Diverse kabler og smørring
Fra : Henry

Dato : 03-04-01 10:28

Hej

Da jeg monterede en scottoiler på min VFR i weekenden undrede jeg mig over
at bla. gaskablerne så meget tørre ud, nærmest lidt anløbne. Er der nogen
der ved omkabler må smørres med olie eller om de er belagt med "et eller
andet" indvendigt der gør det overflødigt at smørre kablerne.

Hvis de skal smørres, hvorfor f...... er de så ikke smurt fra forhandleren?
Jeg har også set en eller anden (claus) her i NG som anbefaler at man
nærmest adskiller sin helt nye MC helt og smørre den ind i fedt. Utroligt!

Nu har jeg kun 3 wirekabler så det er en overkommelig opgave, men alligevel,
tænk hvis de også bare undlod motorolien eller kølervæsken bare fordi det
var lettere. De burde vel være en del af klargørringen eller?

Henry

Fra : Søren L Hansen

Dato : 03-04-01 11:10

Henry <henry@mail.removethis.dk> wrote in article
<6Jgy6.16506$o4.767585@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> tænk hvis de også bare undlod motorolien eller kølervæsken bare fordi det
> var lettere. De burde vel være en del af klargørringen eller?

Problemet er jo at mange maskiner er lavet til et betydeligt bedre klima
end det vi er sat i. F.eks. er der typisk helt åbne lejer i hjulene på
japanske maskiner, hvor et lukket leje havde været lidt bedre på længere
sigt. Men det er jo alt sammen et spørgsmål om hvor længe man vil beholde
maskinen. Ligesom med biler, hvis man vil beholde den i mere end 10 år
anbefales en undervognsbehandling mv, men hvis du bare vil ha den i 2-3 år
sender man bare problemet videre til næste ejer.

Ang. kabler er de typisk foret med et nylon-materiale der skulle
overflødiggøre smøring, men enhver der har mærket et nysmurt kabel vil vide
at det dejlig tat smøre kablerne en gang imellem.

--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Morten Juel

Dato : 03-04-01 11:13

Kabler skal smøres jo mere de bliver smurt jo længere holder de
og køre du om vinteren skal de smøreres endnu mere
www.louis.de ja en lille nem dims til at smøre med

Mvh
Morten

Fra : Henry

Dato : 03-04-01 11:22

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Kabler skal smøres jo mere de bliver smurt jo længere holder de
> og køre du om vinteren skal de smøreres endnu mere
> [...]

For mange år siden, blev jeg belært med at de den gang nye kabler havde en
eller anden teflon belægning indvendig som overflødig gjorde smørring,
faktisk var orderne at man ikke smørre da olien ødelage teflonen (eller hvad
det nu var) - men det kan jo være rent vås, mine kabler ser i hvert fald
skidt ud efter knapt 3000km og vil blive smurt. Den der dims fra louis den
må jeg prøve!

Henry

Fra : Morten Juel

Dato : 03-04-01 11:33

> [...]
> skidt ud efter knapt 3000km og vil blive smurt. Den der dims fra louis den
Ja, ens kabler er ikke gode efter en vinterperiode, jeg har da skiftet på
min scooter en gang pga for lidt smøring ;o(
Det er en lille blå satan, men du kan også få den her i DK der er den bare
sort )
Check den her: http://www.sayjes.dk/tools.html den koster dog 75 kr
herhjemme, og 40kr i dyskland..

Mvh
Morten
XS400 Seca
**soon to come** DT175

Fra : Adam Christensen

Dato : 03-04-01 15:07

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Check den her: http://www.sayjes.dk/tools.html den koster dog 75 kr
> herhjemme, og 40kr i dyskland..

http://www.thansen.dk - søg efter varenummer 94700380.

39,- danske kroner - i Danmark

--
Adam

Fra : Anders Rude Andersen

Dato : 03-04-01 15:30

> http://www.thansen.dk - søg efter varenummer 94700380.
>
> 39,- danske kroner - i Danmark
> --
> Adam
_______________

Hvordan virker sådan en fætter egentlig ?

Anders Rude
SV650S

Fra : Uffe Overgaard Koch

Dato : 03-04-01 16:14

Anders Rude Andersen wrote:
> Hvordan virker sådan en fætter egentlig ?
Den uhyrlige ASCII-artist har lige været i gang:

------------|
yderkabel |------- inderkabel
------------|

(==) skrue
------------
| |
------------| |
|-------
------------| |
| ø |
--------/---
/
hul til olie

dimsen klemmer sammen om yder og inder kabelet, og via hullet sprøjtes
olien ned igennem kablet.

mvh
Uffe Koch
xj600 1986

Fra : Knud Jacobsen

Dato : 03-04-01 18:11

Anders Rude Andersen <t-rex@sondergade.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Q7ly6.16625$o4.797946@news010.worldonline.dk...

> _______________
>
> Hvordan virker sådan en fætter egentlig ?
>
> Anders Rude
> SV650S

Den virker elendigt. Et eksemplar - i blå - bortskænkes (Skanderborg)

Knud Stange Jakobsen
TDM 850

Fra : René J.

Dato : 04-04-01 15:17

Adam skrev:
>http://www.thansen.dk - søg efter varenummer 94700380.
>39,- danske kroner - i Danmark

husk lige den lille detalje med forsendelsesomkostninger:

"Fragten ved bestilling af varer pr. Efterkrav er kr 49,00 +
kr 8,00, som skal betales til posten i postopkrævningsgebyr
og ved forudbetaling, betaler du kr 39,00 i fragt. "

.... jeg kan ikke lige se, hvad SayJes Motorcykler tager for
forsendelsen...

Chiaooo
René J
XJ 600

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 03-04-01 16:32

"Henry" <henry@mail.removethis.dk> wrote:

>For mange år siden, blev jeg belært med at de den gang nye kabler havde en
>eller anden teflon belægning indvendig som overflødig gjorde smørring,
Det har jeg også hørt for nyligt.

>faktisk var orderne at man ikke smørre da olien ødelage teflonen (eller hvad
>det nu var)
Det kunne også være fordi at olie jo er lidt klæbrigt, og derfor
holder godt fast på sand, støv og andre ting som så kan blive trukket
med ind af wiren.

--
..: Kåre Nejmann :.

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-04-01 19:05

"Henry" <henry@mail.removethis.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller anden teflon belægning indvendig som overflødig gjorde smørring,
> faktisk var orderne at man ikke smørre da olien ødelage teflonen (eller

Og det er tildels også rigtigt, teflon belægninger må ikke smøres!
Jeg har bare aldrig set teflon på et motorcykelkabel.

- men det kan jo være rent vås, mine kabler ser i hvert fald
> skidt ud efter knapt 3000km og vil blive smurt. Den der dims fra louis den
> må jeg prøve!

En kabelsmører og en dåse WD-40 er guf for kabler!
Den der Claus, det er nok mig, og jeg anbefaler den adskillelse/smøring af
ren erfaring. Moderne motorcykler er ofte samlet af robotter, og af en eller
anden grund mener de altså ikke det er nødvendigt med smørelse. På nogle
modeller er der f.eks heller ikke fedt i kronrørslejerne, og det er altså
ikke ret smart. Jeg har ikke set en japansk motorcykel i mange år hvor
hjulaksler og baggaffel-aksel var smurt, og det er heller ikke ret smart.

Rittig

Fra : Henry

Dato : 04-04-01 07:13

> [...]
> ikke ret smart. Jeg har ikke set en japansk motorcykel i mange år hvor
> hjulaksler og baggaffel-aksel var smurt, og det er heller ikke ret smart.

Tror du Claus, at hvis man spørger forhandleren så kan han svare på om der
er smurt de steder?
Det jeg hører dig sige er at man praktisk talt bør splitte hele sin cykel ad
og smøre de mest udsatte steder. Man taler vel også om motorbolte,
el-kontater etc. puha, bare det snart blev ordentligt vejr, så man kunne
sidde udenfor i eftermiddagssolen og ordne det.

Henry

Fra : Søren L Hansen

Dato : 04-04-01 14:38

Henry <henry@mail.removethis.dk> wrote in article
<jYyy6.18590$o4.957330@news010.worldonline.dk>...
> Tror du Claus, at hvis man spørger forhandleren så kan han svare på om
der
> er smurt de steder?

Jeg er ikke Claus, og jeg tror det ikke.

Det må nok være konklusionen.

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-04-01 18:48

> Tror du Claus, at hvis man spørger forhandleren så kan han svare på om der
> er smurt de steder?

Jeg er sikker på han vil give dig et svar! (Men om det så kan bruges til
noget...)
Hvorfor ikke kigge efter? Hvor lang tid tager det dig at pille din
forhjulsaksel af? Næh, vel? Og så ved du med sikkerhed om den er smurt!
Baghjuls-akslen tager heller ikke lang tid - læg en træklods eller noget
under hjulet, så det ikke dumper ned når du trækker akslen ud, så tager det
kun et par minutter at pille den ud og montere den igen. Og nu du er ved
det, så tag baggaffel-akslen med det samme. Det tager kun nogle få minutter
at tjekke, medmindre den IKKE var smurt, så tager det lidt længere, for så
kan du ikke bare lige trække den ud, så skal den sikkert hjælpes lidt med en
hammer. Under alle omstændigheder, sidder akslen fast, så ved du dog at den
ikke er smurt...

> [...]
> el-kontater etc. puha, bare det snart blev ordentligt vejr, så man kunne
> sidde udenfor i eftermiddagssolen og ordne det.

Nej, det eneste du skal sikre dig er smurt, er lejer og aksler, fordi de er
bevægelige dele, og bevægelige dele SKAL blive ved med at være bevægelige,
derfor kræver de smørelse.
Motorbolte er der ingen grund til at pille ved, ej heller motorophæng,
beslag og den slags, der kommer jo ikke fugt ind til gevindet, så de ruster
ikke. (Okay, der er noget med stål og alu som vistnok korroderer helt af sig
selv, men det er ikke i samme størrelsesorden som aksel-problemet).
Der er ligefrem bolte som SKAL sidde fandens godt fast, og IKKEMÅ smøres,
men det handler mest om bremser, f.eks. er boltene til dine bremseskiver
monteret med LockTite.

Rittig

Fra : Henry

Dato : 05-04-01 07:38

> [...]
en
> hammer. Under alle omstændigheder, sidder akslen fast, så ved du dog at

Hmm, nop forakslen og bagakslen tager sikkert ikke lang tid, enig. Nu har
jeg enkeltsvinger på min MC og jeg har faktisk ikke engang set hvordan det
hænger sammen mekanisk inden i endnu. Jeg er lidt mere ked af
kronrørslejerne hvis de ikke skulle være smurt, det er rent øv, at skulle
skille forenden ad på en ny MC. Meeeen hvis nu solen skinner så kan man da
hygge sig lidt med det også.

Jeg takker for rådet.

Henry