/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
CB 550 F Supersport ´76: Vippearme
Fra : Brian


Dato : 22-07-03 14:16

Vippearme:
Denne gang handler det om ventil-vippearmene.
Jeg kan bare ikke få de stænger ud som armene sidder fast på.
Jeg har fjernet alle bolte og møtrikker i låget. (Låget er helt af MC'en)
Jeg har prøvet at dreje en 6mm bolt ind i enden og trække, hive, skubbe..Men
intet sker.

Hvad er det lige jeg mangler at gøre?

Brian og Honda-Pigen.
(Som Glæder sig sådan til at få et par nye vippearme)



 
 
Brian (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 22-07-03 19:37


> Vippearme:
> Denne gang handler det om ventil-vippearmene.
> Jeg kan bare ikke få de stænger ud som armene sidder fast på.
> Jeg har fjernet alle bolte og møtrikker i låget. (Låget er helt af MC'en)
> Jeg har prøvet at dreje en 6mm bolt ind i enden og trække, hive,
skubbe..Men
> intet sker.
>
> Hvad er det lige jeg mangler at gøre?

Jeg har måtte give op, jeg kan simpelthen ikke forstå at jeg ikke kan få det
fra hinanden. Har tjekket flere manualer, dygtige folk, prøvet med lidt
logik, internet o.a. Men alle steder får jeg : Den er lige til pille ud.
Men det er den altså ikke...
Så.. indtilvidere må jeg leve med en meget høj tikken, grundet nogle slidte
Vippearme, og så må tiden vise hvad der skal til.
(Skal jo også køre lidt jo)

Brian og Honda-Pigen
(Som ikke er sur, bare skuffet)



Ib Jakobsen (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 22-07-03 20:25

Brian wrote:

> Jeg har måtte give op, jeg kan simpelthen ikke forstå at jeg ikke kan få det
> fra hinanden. Har tjekket flere manualer, dygtige folk, prøvet med lidt
> logik, internet o.a. Men alle steder får jeg : Den er lige til pille ud.
> Men det er den altså ikke...
> Så.. indtilvidere må jeg leve med en meget høj tikken, grundet nogle slidte
> Vippearme, og så må tiden vise hvad der skal til.
> (Skal jo også køre lidt jo)

Nu ved jeg ikke lige hvordan det ser ud på den. Men på cb750 er der en
neddrejning på vippearmsakslerne som boltene går ned gennem. Altså skal boltene
helt ud før akslene kan afmonteres.



--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Ivan Bartholin Niels~ (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Ivan Bartholin Niels~


Dato : 21-07-03 21:46


"Brian" <Brian@haarh.net> skrev i en meddelelse
news:3f1d8464$0$13197$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > Vippearme:
> > Denne gang handler det om ventil-vippearmene.
> > Jeg kan bare ikke få de stænger ud som armene sidder fast på.
> > Jeg har fjernet alle bolte og møtrikker i låget. (Låget er helt af
MC'en)
> > Jeg har prøvet at dreje en 6mm bolt ind i enden og trække, hive,
> skubbe..Men
> > intet sker.
> >
> > Hvad er det lige jeg mangler at gøre?
>
> Jeg har måtte give op, jeg kan simpelthen ikke forstå at jeg ikke kan få
det
> fra hinanden. Har tjekket flere manualer, dygtige folk, prøvet med lidt
> logik, internet o.a. Men alle steder får jeg : Den er lige til pille ud.
> Men det er den altså ikke...
> Så.. indtilvidere må jeg leve med en meget høj tikken, grundet nogle
slidte
> Vippearme, og så må tiden vise hvad der skal til.
> (Skal jo også køre lidt jo)
>
> Brian og Honda-Pigen
> (Som ikke er sur, bare skuffet)
>
>
Hej Brian

Jeg har jo selv en cb500f 1975. På den var det bare, som du også selv
beskriver at skrue en 6 mm bolt ind i akslen og så blot trække dem ud. Det
kunne jeg gøre på min Honda-pige. Og der skulle ikke anvendes andet end blid
håndkraft. Nu har jeg lige checket på www.honda4fun.com at
reservedelsnumrene på akslen for vippearmene er ens for cb500f og cb550f.
Tror du at det kan være fordi at de der aksler er så slidte at der er kommet
et spor i dem?? Altså at det er akslen og ikke vippearmene der er slidte.


--
Med venlig hilsen

Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8, 4700 Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500F 1975 - der også stadig tikker lidt fra toppen - selvom det
bliver bedre for hver gang der bliver stillet ventiler og kæde



Brian (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 22-07-03 21:58

[SNIP en masse opgiven]

> Hej Brian

> Jeg har jo selv en cb500f 1975. På den var det bare, som du også selv
> beskriver at skrue en 6 mm bolt ind i akslen og så blot trække dem ud. Det
> kunne jeg gøre på min Honda-pige. Og der skulle ikke anvendes andet end
blid
> håndkraft. Nu har jeg lige checket på www.honda4fun.com at
> reservedelsnumrene på akslen for vippearmene er ens for cb500f og cb550f.
> Tror du at det kan være fordi at de der aksler er så slidte at der er
kommet
> et spor i dem?? Altså at det er akslen og ikke vippearmene der er slidte.

Tjooooo... Men... hvad gør jeg så?
Jeg prøvede at skrue en 6mm bolt godt i... Sætte bolten fast i skruetvingen:
Trække i låget: Men lige lidt skete der....
Ok, jeg er slap... Meeeeeen, alligevel?

Brian og Honda-Pigen.
(Som er ved at bygge CB 550 F SuperSport Website, med alle de gode råd som
er kommet her)



Ivan Bartholin Niels~ (21-07-2003)
Kommentar
Fra : Ivan Bartholin Niels~


Dato : 21-07-03 22:12



>
> Tjooooo... Men... hvad gør jeg så?
> Jeg prøvede at skrue en 6mm bolt godt i... Sætte bolten fast i
skruetvingen:
> Trække i låget: Men lige lidt skete der....
> Ok, jeg er slap... Meeeeeen, alligevel?
>
> Brian og Honda-Pigen.
> (Som er ved at bygge CB 550 F SuperSport Website, med alle de gode råd som
> er kommet her)
>
>
Hej Brian

Hvis du selv kan få Honda-pigen op på centralstøttebenet er du i hvert fald
ikke for slap til at kunne pille de der aksler ud
Jeg mener at jeg tog fat i den indskruede 6 mm bolt med min højre hånds
tommel og pegefinger og så blot pillede den ud - akslen altså. Nej det jeg
tænkte på var om der var slidt et spor i akslen så der ligesom var en kant
som kunne forhindre at du kunne trække akslen ud. Og så sidder jeg lige og
kommer til at tænke på om een af vippearmene kan have brændt eller groet sig
fast til akslen.


--
Med venlig hilsen

Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8, 4700 Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500F 1975 - som for øvrigt godt kunne trænge til en ny knastaksel-
den er forresten magen til knasten fra en cb550 så giv et praj hvis du hører
om en der har en billigt til salg



Brian (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 22-07-03 22:26

> Hvis du selv kan få Honda-pigen op på centralstøttebenet er du i hvert
fald
> ikke for slap til at kunne pille de der aksler ud

Det kan jeg dog :)

> Jeg mener at jeg tog fat i den indskruede 6 mm bolt med min højre hånds
> tommel og pegefinger og så blot pillede den ud - akslen altså.
Skal bolten bare lige tage fat, eller skrues i bund?

Nej det jeg
> tænkte på var om der var slidt et spor i akslen så der ligesom var en kant
> som kunne forhindre at du kunne trække akslen ud. Og så sidder jeg lige og
> kommer til at tænke på om een af vippearmene kan have brændt eller groet
sig
> fast til akslen.

Det kan være... men... så er det i alle 4... for jeg kan få ingen af dem ud!
:(


> Med venlig hilsen
>
> Ivan Bartholin Nielsen
> Nygårdsvej 8, 4700 Næstved
> www.kloge.dk
> Honda CB500F 1975 - som for øvrigt godt kunne trænge til en ny knastaksel-
> den er forresten magen til knasten fra en cb550 så giv et praj hvis du
hører
> om en der har en billigt til salg

Er det noget graverende? Eller bare for hyggens skyld?
Jeg har måske en i overskud, men der er en rille i fra en gammel skade.
Fejler dog ellers ikke noget...

Brian



Ivan Bartholin Niels~ (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Ivan Bartholin Niels~


Dato : 22-07-03 01:28

> > Honda CB500F 1975 - som for øvrigt godt kunne trænge til en ny
knastaksel-
> > den er forresten magen til knasten fra en cb550 så giv et praj hvis du
> hører
> > om en der har en billigt til salg
>
> Er det noget graverende? Eller bare for hyggens skyld?
> Jeg har måske en i overskud, men der er en rille i fra en gammel skade.
> Fejler dog ellers ikke noget...
>
> Brian
>
>
Hej Brian

Tjah - den ene knast har i hvert fald været udsat for noget graverende
;-( Jeg byttede dog om på et par af vippearmene. Så var det lige som om at
de nu "træder" lidt ved siden af såret. Men en ny knast ville vel være på
sin plads. Men jeg synes da også at det er hyggeligt at pille ved min
Honda-pige.


--
Med venlig hilsen

Ivan Bartholin Nielsen
Nygårdsvej 8, 4700 Næstved
www.kloge.dk
Honda CB500F 1975



p.jarnbak (22-07-2003)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 22-07-03 17:58


>
> Jeg har jo selv en cb500f 1975. På den var det bare, som du også selv
> beskriver at skrue en 6 mm bolt ind i akslen og så blot trække dem ud. Det
> kunne jeg gøre på min Honda-pige. Og der skulle ikke anvendes andet end
blid
> håndkraft. Nu har jeg lige checket på www.honda4fun.com at
> reservedelsnumrene på akslen for vippearmene er ens for cb500f og cb550f.
> Tror du at det kan være fordi at de der aksler er så slidte at der er
kommet
> et spor i dem?? Altså at det er akslen og ikke vippearmene der er slidte.
>
>
Reserve dels numrene er de samme da det er en opgradering til en cb500
der er født med 8 små aksler hvor imod cb550 har 4 aksler der er låst.
På de gamle cb 500 kunne akslerne køre rundt i dækslet og dermed slide det
På de sidste cb500 k2 var der 4 aksler men de kunne også køre rundt
cb500 k3 havde de samme aksler som cb550 k3 men der jo nok ikke så mange
cb500 k3
i danmark da prisen næsten var den samme som cb550 k3.
Hej Palle.
Der har prøvet at køre med de 8 små aksler
der måtte skiftes da det begyndte at lyde dyrt.



Armand (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-07-03 22:30


Brian <Brian@haarh.net> skrev i en
news:3f1d8464$0$13197$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
> > Vippearme:
> > Denne gang handler det om ventil-vippearmene.
> > Jeg kan bare ikke få de stænger ud som armene sidder fast på.
> > Jeg har fjernet alle bolte og møtrikker i låget. (Låget er helt af
MC'en)
> > Jeg har prøvet at dreje en 6mm bolt ind i enden og trække, hive,
> > skubbe..Men intet sker.
> >
> > Hvad er det lige jeg mangler at gøre?
>
> Jeg har måtte give op, jeg kan simpelthen ikke forstå at jeg ikke kan få
det
> fra hinanden. Har tjekket flere manualer, dygtige folk, prøvet med lidt
> logik, internet o.a. Men alle steder får jeg : Den er lige til pille ud.
> Men det er den altså ikke...

Jamen - det ér sådan at man fjerner dem!!

Forresten: Du har hele vippearms-dækslet liggende afmonteret foran dig når
du forsøger, ikke? Hvis du forsøger med dækslet monteret er der jo pres på
mindst et par af vippearmene, og det giver masser af friktion i lejringen!

Mekanikken kan imidlertid være så slidt at vippearmene har slidt sig ned i
overfladen, hvorved at der forekommer en kant som kan spærre for
udtrækningen :-/
At vrikke sideværts med vippearmene under udtrækningsarbejdet, således at
de ikke kan virke som "låsering" er måske det der skal til :-/

--
Armand.
(Med erfaringer fra CB-alike vippearms-dæksler med 3 stk. vippearme pr.
aksel)






Brian (22-07-2003)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 22-07-03 22:45

> Jamen - det ér sådan at man fjerner dem!!
Ja ikke: Fortæl det til akserne og låget!!!! *G*
>
> Forresten: Du har hele vippearms-dækslet liggende afmonteret foran dig når
> du forsøger, ikke?
Hele låget er af! Står en meter fra motoren.

> Mekanikken kan imidlertid være så slidt at vippearmene har slidt sig ned i
> overfladen, hvorved at der forekommer en kant som kan spærre for
> udtrækningen :-/
> At vrikke sideværts med vippearmene under udtrækningsarbejdet, således at
> de ikke kan virke som "låsering" er måske det der skal til :-/
Det må blive næste forsøg. Dog tror jeg nok at konen og sønnen, vil sætte
pris på at jeg tager med dem til Sjælland i morgen, og lader Honda-Pigen
være Honda-Pigen til vi kommer hjem igen :)
Men jeg skal nok holde jer postet om udviklingen.

Brian og Honda-Pigen.
[Som kommer tættere og tættere på hinanden for hver dag der går :) ]




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste