Ensretter?? - Uhmm ja....
Fra : Tim Sørensen

Dato : 23-07-03 16:24

Min Mariner 25 har nu en lysspole der laver 14V 9A.

Men folk siger at jeg ikke må tilslutte den direkte til et
batteri, før jeg har fået en ensretter på?

For mig er alt med strøm en by i Rusland.

Hvad er en ensretter?
Hvordan ser den ud?
Hvor skal den sidde?
Hvad koster den? (og hvor)

Jeg tror det var nok for denne omgang :)

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-07-03 19:21

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:bfm9a8

> Hvad er en ensretter?
> Hvordan ser den ud?
> Hvor skal den sidde?
> Hvad koster den? (og hvor)
> Jeg tror det var nok for denne omgang :)

En enretter er f.eks. en diode, der simpelt fortalt omdanner din vekselspænding
til jævnspænding. Men een enkelt diode er ikke nok i dit tildælde, du skal have
fire dioder sat sammen til en brokobling.

Du kan købe en færdig brokobling hos elektronikbutikker. En model til 10 amp
koster ca 20,-
Så er der fire ben på den, to ind til strømudtaget og henholdsvis minus og plus
ud.

Den er ofte i sort plastik, men over 25 amp er i metalhus. Huset er ofte
firkantet ca. 15x15x5 mm og så er der et 30 mm langt loddeben i hvert hjørne.
Du kan samle det hele med almindelige samlemuffer.

Den skal sidde der, hvor du ønsker at tilslutte din dc spænding. Den kan
sagtens sidde i en lille plastik æske nede ved batteriet. Der er ingen grund
til at sætte den ved motoren. I øvrigt er det også bedst at trække AC i
ledningen end DC. AC har langt lettere ved at komme frem uden nævneværdigt tab.
Men husk at dine ledninger skal være dimensioneret til 9 amp. Jeg vil foreslå
dig at bruge 4 kvadrat.

Afhængigt af dit lysudtag, kan det sikkert være en fordel, hvis du også har en
kondensator tilsluttet til at udglatte spændingen lidt. Det kan du tale med
elektronikbutikken om.

Det hele kan laves for under kr. 100,-

www.brinck.dk
http://www.aanielsen.dk/

Samt den lokale elektronikbutik eller radio/tv-reparatør...

Claus

Fra : Tim Sørensen

Dato : 23-07-03 23:14

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote
[klip]

Tak for det meget gode svar.
Nu føler jeg at jeg ved hvad jeg skal gå efter.

Og det ser ikke ud til at blive så slemt/dyrt som jeg først antog :)

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Tim Sørensen

Dato : 24-07-03 18:44

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> wrote
> Og det ser ikke ud til at blive så slemt/dyrt som jeg først antog :)

Dér snakkede jeg alligevel for hurtigt!

I dag spurgte jeg en forhandler efter en ensretter til motoren 910 kr
og det nægter jeg sgu at gi´!

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-07-03 21:19

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:bfp5su$705

> I dag spurgte jeg en forhandler efter en ensretter til motoren 910 kr
> og det nægter jeg sgu at gi´!

Hvorfor i himlens navn da også købe een færdigt, når du kan lave den selv?

De sælger sikkert ikke mange af dem, så prisen er skruet godt op.....

Claus

Fra : Tim Sørensen

Dato : 24-07-03 22:17

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote
> Hvorfor i himlens navn da også købe een færdigt, når du kan lave den selv?

Jeg ville skam også gerne selv lave én hvis jeg vidste hvordan.
Ét eller andet sted er jeg nok også lidt nervøs for at ødelægge lysspolen,
batteriet....

> De sælger sikkert ikke mange af dem, så prisen er skruet godt op.....
Jeps - og hvis der står Mariner på så ganger de også lige prisen med 7....

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-07-03 22:30

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:bfpici$lj5

> Jeg ville skam også gerne selv lave én hvis jeg vidste hvordan.
> Ét eller andet sted er jeg nok også lidt nervøs for at ødelægge lysspolen,
> batteriet....

Send en mail, så kan jeg lave een til dig, næste gang, jeg kommer til Åge
Nielsen. Det kunne blive mandag eller tirsdag.

> Jeps - og hvis der står Mariner på så ganger de også lige prisen med 7....

Ja, men til gengæld kan den sikkert fås mange steder i verden og den slags
koster penge!

Claus

Fra : Tim Sørensen

Dato : 24-07-03 22:52

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote
> Send en mail, så kan jeg lave een til dig, næste gang, jeg kommer til Åge
> Nielsen. Det kunne blive mandag eller tirsdag.

Jeg kunne nu godt tænke mig selv at prøve at lave én.
Det ser jo meget nemt ud. > Jeg kiggede lidt på:
http://www.hjerteportal.dk/03mappe/9kl/side05.htm > sektion 5 I

Men vil der ikke gå noget af strømmen fra motoren til
spilde, når den først skal en tur gennem denne ensretter?

Og hvad sy når motoren arbejder for fuld knal, og laver meget strøm - er
der så ikke en risiko for at enten dioderne ryger - eller værere at
batteriet
lider overlast på en eller anden måde?

> Ja, men til gengæld kan den sikkert fås mange steder i verden og den
slags
> koster penge!

Ja - men stadigvæk.

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Tim Sørensen

Dato : 25-07-03 15:05

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> wrote
> Jeg kunne nu godt tænke mig selv at prøve at lave én.
> Det ser jo meget nemt ud. > Jeg kiggede lidt på:
> http://www.hjerteportal.dk/03mappe/9kl/side05.htm > sektion 5 I

Jeg har lavet en lille tegning, som jeg har lagt på min hjemmeside.
http://www.dondata.dk/Ensretterbro.wmf

Er den korrekt?
--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-07-03 18:21

> Jeg har lavet en lille tegning, som jeg har lagt på min hjemmeside.
> http://www.dondata.dk/Ensretterbro.wmf
>
> Er den korrekt?

Ja, det ser fint ud..

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 27-07-03 13:13

Hej Tim

Med en ladespole på 14V 9A AC har du en rigtig god og kraftig lader og når
du ensretter den får du en DC spænding på ca. 19.6V 6A og det er for meget,
til at lade direkte på dit batteri med.

Derfor skal du måle den ladespænding der står på batteriet når det er ladet
_helt_ op.

Eks.

Hvis du har brugt af dit batteri, så det er kommet ned på 11V og du begynder
at lade, så skal din ladespænding starte med ca. 11.5V for at stige i takt
med, at du lader batteriet op, til du kommer op på 14,4V, her skal din
ladning helt
afbrydes.

Hvis du lader med konstant eller over 14,4V ødelægger du cellerne i
batteriet og derfor skal du bruge en eller anden form for laderegulering.

Du kan nemmest begrænse din ladespænding, ved at begrænse ladestrømmen, med
en passende lademodstand på ca. 3,3Ohm ca. 25Watt som du sætter ind på dem
røde ledning.

Hvis dit batteri skal være tilsluttet hele tiden, må din ladespænding ikke
komme over 13,8V med et fuldt opladet batteri. De 13,8V er en konstant
vedligeholdelses ladespænding for blybatterier.

De 13,8V finder du ved at ændre modstanden.
For høj spænding = for lille modstand og omvendt.

Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"

Tim Sørensen <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bfrddo$27b5$1@news.cybercity.dk...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-03 16:38

"EA 2730" <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en meddelelse news:mNQUa.75

> Med en ladespole på 14V 9A AC har du en rigtig god og kraftig lader og når
> du ensretter den får du en DC spænding på ca. 19.6V 6A og det er for meget,
> til at lade direkte på dit batteri med.

Hvorfor der forsvinde tre ampere?

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 27-07-03 18:52

Hej Claus

De forsvinder heller ikke. Det er en omskrivning af effekten.

I det her tilfælde er generatoren bygget til at afgive 126Watt

14V*9A = 126Watt

Effekten kommer så igen på den anden side af diodebroen.

Når du ensretter en AC vekselspænding får du en spændingsgevinst på faktor
1,4, men det giver ikke mere strøm.(Amp)

126Watt / 19,6V = 6,42Amp

Det hedder også Ohm´s lov

Du kan læse mere om vekselstrøm i EL STÅBI, som du kan låne på biblioteket.

Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"

Claus Tersgov <clausnews@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bg0rjb$1g5g$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-07-03 19:26

Nu er der risiko for at jeg dummer mig, for det er en del år siden jeg har
lært om den slags og det er jo ikke noget man (well, "jeg") går og bruger
hver dag, MEN:

Ohms lov gælder ikke helt så simpelt på hverken vekselspænding og i
særdeleshed ikke på et ensrettet AC (pulserende jævnstrøm)

På vekselspændingen er det rimeligt nemt. Der gælder den hvis "Volterne"
ikke er peak, men den almindelige angivne middel (hvor peak'en er de nævnte
1,4 højere). Så skal man bare lige huske at gange med cosinus til vinklen
mellem strøm og spænding: Effekten = Spænding * Strøm * Cos (vinklen mellem
spæning og strøm). Hvis belastningern er 100% resitiv er cosinussen 1 og så
bliver det simpelt, men det er den næppe, specielt ikke hvis der er forbrug
ud over ladningen på akkumulatoren.

Ensretter man AC'en får man den pulserende jævnspæning og det er korrekt at
*spidserne* er 1,4* større end AC spændingen, men middelværdien er stadig
lig AC spændingen. Sender man denne direkte ind på akkumulatoren får man en
strøm som også er pulserende. I spidserne af spændingen lades der hårdt og
mellem spidserne er der ingen ladning. Derfor udregningen af strømmen ikke
en simpel sag.

Kompliceret, og min hukommelse er lidt rusten, så jeg kan ikke redegøre for
det helt detaljeret.

En ting er dog sikkert, omend der ikke forsvinder energi, så afsættes der jo
en del i diodebroen !!

Al strøm passerer 2 dioder med hver ca 0,6-0,7 volt spændingstab. Det er et
spændingstab 1,3 volt og med en en varierende strøm (både pulserende og
afhængig af hvor hårdt der lades på akummulatoren) så vil det med en strøm
på fx ca 5-10 ampere give i omegnen af 10 wat der forsvinder i varme i
diodebroen. Enhver der har mærket på en diodebro i drift har bemærket dette.
Nogle med kommentaren "Av for satan"

Bjarke

Fra : EA 2730

Dato : 28-07-03 02:35

Bjarke Christensen <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bg15fi$1r8d$1@news.cybercity.dk...
> Nu er der risiko for at jeg dummer mig, for det er en del år siden jeg har
> lært om den slags og det er jo ikke noget man (well, "jeg") går og bruger
> hver dag, MEN:

Ja! det har du allerede gjort.
Du skulle få dine skolepenge tilbage.

> Ohms lov gælder ikke helt så simpelt på hverken vekselspænding og i
> særdeleshed ikke på et ensrettet AC (pulserende jævnstrøm)

Hvor mange pulser er der tilbage, når du tilslutter et batteri på 50-75 Amp.
Hvor stor en modstand og kapasitet, har sådan et batteri??

> [...]

> en simpel sag.
>
> Kompliceret, og min hukommelse er lidt rusten, så jeg kan ikke redegøre

Det var jo ikke så godt.

> En ting er dog sikkert, omend der ikke forsvinder energi, så afsættes der
jo
> en del i diodebroen !!

Det er jo småting, som jeg syntes er sagen uvedkommen.

> [...]
> på fx ca 5-10 ampere give i omegnen af 10 wat der forsvinder i varme i
> diodebroen. Enhver der har mærket på en diodebro i drift har bemærket

Diodebroen er for håbentlig af en sådan størrelse, at den kan tåle det, uden
at blive varm.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-07-03 20:13

"EA 2730" <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en meddelelse news:4jUUa.120

> Når du ensretter en AC vekselspænding får du en spændingsgevinst på faktor
> 1,4, men det giver ikke mere strøm.(Amp)
> 126Watt / 19,6V = 6,42Amp
> Det hedder også Ohm´s lov

Ja, men der er en væsentlig ukendt her, nemlig frekvensen. Den er svingende i
forhold til lyspolens omdrejninger, og derfor mener jeg ikke, at du umiddelbart
kan sammenligne med en almindelig 50 herts vekselspænding. Netop det, at
frekvensen svinger meget, gør jo at spændingen er ret ustabil.

Jeg tvivler på, at han får en konstant og stabil spænding, der er så høj, som
du siger, men jeg kan ikke argumentere for min tvivl. Jeg har dog aldrig målt
så høj en spænding på en lyspole nogensinde..

Claus

Fra : Tim Sørensen

Dato : 27-07-03 21:04

Puyha!

Jeg sætter meget stor pris på de mange gode svar men....
Det begynder efterhånden at give mig flere grå hår på hovedet :)

Er der ikke en måde hvor jeg kan forbinde motorens strømudtag
til batteriet, og så lade den lade når det er nødvendigt, uden at
skulle bekymre mig om at overlade batteriet o.s.v...?

Jeg ved ikke om det er af betydning, men det batteri som jeg vil
bruge, bliver et tørcelle batteri
(jeg vil ikke have noget med syrespild og knaldgas at gøre)

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-07-03 21:17

Ja, jeg beklager, hvis teknikken løb lidt af med os.

Der vil altid være risiko for overladning. En billig discount løsning kunne
være at voltmeter på batteriet og du så selv bare sætter ladningen til, når
du kan se der mangler (altså når spændingen er under 12 volt).

Istedet for diodebroen vil du kunne klare dig med en enkelt diode, hvis ikke
du bruger så meget strøm

/Bjarke

Fra : Tim Sørensen

Dato : 28-07-03 08:39

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote
> Ja, jeg beklager, hvis teknikken løb lidt af med os.

Det samme ville ha´ sket for mig hvis snakken
havde været omkring computere

> [...]
når
> du kan se der mangler (altså når spændingen er under 12 volt).

Jeg har fået en (lys) ide.
Se denne lille tegning:
http://www.dondata.dk/Ladesystem.wmf

Jeg har med vilje unladt at angive + og - for overskuelighedens skyld.
På denne måde kan jeg jo selt styre når der skal lades og ikke.

> Istedet for diodebroen vil du kunne klare dig med en enkelt diode, hvis
ikke
> du bruger så meget strøm

Med de ting som mig og konen har planer om at have i båden
er jeg sikker på at der vil være et 'fornuftigt' forbrug

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 27-07-03 21:12

Ja, ustabil er vel egentligt lidt misvisende. Jeg tror der er en meget
veldefineret sammenhæng mellem omdrejningstallet og spændingen der
genereres.

Lysspolen er næppe lavet som en generator, men snarer som en dynamo eller
måske ligefrem som en lysspole med en fastmagnetiseret rotor. Specielt to
sidstnævte tilfælde, vil omdrejningstallet have afgørende indflydelse på den
spænding der genereres.

Campister der gerne (hurtigt) vil overføre ladning fra bilen til
campingvognens bateripakke bruger at installere såkaldte "boostere". Det er
små elektroniske dippedutter der (elektronisk) laver en næsten vilkårlig
svag eller stærk spænding om til en ekstremt "ladeegnet" 14,4v
udgangsspænding.

Se fx: http://www.danpower.com/specs/dan1212dk.html

Det kunne være en løsning i mange både, men vi er muligvis røget lidt ud af
budgettet ift den oprindelige diodebro

/Bjarke

Fra : EA 2730

Dato : 28-07-03 02:43

Claus Tersgov <clausnews@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bg185v$1ug4$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> kan sammenligne med en almindelig 50 herts vekselspænding. Netop det, at
> frekvensen svinger meget, gør jo at spændingen er ret ustabil.

Det er lidt sludder.
Frekvensen har ikke den helt store betydning her.

> [...]
målt
> så høj en spænding på en lyspole nogensinde..

Du skal ikke tvivle, for så skal du ikke skrive dine indlæg.

Jeg har ikke sagt at Tim _får_ en spænding på de 19V, for når der bliver
tilkoblet et batteri over en lademodstand, så falder ladespændingen i
forhold til batteriets tilstand.

> Claus

Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen
Fjern "xx"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-07-03 02:52

"EA 2730" <OZ2ESA@xxget2net.dk> skrev i en meddelelse news:Jc%Ua.330

> Du skal ikke tvivle, for så skal du ikke skrive dine indlæg.

Een ting er helt sikkert, du skal ikke bestemme, hvad jeg skal skrive eller ej.
Husk det!

> Jeg har ikke sagt at Tim _får_ en spænding på de 19V, for når der bliver
> tilkoblet et batteri over en lademodstand, så falder ladespændingen i
> forhold til batteriets tilstand.

Ja, men er der kan også forekomme en situation, hvor han ikke tilslutter
batteriet og drager fordel af dets evne som kondensator.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-07-03 18:37

"Tim Sørensen" <dondata@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Men vil der ikke gå noget af strømmen fra motoren til
> spilde, når den først skal en tur gennem denne ensretter?

Mener du strøm eller spænding?

Strømmen ændres ikke i en grad, der er værd at tale om, men spændingen stiger
derimod efter en ensretning. På et måle instrument og målt ubelastet er det nok
et par volt, men når du belaster lysspolen har det ingen praktisk betydning,
fordi den ikke er videre stabil.

> Og hvad sy når motoren arbejder for fuld knal, og laver meget strøm - er
> der så ikke en risiko for at enten dioderne ryger - eller værere at
> batteriet lider overlast på en eller anden måde?

Nej, du kan jo ikke trække mere strøm/spænding end din lysspole kan levere, og
ensretteren skal naturligvis tilpasses derefter. Køb en 25 Amp i metal, så er
du godt dækket ind i og med, at der er rigeligt margin til den maksimum.

Selv om lysspolens data er 14v/9A så kan du være sikker på, at når du virkelig
begynder at trække alle ni ampere, så dykker den i spænding. Jeg har endnu
aldrig set en lysspole være 100% stabil under fuld belastning. Men det
spændingsfald, der opstår, opvejes delvist når du ensretter. Men dermed er der
stadig ingen garanti for, at du kan opnå en ladespænding på 14,4 volt.....

Hvis du udelukkende påtænker at bruge strømudtaget til at lade med, så er der
ingen grund til at montere en lyt. Batteriet er alligevel den bedste
kondensator, du kan få. Skal du trække strøm direkte fra lyspolen uden om
batteriet, og hvis det er til radio, instrumenter og andet - bortset fra lys,
så kan det godt betale sig at montere en kondensator.

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-07-03 22:09

Ja, da du jo åbentbart intet ved, vil det nok væree for omfattende at
begynde at forklare...

Men, kort... Der skelnes mellem veksel strøm og jævn strøm... AC og DC

Hjemme i dit køkken er håndmixeren ligeglad med hvordan du vender stikket,
da strømmen alligevel løber begge veje...

Motorerne i bilerne på din model racerbane er derimod ikke lige glad...
bytter du om på ledningerne, eller blot vender batterierne forkert... kører
bilen baglæns... strømmen løber nemlig kun en vej...

En ensretter sørger for at AC "vekselstrømmen" bliver til DC jævnstrøm...

Med din viden ville jeg nok gå til en fagmand og høre hvad han skal have for
at montere en sådan
Jan Rasmussen