Pleje af hjelm + dugfri
Fra : //Overby

Dato : 27-07-03 15:06

Hejsa...

Hvordan holder I jeres visir dugfri? Min dugger til af h..... til, når det
regner. Jeg har købt sådan noget anti-dug til at klistre på indvendigt. Jeg
ville dog helst have noget man kan smøre på, da jeg bruger briller, der også
dugger. Og jeg klister ikke noget anti-dug på mine briller. Kan man behandle
visiret med noget?

Jeg har netop rengjort visiret i lunkent vand med opvaskesæbe i. Kan den
holde til det? Jeg synes nemlig at kunne se at svagt farveskær bagefter (som
en regnbue).

--
Med venlig hilsen/Best regards

Daniel Overby Hansen
Web: http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=366

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 27-07-03 15:20

"//Overby" <mailFJERN@FJERNoverbyhansen.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg har netop rengjort visiret i lunkent vand med opvaskesæbe i. Kan den
> holde til det? Jeg synes nemlig at kunne se at svagt farveskær bagefter

Hejsa Daniel.

Man kan enten købe et pinlock-visir - jeg ved dog ikke om det kan fås til
netop din hjelmtype, eller også kan man gøre det, jeg plejer at gøre:
Tage en lille dråbe ufortyndet opvaskemiddel og gnub det på indersiden af
visiret med en blød klud, til visiret er blankt.
Det holder dog ikke ret længe, så skal man på den igen, men det virker fint
så længe det holder.

Der er sikkert andre herinde som bedre kan oplyse dig om de forskellige
mærker af antidugmidler, jeg har ikke selv prøvet nogle af dem - endnu.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-07-03 15:32

Nogle visirere tager skade af at blive vasket med sæbe, indvendigt. Mit har
en belægning et eller andet antidug og må kun vaskes i rent vand. Ellers vil
det dugge i regnvejr.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 27-07-03 15:42

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
har
> en belægning et eller andet antidug og må kun vaskes i rent vand. Ellers

Jeps - omtalte antidug-belægning *havde* min - dengang - fine nye hvide BMW
System 4-klaphat også - indtil en venindes møgunger havde haft fat i
hjelmen...så kunne jeg lige så godt vaske hele skidtet af og give visiret en
gang opvaskesæve.
Morale: Lad *aldrig* din hjelm ligge, hvor nysgerrigt kryb, skidt og yngel
kan få fat i den!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-07-03 16:38

> [...]
> Jeg har netop rengjort visiret i lunkent vand med opvaskesæbe i. Kan
> den holde til det? Jeg synes nemlig at kunne se at svagt farveskær

Jeg plejer blot at gøre mit visir rent i lunkent vand uden noget som helst
i. Evt. kan man starte med at lægge en våd klud over visiret i et kvarters
tid, hvorefter man tører den af. Så er det meget nemt at fjerne insektlig
oa. fastsiddende.

Når visiret er helt pænt, så bruger jeg noget voks-spray (i mit tilfælde
DELO polierwachs) og giver visiret voks både indvendigt og udvendigt og
polerer efter med en blød klud. Det er rigtigt godt til at holde visiret
skinnende blankt og er også rent effektivt til at modvirke dugdannelse.

Det skal dog gentages med jævne mellemrum, evt. hver gang visiret rengøres.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bjørn S

Dato : 27-07-03 16:48

"//Overby" skrev
> [...]
også
> dugger. Og jeg klister ikke noget anti-dug på mine briller. Kan man

Jeg har købt noget i den lokale dykker-shop, det er beregnet til
dykkermasker, gav 50 kroner for en lille flaske, melder tilbage på dmcn når
jeg har fået det afprøvet.

--
/Bjørn

Fra : Jens Arnfast

Dato : 28-07-03 08:34

Bjørn S wrote:
> Jeg har købt noget i den lokale dykker-shop, det er beregnet til
> dykkermasker, gav 50 kroner for en lille flaske, melder tilbage på dmcn når
> jeg har fået det afprøvet.

Min erfaring med den slags (både til dykkermasker, hardballmasker og
mc-visir) er at ganske alm. opvaskemiddel virker lige så godt

Tricket kan også fint bruges på helt almindelige hinkesten

Jeg er dog ovenud tilfreds med mine FogCitys, selv med den værste
morgenånde er de dugfri

--
-jens
RSV1000 og kontaktlinser

Fra : Armand

Dato : 27-07-03 23:51

file://Overby <mailFJERN@FJERNoverbyhansen.dk> skrev i en
> [...]
> Jeg har netop rengjort visiret i lunkent vand med opvaskesæbe i. Kan den
> holde til det? Jeg synes nemlig at kunne se at svagt farveskær bagefter

Der er faktisk de muligheder du selv nævner:
- Et "termolag" til påklæbning indvendigt!
- Dyrt købt antidug middel til på-spray'ning indvendigt! (der ikke er bedre
end:)
- Ganske almindeligt opvaskemiddel påsmurt indvendigt!

Derudover er der selvfølgelig originalt leverede dughæmmede visirer; men det
er ikke sikkert at fabrikanten af din hjelm leverer sådant, ligesom at nogle
hjelme er bedre ventilerede end andre (din?) og derfor dugger mindre!

Når alt det er sagt, så er det bedste middel imod dug, akkurat samme trick
som gælder bilruder: Hold indersiden absolut rengjort og høj-poleret så
damp-partiklerne ikke har nær den samme overflade at bide sig fast på

--
Armand.

Fra : schlæger

Dato : 28-07-03 07:08

//Overby wrote:

> [...]

> dugger. Og jeg klister ikke noget anti-dug på mine briller. Kan man behandle

Min Schubert Concept har ægte dugfrit visir, og i går kørte jeg langt i
øsende regn uden noget form for dug. Desuden kan det skydes nogle få. mm
frem i hver siden så det i princippet er "åbent" hele vejen rundt i kanten
- til brug ved bykørsel hvor der ikke er så meget naturlig ventilation
p.g.a. fartvind.

Du skal måske derfor blot have en ny hjelm ??

Mvh. Schlæger

Fra : Bjørn S

Dato : 28-07-03 08:57

"schlæger" skrev

> [...]
> p.g.a. fartvind.
>
> Du skal måske derfor blot have en ny hjelm ??

- og hvor gammel er din hjælm ?
Vænt og se, det dugfrie visir er også kun en behandling med et eller andet
middel...

--
/Bjørn - med duggende Schubert Concept

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-07-03 11:43

> - og hvor gammel er din hjælm ?
> Vænt og se, det dugfrie visir er også kun en behandling med et eller
> andet middel...

Jeps, efterhånden som hjelmen bliver ældre, så forsvinder effektiviteten.
Selv FogCity bliver også dårlig med tiden. Mit 2 år gamle FogCity er
ihvertfald ikke så effektivt som da jeg købte den.

signing off.. Martin Sørensen