Offroad i Brasilien
Fra : Martin

Dato : 23-07-03 01:56

Hej allesammen.
Jeg er lige vendt hjem fra Brasilien, hvor jeg havde en oplevelse,
som jeg lige vil dele med jer. Under mit 3 ugers ophold var jeg I en
gammel havneby Pourto Seguro, som er blevet ret turistet. Der var
næsten ingen asfalterede veje og masser af jungle. Jeg fandt hurtigt
ud af at man kunne leje en offroader, og da jeg savnede suzukien i
Danmark, lejede jeg sådan en satan.
Det blev en Honda Tornado 250 ccm, som jeg for 2 dage måtte slippe
ca. 330 kr. med fri km( dyrt men det var jo også et turist sted). Da
det var første gang jeg sad på en offroader tog det lige et par timer
at vænne sig til cyklen, men så gik det ellers over stok og sten på de
mindste og dårligste veje jeg nogensinde har set, gennem gammel jungle
og på farmernes jordveje. Det var en helt fantastisk oplevelse, og
naturen er bare skøn i dette land. Hondaen havde ikke de store
kræfter, men som nybegynder var det rigeligt. Selvom den kun havde
kørt 2000 km lød og føltes det som om nogen havde fyldt sand i
gearkassen.
Jeg går nu med planer om at leje en større cykel i landet og køre
mere rundt. Deres landeveje er ret underholdende i bil, så jeg tænker
at på en mc, må der være sjov til mange dage. Ingen af deres veje
omkring Rio Sau Paulo og Belo Horizonte er lige mere end 500 meter, og
svingene er brede, lange og desværre fyldt med gigant-huller. Gætter
på de samme forhold i resten af landet.
Jeg ligger nok nogle screenshots af den videofilm jeg har taget
dernede ud på nettet.

Hilsen Martin
Suzuki sv650s

Fra : Simon Børresen

Dato : 23-07-03 09:49

> næsten ingen asfalterede veje og masser af jungle. Jeg fandt hurtigt
> ud af at man kunne leje en offroader, og da jeg savnede suzukien i
> Danmark, lejede jeg sådan en satan.

Det var da en god idé! Brasilien er et vidunderligt og smukt land... Bare
ærgerligt, at der er så langt rundt...

> [...]
> omkring Rio Sau Paulo og Belo Horizonte er lige mere end 500 meter, og
> svingene er brede, lange og desværre fyldt med gigant-huller. Gætter

Ja det kan du roligt regne med... Vejene i Brasilien er, med undtagelse af
området omkring hovedstaden Brasilia, der har en lidt højere standard, noget
lort!.... Det er åbenbart ikke ligefrem infrastruktur, der får en præsident
valgt i Brasilien. Mht at rejse rundt... Så er Minas Gerais, hvor Belo
Horsonte er "delstats-hovedstad" et vidunderligt område. Det ligger lidt
højere oppe i landet, hvorfor der ikke er (helt) så varmt, at køre rundt.
En anden god ting ved at komme lidt væk fra både Rio og São Paulo er at folk
ikke er helt så stressede i deres kørsel... For personligt turde jeg ikke
sætte mig op på en mc på de store veje ind til hverken Rio eller São
Paulo... Folk kører som gale! (Det tager ikke mere end en halv dag at køre
fra Rio til Belo Horisonte)

Noget andet der skal tages med i overvejelserne før man påbegynder den store
tur rundt i Brasilien på motorcykel, er kriminalitet... For ligeså smukt og
gæstfrit landet er, ligeså bundkriminelt er det. Jeg har selv boet i både
Rio og São Paulo, og har set kriminaliteten. Derudover har jeg rejst rundt i
Nord-øst Brasilien. Dette foregik i busser, men der var en reel risiko for
at vi, på visse strækninger, ville blive holdt op ude midt i ingenting...
Det var i hvert fald hvad vi fik at vide.

Når alt dette halv-negative er sagt, så skal det siges, at jeg er PI...
misundelig! Jeg synes det lyder som en rigtig god ide at køre rundt i
Brasilien på mc!

mvh
Simon, der savner det vidunderlige land og dets vidunderligt gæstfri
indbyggere

PS
> Jeg ligger nok nogle screenshots af den videofilm jeg har taget
> dernede ud på nettet.

JAAAH! :P

Fra : Bjørn K Nilssen

Dato : 23-07-03 11:52

On Wed, 23 Jul 2003 10:49:07 +0200, "Simon Børresen" <sboe02@REMOVE-SPAMcontrol.auc.dk>
wrote:

>Når alt dette halv-negative er sagt, så skal det siges, at jeg er PI...
>misundelig! Jeg synes det lyder som en rigtig god ide at køre rundt i
>Brasilien på mc!

Så absolutt!
Jeg hadde mindre held da jeg leide en MC i jungelbyen Santa Cruz i Bolivia for å komme meg
litt ut i jungelen. Der var det militærsperringer ved alle veier ut av byen som satte en
effektiv stopper for alle slike planer

Ellers kan jeg underskrive at Minas Gerais-området må være perfekt for mc-kjøring
Min erfaring med Porto Seguro var litt mer bedrøvelig, da jeg ble liggende til sengs med
høj feber, dysenteri og biestikk (skorpion?) under foten
Det var ihvertfall et vakkert sted i 81, men allerede da var det ganske mye turisme der,
både av brasilianere og andre (mye argentinere).

-- Bjørn K. Nilssen -- GSX1100F

Fra : Martin

Dato : 30-07-03 21:14

Jeg har lavet en lille side med et par screenshots fra en video jeg optog på turen.

http://offroadbrasilien.1colony.com/photo.html