HK!
******
Jeg er vist lidt god til at misforstå alt !! )
Men jeg kan godt se pointen i det du skriver, og det siger jo sigselv, men
så langt havde jeg ikke tænkt, jeg tænkte vist bare på at opgivet 135 hk. så
har den sgu 135 hk.

>
> Man vil aldrig kunne bruge andet end en før/efter -måling på samme bænk
> og på samme dag(!) til noget sikkert !!!!
*******
Det stinker, for det bliver ikke samme bænk, og ihvert fald ikke samme dag
!! ) nå, men det er nu også lige meget, jeg må se mig tilfreds med det
resultat der kommer ud af testen efter montering af potter jetkit + filter,
for nu er det betalt, og montering er igang !

Steen
GSX1100 F 95`



Mads Lund (04-04-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 04-04-01 07:45

> Et ordentligt(!) rullefelt trækker en kurve ud, som dels viser effekten
> på
> baghjulet og dels effekt-tabet imellem kobling og dæk, hvorefter det er
> en smal udrtegnings-sag at finde koblings-effekten

Det effekt tab man udlæser komemr ved at man måler motorbremsningen, og
derved antager at motorbremsningen er lig effekttabet (Hvilket heller ikke
er helt løgn)

>
> Hvordan kan du være så skråsikker på at din model skulle kunne præstere
> 135 hk på krumtappen??

Anyway så er 115 hk på hjulet af en GSX1100 vil sagtens ganske pænt.

Mads Lund
Ninja9RT (160+ hk på hjulet)



sbh (04-04-2001)
Kommentar
Fra : sbh


Dato : 04-04-01 08:13


>
> Anyway så er 115 hk på hjulet af en GSX1100 vil sagtens ganske pænt.
*****
Ved det ikke !!! men jeg er da også sådan nogellunde tilfreds ! ;-l

Steen
GSX1100 F 95`



Jens Jacob Bager Jen~ (04-04-2001)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 04-04-01 08:01

> Jeg har tænkt på om der er en gylden regl for hvor meget en cykel med kæde
> træk taber fra krumtappen til bagdækket i HK !! har hørt at det er ca. 15
> heste man kan regne med !!???

Hej Steen

Hvad brokker du dig over? Det er da den jævneste momentkurve jeg nogen side
har set! Min gode gamle hjemmedysede XJ 600 laver også 17 rigtige
baghjulsheste mindre end den skulle fra ny. Det der med de 15Hk skal nu nok
ses som et % sats i stedet. Kør på din læke GSXF og vid at du b-øf ved alle
omdrejninger.

--
Hilsen Jens Bager Jensen
Yamaha XJ 600 '91 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)



sbh (04-04-2001)
Kommentar
Fra : sbh


Dato : 04-04-01 08:16


"> Hvad brokker du dig over? Det er da den jævneste momentkurve jeg nogen
side
> har set!
**********
Jeg brokker mig ikke er var bare nysgerrig for at hører om det var helt
galt, el. det så normalt ud ! jeg kan forstå at det ser meget normalt ud, så
jeg er da glad og tilfreds, indtil vidrer , så nu må jeg jo se hvordan
resultatet ser ud når der bliver monteret nye potter+ jetkit/ kn filter !

Steen
GSX1100 F 95`



Mads Lund (04-04-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 04-04-01 14:47

> Jeg har fået testet min GSX1100F i en rullefeldt og den kom ud med maxhp

> 115,3 på baghjulet men den har jo 135 på krumtappen så det er jo 20 hk der
> er gået tabt..... den er pt. monteret med erstatnings potter fra laser,
som
> virker til at have formeget modstand, men jeg er nu i tvivl ( det er bare
> hvad nogle kloge hovder siger ).....kan det ikke også være lidt slidt dæk,
> kæde, tandhjul,( modvind osv. ???

Potten tror jeg nu er ok. Generelt har den et godt ry ifht GSX modellerne.
Årsagen til at du ikke har flere hk ifht motorstørrelsen ses tydeligt på
momentkurvens forløb. Den er ganske imponerende, men falder typisk meget af
i topområdet. Ved at sætte GSXR750 knaster i din motor vil du få et mere
race typisk momentforlkøb, hvor bundområdet offres til fordel for mere
moment i topområdet. Derved vil hældningen på effektkurven kunne holdes og
du vil ca kunne hente 10 hk mere ud på toppen. Til gengæld vil det gode
bundmoment forsvinde.

Generelt angående tabet vil jeg tro man kan hente ca 5 hk på din cykel ved
at trimme den perfekt ind (knast / tænding og karburator justering) og så
ende op i nærheden af 120 hk. Ifh til andre cykler ligger en std 9'er eks
124 hk og mon ikke den er opgivet til 139 fra kawa.

Og til sammenligning laver en GSF1220 Bandit ikke mere end 95 hk std. og ca
115 hk med en laser potte.

Mads Lund
Ninja9RT



Morten Dahl (04-04-2001)
Kommentar
Fra : Morten Dahl


Dato : 04-04-01 17:05


"Mads Lund" <Mads.L@Martin.dk> skrev i en meddelelse
news:lBFy6.114$II3.6998@news.get2net.dk...

>snip en masse klog snak<

>
> Og til sammenligning laver en GSF1220 Bandit ikke mere end 95 hk std. og
ca
> 115 hk med en laser potte.
>
Ja men det har fandme også taget suzukis ingenører mange timer at konstruere
en 1200 motor der dødpine ikke skulle lave mere en 98Hk.

Hilsen

Morten Dahl




Steen Schmidt (04-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 04-04-01 19:00

> Jeg har tænkt på om der er en gylden regl for hvor meget en cykel med kæde
> træk taber fra krumtappen til bagdækket i HK !! har hørt at det er ca. 15
> heste man kan regne med !!???

Næh, ikke andet end at der bliver spist lidt effekt undervejs. Der er
samtidig en vis variation modellerne imellem. Jeg har haft to SV'ere, som er
opgivet til 70hk på krumtappen. Den ene måltes til 68 hk på baghjulet, den
anden til 70 (typisk ligger de omkring 65-68 på den bænk), så enten er der
er ikke meget tab i en SV'er, eller også stemmer Suzukis effektopgivelse
ikke!

> Jeg har fået testet min GSX1100F i en rullefeldt og den kom ud med maxhp

> 115,3 på baghjulet men den har jo 135 på krumtappen så det er jo 20 hk der
> er gået tabt..... den er pt. monteret med erstatnings potter fra laser,
som
> virker til at have formeget modstand, men jeg er nu i tvivl ( det er bare
> hvad nogle kloge hovder siger ).....kan det ikke også være lidt slidt dæk,
> kæde, tandhjul,( modvind osv. ???

Mange ting influerer. En slidt kæde kan godt æde et par heste. Jeg synes nu
det lyder ok. Der kan sagtens være stor forskel iblandt forskellige bænke
også!

Mvh
Steen



Niels Pein (04-04-2001)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 04-04-01 23:37

Steen Schmidt skrev ...
>> Jeg har tænkt på om der er en gylden regl for hvor meget en cykel med
kæde
>> træk taber fra krumtappen til bagdækket i HK !! har hørt at det er ca. 15
>> heste man kan regne med !!???
>
>Næh, ikke andet end at der bliver spist lidt effekt undervejs. Der er
>samtidig en vis variation modellerne imellem. Jeg har haft to SV'ere, som
er
>opgivet til 70hk på krumtappen. Den ene måltes til 68 hk på baghjulet, den
>anden til 70 (typisk ligger de omkring 65-68 på den bænk), så enten er der
>er ikke meget tab i en SV'er, eller også stemmer Suzukis effektopgivelse
>ikke!
>
Og min TransAlp er målt til 47,2 på baghjulet. Den er opgivet til 50, så der
var heller ikke meget tab.
Dog kom den i 5. gear "kun" op på 45,95.

Pein



Tom Dynesen (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Tom Dynesen


Dato : 06-04-01 00:27


Jeg har en sv650s der er målt til 77 hk på bagdækket men det er også med en
komplæt sæt micron det er da ganske godt



Armand (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-04-01 11:33


Tom Dynesen <dyne_nospam@elvis.dk> skrev i en
news:9aiuqu$1dmd$1@news.cybercity.dk...
>
> Jeg har en sv650s der er målt til 77 hk på bagdækket men det er også
med
> en komplæt sæt micron det er da ganske godt

Tjaeh :-/
Ikke hvis den GS 500'er, der var på lige forinden, viste 57 HK !!

--
Armand.





Steen Schmidt (06-04-2001)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 06-04-01 16:00

> > Jeg har en sv650s der er målt til 77 hk på bagdækket men det er også
> med
> > en komplæt sæt micron det er da ganske godt
>
> Tjaeh :-/
> Ikke hvis den GS 500'er, der var på lige forinden, viste 57 HK !!

LOL!!

Mvh
Steen



Jes Vestervang (05-04-2001)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 05-04-01 22:30

sbh wrote:

> Hej !
>
> Jeg har tænkt på om der er en gylden regl for hvor meget en cykel med kæde
> træk taber fra krumtappen til bagdækket i HK !! har hørt at det er ca. 15
> heste man kan regne med !!???
>
Arh, den duer vist ikke helt og derudover er det jo nærmere en procentsats
man skal bruge
På min babygixxer er tabet fra motor til kæde kun 4hk ( fra 44,9 til 40,9)
ved 136 km/h fra ny! Se evt. http://the.subnet.dk/gixxertest eller så var
det http://the.subnet.dk/mc/gixxertest på den sidste side
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk
GSX-R250 / TS125ER

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177528
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408701
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste