CBR1000F problemer, hjælp til newbie pleas~
Fra : Lars Rasmussen

Dato : 26-07-03 21:11

Så er den gal...........

Det startede med at jeg havde periodiske startproblemer hvor dyret ikke
kunne humpe i gang, den kunne slet ikke li´hverken choker eller gas, kunne
bedst bare på starteren men dog uden at springe i gang. Dagen efter kunne
den så springe i gang lige med det samme ???

Nå, men da jeg lige har erhveret den kender jeg den ikke så godt (har dog
haft modelen før uden nogle problemer), så tænkte jeg at jeg ville give
dyret en service overhaling med nye tændrør, olie (ja, jeg sprang over
oliefilteret, butikken havde lukket) ,og kigge lidt på luftfilteret.

Da jeg var færdig sprang den i gang, men den var også en smule varm. Så
kørte jeg en kort tur for at få lidt "varme i den", DET kunne den IKKE li´,
nu kunne den slet ikke tage gas, så døde den, og jeg kunne dreje gassen helt
i bund og den hostede alligevel kun lige rundt med et par tusinde
omdrejninger. Jeg endte for foden af en bakke og måtte slæbe dyret 300 meter
op ad bakke, 235 kg plus det løse...........

Nu sidder jeg bare og stirre på den og er lidt sur på den. Hvad gjorde jeg
galt ??

Olien er : 10W-40, halv syntetisk sag som er beregnet til en 4 takts sag som
min, og olie standen er som den skal være.

Tændrørene er de rigtige, har checket dem i følge manualen. De er dog ikke
indstillet, gabet skal være 0,8 - 0,9mm, de ligende de gamle............jeg
har ingen søgeblad

Luftfilteret har jeg derimod en mistanke til. Det er ikke et originalt, men
et K&N filter som skal bades i olie. Jeg rensede det let og gav det en gang
olie.

Min teori er at det luftfilter driller mig, hvor stor betydning har det ?
Det er som om at benzin / luft blandingen ikke er i orden.

Jeg har læst så mange gode indlæg i denne newsgroupe, så måske sidder der
nogle som ville hjælpe mig lidt ?

På forhånd tak !,
Lars

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 26-07-03 21:27

> [...]
men
> et K&N filter som skal bades i olie. Jeg rensede det let og gav det en

Hvilken olie gav du luftfilteret ? det der er beregnet til KN filtre eller
hvad ?

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 26-07-03 21:33

Æhhh.......nej, *bukker nakken lidt* - troede at min 10W-40 var helt i top
til det, jeg kan allerede høre din reaktion. Kan det virkelig skabe de
problemer når motoren bliver varm ?

Fra : Tjinca

Dato : 26-07-03 22:08

"Lars Rasmussen" <Lars_406@mail.tele.dk> wrote in message
> Æhhh.......nej, *bukker nakken lidt* - troede at min 10W-40 var helt i top
> til det, jeg kan allerede høre din reaktion. Kan det virkelig skabe de
> problemer når motoren bliver varm ?

Nej nej nej... der bruges specielt luftfilter olie, KN har en spraydåse
som du kan bruge til det... den er mere klæbrig, hvor alm. olie ikke er
klæbrig nok til at fange støvpartiklerne. og så medfølger der en vejledning
hvor der står du ikke må komme for meget olie på :)

VH
Lars Molnit

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 26-07-03 22:43

Jeg prøver det mandag, så skal det altså lykkes.

Tak for hælpen so far.........

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 26-07-03 21:44

> Min teori er at det luftfilter driller mig, hvor stor betydning har
> det ? Det er som om at benzin / luft blandingen ikke er i orden.

Har du prøvet at køre et lille smut uden luftfilteret, for at se om der
ændre noget ?

--
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 26-07-03 21:57

Nej, den ide fik jeg da jeg startede den halvvarm, jeg prøvede men det gang
ingen forskel. Den havde heller ikke symtomerne på det tidspunkt.

I morgen vil jeg prøve det, kan det virkelig være det ? Så er det fordi at
den ikke kan ånde.

Fra : Tjinca

Dato : 26-07-03 22:05

> [...]
men
> et K&N filter som skal bades i olie. Jeg rensede det let og gav det en

Her er fejlen, du har kommet for meget olie på :) det er en typisk KN
nybegynder fejl, og derved kan den ikke ånde som den skal, og for for fed...
det gør du kan starte den uden choker i koldt vejr næsten, fordi den skal ha
mere benzin når det er koldt, og når den blir bare lidt varm, så drukner
den.

Rense filteret igen, og gi det en lille skvis olie, kun lige og så ikke
mere :)

VH
Lars Molnit

Fra : Lars Rasmussen

Dato : 26-07-03 22:10

Ja, det er nok luftfilteret at vi skal koncenterer os om. Hvordan renser jeg
det bedst, og hvordan giver jeg det den rigtige olie og i de rigtige mængder
?

Fra : Bent Erik Thomsen

Dato : 26-07-03 23:27

Lars Rasmussen wrote:
> Ja, det er nok luftfilteret at vi skal koncenterer os om. Hvordan
> renser jeg det bedst, og hvordan giver jeg det den rigtige olie og i
> [...]

Se her;

http://www.dot-e.dk/knfilter.dk/kn_rensvejl.htm

Bent Erik Thomsen
nær Aalborg
Pga. SPAM benyt nedenstående email:
bmw (snabela) poet (punktum) dk

1980 Suzuki GS850GT (Skal sælges: http://www.poet.dk/bmt/index.html)
1987 BMW K100RS (Skal pudses)
1992 Golf TD(i)

Fra : Carsten

Dato : 27-07-03 07:21

Lars Rasmussen wrote:

> Ja, det er nok luftfilteret at vi skal koncenterer os om. Hvordan renser jeg
> det bedst, og hvordan giver jeg det den rigtige olie og i de rigtige mængder

Hvis du bor i kbh-området så har jeg et KN rensekit liggende fra dengang
jeg havde en mc med KN filter. Jeg skal ikke bruge det mere, så det er dit
hvis du kan bruge det...

Carsten (checker mail omkring middag)

Fra : Hekto

Dato : 27-07-03 08:26

In article <3f22e051$0$13269$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Lars
Rasmussen says...
> [...]
> den så springe i gang lige med det samme ???
>
> Nå, men da jeg lige har erhveret den kender jeg den ikke så godt (har dog

Det kan være nogle af de andre nævnte fejl; men jeg vil lige henlede
opmærksomheden på et ondartet tilfælde, med samme symptomer!

MC'en kører fint; men går pludseligt istå! Efter nogen tid erkendes
det, at den går istå, når lyset tændes!!??
Gennemmåling af ledninger o.s.v. viser at der er forbindelse, og ingen
kortslutninger; men tydeligvis forsvinder tændingen, for efter et
stykke tid at komme igen, efter stilstand.

Problemet viser sig at være dårlige og irrede kabelsko og ledninger.
Til dels p.gr.a. et batteri der er løbet over. Forbindelserne er
simpelthen ikke gode nok til at der kommer den nødvendige strøm frem
til tændingssystemet, så det kan levere varen.
En kåbe med 2 forlygter sætter det i forvejen klejne elsystem på
yderligere svedeture, da 2 x 55W nærlys + det løse, hurtigt giver en
strøm på små 10 A der trækkes fra batteri/generator, konstant.

Udskiftning af irrede kabelsko/stik og en mere optimal ledningsføring,
har indtil nu forbedret pålideligheden, på MC'en! Frakobling af den ene
forlygte, har gjort at den endda i tilfælde hvor Murphey til enhver tid
ville få en MC til at strejke, har fungeret upåklageligt og startet
velvilligt!!!

- Prøv at kaste et blik på div. kabler og kabelsko, og se om de er
sorte eller grønne af korrosion.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E