Manual til Suzuki GS 425 Twin fra 1980
Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 15-07-03 07:30

Er der mon nogen der ved hvor man måske kan downloade en teknisk
manual til en Suzuki GS 425 TWIN FRA 1980???
Den har det store problem at den ikke vil tørne motoren ved tryk på
"start". Den tørnede fint i går morges men ville som sædvanlig ikke
starte. Jeg tog så bilen i stedet, men ville jo prøve igen da jeg kom
hjem. Pludselig var den helt død. Der er masser af strøm og jeg har
været hele el-nettet igennem.. ØV ØV..
Lys osv. virker fint. Er der mon nogen der har et bud på fejlen??

På forhånd tak fra en med en MEGET gammel og SLIDT Suzuki...

Fra : Toft

Dato : 15-07-03 08:31

"Lars Øland Hansen" <lars.oeland@inet.uni2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Lys osv. virker fint. Er der mon nogen der har et bud på fejlen??
>
> På forhånd tak fra en med en MEGET gammel og SLIDT Suzuki...

Online manual... aner det ikke, men:

Selvom den tænder idiot og neutral lampen samt lyset er det slet ikke
sikkert der er strøm nok til starteren, sådan en elstarter kræver meget,
meget, meget mere strøm end det gør at få liv i et par glødelamper. Og med
mindre den allerede er skiftet , kan jeg da fortælle dig at statoren på
Suzuki GS****, er en harakiri stump - den begår selvmord, så medmindre der
allerede er smidt en uoriginal stator i er det noget der skal ske før eller
siden - oftest før, især hvis den har kørt over 50K.
Har selv haft fingre i 3 "syge gamle" gs*4** twins og alle tre skulle bruge
en ny stator, den ene også ny ensretter/laderelæ.

Hvis det virker at oplade batteriet og du kan få svinet igang kan du teste
om den lader ved at sætte et multimeter direkte på batteriet:
Sæt multimeteret til 0-20V jævnstrøm, + til + og - til - og giv den startede
mc noget gas, ved ca. 5000omd/m skulle multimeteret gerne være røget op på
14V.

Hvis du har et ladeproblem så giv lyd, så får du hele smøren med udvidet
test og udskiftning af defekte dele.

Hvis den lader fint kan det være din starter eller startrelæ der har det
skidt - men så burde du kunne løbe den igang. Ellers kan jeg ikke lige se
hvad det skulle være, med mindre motoren er 5 sekunder i at blokere.

Og forresten, får du en klar og tydelig "klik-lyd" når du trykker på
starteren - eller sker der selt ikke noget?

Mvh

Klaus
BSAdskilt M33og Suzuki GSkrammelbunke 450

Fra : Hekto

Dato : 15-07-03 09:35

In article <9a357f00.0307142230.3411836f@posting.google.com>,
lars.oeland@inet.uni2.dk says...
> [...]
> Lys osv. virker fint. Er der mon nogen der har et bud på fejlen??
>
> På forhånd tak fra en med en MEGET gammel og SLIDT Suzuki...

Hvis starteren snurer men ikke tørner motoren, så er det
starterkoblingen, inden i motoren.

Kan du høre startrelæet klikke; men intet sker, så kontroller de meget
tykke kabler fra starteren til stel og batteri.
(startrelæet sidder i venstre side, under ladereulator o.s.v. Det er
en rund tingest med to meget kraftige kabler til)

Kan du ikke høre startrelæet, så tjek at det foår strøm når de trykker
på knappen. Det er de to tynde ledninger der går til startrelæet. Får
det strøm, og ingen 'klik', nyt relæ. Ellers følg ledningerne og find
fejlen.
Der er kun Een sikring, så det kan ikke være den.

Som Klaus siger, kan det være manglende strøm på batteriet. Tænd lyset
og mål spæningen. Den skulle gerne være over 12 volt.
Når du får liv i den, så tjek at den lader med omkring 14 volt, for at
være sikker på at ladesystemet er OK:

--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Armand

Dato : 15-07-03 23:18

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> skrev i en

> [...]
> - Kan du ikke høre startrelæet, så tjek at det foår strøm når de trykker
> på knappen. Det er de to tynde ledninger der går til startrelæet.

Der er lige endnu en mulighed i tilfælde at at man kan høre startrelæet
klikke:
Starterens kul er slidt ned og "hænger" uden kontakt!
Når man oplever dette første gang(e), findes der et simpelt trick der kan
vrikke kullene på plads: Sæt motoren i gear og skub baglæns med motorcyklen
á nogle hårde hug - Dette tvinger starterens friløb til at trække starteren
med baglæns,
hvorved at kullene vil kunne vrikkes løse for et par starters skyld!
På samme måde kan man bruge trick'et til díagnosticering: Hjælper trick'et
på en død starter, så ligger problemet i starterkullene

Ryg på!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 15-07-03 23:15

> [...]
> starte. Jeg tog så bilen i stedet, men ville jo prøve igen da jeg kom
> hjem. Pludselig var den helt død. Der er masser af strøm og jeg har

Jeg har et par gange oplevet at en ulukket bensinhane kombineret med dårlig
svømmerventil har medført at karburatoren har flydt over og ned i
indsugningen - der tillige havde en åbentstående ventil. Resultat: næsten
helt bensinfyldt cylinder, og da bensin ikke lader sig komprimere lader
motoren sig ikke tørne!

Nu er 425'eren fra den tid hvor der stadig var "håndsving" på motoren, så
det skulle være let at konstantere om motoren overhovedet lader sig tørne
(manuelt)!
Gør den???

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 16-07-03 19:42

Lars Øland Hansen wrote:

> Er der mon nogen der ved hvor man måske kan downloade en teknisk
> manual til en Suzuki GS 425 TWIN FRA 1980???

Prøv hos GT-forlag: www.gt-forlag.dk/ - de har det meste og sælger
kopier af det.

> [...]
> starte. Jeg tog så bilen i stedet, men ville jo prøve igen da jeg kom
> hjem. Pludselig var den helt død. Der er masser af strøm og jeg har

Starterrelæ, starterkul, -kommutatoren eller selve viklingen. Det første
og sidste kan afsløres med et ohm-meter, de to midterste visuelt ved at
adskille starteren og checke kullængden og om kommutatoren er slidt skæv.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 23-07-03 11:15

Tusind tak for hjælpen alle sammen... DEN VIRKER!!!!!

Efter lang tids søgen fandt jeg fejlen ved startrelæet. Stelledningen
var åbenbart "rustet" over... Det skal lige siges til mit eget forsvar
at det er en elektriker der havde den før mig, så alt el er stykket
sammen af 7 mia. små stumper ledning... Det må jeg gøre noget ved når
vi når vinteren.

Er der mon nogen der så ved hvor jeg får brugte stumper til den famøse
Suzuki GS 425???
Topstykket har det ikke godt mere, så et andet ville nok hjælpe lidt.
Den skal bare køre denne og næste sæson, så må den vist til de evige
GS-marker...

Endnu en gang tusind tak for hjælpen.

MVH fra ham med vraget...

Fra : Hekto

Dato : 23-07-03 11:46

In article <9a357f00.0307230214.7792311@posting.google.com>,
> [...]
> Topstykket har det ikke godt mere, så et andet ville nok hjælpe lidt.
> Den skal bare køre denne og næste sæson, så må den vist til de evige

LC Racing ... men hvad med en 'tysker'??? Du kan hente en GS450 for
noget der ligner 1000 kr.! Swap motoren, og hvad du eller lige har
brug for, og så er du kørende.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E

Fra : Lars Øland Hansen

Dato : 23-07-03 18:18

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> wrote in message news:<MPG.198885bf58b04737989934@news.cybercity.dk>...
> [...]
> >

> LC Racing ... men hvad med en 'tysker'??? Du kan hente en GS450 for
> noget der ligner 1000 kr.! Swap motoren, og hvad du eller lige har

Tak Hekto.

Kender du måske så også en tysk side hvor jeg kan finde en sådan, for
det lyder da forjættende... Måske den så lever et par sæsoner mere...
Endnu en gang tak.

MVH ham med vraget.

Fra : Hekto

Dato : 23-07-03 22:40

In article <9a357f00.0307230917.56c1ec1f@posting.google.com>, Lars
Øland Hansen says...
> Kender du måske så også en tysk side hvor jeg kan finde en sådan, for
> det lyder da forjættende... Måske den så lever et par sæsoner mere...
> Endnu en gang tak.

Jep!

www.ebay.de
www.mobile.de

- er mulige sider.
--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?