Vire motor skift til diesel
Fra : Martin Kirk

Dato : 02-08-03 18:38

Hej gruppe
I den nye båd vi har købt er motoren p.g.a dårlig pleje,total kaput. Vi vil
gerne skifte til diesel hvilken motor passer så der ikke skal lave nyt motor
fundament ?
motoren er en Vire 12 hk

--
Med Venlig Hilsen
Martin Kirk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-08-03 22:10

"Martin Kirk" <M.Kirk@oncable.dk> skrev i en meddelelse news:3f2bf441$0$5155

> [...]
> gerne skifte til diesel hvilken motor passer så der ikke skal lave nyt motor

Du finder næppe en motor, der passer lige ned i det gamle fundament......

Dit problem bliver nok størrelsen, fordi en dieselmotor bliver noget større.
Viren er usædvanlig lille, dens effekt taget i betragtning. Det er nok også
derfor, at de ikke holder særlig længe

Virens gear er heller ikke særligt stort, så der skal du nok forvente at ændre
på fundamentet. Men det er nu heller ikke så svært, som det lyder.

Claus

Fra : Niludo

Dato : 02-08-03 23:55

> [...]
Vi vil
> gerne skifte til diesel hvilken motor passer så der ikke skal lave nyt

Jeg kunne også forestille mig at hvis du køber en meget større motor er
det bedre med en større skrue, hvis den skrue du har passer til VIre 12
mototeren

> Viren er usædvanlig lille, dens effekt taget i betragtning. Det er nok
også
> derfor, at de ikke holder særlig længe

Vores nyrenoverede Vire 7 motor er meget gammel, men stadig meget
pålidelig og med stor effekt. Størrelsen taget i betragtning!

Niels Mathiasen

http://www.kandu.dk/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-08-03 02:47

"Niludo" <Niludo.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:3f2c41fe$0$48904

> Vores nyrenoverede Vire 7 motor er meget gammel, men stadig meget
> pålidelig og med stor effekt. Størrelsen taget i betragtning!

Der er altid en undtagelse, der bekræfter reglen, men gør man det op i
drifttimer, så halter viren meget. Jeg har repareret mange vire motorer og der
er næsten altid problemer med dem. Mange er dog selvforskyldt, fordi folk ikke
formår at justere karboratoren korrekt og så er en vire svær at få til at køre
optimalt under alle forhold.

En anden karborator gør underværker...

Claus

Fra : Torben

Dato : 07-08-03 18:45

og hvilken karburator skulle det så være?

en Vire 7 ejer med justeringsproblemer

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-08-03 02:45

"Torben" <tgh@inbound.dk> skrev i en meddelelse news:3f328e01$0$13268

> og hvilken karburator skulle det så være?
> en Vire 7 ejer med justeringsproblemer

Faktisk en hvilken som helst kaborator med de samme dimensioner. Muligvis skal
du ændre lidt på dyser, men det kan sagtens lade sig gøre. Kaboratoren på en
vire er oprindeligt udviklet til en lille kædesav..

Du må på en skrotplads og finde noget, så kan du eksperimentere dig frem. Find
evt. specifikationer på de kaboratorer, du finder og sammenhold dem med dem fra
viren.

Alternativt få een fra en vire 12 og så få den droslet/justeret ned. Det er en
langt bedre kaborator.

Claus

Fra : peterlovdal

Dato : 20-12-03 19:01

> [...]
folk ikke
> formår at justere karboratoren korrekt og så er en vire svær at få til

Hej Claus

Hvad er det for noget sludder du skriver.
Hvis alt andet er i orden, så er kaburatoren ikke noget problem på Vire
7.
Bing kaburatoren på Vire 12 giver mange flere problemer, bla. bliver de
monteret forkert.
I betragtning at det er en 30 år gl. konstruktion, og en 2 takt motor.Så
kører den fantastisk.

Hilsen Peter

http://www.kandu.dk/