/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Nogle erfaringer:Yamaha XZ 550???????????~
Fra : Esben Bøll


Dato : 22-07-03 16:52

Vi lidt i kigger efter en mc til kæresten og er blevet tilbudt en
Yamaha XZ 550, '83, km 19.000, 2 cyl. vandkølet motor langs stel,
m.kardantræk, US model.
Pris 17.000kr

Er der nogen som han sige noget eller skidt om denne cykel.
og hvad med prisen lyder det rigmeligt??


MVH Esben Bøll



 
 
Per Odense (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Per Odense


Dato : 22-07-03 17:03


"Esben Bøll" <ebo@tdc.dk> skrev i en meddelelse
news:3f1d5daf$0$5180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vi lidt i kigger efter en mc til kæresten og er blevet tilbudt en
> Yamaha XZ 550, '83, km 19.000, 2 cyl. vandkølet motor langs stel,
> m.kardantræk, US model.
> Pris 17.000kr
>
> Er der nogen som han sige noget eller skidt om denne cykel.
> og hvad med prisen lyder det rigmeligt??


Jeg synes ikke at 19000Km for en 83'er lyder rimeligt???

Vh. Per



Per Odense (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Per Odense


Dato : 22-07-03 17:18


"Esben Bøll" <ebo@tdc.dk> skrev i en meddelelse
news:3f1d5daf$0$5180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vi lidt i kigger efter en mc til kæresten og er blevet tilbudt en
> Yamaha XZ 550, '83, km 19.000, 2 cyl. vandkølet motor langs stel,
> m.kardantræk, US model.
> Pris 17.000kr
>
> Er der nogen som han sige noget eller skidt om denne cykel.
> og hvad med prisen lyder det rigmeligt??



Under alle omstændigheder lyder prisen ikke voldsom - hvis den er med
afgift??

Per



Richard (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 22-07-03 21:19

Esben Bøll wrote:

> Vi lidt i kigger efter en mc til kæresten og er blevet tilbudt en
> Yamaha XZ 550, '83, km 19.000, 2 cyl. vandkølet motor langs stel,
> m.kardantræk, US model.
> Pris 17.000kr

Det er vist en sjælden fugl herhjemme; men konceptet V2 på langs er
genialt og så med kardan; men det ved du jo fra din egen

> Er der nogen som han sige noget eller skidt om denne cykel.
> og hvad med prisen lyder det rigmeligt??

Hvis miles-tælleren er troværdig, afgiften er betalt og den er i lige så
flot stand som dem, der står på mobile.de til 5-600 EUR, er du vist på vej
til at gøre et rigtig godt køb til din tøs



Freddy O. Christense~ (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Freddy O. Christense~


Dato : 22-07-03 21:33


> Det er vist en sjælden fugl herhjemme; men konceptet V2 på langs er
> genialt og så med kardan; men det ved du jo fra din egen
>
>> Er der nogen som han sige noget eller skidt om denne cykel.
>> og hvad med prisen lyder det rigmeligt??
>
Mener at den model kan have problemer med at hugge ved jævn fart som f.eks.
80 km/t. Skyldes vist vakuumkarburatorerne og kan være lidt svært at kvæle
uden at gøre blandingen federe. En kammerat have en cykel der havde
problemet. Men fis forbi Asger hos Franz Kroon i Århus og du får sandheden.

Men 19000 km?? Er det en udstillingscykel?



Armand (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-07-03 21:17


Esben Bøll <ebo@tdc.dk> skrev i en
news:3f1d5daf$0$5180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vi lidt i kigger efter en mc til kæresten og er blevet tilbudt en
> Yamaha XZ 550, '83, km 19.000, 2 cyl. vandkølet motor langs stel,
> m.kardantræk, US model.
> Pris 17.000kr
>
> Er der nogen som han sige noget eller skidt om denne cykel.

Jeg vil lige starte med lidt "teknik en detail":
V-motorers indbygningsretning anskues ud fra krumtappen!
Hvis nu XZ'en blev udbygget til at være en V4 eller ligefrem V6, så ville du
pludselig regne samme motor for at sidde på tværs, og derfor ér V2'eren
altså også på tværs!
På modsatte vis regnes Moto guzzi'ers V2 og BMW's boxere for at ligge på
langs!!

OM XZeren:
Den fremkom lang tid før der gik V2-mode i mc-branchen og gik derfor ikke
lige ind i mc-folkets hjerter, som SV og andre V2'ere har gjort de senere
år - faktisk floppede den helt og holdent og der findes kun den ene serie
som blev lanceret (= ingen up-grades på motor eller stel)!
Jeg husker kritik for en nervøs forgaffel og at initiationen af
faldstrømskarburatorer imellem V'et ikke var særlig vellykket qua en nervøs
tomgang og forsinket gas-reaktion

--
Armand.



p.jarnbak (22-07-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 22-07-03 17:46

> OM XZeren:
> Den fremkom lang tid før der gik V2-mode i mc-branchen og gik derfor ikke
> lige ind i mc-folkets hjerter, som SV og andre V2'ere har gjort de senere
> år - faktisk floppede den helt og holdent og der findes kun den ene serie
> som blev lanceret (= ingen up-grades på motor eller stel)!
> Jeg husker kritik for en nervøs forgaffel og at initiationen af
> faldstrømskarburatorer imellem V'et ikke var særlig vellykket qua en
nervøs
> tomgang og forsinket gas-reaktion

Hvis det er en us model kan man være heldig at det er den opgraderede
model der aldrig kon til danmark.Den fik en anden karburator og luftfilter
kasse
og der blev vist også lavet noget om på udstødningen.Ifølge test i us kom
den til at køre rigtig godt.
men det var for sent til at rede salget.Den fik vist også kåbe på til
sidst(ab fabrik)
Hej Palle



p.jarnbak (22-07-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 22-07-03 17:48

Glemte lige at farven på den opgraderede model var sort og guld.
Det var modelen med fabrikskåbe.
Hej Palle.



Richard (24-07-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 24-07-03 22:17

Armand wrote:

> Jeg vil lige starte med lidt "teknik en detail":
> V-motorers indbygningsretning anskues ud fra krumtappen!

Mon ikke det mest gælder på biler? - på mc vil de fleste vel nok regne
indbugningsretning = cylindrrækken og fx omtale Moto Guzzis og BMW's som
tværstillede V- hhv boksermotor i modsætning til fx omtalte XZ' V- og
Douglas veteran-boksermotor som liggende på langs. Det giver mest mening
vedr. mc'er IMHO.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Armand (25-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-07-03 22:27


Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:bfpigu$mjl$1@sunsite.dk...
> Armand wrote:
>
> > Jeg vil lige starte med lidt "teknik en detail":
> > V-motorers indbygningsretning anskues ud fra krumtappen!
>
> Mon ikke det mest gælder på biler? - på mc vil de fleste vel nok regne
> indbugningsretning = cylindrrækken og fx omtale Moto Guzzis og BMW's som
> tværstillede V- hhv boksermotor i modsætning til fx omtalte XZ' V- og
> Douglas veteran-boksermotor som liggende på langs.
>
> Det giver mest mening vedr. mc'er IMHO.

Klart, klart!
Det er jo den opfattelse du har levet i til dags dato, hvorfor andet vil
lyde urimeligt!

Men for lige at bruge dine egne argumenter omkring "cylinderrækken": Selvom
det er en ultra kort cylinderrække - På hvilken led ligger en et-cylindret
motor??
V2'ere er som sådan at regne for en "etcylindret V-motor", hvorved at
monterings-positionen afgøres af krumtappen!

Jeg brugte i midt tidligere indlæg argumentet omkring at
indbygningsretningen ikke kan vende fordi konstruktionen bliver
flerecylindret. Da dét tilsyneladende ikke trængte helt igennem vil jeg
gerne tydeliggøre det her:
Hvorfor skulle en Guzzi ligge på tværs, når en Honda Pan European (=V4) med
samme cylinder positur ligger på langs? Hondas VFR's V4 ligger på modsat vis
på tværs hvilket ikke harmonerer med at du plæderer at en Guzzi også gør det
:-/
For BMW's boxere gælder der samme: hvorfor skulle de ligge på tværs når
Honda GoldWing's (=B4 og B6) med samme cylinderpositur ligger på langs!?

--
Armand.
(der, med henblik på tilsvarende definition, er glad for at der ikke bruges
Radial-motorer på motorcykler (og dog: det gør der jo))











Richard (05-08-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 05-08-03 21:24

Armand wrote:
>>>Jeg vil lige starte med lidt "teknik en detail":
>>>V-motorers indbygningsretning anskues ud fra krumtappen!
>>
>>Mon ikke det mest gælder på biler? - på mc vil de fleste vel nok regne
>>indbugningsretning = cylindrrækken og fx omtale Moto Guzzis og BMW's som
>>tværstillede V- hhv boksermotor i modsætning til fx omtalte XZ' V- og
>>Douglas veteran-boksermotor som liggende på langs.
>>
>>Det giver mest mening vedr. mc'er IMHO.
>
>
> Klart, klart!
> Det er jo den opfattelse du har levet i til dags dato, hvorfor andet vil
> lyde urimeligt!

Netop

> Men for lige at bruge dine egne argumenter omkring "cylinderrækken": Selvom
> det er en ultra kort cylinderrække - På hvilken led ligger en et-cylindret
> motor??

Det er jo stort set ligegyldigt for en encylindret; men der kan det give
mening at tale om krumtappens retning ifht cyklens - fx BMW R26 på langs
kontra de fleste andre etbenere.

> V2'ere er som sådan at regne for en "etcylindret V-motor", hvorved at
> monterings-positionen afgøres af krumtappen!

Næ, hvor for det, de har da ikke alle fælles søle for begge cyl. som HD.
Og det er da rimeligt at vide, hvilken vej cylindrene vender ifht.
cyklens længderetning. IMHO.

> Jeg brugte i midt tidligere indlæg argumentet omkring at
> indbygningsretningen ikke kan vende fordi konstruktionen bliver
> flerecylindret. Da dét tilsyneladende ikke trængte helt igennem vil jeg
> gerne tydeliggøre det her:
> Hvorfor skulle en Guzzi ligge på tværs, når en Honda Pan European (=V4) med
> samme cylinder positur ligger på langs? Hondas VFR's V4 ligger på modsat vis
> på tværs hvilket ikke harmonerer med at du plæderer at en Guzzi også gør det
> :-/

Jeg har ikke sagt, at Pan Eu'ens motor ligger på langs. Jeg siger, den
ligger på tværs efter den kutyme, at cylindrenes retning giver motorens.
Så passer pengene .-)

> For BMW's boxere gælder der samme: hvorfor skulle de ligge på tværs når
> Honda GoldWing's (=B4 og B6) med samme cylinderpositur ligger på langs!?

De har også begge boxermotorer (med cyl. liggende) på tværs i nævnte
terminologi...

> (der, med henblik på tilsvarende definition, er glad for at der ikke bruges
> Radial-motorer på motorcykler (og dog: det gør der jo))

Goe gamle Megola

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Armand (06-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 06-08-03 18:28


Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:bgp3ur$iqe$1@sunsite.dk...
> Armand wrote:
> >>>Jeg vil lige starte med lidt "teknik en detail":
> >>>V-motorers indbygningsretning anskues ud fra krumtappen!
> > Selvom det er en ultra kort cylinderrække - På hvilken led ligger en et-
> > cylindret motor??
>
> Det er jo stort set ligegyldigt for en encylindret; men der kan det give
> mening at tale om krumtappens retning ifht cyklens - fx BMW R26 på langs
> kontra de fleste andre etbenere.

Jup, der ér jo lige dén forskel imellem den og f.eks en Gold Star!
Og netop derfor ligger en Sunbeam S7's twin også på langs!

> > V2'ere er som sådan at regne for en "etcylindret V-motor", hvorved at
> > monterings-positionen afgøres af krumtappen!
>
> Næ, hvor for det, de har da ikke alle fælles søle for begge cyl. som HD.

Jo!
Det er ganske få og nyere* V-motorer der ikke bruger samme søle!
Fidusen ved en V2'er er alene at man i forhold til tilsvarende
parallel-twin, sparer motorbredde, og i princippet bruger en billigere
etcylinder-krumtap :-|

> Og det er da rimeligt at vide, hvilken vej cylindrene vender ifht.
> cyklens længderetning. IMHO.

Og dét gør man jo også, ved lynhurtigt at visualisere konstruktionen for
sit indre øje!
Jeg har ingen problemer dermed, og når du engang har vænnet din hjerne til
sagens rette sammenhæng bliver det ligeså let for dig!

> > Jeg brugte i midt tidligere indlæg argumentet omkring at
> > indbygningsretningen ikke kan vende fordi konstruktionen bliver
> > flerecylindret. Da dét tilsyneladende ikke trængte helt igennem vil jeg
> > gerne tydeliggøre det her:
> > Hvorfor skulle en Guzzi ligge på tværs, når en Honda Pan European (=V4)
> > med samme cylinder positur ligger på langs? Hondas VFR's V4 ligger på
> > modsat vis på tværs hvilket ikke harmonerer med at du plæderer at en
> > Guzzi også gør det :-/
>
> Jeg har ikke sagt, at Pan Eu'ens motor ligger på langs. Jeg siger, den
> ligger på tværs efter den kutyme, at cylindrenes retning giver motorens.
> Så passer pengene .-)

Og hvad så med en V8'er (á Morbidelli 850)?

> > (der, med henblik på tilsvarende definition, er glad for at der ikke
> > bruges Radial-motorer på motorcykler (og dog: det gør der jo))
>
> Goe gamle Megola '

Præcis!!

(*)
Enkelte V2-motorer er udlagt til at skulle lyde meget HD-agtigt og har
derfor fået forskudt sølerne, hvilket medfører brugen af hver sin til hver
plejlstang!
TRX850's parallel-twin har på samme måde fået sine søler forskudt 90° (eller
er det 270°?), for at komme til at lyde mere Ducati-agtigt!

--
Armand.






Richard (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 13-08-03 19:22

Armand wrote:
>>>>>Jeg vil lige starte med lidt "teknik en detail":
>>>>>V-motorers indbygningsretning anskues ud fra krumtappen!

>>>Hvorfor skulle en Guzzi ligge på tværs, når en Honda Pan European (=V4)
>>>med samme cylinder positur ligger på langs? Hondas VFR's V4 ligger på
>>>modsat vis på tværs hvilket ikke harmonerer med at du plæderer at en
>>>Guzzi også gør det :-/
>>
Richard wrote:
>>Jeg har ikke sagt, at Pan Eu'ens motor ligger på langs. Jeg siger, den
>>ligger på tværs efter den kutyme, at cylindrenes retning giver motorens.
>>Så passer pengene .-)

- skulle lige søge efter et af de klip, jeg havde i tankerne, da jeg
skrev min mening om V2-motorernes retning. Og nu har jeg sørme fundet et
på boghylden:

Det stammer fra Leon Østergaards præsentation af Moto Guzzi's "Bøffel"
(den oprindelige V7) i SMJ (Skandinavisk Motor Journal) nr.12/1967, side
853. Citat fra andet afsnit vedr. motoren:
"Motoren er tværstillet, hvilket på en motorcykel (i modsætning til en
bil) vil sige, at krumtapakslen ligger i maskinens længderetning -
citat slut

Roger over and out

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Armand (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-08-03 21:29


Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en
news:bhdvq9$hkf$1@sunsite.dk...
> Armand wrote:
> >>>>>Jeg vil lige starte med lidt "teknik en detail":
> >>>>>V-motorers indbygningsretning anskues ud fra krumtappen!
>
> >>Jeg har ikke sagt, at Pan Eu'ens motor ligger på langs. Jeg siger, den
> >>ligger på tværs efter den kutyme, at cylindrenes retning giver motorens.
> >>Så passer pengene .-)
>
> - skulle lige søge efter et af de klip, jeg havde i tankerne, da jeg
> skrev min mening om V2-motorernes retning. Og nu har jeg sørme fundet et
> på boghylden:
> Det stammer fra Leon Østergaards præsentation af Moto Guzzi's "Bøffel"
> (den oprindelige V7) i SMJ (Skandinavisk Motor Journal) nr.12/1967, side
> 853. Citat fra andet afsnit vedr. motoren:
> "Motoren er tværstillet, hvilket på en motorcykel (i modsætning til en
> bil) vil sige, at krumtapakslen ligger i maskinens længderetning -
> citat slut

Og sidenhen er der vitterligt sket meget omkring motorkonfigurationer på
motorcykler (findes der overhovedet V4'ere før '67?), hvorved tingene ikke
længere er så enkle!
Og helt ærligt, så vil jeg vove den påstand at Leon Ø i artiklen fabulerer
kort
over et emne der overraskede ham: Allerede dengang fandtes der flere
firecylindrede motorcykler med krumtappen på langs - Hvorfor skulle man så
begynde at endevende det princip der (som han også nævner) gælder for
bil-motorer? For han ville vel ikke i samme sætning have påstået at en
Nimbus-motor er tværstillet??

Hvis du rigtigt roder efter blandt Leon Ø's artikler i S.M. og senere:
"Motorjournalen", kommer han givetvis til at modsige denne, sin egen,
forklaring andetsteds igennem årene :-/

--
Armand







Richard (13-08-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 13-08-03 22:26

Armand wrote:

>>Det stammer fra Leon Østergaards præsentation af Moto Guzzi's "Bøffel"
>>(den oprindelige V7) i SMJ (Skandinavisk Motor Journal) nr.12/1967, side
>>853. Citat fra andet afsnit vedr. motoren:
>>"Motoren er tværstillet, hvilket på en motorcykel (i modsætning til en
>>bil) vil sige, at krumtapakslen ligger i maskinens længderetning -
>>citat slut
>
> Og sidenhen er der vitterligt sket meget omkring motorkonfigurationer på
> motorcykler (findes der overhovedet V4'ere før '67?), hvorved tingene ikke
> længere er så enkle!

Det var et citat

> Og helt ærligt, så vil jeg vove den påstand at Leon Ø i artiklen fabulerer
> kort
> over et emne der overraskede ham: Allerede dengang fandtes der flere
> firecylindrede motorcykler med krumtappen på langs - Hvorfor skulle man så
> begynde at endevende det princip der (som han også nævner) gælder for
> bil-motorer? For han ville vel ikke i samme sætning have påstået at en
> Nimbus-motor er tværstillet??

Jeg ved ikke, hvor han har det fra; men det skulle undre mig, at MD som
redaktør havde ladet det gå igennem, hvis han var lodret uenig... Gad
vist om der står noget om det i MD's mc-bøger?


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Hekto (07-08-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 07-08-03 10:03

In article <bgp3ur$iqe$1@sunsite.dk>, richardpunktumpade@mail.dk
says...
> > (der, med henblik på tilsvarende definition, er glad for at der ikke bruges
> > Radial-motorer på motorcykler (og dog: det gør der jo))
>
> Goe gamle Megola
>
- og skulle nogen nu være helt syge for at se denne vanvittige
sportsmaskine, med 5 cyl. radial motor og træk på forhjulet ... så køl
bare ned!

http://www.splash-web.com/archive/event/0502_event01.shtml
http://www.muzza.pipebox.net/megola.htm
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto ... What about www.mc-
portalen.com ?

Esben Bøll (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Esben Bøll


Dato : 22-07-03 23:29

Tak for de gode svar. jeg tror vi tager ud og ser på den engang. Hvis da
prisen er udan afgift og den ser pæn ud så tror jeg vi prøver lykken.


MVH Esben Bøll
TA

>
> Er der nogen som han sige noget eller skidt om denne cykel.
> og hvad med prisen lyder det rigmeligt??
>
>
> MVH Esben Bøll
>
>



Armand (23-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-07-03 17:18


Esben Bøll <ebo@oncable.dk> skrev i en
news:bfkdro$1q7o$1@news.cybercity.dk...
> Tak for de gode svar. jeg tror vi tager ud og ser på den engang. Hvis da
> prisen er udan afgift og den ser pæn ud så tror jeg vi prøver lykken.

Det er hvis prisen er incl.(!) afgift at den er til at føle på!
Er prisen uden, og T&S vil have måske 15.000,- oveni bliver det alt for
meget
:-|

--
Armand.





Erling Egelund (24-07-2003)
Kommentar
Fra : Erling Egelund


Dato : 24-07-03 10:29

"Esben Bøll" <ebo@tdc.dk> wrote in message
news:3f1d5daf$0$5180$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Vi lidt i kigger efter en mc til kæresten og er blevet tilbudt en
> Yamaha XZ 550, '83, km 19.000, 2 cyl. vandkølet motor langs stel,
> m.kardantræk, US model.
> Pris 17.000kr
>
> Er der nogen som han sige noget eller skidt om denne cykel.
> og hvad med prisen lyder det rigmeligt??
>
>
> MVH Esben Bøll
>
>
Jeg var ejer af en årgang '84 fra 90 - 95. Dette gav lidt erfaring med
hensyn til modellen. Motoren kørte dejligt, når den kørte. Jeg oplevede ikke
de nævnte problemer med karburering, men en del andre.
Min led af den underlige fejl, at stellet tilsyneladende havde strakt sig i
forhold til udstødningssystemet. Det var derfor overordentligt vanskeligt at
få afgangen fra den bagerste cylinder tæt. Bemærk iøvrigt, at det er eget
svært at finde andet end det originale udstødningssystem, som er svinedyrt
og desværre ikke rustfrit.
Startermotoren og starterdrevet var for svagt dimensioneret til V-motoren.
Et problem Yamaha også havde på XV 920 og TR-1. Min åd kullene i
startermotoren hurtigere end du kan nå at sige choker . Dette til trods
for at ankeret blev drejet af og startermotoren fik en god tune-up hos en
autoelektriker.
Yderligere var den overfølsom overfor fugt. Fugten gik i CDI-boksen og betød
at den kun ville køre på 1 cylinder. Det tæmmer motoren voldsomt.

Jeg har altid syntes bedst om at køre 2 cylindrede, det fik den ikke ændret
på, men mht. til Yamaha bør de nok holde sig til 4 cylindrede (cruisere er
IMHO ikke motorcykler).

Erling
748



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste