Susen/hovedpine efter mc tur
Fra : Lasse

Dato : 24-07-03 20:23

Hej
Er min hjelm for stor, eller hvad kan der være galt.

Efter en længere tur på mc (ca. 140 km), har jeg en susen for ørene, og
hovedpine.
Noget af turen var motorvej, og gik i et fint tempo, men alligevel...

Jeg har ikke kørt med visiret åbnet.

mvh
Lasse

Fra : Bjørn S

Dato : 24-07-03 20:26

"Lasse" skrev
> [...]
> hovedpine.
> Noget af turen var motorvej, og gik i et fint tempo, men alligevel...

En and, en trold, eller....bruger du gode øreproppe ?? Vindstøj er en killer
for hørelsen, og kan på kort tid give tinnitus
Fart giver turbulens...kræver ekstra arbejde af nakkemusklerne, og kan godt
give spændinger i nakke med medfølgende hovedpine !

--
Dr. Chivago aka /Bjørn

Fra : Lasse

Dato : 24-07-03 20:59

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> En and, en trold, eller....
??

> bruger du gode øreproppe ?? Vindstøj er en killer
> for hørelsen, og kan på kort tid give tinnitus

Tror heller jeg må få fat i nogle ørepropper... Kan der anbefales nogle
bestemte ?!

> Fart giver turbulens...kræver ekstra arbejde af nakkemusklerne, og kan
godt
> give spændinger i nakke med medfølgende hovedpine !

Jamen jeg må hellere få trænet mine nakkemuskler lidt... Måske nogle
jævnlige svømmeture, kan gøre underværker..

Tak for dine besvarelser, Bjørn....

Fra : Bjørn S

Dato : 24-07-03 21:04

"Lasse" skrev...
> Tror heller jeg må få fat i nogle ørepropper... Kan der anbefales nogle
> bestemte ?!

Jeg har gode erfaringer med nogle jeg har købt gennem gruppen her, Multi
Max... men som en start vil jeg da anbefale et par silikonepropper fra
Matas, eller noget fra apoteket.

> Jamen jeg må hellere få trænet mine nakkemuskler lidt... Måske nogle
> jævnlige svømmeture, kan gøre underværker..

Eller et andet kåbeglas..lavere fart...eller en anden hjelm..også hjelme har
store forskelle vedrørende vindstabilitet og støj.

> Tak for dine besvarelser, Bjørn....

Det var så lidt, lider selv af hørselstab og periodisk tinnitus, og syntes
det er vigtigt at tage i mente, vil ikke ønske andre i lignende situisation
!!

--
/Bjørn

Fra : Cykellapper

Dato : 24-07-03 21:20

Den Thu, 24 Jul 2003 22:04:26 +0200. skrev Bjørn S:

> "Lasse" skrev...

Jeg bruger de gule E-A-R. Ikke smarte, men genialt støjdæmpende. (og så
kan de stjæles på arbejdet - hihi!)

Jeg læste engang en test/undersøgelse af høreværn, og der anbefalede de
faktisk de billige eengangspropper. De dyre formstøbte var ikke et hak
bedre, når vi bare taler om at dæmpe støjen.

Preben
(cykellapper)

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 24-07-03 22:01

"Cykellapper" <lappefreak@fjern_dette_ved_svar_cykellapper.dk> wrote:

>Jeg læste engang en test/undersøgelse af høreværn, og der anbefalede de
>faktisk de billige eengangspropper. De dyre formstøbte var ikke et hak
>bedre, når vi bare taler om at dæmpe støjen.

Nej, men de dæmper tilstrækkeligt og de er _meget_ hurtigere at tage
på, og de falder ikke ud, hvis man kommer til at skubbe til dem, når
man tager hjelmen på.

Jeg synes også at mine formstøbte ørepropper er mere behagelige efter
lang tids kørsel. De gule 3M(?) fra apoteket trykker mod øregangen og
kan gode irritere.

--
Kåre

Fra : Richard

Dato : 24-07-03 22:04

Kåre Nejmann wrote:
> Jeg synes også at mine formstøbte ørepropper er mere behagelige efter
> lang tids kørsel. De gule 3M(?) fra apoteket trykker mod øregangen og
> kan gode irritere.

Så er de for store til dit øre, prøv nummeret mindre (af samme eller af
et tilsvarende produkt).

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 25-07-03 01:11

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK
> Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken

Har senest brugt nogle orange 3M. Virkeligt gode. Har altid tidligere haft
problemer med trykken fra propperne, men nu klipper jeg de yderste 5
millimetre af proppen så den bliver kortere (altså det stykke ude af øret
klippes væk). Det virker fremragende. mvh Erland

Fra : Richard

Dato : 05-08-03 21:27

Erland R. Nielsen wrote:

> [...]
> millimetre af proppen så den bliver kortere (altså det stykke ude af øret
> klippes væk). Det virker fremragende. mvh Erland

Du skulle alligevel prøve nummeret mindre; kan meget vel hænde, at du
får mere gummi inde i øret og med lyddæmpning er det som hovedregel
(undskyld, så Otto Leisner i TV hele barndommen) massen, der gør det

Fra : Richard

Dato : 24-07-03 22:09

Lasse wrote:
> Er min hjelm for stor, eller hvad kan der være galt.

Snarere for lille, hvis hovedpinen skyldes, at den klemmer i panden, og
for åben hvor den skal slutte til hovedet - kan sagtens være tilfældet
med en for lille hjelm med for dårlig pasform til dit hovede.

> Efter en længere tur på mc (ca. 140 km), har jeg en susen for ørene, og
> hovedpine.

Ud over det med ørepropperne, som du allerede er på jagt efter, kan
hovedpinen også skyldes dehydrering i det pt meget varme vejr. Husker du
at drikke noget på turen?

- og prøv endelig et udvalg af forskellige størrelser ørepropper; det er
helt individuelt, hvilke der passer bedst; det kan du ikke læse dig til,
kun selv afprøve

Fra : Lisbeth Sejberg Søre~

Dato : 25-07-03 00:30

Lasse <lmn1999_2000@yahoo.dk> skrev:
>Hej
> [...]

-- Mind mig ikke om det problem... og så alligevel. Jeg skal
hurtigts muligt igang med at træne brug af ørepropper, da jeg
snart sætter kursen mod Luxembourg. Vi (min mand og jeg) kører
begge med Schuberth Concept hjelme og oplever støjen
forskelligt.Jeg kører Honda CB500 med en TCP-fuldkåbe og han kører
en ny Yamaha Fazer 600. Den har han sat en højere vindskærm på,
hvilket har givet mindre støj omkring hans hjelm. Han sværger også
til de simple gule E A R propper ( som han sørme også er så heldig
at bruge på arbejdet )
Har læst mange indlæg her i nyhedsgruppen, det er ikke humor der
mangler her
Alfinine-gråhåret kvinde med egen MC

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 25-07-03 08:21

Lisbeth Sejberg Sørensen (slet EY6ZZ) <fennec@EY6ZZpost5.tele.dk> wrote:
> [...]

[klip]

> [...]
> hvilket har givet mindre støj omkring hans hjelm. Han sværger også
> til de simple gule E A R propper ( som han sørme også er så heldig

Indskudt spørgsmål:
Hvor høj er din mand? Fordi jeg gerne vil have oplysninger fra folk der har
prøvet touringskærmen, hvad de synes om det. Det kan være du lige vil spørge
ham ?

--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : Lisbeth Sejberg

Dato : 25-07-03 22:31

Arne Lorenzen <alo@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev:
>Lisbeth Sejberg Sørensen (slet EY6ZZ)

> [...]

Han er 180 cm høj. Det er ikke en touringskærm, men den der hedder
double bubble.Den er bestilt hjem fra England.Har sendt en mail
til dig med flere detaljer. Firmaet i England kan ses på
www.busters-accessories.co.uk
Alfinine-gråhåret kvinde med egen MC