/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kølervæske problem igen!!
Fra : Cwinn


Dato : 16-07-03 21:33

Hej da jeg kom hjem idag fra en ca 40 km tur og havde stillet og slukket
cyklen, beyndte der at løbe kølervæske ud af overløbsslangen til
kølevæskebeholderen. Da jeg åbnede beholderen væltede det udover kanten,
altså der var alt for meget I?? men det var der ikke, jeg tjeckede før jeg
kørte, da jeg har haft problemet før.. Pludselig begynde det at falde igen
til et stykke under minimum.? WHAT THE FUCK IS GOING ON???

Håber i kan hjælpe...

Mvh
Christian

Honda VF500FII 86'




 
 
Stefan Jørgensen (16-07-2003)
Kommentar
Fra : Stefan Jørgensen


Dato : 16-07-03 22:28


"Cwinn" <cwinn@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:bf4cpa$ip5$1@abbeden.bunk.cc...
> Hej da jeg kom hjem idag fra en ca 40 km tur og havde stillet og slukket
> cyklen, beyndte der at løbe kølervæske ud af overløbsslangen til
> kølevæskebeholderen. Da jeg åbnede beholderen væltede det udover kanten,
> altså der var alt for meget I?? men det var der ikke, jeg tjeckede før jeg
> kørte, da jeg har haft problemet før.. Pludselig begynde det at falde igen
> til et stykke under minimum.? WHAT THE FUCK IS GOING ON???
>
> Håber i kan hjælpe...
>
> Mvh
> Christian
>
> Honda VF500FII 86'
>

Hej Christian.
Et bud på hvad problemet kan være, er at toppakningen kan være en anelse
utæt, så der ryger udstødningsgasser ind i kølervæsken, og det får den til
at boble op.
Jeg har selv problemet på min gamle Chrysler Neon.

MVH Stefan



Brian Sørup (16-07-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 16-07-03 22:40


"Stefan Jørgensen" <macstefan502@hotmail.com> skrev i en
meddelelse
news:3f15c36b$0$76097$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Cwinn" <cwinn@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> news:bf4cpa$ip5$1@abbeden.bunk.cc...
> > Hej da jeg kom hjem idag fra en ca 40 km tur og havde
stillet og slukket
> > cyklen, beyndte der at løbe kølervæske ud af overløbsslangen
til
> > kølevæskebeholderen. Da jeg åbnede beholderen væltede det
udover kanten,
> > altså der var alt for meget I?? men det var der ikke, jeg
tjeckede før jeg
> > kørte, da jeg har haft problemet før.. Pludselig begynde det
at falde igen
> > til et stykke under minimum.? WHAT THE FUCK IS GOING ON???
> >
> > Håber i kan hjælpe...
> >
> > Mvh
> > Christian
> >
> > Honda VF500FII 86'
> >
>
> Hej Christian.
> Et bud på hvad problemet kan være, er at toppakningen kan være
en anelse
> utæt, så der ryger udstødningsgasser ind i kølervæsken, og det
får den til
> at boble op.
> Jeg har selv problemet på min gamle Chrysler Neon.

Det er åbenbart er generelt problem på Neon - min bror har en
der skyder proppen af ekspansionsbeholderen når han kører med
tung trailer eller campingvogn

--
Brian Sørup
::::::::::::::::::::::::::::
<<<Bikeless wonder>>>



Cwinn (16-07-2003)
Kommentar
Fra : Cwinn


Dato : 16-07-03 22:43

> Hej Christian.
> > Et bud på hvad problemet kan være, er at toppakningen kan være
> en anelse
> > utæt, så der ryger udstødningsgasser ind i kølervæsken, og det
> får den til
> > at boble op.
> > Jeg har selv problemet på min gamle Chrysler Neon.

> Det er åbenbart er generelt problem på Neon - min bror har en
> der skyder proppen af ekspansionsbeholderen når han kører med
> tung trailer eller campingvogn
>
> --

Det skal lige siges at jeg havde en bagpå. Og mener også jeg havde en
bagpå da det skete sidst..



Brian Sørup (16-07-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 16-07-03 22:46


"Cwinn" <cwinn@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:bf4gsf$r12$1@abbeden.bunk.cc...
> > Hej Christian.
> > > Et bud på hvad problemet kan være, er at toppakningen kan
være
> > en anelse
> > > utæt, så der ryger udstødningsgasser ind i kølervæsken, og
det
> > får den til
> > > at boble op.
> > > Jeg har selv problemet på min gamle Chrysler Neon.
>
> > Det er åbenbart er generelt problem på Neon - min bror har
en
> > der skyder proppen af ekspansionsbeholderen når han kører
med
> > tung trailer eller campingvogn
> >
> > --
>
> Det skal lige siges at jeg havde en bagpå. Og mener også jeg
havde en
> bagpå da det skete sidst..

Har du tjekket at blæseren starter som den skal og at køleren
ikke er tilstoppet af *døde fluer* - og hvordan står din
temp.måler ?
--
Brian Sørup
::::::::::::::::::::::::::::
<<<Bikeless wonder>>>



Cwinn (17-07-2003)
Kommentar
Fra : Cwinn


Dato : 17-07-03 07:19

Har du tjekket at blæseren starter som den skal og at køleren
> ikke er tilstoppet af *døde fluer* - og hvordan står din
> temp.måler ?


Jeg har ikke tjecket om blæseren starter med for 2 dage siden undrede jeg
mig over den ikke startede da maskinen blev meget varm..(kø i byen) Ved
normal kørsel på landevej står temp måleren ca i midden. Men jeg vil prøve
at tjecke det om blæseren starter... Hvis den ikke starter hvad kan det så
være???

PS:spørger måske dumt men burde jeg ikke miste komprision hvis
toppakningen er gået og burde der ikke løbe olie ud?
Mvh
Christian


Brian Sørup (17-07-2003)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 17-07-03 08:55


"Cwinn" <cwinn@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:bf5f4i$qb1$1@abbeden.bunk.cc...
> Har du tjekket at blæseren starter som den skal og at køleren
> > ikke er tilstoppet af *døde fluer* - og hvordan står din
> > temp.måler ?
>
>
> Jeg har ikke tjecket om blæseren starter med for 2 dage siden
undrede jeg
> mig over den ikke startede da maskinen blev meget varm..(kø i
byen) Ved
> normal kørsel på landevej står temp måleren ca i midden. Men
jeg vil prøve
> at tjecke det om blæseren starter... Hvis den ikke starter
hvad kan det så
> være???

Flere ting kan være galt - det er med størst sandsynlighed noget
elektrisk, enten din føler eller selve blæseren, det ka n dog
også være en sikring(?) hvis der er sådan en.

>
> PS:spørger måske dumt men burde jeg ikke miste komprision hvis
> toppakningen er gået og burde der ikke løbe olie ud?

Ikke nødvendigvis - det er lidt tricky med toppakninger....

PS. Jeg skal ud og se på en VF 500 FII i eftermiddag :)
--
Brian Sørup
::::::::::::::::::::::::::::
<<<Bikeless wonder>>>



Cwinn (17-07-2003)
Kommentar
Fra : Cwinn


Dato : 17-07-03 09:27

> PS. Jeg skal ud og se på en VF 500 FII i eftermiddag :)

Okay held og lykke med VF'eren..Det er sku en lækker cykel, når den bare
ikke brokker sig! Skriv endelig tilbage hvordan det gik.


Steen Gruby (16-07-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 16-07-03 22:57

On Wed, 16 Jul 2003 20:32:42 +0000 (UTC), cwinn@mail1.stofanet.dk
(Cwinn) wrote:

Hej Christian.

>Hej da jeg kom hjem idag fra en ca 40 km tur og havde stillet og slukket
>cyklen, beyndte der at løbe kølervæske ud af overløbsslangen til
>kølevæskebeholderen.

Jeg tillader mig at tro at varmen har fået kølervæsken til at udvidde
sig lidt mere end normalt, hvilket bevirker at den vil lukke lidt af
det ud gennem overløbet
Det behøver ikke at betyde noget.

>Da jeg åbnede beholderen væltede det udover kanten,
>altså der var alt for meget I?? men det var der ikke, jeg tjeckede før jeg
>kørte, da jeg har haft problemet før.. Pludselig begynde det at falde igen
>til et stykke under minimum.? WHAT THE FUCK IS GOING ON???
>
Tjaeh - Een ting har du da lært.
Åbn aldrig køleren på en varm motor.
Så sker der præcis det du lige har oplevet.
Vanden i køleren er opvarmet til næsten kogepunktet og er under tryk,
så det er intet under at det udvider sig når du tager trykket af.
Det er helt normalt.
Det plejer for i øvrigt at koste en flot rød hud på den hånd en
vildfaren hjerne har sat til at skrue dækslet af.

Der er to vigtige regler omkring vandkølede motorer:
1) Skru aldrig kølerdækslet af en varm motor.
2) Mår du alligevel har dummet dig - Hæld aldrig koldt vand på en varm
motor - Det kan koste et skævt topstykke eller i bedste fald en utæt
toppakning.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Cwinn (17-07-2003)
Kommentar
Fra : Cwinn


Dato : 17-07-03 09:24

Steen Gruby wrote:

> On Wed, 16 Jul 2003 20:32:42 +0000 (UTC), cwinn@mail1.stofanet.dk
> (Cwinn) wrote:

> Hej Christian.

> >Hej da jeg kom hjem idag fra en ca 40 km tur og havde stillet og slukket
> >cyklen, beyndte der at løbe kølervæske ud af overløbsslangen til
> >kølevæskebeholderen.

> Jeg tillader mig at tro at varmen har fået kølervæsken til at udvidde
> sig lidt mere end normalt, hvilket bevirker at den vil lukke lidt af
> det ud gennem overløbet
> Det behøver ikke at betyde noget.

Lidt?? Det var altså ikke lidt der kom satme meget ud. Men det kunne du
selvfølgelig ikke vide. Et hurtigt skud vil være ca 30 cl. Men det er
svært at sige


Preben Mortensen (17-07-2003)
Kommentar
Fra : Preben Mortensen


Dato : 17-07-03 23:23

Den Wed, 16 Jul 2003 20:32:42 +0000. skrev Cwinn:

> Hej da jeg kom hjem idag fra en ca 40 km tur og havde stillet og slukket
> cyklen, beyndte der at løbe kølervæske ud af overløbsslangen til
> kølevæskebeholderen. Da jeg åbnede beholderen væltede det udover kanten,
> altså der var alt for meget I?? men det var der ikke, jeg tjeckede før jeg
> kørte, da jeg har haft problemet før.. Pludselig begynde det at falde igen
> til et stykke under minimum.? WHAT THE FUCK IS GOING ON???
>

Der behøver ikke nødvendigvist at være noget galt. Overløbet er der af en
grund!! Hvis det bare er et par dråber efter hård belastning, må det siges
at være normalt, hvis det ikke er så længe siden, du har skiftet
kølevæsken. Hvis du må til at efterfylde jævnligt, er det nok en
toppakning, der er gået. Er du i så fald heldig, kan det klares med en
efterspænding af topstykket, ellers må der en ny toppakning til + evt
planslibning af topstykke.
Men tag den nu med ro, og se, hvordan det udvikler sig.
.... og ALDRIG MERE åbne for et varmt kølesystem, vel?

Preben
(cykellapper)

Cwinn (18-07-2003)
Kommentar
Fra : Cwinn


Dato : 18-07-03 07:10

Preben Mortensen wrote:

> Der behøver ikke nødvendigvist at være noget galt. Overløbet er der af en
> grund!! Hvis det bare er et par dråber efter hård belastning, må det siges
> at være normalt, hvis det ikke er så længe siden, du har skiftet
> kølevæsken. Hvis du må til at efterfylde jævnligt, er det nok en
> toppakning, der er gået. Er du i så fald heldig, kan det klares med en
> efterspænding af topstykket, ellers må der en ny toppakning til + evt
> planslibning af topstykke.
> Men tag den nu med ro, og se, hvordan det udvikler sig.
> .... og ALDRIG MERE åbne for et varmt kølesystem, vel?

Som jeg allerede har skrevet var det ikke kun et par dråber, med en del.
Men ja det med det varme kølersystem har jeg da lært... Hvad koster det
hvis en toppakning skal skiftes?


TA (24-07-2003)
Kommentar
Fra : TA


Dato : 24-07-03 12:46


"Cwinn" <cwinn@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:bf4cpa$ip5$1@abbeden.bunk.cc...
> Hej da jeg kom hjem idag fra en ca 40 km tur og havde stillet og slukket
> cyklen, beyndte der at løbe kølervæske ud af overløbsslangen til
> kølevæskebeholderen. Da jeg åbnede beholderen væltede det udover kanten,
> altså der var alt for meget I?? men det var der ikke, jeg tjeckede før jeg
> kørte, da jeg har haft problemet før.. Pludselig begynde det at falde igen
> til et stykke under minimum.? WHAT THE FUCK IS GOING ON???


Kender ikke din mc i detaljer, men det kunne lyde som om, kølesystemet ikke
arbejder under korrekt tryk.

Under normal kørsel sørger termostaten for at lukke den varme kølervædske
fra motoren ud i køleren, hvor den så køles af fartvinden. Kølervædskens
temperatur bestemmes derfor af termostaten og ligger på ca 85 - 90 gr C
(under kogepunktet).

Efter endt kørsel er motordelene stadig hede og fortsætter derfor med at
afgive varme til kølervædsken. Da der hverken er cirkulation i kølervædsken
eller fartvind til at køle stiger kølervædskens temperatur og den kan derfor
begynde at koge (en 50:50 kølervædske koger ved ca 106 gr C). Dette er
uønskeligt bla fordi kølervædsken derved forsvinder fra systemet.

For at forhindre dette er kølesystemet forseglet og arbejder med et lille
overtryk, der hæver kølervædskens kogepunkt. Overtrykket er på ca 7 - 14 psi
(1 bar ~14,7 psi) og en 50:50 kølervædske koger da ved ca 130 gr C. En
overtryksventil i kølerdækslet forhindrer at overtrykket bliver for stort og
leder såvel overtryk som overskydende kølervædske ud i
kølervædskebeholderen, hvor det opsamles.

I dit tilfælde, hvor kølervædsken spontant begynder at koge efter endt
kørsel, kunne det tyde på, at kølesystemet ikke arbejder ved det rette
overtryk. En mulig årsag kunne være at kølerdækslet ikke er skruet rigtigt
på og ikke slutter tæt. Når kølerdækslet løsnes på en varm motor skal der
være et tydeligt overtryk (pas på skoldning). En anden mulig årsag kunne
være, at overtryksventilen i kølerdækslet er defekt (permanent åben). Lad
evt et værksted chekke denne.

Har du prøvet at køre motoren varm i tomgang? Gentager problemet sig?


> kølevæskebeholderen. Da jeg åbnede beholderen væltede det udover kanten,
> altså der var alt for meget I?? men det var der ikke, jeg tjeckede før jeg
> kørte, da jeg har haft problemet før.. Pludselig begynde det at falde igen
> til et stykke under minimum.?

Åbnede du kølerdækslet eller låget på kølervædskebeholderen? Hvis
kølerdækslet åbnes på en varm motor kan kølervædsken som sagt begynde at
koge. Der burde dog ikke ske noget ved at åbne kølervædskebeholderen da
denne ikke er under tryk.

--
TA



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste