Bremser CB 550F Supersport ´76 HELP PLEASE
Fra : Brian

Dato : 18-07-03 15:48

HJÆLP!!!!
Min forbremse hænger MEGET. Når jeg har luftet den ud o.l. kan hjulet næsten
ikke køre en hel omgang i friløb.(Og jeg svinger til)
Jeg har venligst fået fat i et andet stempel og stempel pakning, da jeg
troede det var det der var problemet.
(TAK Martin, og for øllen, skylder vist en omgang eller 2)Men de er nu sat
i, og det gør det STADIG.
Jeg skulle have været til Sjælland i dag. Men det kan jeg vist kigge efter
vejviseren i.. :(
Jeg har prøvet at blæse slangerne igennem for skidt, men lige lidt hjalp
det.
Hvad skal der til? Hvad kan de være?
Jeg er lost: Og vil gerne snart ud og rulle, uden at den bremser ned hele
tiden.

Brian

Fra : Pwh

Dato : 18-07-03 17:03

Brian wrote:
> HJÆLP!!!!
> Min forbremse hænger MEGET. Når jeg har luftet den ud o.l. kan hjulet
> næsten ikke køre en hel omgang i friløb.(Og jeg svinger til)

Har du fået chekket om skiven kaster.

/Jens

Fra : Brian

Dato : 18-07-03 17:18

Øhhh... jaaaaa... det gør den vist lidt... men... det skulle da ikke kunne
gøre at jeg faktisk ikke kan dreje hjulet rundt.
Køre lige en minitur. 500 Meter eller så: og skiven var så varm, at da jeg
dryppede lidt vand på, fordampede det *GYS*
Alskens tips, triks og ideer modtages med kyshånd. Om ikke andet så for at
forstå hvad der går galt.
Kan det være den ikke er luftet rigtigt ud?

Brian

Fra : Thomas Lund

Dato : 18-07-03 18:33

Hej Brian,

Hvad med den arm som kaliperen er monteret på?
Jeg oplevede på min egen CBér som havde dobbeltskive at den ene hang, det
gjorde at den ikke gik tilbage efter brug, den blev satme varm!
Hvor i landet bor du? Jeg har da vist stadig en kaliper m.m. liggende som
skulle fungere.(Det gjorde den da for 5 år siden da min gamle HD blev synet
med den!)

Hilsen Thomas Lund
XLH 883 - Boret til 1200 ccm.

Fra : Brian

Dato : 18-07-03 19:16

> Hvad med den arm som kaliperen er monteret på?

Hmmmm..... fjederen ser godt nok lidt brugt ud... men.. da jeg ikke ander
hvordan den bør opføre sig, er det svært at sige om den gøre hvad den skal.

Jeg tænker det måske også kan være noget med slangerne eller grebet? Måske
en lille utæthed der gør at den mister trykket og derfor ikke "suger"
stemplet tilbage?

Jeg bor på Sydfyn.

Brian

Fra : Thomas Lund

Dato : 18-07-03 20:22

Det er ikke så meget fjederen jeg tænker på, satte et par kraftigere på min
mener jeg.
Når kaliperen er fjernet fra armen, kan den så bevæge sig uden modstand?
Min var simpelthen groet fast i skidt og lort.
Bor selv i Århus, skulle du få brug for det jeg har liggende, kan du jo
komme forbi og hente det.
Kommer nok ikke til at køre CB igen, regner jeg med.
Har vist nok også et topstykke og lidt andre ting liggende.
Held og lykke med problemet.

Thomas

Fra : Brian

Dato : 18-07-03 21:49

> Når kaliperen er fjernet fra armen, kan den så bevæge sig uden modstand?
> Min var simpelthen groet fast i skidt og lort.

Ja, den bevæger sig fint frem og tilbage.
Det du har liggende; er det med slange, greb og hele moletjavsen?

Brian

Fra : Thomas Lund

Dato : 18-07-03 22:48

> Ja, den bevæger sig fint frem og tilbage.
> Det du har liggende; er det med slange, greb og hele moletjavsen?

Jeg mener det er nogenlunde komplet, men adskildt.
Noget af det var som sagt monteret på en Harley en overgang, iøvrigt de
bedste bremser jeg har haft på en HD af den årgang. Synsmanden var også
imponeret.-)

Thomas

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-07-03 22:50

Brian wrote:

> Ja, den bevæger sig fint frem og tilbage.
> Det du har liggende; er det med slange, greb og hele moletjavsen?

Nu kan jeg ikke lige huske hvordan caliberen ser ud på din model. Men på CB750
kan man justeresvingarmen med en skrue. Og noget fjerderværk. Men det har du
sikkert kontrolleret. Og stemplet har du renset og smurt, så det kan trykkes i
med fingrene. Også efter den er udluftet?. Hvis ikke, er der så frigang i
bremsegrebet?. Går stemplet helt tilbage i hovedcylinderen?. Og er der fri
passage i begge huller i bunden af beholderen?. Og sidst, men ikke mindst
kører den bevægelige klods frit i caliberen?. En masse spørgsmål som måske kan
hjælpe.

Ib Jakobsen

Fra : Brian

Dato : 18-07-03 23:20

> [...]
CB750
> kan man justeresvingarmen med en skrue. Og noget fjerderværk. Men det har
Jepper :) - Virker.

Og stemplet har du renset og smurt, så det kan trykkes i
> med fingrene. Også efter den er udluftet?. Hvis ikke, er der så frigang i
bremsegrebet?
Ikke med fingrene. Det kører stramt, måtte sætte det i en skrue-tvinge for
at få det tilbage. Men det skal nok lige nævnes at jeg ikke er særlig stærk
:)
Frigangen er ikke tjekket, men jeg har lagt mærke til at den ligesom bliver
slap når den har stået lidt. Kunne sikker tyde på at jeg enten ikke lufter
den rigtigt ud, eller den er utæt?

Går stemplet helt tilbage i hovedcylinderen?.
Lader det til ja.

Og er der fri passage i begge huller i bunden af beholderen?
Ja.. det tror jeg nok. Blæste det igennem med lidt trykluft...

Og sidst, men ikke mindst kører den bevægelige klods frit i caliberen?
Jep - Den er lige til at tage ud og i... (Det er selve bremseklodsen du
mener ikke?)
En masse spørgsmål som måske kan
hjælpe.
Ja, hvis man forstår hvad svaret betyder.. *G*G*

brian

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-07-03 23:31

Brian wrote:

> Frigangen er ikke tjekket, men jeg har lagt mærke til at den ligesom bliver
> slap når den har stået lidt.

Hvis du forsigtigt presser stemplet i calibren ind, skal du kunne se
"krusninger" på overfladen af væsken i beholderen.

> Kunne sikker tyde på at jeg enten ikke lufter
> den rigtigt ud, eller den er utæt?

Noget kunne tyde på der er en lille smule luft i systemet. Men det er også en
af de svære discipliner.

> Går stemplet helt tilbage i hovedcylinderen?.
> Lader det til ja.

Ok. Men ikke helt sikker?.

Du skal nok søge fejlen i det med at du måtte presse stempel ind med en
skruetvinge. Er det renset og smurt korrekt, så kan du næsten trykke det ind
med øjenbrynene.

Ib Jakobsen

Fra : Brian

Dato : 19-07-03 00:09

> Hvis du forsigtigt presser stemplet i calibren ind, skal du kunne se
> "krusninger" på overfladen af væsken i beholderen.
Hmmm... må have den i en skruetvinge igen og tjekke.

> Noget kunne tyde på der er en lille smule luft i systemet. Men det er også
en af de svære discipliner.
Ville det gøre at den ikke glider tilbage?
Og, hvad gør jeg mon forkert? Jeg har slange fra udluftningsskruen og til
vædske. Jeg pumper og fylder på: Pumper og fylder på... Luften stiger ud..
og.. til sidst er der en masse små-bobler... men.. det virker som om de bare
bliver VED med at komme...
Skruen luftskruen i igen. Pumper og Lukker op mens håndtaget er inde. Lukker
den igen. Pumper igen, op og i... pumper. op og i..
Hvad går galt?

Ok. Men ikke helt sikker?.
jo.

> Du skal nok søge fejlen i det med at du måtte presse stempel ind med en
> skruetvinge. Er det renset og smurt korrekt, så kan du næsten trykke det
ind
> med øjenbrynene.
Godt nok har jeg kraftige øjenbryn, meeeeen..
Hvad skal jeg gå efter?
Cylinderen er ren. Pakningen er ren.
Men.. måske der er noget skidt under pakningen der gør at pakningen er
længere ude end normalt? Hvordan pokker renser man den revne? (Hvis det er
det der skal til)

Ellers er jeg ved at løbe tør for ideer.

Brian

Fra : Armand

Dato : 19-07-03 01:20

> [...]
> det der skal til)
>
> Ellers er jeg ved at løbe tør for ideer.

Gør ikke noget, når du ramte godt her til sidst!

Jeg tror faktisk at det med at rense rillen til pakningen blev nævnt i et af
de første og mere omfattende svar; men det har måske været for omfattende
for din opfattelsesevne :-/

Værktøj til rense-jobbet: En lille og gammel skruetrækker der bukkes i
vinkel i enden, eller samme bearbejdning af et afskåret (for at slippe af
med spidsen) søm :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-07-03 09:31

Armand wrote:

> [...]
>
> Værktøj til rense-jobbet: En lille og gammel skruetrækker der bukkes i
> vinkel i enden, eller samme bearbejdning af et afskåret (for at slippe af

For satan, Armand. Jeg har ikke set dit indlæg før nu, og ser vi kommer med
næsten samme svar. Noget tyder på vi har samme mekaniske opdragelse.

Ib Jakobsen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-07-03 09:28

Brian wrote:

> [...]
> Skruen luftskruen i igen. Pumper og Lukker op mens håndtaget er inde. Lukker
> den igen. Pumper igen, op og i... pumper. op og i..

Sådan set ikke noget. Det er bare svært at udlufte oppefra. Prøv som i tidligere
tråd at udlufte nedefra. Og så skal man passe på ikke at arbejde for hurtigt med
grebet. Så kan man piske væsken til skum. Og lige så når man hælder væsken i
beholderen. Den må kun hældes, ikke plaskes i. En sidste mulig fejl kan være at
yderste stempel er utæt, så den bliver ved med at suge luft ind den vej. Men så
vil den også samtidig lække væske ud ved stilstand.

> [...]
> Men.. måske der er noget skidt under pakningen der gør at pakningen er
> længere ude end normalt? Hvordan pokker renser man den revne? (Hvis det er

Det er det der skal til. Tag et passende søm. Bøj en vinkel der er lidt længere
end rillen er dyb. Fil den til i enden, så den kan skrabe. Skrab så forsigtigt
ir og skidt væk. Husk at rense pakningen også. Eller udskift. Pakningen
afmonteres lettest og sikrest med en stump ståltråd man har lagt dobbelt. Så der
ikke er nogen skarpe kanter.

> Ellers er jeg ved at løbe tør for ideer.

Jamen så virker det. Eller også har fantasien for snævre grænser. Inet er
umuligt.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 19-07-03 00:49

> [...]
> vejviseren i.. :(
> Jeg har prøvet at blæse slangerne igennem for skidt, men lige lidt hjalp

Det skulle ikke være fordi at grebet påvirker hovedcylinderen således at der
ikke kan løbe vædske retur til reservoiret (sidder der ikke en skrue og
trykker på
bremse-stemplet?)??

Ellers er den med den fastgroede arm til caliberen også en klassiker

--
Armand.
(der har oplevet én brænde lakken af sin CB 750 K7'ers nymalede bag-skive,

Fra : Brian

Dato : 19-07-03 01:00

> [...]
der
> ikke kan løbe vædske retur til reservoiret (sidder der ikke en skrue og
Dette må du godt uddybe lidt?? Forstår ikke helt hvad du mener.?
Hvordan skal skiven forresten være? Glat eller ridset?Kan man dreje sådan en
op?

Brian

Fra : Brian

Dato : 20-07-03 22:08

Afslutning på Bremse historien.
Den er nu kigget igennem af en der ved lidt mere om MC'er end jeg.. og han
siger den er fin.

Så slut herfra. Endnu en ting fixet "selv".
" I get by with a little help from DFM"

Brian og Honda-Pigen.
Næste ting der skal pilles ved er en frisk knast og et par vippearme :)

Fra : Armand

Dato : 20-07-03 22:43

> Brian og Honda-Pigen.
> Næste ting der skal pilles ved er en frisk knast og et par vippearme :)

- - - - og hvad der ellers kommer ind af indkørslen til den

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 21-07-03 06:35

> - - - - og hvad der ellers kommer ind af indkørslen til den

*GG*
Kunne være jeg skulle starte følge ide:

TRADE FOR COFFEE.
Kom forbi med en eller anden del der passer til en CB 550 F fra ´76, og få
et god kop kaffe,evt. en øl, saft eller sodavand. En hyggelig sludder i
natur-skønne omgivelser.
Mangler du et mål for dine ture, så kør en tur til sydfyn, hvor der altid er
kaffe på kanden, og byt en CB 550 del med ovenstående.
Alle folk og alle dele er velkommen.
*G*
Kunne være sjov at se hvad der kunne komme ud af det :)
Brian

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-07-03 09:15

Armand wrote:
> Brian <Brian@haarh.net> skrev i en

> - - - - og hvad der ellers kommer ind af indkørslen til den

Det er sgi lige før man bliver misfornøjet med, at der (næsten) aldrig er
noget med FZSéren

--
Arne Lorenzen

Fra : p.jarnbak

Dato : 18-07-03 17:49

> Brian <Brian@haarh.net> skrev i en
> næsten
Jeg har en gang fået nye sbs klodser til en cb500f der var for tykke.Selv om
justerskruen var hel løs og stemplet var trykket helt tilbage var den ved at
blokere
hjulet efter 1 km kørsel da bremsen blev varm.
Hej Palle.