Første MC - Virago look-alike
Fra : jones_net

Dato : 14-07-03 18:32

Hejsa

Jeg er en knægt på 26, som spekulerer lidt i at få købt mig en MC.

Har kørt MC 3 gange siden jeg fik kortet i 1996, så erfaringen er der ikke
lige, og derfor vil jeg lige høre, hvad I ville gøre...
Drømmen er en Virago 750 - i hvert fald af udseende. Har ikke kørt en
selv

Men hvad skal jeg starte med? Budgettet siger max 35.000,- men meget gerne
så billigt som muligt...
Derfor ved jeg ikke, om jeg skal kigge efter en Virago 250, eller er den for
lille? Hvad er der ellers af cykler som ligner Virago - Suzuki Intruder, men
er de gode?

Hvad ville I købe i Virago stilen, og gerne så billigt som muligt?!

Hvis I har anden 1. gangs køber hints, er de selfølgelig også velkomne

/J

Fra : Richard

Dato : 14-07-03 18:44

jones_net wrote:
> [...]
> selv
> Hvis I har anden 1. gangs køber hints, er de selfølgelig også velkomne

Blot dette: Prøv i det mindste et par andre typer cykler, inden du
bestemmer dig. En Virago og lignende vælter lidt mere rundt i svingene
end traditionelle - og selv de terræn-lignende cykler - og giver dig i
det hele taget ikke den samme føling med vejen.
Så prøv nogle forskellige cykler i den prisklasse, du kan overkomme (og
der er næppe heller større Viragoer end 250'eren IMHO, så du kan få
meget mere cykel i næsten enhver anden).

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 14-07-03 19:28

Richard wrote:

> [...]
> (og der er næppe heller større Viragoer end 250'eren IMHO, så du kan
> få meget mere cykel i næsten enhver anden).

Hørt, hørt!
Fra en XV750S > VF750S >FZS600 - er min vej gennem de sidste 6 år, fordi jeg
lissom skulle ha´prøvet det der customstuff af, og jeg må sige at det ikke
var mig! Dermed ikke sagt at du muligvis ikke ville blive glad for en
Virago - men det kommer så sandelig an på hvad dit behov er, så det skal du
have gjort op - sat lidt på spidsen: Er det for at vise, føle og lyde af
noget, er der muligheder i Viragoer og deslige, eller er det din personlige
køreglæde og "fornemmelse for MC" der er afgørende, så prøv også alt muligt
andet.

(Jeg kommer dog lige til at tænke på hvor glade et par af (de højeste)
medlemmer i klubben er for deres CX500, også sammenholdt med dit prisleje,
og mulighederne for at smække andet styr og sæde på?)

Hvis jeg hermed starter en ny "DFM nostalgi" er det da bare i orden, jeg er
da fuldkommen ligeglad, for i morgen - meget tidligt - smutter Fazeren og
jeg til Luxembourg

--
Mfh - Arne Lorenzen - FZS 600
www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=183

Fra : Richard

Dato : 14-07-03 19:59

Arne Lorenzen wrote:

> (Jeg kommer dog lige til at tænke på hvor glade et par af (de højeste)
> medlemmer i klubben er for deres CX500, også sammenholdt med dit prisleje,
> og mulighederne for at smække andet styr og sæde på?)

Ja, du har ret, den eller CX650'eren burde passe i budgettet, og så er
der jo både en C og en normal E-model at vælge imellem
- men der er selvfølgelig mere gods i en VF750S til samme pris, men det
er nok ikke en cykel at pudse en næsten grøn kører på. Måske næste gang...

> Hvis jeg hermed starter en ny "DFM nostalgi" er det da bare i orden, jeg er
> da fuldkommen ligeglad, for i morgen - meget tidligt - smutter Fazeren og
> jeg til Luxembourg

Hm, gør det noget - har ikke nærlæst nostalgi-tråden, subject'et sagde
mig lissom ikke noget, men et par dyk i den siger mig da, at dette emne
har alle muligheder for at trække både de subjektive og de useriøse bud,
som åbenbart efterspørges af nogle.

Og så god tur, Arne, håber I giver jer tid til at skyde nogle gode
parallelveje på turen ud og hjem

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 14-07-03 22:41

Richard wrote:
> Arne Lorenzen wrote:

snip

> [...]
sniiiip

> Og så god tur, Arne, håber I giver jer tid til at skyde nogle gode
> parallelveje på turen ud og hjem

Takker

Jeg tar alene afsted, og ja - der skal være tid til parallelvejene også. Det
jeg glæder mig mest til er turene dernede a´la:
http://www.adac.de/ReiseService/reise/Unterwegs_Motorrad/reisebericht_luxemb
urg_eifel/default.asp? Undskyld mit tyske

Fra : Richard

Dato : 14-07-03 22:46

Arne Lorenzen wrote:
> [...]
> http://www.adac.de/ReiseService/reise/Unterwegs_Motorrad/reisebericht_luxemb
> urg_eifel/default.asp? Undskyld mit tyske

Ja det ser godt ud; men husk at slå flapsene ud, når du når grænsen til
LUX, ellers drøner du bare lige ud på den anden side

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 15-07-03 07:05

Richard wrote:

> [...]
> til
> LUX, ellers drøner du bare lige ud på den anden side

ROFL!

Fra : jones_net

Dato : 14-07-03 21:07

"Arne Lorenzen" <alo@nospamesenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
personlige
> køreglæde og "fornemmelse for MC" der er afgørende, så prøv også alt

Jeg går specielt efter Virago modellen fordi jeg synes det er en utroligt
flot cykel - jeg er ikke så meget til sports cyklerne, da jeg ikke går efter
farten, men turen... og den tror jeg er bedre på en chopper (eller hvad?)
Jeg har egentlig ikke det vilde behov, da jeg ikke har langt til noget til
hverdag (har derfor heller ikke bil), så det er kun som en erstatning for
tog og bus, når familien skal besøges mellem 30 og 150 km væk...
Jeg har prøvet en vens sports cykel (kan ikke huske hvad) og den kunne køre
sjovt hurtigt, men det er altså ikke lige det jeg går efter...

> (Jeg kommer dog lige til at tænke på hvor glade et par af (de højeste)
> medlemmer i klubben er for deres CX500, også sammenholdt med dit prisleje,
> og mulighederne for at smække andet styr og sæde på?)

OK, standard cyklen er ikke lige min stil... men jeg kigger da lige på den

/J

Fra : Richard

Dato : 14-07-03 21:38

jones_net wrote:

> [...]
> farten, men turen... og den tror jeg er bedre på en chopper (eller hvad?)

"Turen" er for mig = svingene, og hvordan cyklen styrer gennem dem, ikke
hastigheden. Derfor ikke en chopper, cruiser - det ville min
kiropraktiker kun blive rig af pga den bagoverlænede siddestilling, hvor
man ikke kan tage fra med benene, men må lade ryggen optage stødene fra
de vejbumpene. Ej heller en supersport/kåbecykel for mit vedkommende. Så
heller en gade-enduro eller evt. en roadster, men så er vi ved at være
tilbage ved standard/sportsturcyklen.

> Jeg har egentlig ikke det vilde behov, da jeg ikke har langt til noget til
> hverdag (har derfor heller ikke bil), så det er kun som en erstatning for
> tog og bus, når familien skal besøges mellem 30 og 150 km væk...

Du skal også overveje, hvor meget du gider skrue, og selv om kæderne er
blevet bedre, så skal de alligevel smøres. CX500/650 har kardan -
ligesom iøvrigt VT500 (også i både E og C-model). Den har V-motoren på
langs og ligner nok mere dit Virago-ideal - selv den normale E-model, og
burde fås inden for budgettet. Motoren er forløberen for XLV-, NTV-,
TransAlp-, Africa Twin- og Hondas mindre choppere (VT-)modellerne, der
er kendt for lang motorlevetid.
Se www.vt500.de under "Die Entwicklung", hvor der er links til billeder
af begge.

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-07-03 22:48

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kiropraktiker kun blive rig af pga den bagoverlænede siddestilling, hvor
> man ikke kan tage fra med benene, men må lade ryggen optage stødene fra

Ahem... Jeg tror du er lidt urimelig nu, det skal vist være en ret ringe
cruiser for at give kiropraktoren mere arbejde end hvis man kørte en
almindelig standardcykel! Mine cruisere har ihvertfald været meget
komfortable.
Og jeg er tilbøjelig til at give Jones ret, jeg nyder også turen langt mere
på en cruiser end på en sportscykel. Det er bare to helt forskellige ting.

> Du skal også overveje, hvor meget du gider skrue, og selv om kæderne er
> blevet bedre, så skal de alligevel smøres. CX500/650 har kardan -

Hæ, jah - og så er de CX'er efterhånden 20 år gamle, så mon ikke man kan
risikere at skulle skrue en del? Hvis man hellere bare vil køre, er det en
god ide at satse på en nyere cykel, syns jeg.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 14-07-03 22:55

Claus Rittig wrote:

> [...]
> cruiser for at give kiropraktoren mere arbejde end hvis man kørte en
> almindelig standardcykel! Mine cruisere har ihvertfald været meget

Hallo, hvad er det for en cruiser/chopper, man sidder med benene under
sig, så man kan tage fra med dem, og ikke rumpen/ryggen? med benene
strakt frem ved siden af eller foran motoren har du da ikke den mulighed
IMHO.
Sadlen kan da være komfortabel nok, men det er nu en gang benene, der
bør tage arbejdet over bumpene, det ved du da fra din terrænkørsel

> Og jeg er tilbøjelig til at give Jones ret, jeg nyder også turen langt mere
> på en cruiser end på en sportscykel. Det er bare to helt forskellige ting.

Ja helt sikkert forskelligt

> Hæ, jah - og så er de CX'er efterhånden 20 år gamle, så mon ikke man kan
> risikere at skulle skrue en del? Hvis man hellere bare vil køre, er det en
> god ide at satse på en nyere cykel, syns jeg.

Til 35 kkr får du vel næppe meget andet, hvis vi er enige om at cyklen -
uanset type - skal have lidt krop. Iøvrigt bragte jeg senere VT500 på
banen - kun 2-3 år yngre, men sikkert mere slidstærk. Og det skulle vel
iøvrigt være muligt at finde pæne eksemplarer med under 50 kkm på
klokken, og så betyder alderen vel ikke så meget?

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-07-03 00:06

> [...]
> Sadlen kan da være komfortabel nok, men det er nu en gang benene, der
> bør tage arbejdet over bumpene, det ved du da fra din terrænkørsel

Nu kører jeg ikke meget terrænkørsel på cruisere, så måske misforstod jeg
dig? I terræn, ja, der er det benene der fungerer som forlængede
støddæmpere, men på asfalt står jeg nu ikke ret meget op på hverken
cruisere, standardcykler eller sportscykler, der forlader jeg mig på
støddæmpere og sæde, og de er ofte mere komfortabelt indrettet på cruisere.
Min Harley var klart den cykel jeg har haft, som gav mig mest naturoplevelse
for pengene - når jeg kører på sportscykler er målet et andet, og
køreoplevelsen en helt anden. Jeg ville ikke tage en CBR600 på en "nyde
naturen udflugt", ihvertfald ikke som første valg.

> [...]
> iøvrigt være muligt at finde pæne eksemplarer med under 50 kkm på
> klokken, og så betyder alderen vel ikke så meget?

Jo, alderen kan være udslagsgivende for om reservedele stadig kan skaffes.
VT500 er ikke solgt i mange eksemplarer i DK, derfor vil de fleste
reservedele være skaffe-ordrer, og brugt-dele udbuddet ret lille. Og jo, der
er dele på en mc der ikke ældes med ynde, min kammy med CBX1000 kan fx.
fortælle en historie om 6 indsugnings-gummier...
Alt andet lige, så tror jeg en lidt nyere cruiser ikke er nogen dårlig ide,
hvis man er til den stil. Jeg ved godt at CX500 også findes i en C udgave,
men den styrer så ringe at den vil jeg ikke anbefale. Okay, det er måske
ikke så vigtigt til en cruiser, men alligevel.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 15-07-03 16:58

Claus Rittig wrote:

> [...]
> cruisere, standardcykler eller sportscykler, der forlader jeg mig på
> støddæmpere og sæde, og de er ofte mere komfortabelt indrettet på cruisere.

Ja, men vær opmærksom på, at der måske kommer en dag, hvor du ville have
været glad for at have skånet ryggen i dit tidligere levned. Jeg hører
selv til de halvgamle idioter, der er plaget af en ryg med slidte
bruskskiver, så for mig er det en helt naturlig ting, at stemme af med
benene, når jeg passerer et vejbump. Så det er min anbefaling på samme
måde som jeg ofte anbefaler høreværn og ordentlig påklædning som
forebyggende foranstaltninger for tinnitus, dårlige knæ mv.

> [...]
> køreoplevelsen en helt anden. Jeg ville ikke tage en CBR600 på en "nyde
> naturen udflugt", ihvertfald ikke som første valg.

Enig, jeg ville heller ikke tage en CBR600 el. lign på en tilsvarende
udflugt, men det har heller ikke været på tale her. Den type cykler
egner sig IMHO slet ikke til en i J/'s situation. Derimod er der en
række cykler mellem yderpunkterne choppere og kåbesportscykler, der
efter min mening giver større køreglæde, mulighed for at nyde landskabet
og samtidig er egnede i dette tilfælde.

> [...]
> reservedele være skaffe-ordrer, og brugt-dele udbuddet ret lille.

> I modsætning til andre mærker er 16-20 år normalt ikke det store
problem for en Honda; men naturligvis kan det ske. Gætter dog på. at
VT500-modellerne til sammen er lige så udbredte som min VFS fra '85, og
der er ingen problemer med stumper. Derimod måtte jeg vente 5-6 uger på
en holder til udluftningsslangerne til min GB fra '89; men det var ikke
en kritisk del, blot en del cyklen manglede i at være komplet. Så er
ventetiden jo underordnet, og jeg kunne sikkert have fået den hurtigere
ved at afbestille hos min Honda-forhandler og købt den fra fx CMS i NL i
stedet. Så jeg tror ikke på, at reservedele bliver et problem for en VT500.

> Og jo, der
> er dele på en mc der ikke ældes med ynde, min kammy med CBX1000 kan fx.
> fortælle en historie om 6 indsugnings-gummier...

Ja, mine gik også, ligesom andre gummidele mørnes de, men i de fleste
tilfælde kan det forudses og stumperne bestilles i tide.

> [...]
> men den styrer så ringe at den vil jeg ikke anbefale. Okay, det er måske
> ikke så vigtigt til en cruiser, men alligevel.

Nej jeg ville også hellere sætte min lid til en af VT'erne, men det
vigtigste er nu, at vor brave ven J/ får prøvet et par forskellige typer
cykler, inden han vælger. Så kanhan bedre se, hvad han er til

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-07-03 19:10

> Ja, men vær opmærksom på, at der måske kommer en dag, hvor du ville have
> været glad for at have skånet ryggen i dit tidligere levned.

....siger du til en 39-årig der har kørt motorsport i årevis, og stadig
risikerer liv og lemmer på banerne hver uge...
Men du har da helt ret - den rygskade jeg fik sidste år, da jeg gik bagover
på et 20m plateau-hop, kunne jeg da godt have været foruden. Men på den
anden side set, jeg holder jo ikke op med at køre motocross af den grund.
Sammenholdt med det, tror jeg ikke et par motorcykelture på en cruiser gør
nogen sporbar forskel.

> [...]
> række cykler mellem yderpunkterne choppere og kåbesportscykler, der
> efter min mening giver større køreglæde, mulighed for at nyde landskabet

Der er vist heller ikke choppere der er på tale, vel? Vi snakkede Virago og
andre cruisere? Om man får sin "køreglæde" af at køre sport, cruiser eller
standard (eller off-road) er nok mest afhængig af hvad man "er til", og selv
det kan jo skifte med alderen, årstiden og i mit tilfælde: Øjeblikket.

For mig fungerer det sådan her: Raceren (motocross) tager jeg hvis jeg vil
køre hjernedødt hurtigt. På den kan jeg nemlig køre lige så sindssygt jeg
har lyst til, uden at bringe sagesløse i fare. Standardcyklen tager jeg på
ferie eller hvis jeg skal langt. Jeg ligger sjældent og tuller 80 på den,
for det føler jeg ikke rigtig den lægger op til, den vil hellere køres
friskt og rapt. Off-roaderen tager jeg hvis jeg skal ud at lege med
vennerne, hvis jeg bare skal på arbejde, eller hvis jeg vil trille lige så
stille og nyde naturen - og her savneer jeg Harley'en! Hvis jeg stadig havde
den, så var cruiseren klart den jeg ville trille de stille ture på. Og min
Harley var (ligesom de fleste andre cruisere) særdeles komfortabel og godt
(omend måske lidt blødt) affjedret. Nu er det jo bare min måde at gøre
tingene på, det kan gøres på tusinder af andre måder, men jeg vil alligevel
tillade mig at fastholde at cruisere ER bedre til ... at cruise. Og det bør
være naturligt nok, syns jeg.

> problem for en Honda;

Det må være en ægte Honda-fanatiker der taler her ALLE motorcykler
ældes, og de slides også ved brug. Man skal være meget fanatisk for at mene
at "det gælder ikke mit mærke". Jeg har haft Honda uafbrudt i 20 år nu, og
der er masser af reservedele der er skaffe-ting på min '90er. Køb ydermere
en halvsjælden OG gammel cykel, og ALT er skaffe-ordrer eller endda udgået,
og det er hulens træls, for det er altså ikke alle defekter man kan forudse.

> [...]
> ved at afbestille hos min Honda-forhandler og købt den fra fx CMS i NL i
> stedet. Så jeg tror ikke på, at reservedele bliver et problem for en

Måske ikke. Men for de af os der foretrækker at købe vores reservedele hos
det lokale værksted, som vi gerne vil have en slags forhold til, er det fedt
hvis man kan købe en motorcykel man let kan få reservedele til - nede i
biksen på hjørnet hvor jeg kan stole på at de skruer ordentligt i min cykel.

> det
> vigtigste er nu, at vor brave ven J/ får prøvet et par forskellige typer
> cykler, inden han vælger. Så kanhan bedre se, hvad han er til

Se DET er kloge ord! Det er faktisk nok det eneste der rigtig kan flytte
noget for J.

Rittig

Fra : jones_net

Dato : 15-07-03 21:28

> [...]
selv
> det kan jo skifte med alderen, årstiden og i mit tilfælde: Øjeblikket.

OK, nu må jeg udbasunere min samlede uvidenhed inden for MC'ere: Hvad er
forskellen på cruisere (Virago) og choppere (??) Jeg troede at en XV var en
chopper/cruiser

> Se DET er kloge ord! Det er faktisk nok det eneste der rigtig kan flytte
> noget for J.

Jeg har andetsteds spurgt om I tilfældigvis kender nogle gode steder at
kigge MC i Århus?

/J

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-07-03 22:11

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> OK, nu må jeg udbasunere min samlede uvidenhed inden for MC'ere: Hvad er
> forskellen på cruisere (Virago) og choppere (??) Jeg troede at en XV var
en
> chopper/cruiser

Nåja, vi er vist også ude på de små marginale forskelle nu - cruisere er de
nogle mennesker også kalder for soft choppere, og så er vi tæt på at kunne
definere forskellen. Chopper er en fællesbetegnelse for specialbyggede
motorcykler til den afslappede (laid back) stil. Begrebet opstod i 50'erne
fordi de motorcykler man kunne købe, ofte var store og klodsede og overhængt
med udstyr. Folk begyndte af "choppe" (chop off) alt det overflødige
tingeltangel af motorcyklerne, og style dem, så de så mere cool ud, og blev
sjovere at køre på. I 70'erne havde alle choppere lange forgafler, men i
starten af 80'erne kom en California-bølge af choppere som var inspireret af
bilernes low-riders, og pludselig kunne en chopper godt have meget kort
forgaffel, til gengæld var frihøjden så på et minimum.
I sagens natur kan man ikke købe en seriefremstillet chopper, den skal man
selv lave ved at ombygge en serieproduceret cykel. Meeen... Man kan nu godt
købe nogle ret hardcore softchoppere, og så kan man vel i det mindste sige
at man er startet tæt på målet.

> Jeg har andetsteds spurgt om I tilfældigvis kender nogle gode steder at
> kigge MC i Århus?

Her kan jeg ikke hjælpe spor mere end de gule sider.

Rittig

Fra : jones_net

Dato : 15-07-03 22:15

> [...]
godt
> købe nogle ret hardcore softchoppere, og så kan man vel i det mindste sige

Tak for historie-timen

/J

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-07-03 22:24

> Tak for historie-timen

Jah, jeg er gammel.

Rittig

Fra : jones_net

Dato : 15-07-03 22:23

> "jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jah, jeg er gammel.

Og jeg elsker at blive klogere

Motto: Viden giver indsigt.

/J

Fra : Richard

Dato : 16-07-03 16:11

Claus Rittig wrote:
> [...]
> definere forskellen. Chopper er en fællesbetegnelse for specialbyggede
> motorcykler til den afslappede (laid back) stil.

Hm, i min begrebsverden er en chopper en klassisk HD-type med lang
forgaffel og højere og bredere styr, eller en der er bygget i den stil
fx Virago. En cruiser er en "strukket" chopper som fx en DragStar.

Betegnelsen for mc'er (eller biler), der ombygges efter ejerens
personlige smag (customize) er custom bikes hhv custom cars. Alle typer
cykler og biler blev customized.

> [...]
> bilernes low-riders, og pludselig kunne en chopper godt have meget kort
> forgaffel, til gengæld var frihøjden så på et minimum.

Ja, det er formentlig sådan, at chopperne ved systematisk customizing
opstod som gruppe ved siden af de klassiske sports-, tur og terræncykler.

> [...]
> købe nogle ret hardcore softchoppere, og så kan man vel i det mindste sige

En softchopper er/var en standardcykel som fx Triumph Bonneville, Honda
CB450 o. lign, som blev leveret eller udrustet med højere styr og et
bredere sæde evt. bygget i trappe eller afkortet.

Altså IMHO

Fra : Richard

Dato : 16-07-03 15:55

Claus Rittig wrote:

> ...siger du til en 39-årig der har kørt motorsport i årevis, og stadig
> risikerer liv og lemmer på banerne hver uge...

Ja, men jeg kunne også vente med at sige det til næste år...

> [...]
> Sammenholdt med det, tror jeg ikke et par motorcykelture på en cruiser gør

....for man kan jo ikke styre gennem sit liv uden at risikere det ene
eller det andet. Så lever man jo ikke. Men derfor ville jeg nu have
ønsket, at jeg i mine yngre år på mc og især i militæret
(Centurion-skytte og vognkommandør) havde taget høreværn, ordentlig
påklædning og især knæskaller mere højtidigt. Så havde mine ører og knær
nok været i bedre form i dag. Og det kan jeg så i stedet foreslå andre
at gøre noget ved i tide

> [...]
> det kan jo skifte med alderen, årstiden og i mit tilfælde: Øjeblikket.

I min def. er en chopper en klassisk HD eller jap. efterlign, som
Virago. En cruiser er mere langstrakt som fx en DragStar.

> [...]
> tillade mig at fastholde at cruisere ER bedre til ... at cruise. Og det bør

Fin beskrivende udredning, Claus. Jeg har ikke så mange cykler at vælge
imellem, men de to jeg har magter begge på hver deres måde og med hver
deres begrænsinger enten at køre frisk til, eller glide gennem
landskabet - cruise med andre ord. Men jeg sætter pris på følingen med
vejen og den "skarpere" styring og den har jeg altså ikke oplevet på den
XV535. Prisen for at cruise på klassiske cykler/turcykler som disse er,
at affjedringen er hårdere end på en chopper/cruiser.

> Det må være en ægte Honda-fanatiker der taler her

Det er ganske rigtig en teknik- og kvalitetsfanatiker, der taler her,
men ikke desto mindre er det fakta. Da jeg i '97 skulle finde en mc som
genindtræder, startede jeg jhvor jeg i sin tid sluttede, nemlig ved at
kontakte Mogens Beier, der i mange år var direktør hos C.Reinhardt, for
at høre om res.delssituationen på Suzuki GS850 og generelt. Jeg skulle
regne med 12-14 år, sagde han. Honda regner med omkring 18 år iflg. min
venlige forhandler.

> [...]
> og det er hulens træls, for det er altså ikke alle defekter man kan forudse.

Jeg sagde heller ikke, at det ikke rammer Honda, blot at det generelt
rammer Honda'er senere - jvf. ovenfor - og i mit tilfælde med VF750S fra
'85 ikke har været noget problem. Hverken mere eller mindre.

> [...]
> biksen på hjørnet hvor jeg kan stole på at de skruer ordentligt i min cykel.

Netop af den grund købte jeg også den og andre nye stumper hos min
lokale forhandler. Ham vil jeg gerne holde liv i, for de næste ligger
dobbelt så langt væk, i Valby hhv Hvidovre

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-07-03 17:02

> [...]
> at høre om res.delssituationen på Suzuki GS850 og generelt. Jeg skulle
> regne med 12-14 år, sagde han. Honda regner med omkring 18 år iflg. min

Jeg tror man skal være varsom med at "regne" for meget med de tal. Det kan
godt være de generelt holder, men det hjælper bare ikke, hvis lige nøjagtig
den dims _jeg_ skal bruge, er udgået efter 12 år.
I off-road kredse har vi været ude for at mange væsentlige dele til en cykel
solgt i 1995 var udgået i 1998 (Yamaha). Okay, cyklerne var produceret i
1991, men det vidste de fleste købere ikke noget om før det var for sent.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 16-07-03 18:25

Claus Rittig wrote:

> Jeg tror man skal være varsom med at "regne" for meget med de tal. Det kan
> godt være de generelt holder, men det hjælper bare ikke, hvis lige nøjagtig
> den dims _jeg_ skal bruge, er udgået efter 12 år.

Nej, men man må jo tro på et eller andet og så selv bestemme, hvor stor
indflydelse det skal have på ens valg. Er det ikke i en nøddeskal
forbrugerens magt i vort forbrugssamfund

> [...]
> 1991, men det vidste de fleste købere ikke noget om før det var for sent.

Ja det er møgærgerligt; og det er da også sket hos Honda: Fx var
instrumentkonsollen (klassisk analogt speedometer og RPM-do plus en
masse elektronik bygget sammen) til storebroderen til min Veffer,
VF1100S fra '84 & '85, allerede udgået som reservedel i slutningen af
'90'erne. Så folk har siden fået skåret acrylglas hos urmagere, når de
skulle have nye glas, og nørklet med at skære de gamle ud af fatningen.

Den dag de enkelte elektronikkomponenter i konsollen så udgår af
markedet, bliver der et nyt problem, men det gælder for alle cykler fra
70'erne og frem, hvor stadig mere styres elektronisk.

Fra : Charlotte Petersson

Dato : 14-07-03 21:41

Ja Ja nu skal "bambus raketterne " lige styre sig.

Der er rigelig føling med vejen på en custom, måske mere, idet vi faktisk
befinder os på vejen.

Jeg har kørt flere sports cykler. De har også deres ret, men hvis du
virkelig vil føle dig som MCér skal du have Custom.

Sports modellerne er bedst ved de høje hastigheder, hvor håndledene kan
slappe af.

Se om du kan finde dig en 535 cc virago til en billig penge. Køb den gerne
privat, gerne fra en der har Haynes bogen, og se efter på hvilke sider der
er fedtede, det kan gi´ dig en idé om hvad der er lavet og om der er
problemer.

Med ønsket om mange glade køre dage/timer.
--
Charlotte Petersson
Lykkelig ejer af en lortebrun guldvirago.

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-07-03 22:50

"Charlotte Petersson" <egersundvej@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Se om du kan finde dig en 535 cc virago til en billig penge.

Helt enig! En XV535 kan fås til rimelige penge, og det er en rigtig god
"hygge-motorcykel". Letkørt, stabil og overkommelig.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 14-07-03 22:42

Charlotte Petersson wrote:

> Ja Ja nu skal "bambus raketterne " lige styre sig.

De har da vist endnu ikke været på banen i denne tråd...

> Der er rigelig føling med vejen på en custom, måske mere, idet vi faktisk
> befinder os på vejen.

Hvis føling er bumpvis eller som en 70'er amerikanerbil tager skarpe
sving - et chassè-trin ad gangen, så har du nok ret

> Jeg har kørt flere sports cykler. De har også deres ret, men hvis du
> virkelig vil føle dig som MCér skal du have Custom.

!? - den lader vi stå lidt

> Sports modellerne er bedst ved de høje hastigheder, hvor håndledene kan
> slappe af.

Dem har vi ikke en gang talt om, en VT eller CX selv i E-model er altså
klassiske cykler/sportsturcykler, IMHO ikke sportsmodeller med den
karakteristik, du nævner.

> Se om du kan finde dig en 535 cc virago til en billig penge.

Ti-hi, en tur på en XV535 for et par år siden er netop min baggrund for
at råde vor brave ven til en rigtig, dynamisk styrende mc

> Køb den gerne
> privat, gerne fra en der har Haynes bogen, og se efter på hvilke sider der
> er fedtede, det kan gi´ dig en idé om hvad der er lavet og om der er
> problemer.

Se det var et anderledes brugbart guldkorn, rigtig godt endda.

Fra : jones_net

Dato : 15-07-03 06:46

> [...]
>
> Ti-hi, en tur på en XV535 for et par år siden er netop min baggrund for
> at råde vor brave ven til en rigtig, dynamisk styrende mc

Det lyder som om der er meget stor forskel på de forskelige cykler inden for
samme stil - det bedste er vel at prøve så mange som muligt, og så finde den
jeg synes bedst om!?

/J

Fra : Richard

Dato : 15-07-03 17:07

jones_net wrote:

> Det lyder som om der er meget stor forskel på de forskelige cykler inden for
> samme stil - det bedste er vel at prøve så mange som muligt, og så finde den
> jeg synes bedst om!?

Nå så har du da i det mindst fulgt med i tråden

Ja også inden for samme stil/type cykel er der stor forskel - og for den
sags skyld også på to af samme model. Valget af dæk kan fx ændre
køreegenskaberne totalt fra at falde ind i svingene (~overstyring) over
at styre neutralt til at skulle presses ned i svinget (~understyring).

Så hvis du prøver en cykel, du egentlig godt kan lide, men som styrer
lidt underligt kan du med fordel spørge herinde, om nogen kender til
bedre dækvalg eller andre modifikationer.

Dit dilemma bliver sikkert valget mellem en ældre større cykel eller en
nyere lille inden for den kategori, du nu synes bedst om at køre på.

God jagt
- vi glæder os til at høre, hvad du vælger.

Fra : jones_net

Dato : 15-07-03 20:47

> Nå så har du da i det mindst fulgt med i tråden

Jo, jeg følger skam med - jeg er her jo for at lære af andres erfaringer,
selvom jeg godt ved at egne erfaringer er de bedste, men der sker jo ikke
noget ved at blive skubbet i den rigtige retning

> Så hvis du prøver en cykel, du egentlig godt kan lide, men som styrer
> lidt underligt kan du med fordel spørge herinde, om nogen kender til
> bedre dækvalg eller andre modifikationer.

OK, vidste ikke at dæk havde så meget at sige...

> Dit dilemma bliver sikkert valget mellem en ældre større cykel eller en
> nyere lille inden for den kategori, du nu synes bedst om at køre på.

Jep, det ser ud til at du har så evigt ret...

/J

Fra : Richard

Dato : 15-07-03 20:56

jones_net wrote:

> Jo, jeg følger skam med - jeg er her jo for at lære af andres erfaringer,
> selvom jeg godt ved at egne erfaringer er de bedste, men der sker jo ikke
> noget ved at blive skubbet i den rigtige retning

Nej det regnede vi jo også med, at du var ude på...

> OK, vidste ikke at dæk havde så meget at sige...

Åh jo, men for lige at runde den af, betyder dæktryk og dækkets
nedslidningsgrad også en del, så det må med i vurderingen.

Prøver du cykler hos en forhandler burde han kunne fortælle dig, hvordan
andre dæk/dæk i evt. nyere tilstand vil påvirke cyklen.

Fra : Jake

Dato : 15-07-03 21:38

> Jeg har kørt flere sports cykler. De har også deres ret, men hvis du
> virkelig vil føle dig som MCér skal du have Custom.

??????????????
Med rundstyk, men er MC ikke officiel forkortelse for motorcykel. Dvs hvis
han vil føle sig som en motorcykel skal han have custom

Nej spøg til side. Hvad er det for noget eklatant vrøvl at skrive. Der
findes vel næppe rigtige eller forkerte motorcyklister. Der findes derimod
folk med forskellig smag og det er en helt anden historie.

/Jake

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-03 11:54

Charlotte Petersson wrote:
> ...men hvis du virkelig vil føle dig som MCér skal du have Custom.

--------------------------
/| /| | |
||__|| | Please don't |
/ O O\__ feed |
/ \ the trolls |
/ \ \ |
/ _ \ \ ----------------------
/ |\____\ \ ||
/ | | | |\____/ ||
/ \|_|_|/ | __||
/ / \ |____| ||
/ | | /| | --|
| | |// |____ --|
* _ | |_|_|_| | \-/
*-- _--\ _ \ // |
/ _ \\ _ // | /
* / \_ /- | - | |
* ___ c_c_c_C/ \C_c_c_c____________

> Sports modellerne er bedst ved de høje hastigheder, hvor håndledene kan
> slappe af.

En model som Fazeren er skam også ganske fin til langsom kørsel.

Generelt synes jeg nu kun at choppere er anbefalelsesværdige til personer,
der kan lide udseendet, lyden, fornemmelsen osv., men er ligeglade med at
styringen leder tankerne hen på en robåd

Jeg vil meget hellere anbefale en CB500/GS500/ER-5/GPZ500 til en nybegynder,
de har en opret kørestilling, en tillidsvækkende styring og rigelligt med
motor til hverdagskørsel, hvilket IMO er det optimale for
gennemsnitsbegynderen.

> [...]
> privat, gerne fra en der har Haynes bogen, og se efter på hvilke sider der
> er fedtede, det kan gi´ dig en idé om hvad der er lavet og om der er

Eller også kan man bare se, hvor mekanikeren har fået lov istedet
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Richard

Dato : 16-07-03 16:17

Jes Vestervang wrote:
> En model som Fazeren er skam også ganske fin til langsom kørsel.

Ah, forstærkning på banen. Tak Jens.

> Generelt synes jeg nu kun at choppere er anbefalelsesværdige til personer,
> der kan lide udseendet, lyden, fornemmelsen osv., men er ligeglade med at
> styringen leder tankerne hen på en robåd

Det er min hypotese, at mange chopper/cruiser-kørere kan få en større
køreoplevelse på en klaasisk cykel eller en sportster - Sachs, Y.
Bulldog, S. VX800 etc.

> [...]
> de har en opret kørestilling, en tillidsvækkende styring og rigelligt med
> motor til hverdagskørsel, hvilket IMO er det optimale for

I princippet enig selv om det ærgrer mig, at så få vælger modeller uden
for de mest udbredtes kreds. Udbuddet i DK er beklagelig smalt, men det
er også til dels afgifternes skyld, så vi må hellere holde her

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-07-03 17:17

> [...]

Det var dog en grov måde at sige det på? Hvorfor nedvurdere andre
motorcykler på helt forkert grundlag?
Når jeg cykler på arbejde på min citybike er jeg glad og tilfreds, selvom
racercykel-enthusiaster kunne sige om min citybike at "styringen leder
tankerne hen på en robåd". Hvorfor får jeg mig så ikke en racercykel? Fordi
min citybike er alt rigelig til mine behov, jeg synes den styrer langt bedre
end jeg har behov for, og så er der endda cykelkurv på

> Det er min hypotese, at mange chopper/cruiser-kørere kan få en større
> køreoplevelse på en klaasisk cykel eller en sportster - Sachs, Y.
> Bulldog, S. VX800 etc.

Smagsdommer?
Jeg kan ikke tale for andre, men hvis jeg stadig havde min Harley Davidson
Sportster, som var "customized" i vildskab, men absolut ikke nogen chopper,
så kunne jeg ikke drømme om at skifte den ud med de nævnte ... æh,
"klassikere". De siger mig ikke rigtig noget, og min køreoplevelse vil - det
kan jeg forsikre dig - ikke blive større på dem. Tværtimod. Men jeg tror vi
er betænkelig tæt på at diskutere om blå er pænere end rød, nu.
Jeg har ofte hørt nogen sige om min HD at den havde elendige køreegenskaber,
men sådan opfattede jeg den slet ikke, næsten tværtimod. Styrer den lige så
hurtigt som en standard-gadecykel? Nej, og tak for det, jeg vil meget
hellere have at den er meget retningsstabil. Det er med til at gøre den
behagelig og afslappende at cruise på.

Det kunne man da også sige om XV535, kunne man ikke? Den kørestilling er alt
andet end ekstrem.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 16-07-03 19:33

Claus Rittig wrote:

> "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Det var dog en grov måde at sige det på? Hvorfor nedvurdere andre
> motorcykler på helt forkert grundlag?

Hov hov, det var Jens V.'s ord, ikke mine, du har talt et citationstegn
galt, Claus

> Smagsdommer?

Ja, det sagde jeg, for det er nu en gang min holdning. Ikke for at være
smagsdommer, men fordi jeg oprigt mener, at hvis de
chopper-/cruiser-kørere bare ville give det en chance, ville der åbne
sig en rigere verden, hvad selve køreoplevelsen angår, på en af de
nævnte eller en rejseenduro (TDM, V-Strom, TransAlp/Africa, GS650/1100
etc), som jeg glemte i farten. Og vi er her vel for at udveksle
erfaringer, viden og holdninger, eller hur?

> [...]
> kan jeg forsikre dig - ikke blive større på dem. Tværtimod. Men jeg tror vi
> er betænkelig tæt på at diskutere om blå er pænere end rød, nu.

Det er forbandelsen ved kommunikationsformen i nyhedsgrupperne, at man
ikke kan se hinanden og umiddelbart reagere på modpartens respons; for
at blive forstået fultud må man derfor tage enhver mistelten i ed:

Nej, det er der ingen grund til, for det, jeg kalder køreoplevelsen og
definerer som nævnt, er kun en del af den totaloplevelse, det er at køre
mc. En vigtig anden del er "opfattelsesoplevelsen" / image-oplevelsen om
du vil, nemlig hvordan man selv føler det at køre på en bestemt mc, og
hvordan man ønsker at andre oplever det. I den sidste ende vil hver
enkelt selvfølgelig vægte ud fra, hvad der er vigtigst for ham/hende.

Fred være med det; min mission i denne tråd er blot at opfordre til at
være åben for i det mindste at prøve andre cykler, end den første
indskydelse lægger op til. Og hvor mange gange har vi fx ikke hørt -
senest i et indstalg fra TPT - at en genindtræder er brændt varm på
billedet af en choppere/cruisere og pinedød skal have sådan en, nu hvor
tiden er til det? - fint men prøv dog noget andet, om ikke andet så for
at styrke bevidstheden om, at han/hun har truffet det rigtige valg...

I den forbindelse er det påfaldende at salget af choppere/cruisere er
faldet i hele EU de senere år og efterhånden selv også i DK, mens salget
af fx rejseenduro er gået op i D, store nøgne cykler i F og
sports/kåbecykler i UK. Om det så er udslag for et omsving i hele
markedet, eller at der nu er nok brugte til at mætte efterspørgslen,
skal jeg ikke kunne sige. men tendensen finder jeg - ikke underligt -
interessant og tankevækkende

Igen Jens' citat, men jeg kan godt følge ham...

> Det kunne man da også sige om XV535, kunne man ikke? Den kørestilling er alt
> andet end ekstrem.

.... idet den XV535, jeg prøvede for 7-8 år siden, blev solgt fordi
ejeren kom ud i en banal dagligdags situation på motorvejen, hvor han
ikke følte, han havde tilstrækkeligt kontrol over cyklen og den måde,
den styrede på i en undvigemanøvre. Det kunne han også have oplevet på
en af de 4 nævnte i en eller anden udstrækning, men sammenlignet med en
GS500, som jeg prøvede et par år senere, styrer en XV535 altså ikke lige
så præcist, for nu at sige det mildt

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-07-03 23:41

> Hov hov, det var Jens V.'s ord, ikke mine, du har talt et citationstegn
> galt, Claus

Rolig nu, jeg svarer bare på både dit og Jens' indlæg på en gang. Jeg
tillægger dig ikke holdninger du ikke har.

> [...]
> etc), som jeg glemte i farten. Og vi er her vel for at udveksle
> erfaringer, viden og holdninger, eller hur?

Jeg syns nu stadig det er lidt smagsdommeri. Jeg er ikke i tvivl om at du
har fundet den slags cykler der huer dig, og tror mange andre kun kører
cruisere fordi de "ser fede ud" eller den slags. Men vi ER i gang med at
diskutere smag, og det fører ikke nogen steder hen.
Jeg har prøvet TDM, Trans og NegerTvilling, og for mig har de en ting til
fælles: De er død-kedelige. Sådanne cykler kommer aldrig til at stå i min
garage. Og så alligevel - lige netop en af dem, eller en Super Tenere, er
min drøm af en ferie-touring cykel, så hvis jeg bliver millionær, og får råd
til at have en cykel stående til den der 3 ugers ferietur om året, så... Men
til hyggeturene i omegnen, som jeg jo kører resten af året, vil jeg langt
hellere have en cruiser, det er en meget federe køre-oplevelse, og langt
mere afslappende køreture - for mig! Og prøv bare at forklare mig at andre
motorcykeltyper "kører bedre" end fx. en Virago, og at jeg bare skal "give
dem en chance". Måske er mit valg bare lige så godt som dit?

> [...]
> tiden er til det? - fint men prøv dog noget andet, om ikke andet så for
> at styrke bevidstheden om, at han/hun har truffet det rigtige valg...

Og det gælder vel også alle dem der er brændt varm på en hurtig sportscykel,
eller en CX500 eller hvad ved jeg? Vær åben, og prøv nogle andre typer, fx.
cruisere, for at træffe det rigtige valg?

> [...]
> markedet, eller at der nu er nok brugte til at mætte efterspørgslen,
> skal jeg ikke kunne sige. men tendensen finder jeg - ikke underligt -

Det tror jeg nu ikke man skal lægge for meget i, der er altid konjunktur (og
andre) udsving her i vores verden. En ting kan jeg dog forklare - Salget af
off-roadere har været kraftigt vigende her i DK de sidste 5 år. Er det fordi
off-road kørsel er yt? Næh, det er fordi importørerne ikke har markedsført
nogen off-road motorcykler. Man har simpelthen ikke kunnet købe nogen,
selvom man ville.

> ...men sammenlignet med en
> GS500, som jeg prøvede et par år senere, styrer en XV535 altså ikke lige
> så præcist, for nu at sige det mildt

Det kunne nu også være et tilvænningsspørgsmål. Men du er altså nødt til at
prøve min KTM en dag, for lissom at sætte dine referencer i perspektiv. Sig
lige til hvis du kommer i nærheden af Aalborg.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 17-07-03 12:53

Claus Rittig wrote:

> Rolig nu, jeg svarer bare på både dit og Jens' indlæg på en gang. Jeg
> tillægger dig ikke holdninger du ikke har.

Nå, det var godt, men...

> [...]
> cruisere fordi de "ser fede ud" eller den slags. Men vi ER i gang med at
> diskutere smag, og det fører ikke nogen steder hen.

....så venligts heller ikke motiver, jeg ikke har. Jeg opfordrer til at
prøve forskellige typer cykler og gør det pba de oplevelser og
observationer, jeg har haft gennem tiden og har nævnt her. Hverken mere
eller mindre

> Jeg har prøvet TDM, Trans og NegerTvilling, og for mig har de en ting til
> fælles: De er død-kedelige.

Fint, så har du da fået afklaret det.

> Og prøv bare at forklare mig at andre
> motorcykeltyper "kører bedre" end fx. en Virago, og at jeg bare skal "give
> dem en chance". Måske er mit valg bare lige så godt som dit?

Netop, men det virker som om du har svært ved at acceptere mit, eller
måske snarere mit fravalg

> Og det gælder vel også alle dem der er brændt varm på en hurtig sportscykel,
> eller en CX500 eller hvad ved jeg? Vær åben, og prøv nogle andre typer, fx.
> cruisere, for at træffe det rigtige valg?

Netop, prøv så mange forskellige som muligt inden for de fysiske og
økonomiske rammer. Når jeg fravalgte chopper/cruisere og iøvrigt
kåbe/sportscykler (CBR, Rx, Gixxere etc) var det ud fra, at min fysik
ikke er til de cyklers dårlige ergonomi ifht. min ryg, og de hensyn jeg
må byde den. Andre kan have andre lignende grunde til at fravælge nogen;
men dem de kan, bør de da bestemt prøve IMHO.

Et andet fravalg i sin tid ('97) var kæde og dens nødvendige
vedligeholdelse. Af rejseenduroer o.lign. var der så vidt jeg kunne
overskue kun BMW GS800 og 1000, Moto Guzzi Quota og Honda XLV750R - og
de lå alle uden for budgettet, så det må vente.

> [...]
> off-road kørsel er yt? Næh, det er fordi importørerne ikke har markedsført
> nogen off-road motorcykler. Man har simpelthen ikke kunnet købe nogen,

Hønen eller ægget; med de gode muligheder især jyder har for at køre
terrænkørsel burde man tro, at der var større efterspørgsel og dermed
kan du have ret i, at importørerne er tilbageholdende. Vi ser ikke så
mange grusgrave med mc-kørsel herovre omkring Nordsjælland, så det er
svært at vurdere interessen her.

> Det kunne nu også være et tilvænningsspørgsmål. Men du er altså nødt til at
> prøve min KTM en dag, for lissom at sætte dine referencer i perspektiv. Sig
> lige til hvis du kommer i nærheden af Aalborg.

Ja måske, hvis jeg ikke havde fundet noget bedre, men så var der det med
ryggen men den barriere. Din KTM ville jeg dog mægtig genr prøve en dag.
Tak for tilbuddet, jeg skal nok komme efter det

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-07-03 14:32

> Netop, men det virker som om du har svært ved at acceptere mit, eller
> måske snarere mit fravalg

Okay, jeg formulerer mig lidt kluntet. Dit valg er fint, mit valg er fint,
det er vi hurtigt enige om, men jeg synes jeg så du mente at mange af dem
der kørte cruisere burde prøve noget andet, for det ville give dem større
køreoplevelser - det var det jeg opponerede imod.

Sig

> Din KTM ville jeg dog mægtig genr prøve en dag.
> Tak for tilbuddet, jeg skal nok komme efter det

Du er velkommen. Du vil næppe kunne lide den, men den får verden til at stå
i et helt andet (uskarpt) lys.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 17-07-03 19:23

Claus Rittig wrote:

> [...]
> der kørte cruisere burde prøve noget andet, for det ville give dem større
> køreoplevelser - det var det jeg opponerede imod.

Jeg sagde de - ligesom alle os på andre typer mc - burde prøve det; og
at jeg ville tro/har den hypotese, at mange af dem ville få en bedre
køreoplevelse. Men at der også er en oplevelses-/imagemæssig del, som
tæller med i valget.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-07-03 22:56

Claus Rittig wrote:
> ...men jeg synes jeg så du mente at mange af dem
> der kørte cruisere burde prøve noget andet, for det ville give dem større
> køreoplevelser - det var det jeg opponerede imod.

Du er da også tit ifærd med at lokke hardcore gadecyklister ud i mudderet!
Det er også fint, men det minder da meget om Pades fromme ønske for
cruiserfolket
--
mvh Jes Vestervang - der ræser til Løkken i weekenden - pyha @ FZS600 og
en MTX125R

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-07-03 12:47

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Du er da også tit ifærd med at lokke hardcore gadecyklister ud i mudderet!
> Det er også fint, men det minder da meget om Pades fromme ønske for
> cruiserfolket

Næ, næ, det er noget andet! Og jeg påstår skam ikke at deres køreoplevelse
bliver større, næsten tværtimod - jeg siger på forhånd at det er
ubehageligt, beskidt og gør ondt.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-07-03 21:15

Claus Rittig wrote:

> Næ, næ, det er noget andet!

Arhhh, du har altså fortalt om gadecyklister der sælger deres
hundredeogetellerandettusindekronerscykel (hehe...) fordi de er har set
offroad-lyset

> Og jeg påstår skam ikke at deres køreoplevelse
> bliver større, næsten tværtimod - jeg siger på forhånd at det er
> ubehageligt, beskidt og gør ondt.

*rofl* Det er da også rigtigt Men alligevel!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R (hvis gearkasse blev mærkelig og
ikke ville være i gear, da jeg ville hente den hjem til Gludsted. Så nu

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-07-03 22:05

> Arhhh, du har altså fortalt om gadecyklister der sælger deres
> hundredeogetellerandettusindekronerscykel (hehe...) fordi de er har set
> offroad-lyset

Nåh-ja. Hmmm...

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-03 19:54

Claus Rittig wrote:

> Det var dog en grov måde at sige det på?

Korrekt! Du siger jo selv andetsteds at du til cruising foretrækker
retningsstabilitet (ok, robåde er måske ikke voldsomt retningsstabile ,
fremfor styrevillighed. Så jeg synes da ikke, at det jeg siger er forkert.

> Hvorfor nedvurdere andre motorcykler på helt forkert grundlag?

Jeg synes egentlig ikke at jeg nedvurderer dem (sådan kan det vist godt
læses, ved det). De har også deres berettigelse, men altså både fordele og
ulemper.

En cruiser er vældig god til at køre og nyde naturen på (ikke på samme måde,
som når der køres offroad , men som hverdagscykel tror jeg, at det nok
vil være bedre med noget mere alsidigt.

Konklusion: Man skal have en cykel til hvert formål

Jeg mangler bare en supermotard, en cruiser og en RS125 med tilhørende bane,
så er jeg vist ved at være dækket ind Nøjj, jeg glæder til at være
færdiguddannet ...4 år endnu :-/

Lidt som GS500 vs. DUC999

--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R (der dækker hvert deres behov)

Fra : Peter Aagaard

Dato : 16-07-03 20:25

Jes Vestervang wrote:
> [...]

KLIP

> [...]
> tilhørende bane, så er jeg vist ved at være dækket ind Nøjj, jeg
> glæder til at være færdiguddannet ...4 år endnu :-/

Ha ha ha, til den tid har du hus, kone, børn og madkasse, og så må du vente
mindst 10 år inden der overhoved bliver råd til en lille cykel

Mvh. Peter
(Der er startet på sin anden ungdom, og nu har råd til cykel)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-07-03 12:49

Peter Aagaard wrote:

> KLIP

> Ha ha ha, til den tid har du hus, kone, børn og madkasse, og så må du
> vente mindst 10 år inden der overhoved bliver råd til en lille cykel

Sssh, lad mig dog nu bare leve i lykkelig uvidenhed!

> Mvh. Peter
> (Der er startet på sin anden ungdom, og nu har råd til cykel)

En cykel har man da altid råd til! ...og hvis man er for fin til en GS4?'er,
så er man selv ude om at man bliver tvunget til at køre madkasse :-|
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-07-03 14:34

"Peter Aagaard" <peter@yougotit.dk> skrev i en meddelelse

> Ha ha ha, til den tid har du hus, kone, børn og madkasse, og så må du
vente
> mindst 10 år inden der overhoved bliver råd til en lille cykel

Åh, sådan går det nu ikke altid. Jeg har hus, kone, madkasse og om to mdr.
også børn - og 5 motorcykler. Det kan lade sig gøre hvis man vil. ... Vil...
VIL ... VIL-VIL-VIL!

Rittig

Fra : Richard

Dato : 17-07-03 19:25

Claus Rittig wrote:

> Åh, sådan går det nu ikke altid. Jeg har hus, kone, madkasse og om to mdr.
> også børn - og 5 motorcykler. Det kan lade sig gøre hvis man vil. ... Vil...

Sådan, flot klaret. Hm, barn/børn - hvor mange da? - håber de levner dig
tid til lidt kørsel på en af cyklerne i det mindste

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-07-03 21:21

Vil...

> Sådan, flot klaret. Hm, barn/børn - hvor mange da?

To.

> - håber de levner dig
> tid til lidt kørsel på en af cyklerne i det mindste

Ja, det håber jeg også. Nå, nu køber jeg en motorcykel med sidevogn. De
indledende forhandlinger er overstået, nu mangler vi bare håndslaget.

Rittig

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 18-07-03 08:15

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:

> Ja, det håber jeg også. Nå, nu køber jeg en motorcykel med sidevogn. De
> indledende forhandlinger er overstået, nu mangler vi bare håndslaget.

Og det bliver sjovt! Så skal den ha' noget gaaaaaas

--
Mikkel
SideCar Cowboys

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-07-03 12:48

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse

> Mikkel
> SideCar Cowboys

Jeg tror vores team lige er blevet navngivet...

Rittig

Fra : Jens Rafaelsen

Dato : 18-07-03 10:13

Claus Rittig wrote:

> Ja, det håber jeg også. Nå, nu køber jeg en motorcykel med sidevogn.
> De indledende forhandlinger er overstået, nu mangler vi bare
> håndslaget.
>
> Rittig

De indledende forhandlinger med hustruen, eller de indledende forhandlinger
med Jan og Mads? Og hvem er skal være sidevognsmand/offer?

--
Jens Rafaelsen
GSX600F

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 18-07-03 10:47

"Jens Rafaelsen" <rafaelsen@stofanetpunktumdk> writes:

> Og hvem er skal være sidevognsmand/offer?

Mig er jeg bange for... Selv foretrækker jeg betegnelsen 'co-pilot'.
Idiot havde måske været mere passende...

--
Mikkel
motortosse.dk | For de føøørst time you traai de

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-07-03 12:52

> Mig er jeg bange for... Selv foretrækker jeg betegnelsen 'co-pilot'.
> Idiot havde måske været mere passende...

Styrmand: Mikkel.
Gasgiver: Rittig

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-07-03 12:51

"Jens Rafaelsen" <rafaelsen@stofanetpunktumdk> skrev i en meddelelse

> De indledende forhandlinger med hustruen, eller de indledende
forhandlinger
> med Jan og Mads? Og hvem er skal være sidevognsmand/offer?

Det var de indledende forhandlinger med Jan og Mads jeg mente, men mit livs
lys har allerede sanktioneret transaktionen - hun elsker mig jo!
Så alle detaljer er faldet på plads nu, og du kan godt reservere tid i
kalenderen til de gange du skal være pit-crew. Sådan en racer skal jo
skubbes igang, og det har hverken Mikkel eller jeg luft til.

Rittig

Fra : Megas

Dato : 20-07-03 12:17

Claus Rittig wrote:

*Snip*

> [...]
> kalenderen til de gange du skal være pit-crew. Sådan en racer skal jo
> skubbes igang, og det har hverken Mikkel eller jeg luft til.

Hvad er det for nåwed sidevogns-ting I skal til at køre.?? Det lyder sgida
spændende :o Billeder.? Spec´s.?

--
Megas

2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-07-03 17:26

"Megas" <Megas*NOSPAM*@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det for nåwed sidevogns-ting I skal til at køre.?? Det lyder sgida
> spændende :o Billeder.? Spec´s.?

Det er Jan og Mads Lunds Suzuki GS500 speedway sidevogn. Jeg deltog i et
langbaneløb sidste år på en Jawa, hvor jeg til sidste heat lånte Kawasukien,
så jeg har klaret prøvekørslen Vi blev i øvrigt 2er i det heat, efter at
være blevet sidst i de andre heat.

Billede:

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=93&pid=749

Rittig

Fra : Megas

Dato : 20-07-03 17:35

Claus Rittig wrote:

> [...]
> Kawasukien, så jeg har klaret prøvekørslen Vi blev i øvrigt 2er i
> det heat, efter at være blevet sidst i de andre heat.

Mjaaeh, de ka nåwed de kawasukier Bli´r da sjovt at høre hvor langt I
når med den så

--
Megas

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-07-03 23:04

> Mjaaeh, de ka nåwed de kawasukier Bli´r da sjovt at høre hvor langt I
> når med den så

Jan og Mads er ved at bygge en ny racer, det er derfor de sælger den gamle -
så den bliver nok hurtig. Derfor kan jeg med stor sikkerhed sige at vi kører
efter andenpladsen! Og dem skal vi nok få nogle stykker af, jeg er ekspert i
andenpladser.

Rittig

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-07-03 23:44

> Jeg synes egentlig ikke at jeg nedvurderer dem (sådan kan det vist godt
> læses, ved det). De har også deres berettigelse, men altså både fordele og
> ulemper.

Robåd...?!?

> En cruiser er vældig god til at køre og nyde naturen på (ikke på samme
måde,
> som når der køres offroad , men som hverdagscykel tror jeg, at det nok
> vil være bedre med noget mere alsidigt.

Arh, du ved da godt at man ikke kører off-road for at nyde naturen, gør du
ikke? Det er bare noget vi siger, fordi det lyder politisk ukorrekt hvis vi
siger sandheden.

> Lidt som GS500 vs. DUC999

Nemlig!
Og jeg har heller ikke nogen Duc. (men det ville jeg nu gerne).

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-07-03 12:47

Claus Rittig wrote:

> Robåd...?!?

Siger du at robåde ikke har deres berettigelse?

> Arh, du ved da godt at man ikke kører off-road for at nyde naturen, gør du
> ikke?

Jo, det er der ikke rigtigt tid til.

> Det er bare noget vi siger, fordi det lyder politisk ukorrekt hvis
> vi siger sandheden.

Mnjaeh, bakker og skrænter hører vel også under begrebet 'natur', ikke? Dem
kan man jo godt nyde ved at forcere dem

--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-07-03 07:37

> [...]

> Når jeg cykler på arbejde på min citybike er jeg glad og tilfreds, selvom
> racercykel-enthusiaster kunne sige om min citybike at "styringen leder

Hæ! Ja, det bliver ikke bedre af at køre på en ZXR. Den styrer også som en
robåd ved hastigheder under 50 km/t. En robåd _uden_ årer vel at mærke.
Så hvis det lige pludselig bliver en parameter må min dejlige ZXR være en
chopper.

> Men jeg tror vi er betænkelig tæt på at diskutere om blå er pænere end
> rød, nu.

Grøn er pænest.

--
Mikkel
motortosse.dk | For de føøørst time you traai de
SportChopper | fajvhooondred.... Faaaaack!

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-07-03 14:36

> Grøn er pænest.

LOL!
DET passer ihvertfald ikke!

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 18-07-03 01:22

Claus Rittig wrote:

> "Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> skrev i en meddelelse

> LOL!
> DET passer ihvertfald ikke!

Ethvert fornuftigt individ ved da, at det er den ubestemmeligt
bordeauxrødmetallicagtige farve min fazer tilfældigvis har, som er den
pæneste
--
mvh Jes 'Lix' Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-07-03 19:58

Richard wrote:

> Ah, forstærkning på banen. Tak Jens.

You're welcome

> Det er min hypotese, at mange chopper/cruiser-kørere kan få en større
> køreoplevelse på en klaasisk cykel eller en sportster - Sachs, Y.
> Bulldog, S. VX800 etc.

Enig, men nu er der jo nok også nogle stykker der har foretaget et bevidst
valg, da de handlede havel... cruiser

> I princippet enig selv om det ærgrer mig, at så få vælger modeller uden
> for de mest udbredtes kreds.

Det er da rigtigt, men personligt vægter jeg det nu ikke unikheden særligt
højt.

> Udbuddet i DK er beklagelig smalt

Hørt!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Richard

Dato : 16-07-03 20:39

Jes Vestervang wrote:

> Enig, men nu er der jo nok også nogle stykker der har foretaget et bevidst
> valg, da de handlede havel... cruiser

Det kan man håbe, men jeg frygter nu, at det ikke er tilfældet bl.a. i
det tilfælde med genindtrædere, jeg nævnte for Claus.

> Det er da rigtigt, men personligt vægter jeg det nu ikke unikheden særligt
> højt.

Nej, vægtningen af det jeg senere definerede som image-oplevelsen - som
det at køre på en ikke-stangcykel vel hører ind under - er helt sikkert
også individuel. For mig er teknikken og detaljerne interessante - og
ikke mindst mangfoldigheden i samme. - derfor starter jeg altid med at
kigge rundt og se, hvad der er at se på i de køretøjer, der nu er
parkeret på mødestedet. Og hver gang at se en overvægt af de samme
GS'er, CB'er, XJ'er mv i standardtrim bliver gør altså oplevelsen lidt
behersket

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-07-03 12:43

Richard wrote:

> Det kan man håbe, men jeg frygter nu, at det ikke er tilfældet bl.a. i
> det tilfælde med genindtrædere, jeg nævnte for Claus.

Jep, i den gruppe kan man sikkert finde mange :-/

> ikke mindst mangfoldigheden i samme. - derfor starter jeg altid med at
> kigge rundt og se, hvad der er at se på i de køretøjer, der nu er
> parkeret på mødestedet.

Sådan har jeg det nu også. Jeg elsker sunde konstruktioner, og det er da
altid sjovt, hvis lidt utraditionel mekanik har fået plads deri Min
egen Fazer er der ikke meget utraditionel mekanik på, men jeg synes
alligevel, at der er en nydelig konstruktion

> Og hver gang at se en overvægt af de samme
> GS'er, CB'er, XJ'er mv i standardtrim bliver gør altså oplevelsen lidt
> behersket

Klart nok, har man set en, har man set alle... groft sagt.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-07-03 14:39

> Jep, i den gruppe kan man sikkert finde mange :-/

Hvorfor tror I det? Det passer ihvertfald ikke på dem jeg kender.
Kunne det ikke bare skyldes at man - som genindtræder i en moden alder -
ikke længere har behov for at køre stærkt, men hellere vil køre på noget der
er flot, stilfuldt, behageligt og kører godt når det overholder
fartgrænserne?

Rittig

Fra : Richard

Dato : 17-07-03 19:19

Claus Rittig wrote:

> [...]
> ikke længere har behov for at køre stærkt, men hellere vil køre på noget der
> er flot, stilfuldt, behageligt og kører godt når det overholder

Ligesom en FZR600, VF750S eller GB500 fx

Fra : Armand

Dato : 17-07-03 20:25

> Ligesom en FZR600, VF750S eller GB500 fx

Eller ZXR 400!

--
Armand.
(44-årig genindtrådt efter et par års pause)

Fra : Claus Rittig

Dato : 17-07-03 21:23

> Richard <richardpunktumpade@mail.dk> skrev i en

> der
>
> Eller ZXR 400!

Ja, ja, ja, I ved godt hvad jeg mener.

Rittig

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 18-07-03 23:17

Claus Rittig wrote:
> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, ja, ja, I ved godt hvad jeg mener.
>
> Rittig

Eller Fzs600 - flot, stilfuld, behagelig og kører bare knaldhamrende
pissegodt. Det beviste den på turen der startede i tirsdags (lige
hjemkommet) til Luxembourg, og da det blev "kedeligt", hjem over Harzen,
hvor turen mellem Herzberg > Andreasberg blev taget et par gange. Der ville
jeg nødigt have været begrænset af nogen form for trinbrædter

Eller var i færdige, øvøv

--
Mv - og træt - hilsen, Arne Lorenzen

Fra : Richard

Dato : 19-07-03 11:44

Arne Lorenzen wrote:

> Eller Fzs600 - flot, stilfuld, behagelig og kører bare knaldhamrende
> pissegodt.

> Ja det var jo den jeg mente, gættede blot på FZR - er ikke så meget
hjemme i Y.s modelbetegnelser. Bortset fra TDM og så YX600 Radian, som
jeg synes vi savner i gadebilledet herhjemme

> [...]
> hvor turen mellem Herzberg > Andreasberg blev taget et par gange. Der ville
> jeg nødigt have været begrænset af nogen form for trinbrædter

Det lyder godt, at du tog tid til afstikkere, skal huske at ponke dig
for kørevejledning, når jeg en gang skal ned på de kanter.

> Eller var i færdige, øvøv

Muligvis, men som du ser gik bølgerne ret højt et par dage, som du
forudså

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-07-03 21:10

Arne Lorenzen wrote:

> Eller Fzs600 - flot, stilfuld, behagelig og kører bare knaldhamrende
> pissegodt.

Jaaah! ...den er faktisk behagelig nok til, at jeg tog en tur på ~500 km
dagen efter at jeg havde kørt 15 timer udelukkende med tankepauser

Hmm, jeg må hellere se at få skrevet lidt om min Italienstur, inden jeg
glemmer det hele.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 21-07-03 21:56

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> tankepauser
>
> Hmm, jeg må hellere se at få skrevet lidt om min Italienstur, inden

Mens vi glæder os til den, kan man jo læse mit beskedne bidrag til
"Overbevisning af Fazerens fortræffeligheder" som skulle dukke op lige om
lidt

Fra : Allan

Dato : 14-07-03 22:11

> [...]
for
> lille? Hvad er der ellers af cykler som ligner Virago - Suzuki Intruder,

Hvad med Suzuki LS650'er??

Mvh
Allan

Fra : jones_net

Dato : 15-07-03 06:43

"Allan" <email@erfalsk.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med Suzuki LS650'er??

Jeg kiggede faktisk også på GZ250K3 til 40.000 fra ny. Er det en god cykel,
hvis jeg nu kan finde den et år eller 2 gammel? Eller fra ny, hvis jeg
tømmer kontoen helt?

/J

Fra : Allan

Dato : 15-07-03 16:16

> Jeg kiggede faktisk også på GZ250K3 til 40.000 fra ny. Er det en god
cykel,
> hvis jeg nu kan finde den et år eller 2 gammel? Eller fra ny, hvis jeg
> tømmer kontoen helt?

For lille!
LS650'ern leverer noget moment og 34 hk. Prøv den!

Mvh
Allan

Fra : jones_net

Dato : 15-07-03 20:57

> cykel,
>
> For lille!
> LS650'ern leverer noget moment og 34 hk. Prøv den!

Jeg har svaret lidt længere nede d. 17/5 klokken 21:53 (der var 3 næsten ens
svar...)

/J

Fra : Allan Bjerregaard

Dato : 14-07-03 23:22

> Derfor ved jeg ikke, om jeg skal kigge efter en Virago 250, eller er den
for
> lille?

Jeg har efterhånden kørt 25.000 km på Virago - heraf ca. 20.000 på en Virago
250.

Ingen diskussion om, at det er en lille maskine, som slet ikke er beregnet
til længere ture eller ture med høj hastighed. Det regulerer lissom sig
selv.

Men som nybegynder har du også behov for en maskine, der ikke sender dig ud
i rabatten, hvis du laver en lille fejl med højre håndtag. Du kan tidsnok få
en maskine med stor motorkraft - men gør dig selv den tjeneste at lære at
køre MC inden du begynder med de store - og for en nybegynder farligere
maskiner. I den forbindelse vil jeg varmt anbefale dig DMC's bronzekurser,
hvor du lærer de helt grundlæggende teknikker omkring det at køre MC og
hvordan man reagerer korrekt i en farlig situation.

En 250'er Virago vil gi' dig masser af køreglæde. Det er en behagelig
maskine at køre med en fremragende kørestilling. Samtidig vejer den ikke ret
meget, og det gør den særdeles nem at håndtere - også i forbindelse med en
undvigemanøvre.

Allan Bjerregaard
XV1100

Fra : jones_net

Dato : 15-07-03 06:42

"Allan Bjerregaard" <abviborg@post12.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ret
> meget, og det gør den særdeles nem at håndtere - også i forbindelse med en

Klart at jeg skal have noget, som er til at styre, for jeg tror ikke at
hende den langhårede er vild med at jeg smadrer mig selv på en kølerhjelm...

Hmmm. alle de rosende ord om XV250 går den nu til en fristende cykel

/J

Fra : Richard

Dato : 15-07-03 17:11

jones_net wrote:

> Hmmm. alle de rosende ord om XV250 går den nu til en fristende cykel

Med den som med andre 250'ere bør du sørge for at prøve en tur ud af en
motorvej og gerne i modvind for at sikre dig, at den har motorydelse nok
til at klare din kørsel med et rimeligt ktraftoverskud til overhalinger,
bakker etc.

Det er gerne mangel på motorydelse, 250'erne falder på, i det mindste de
ikke-sportslige. Et rimeligt minimum er omkring 30 heste.

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-07-03 19:16

> Det er gerne mangel på motorydelse, 250'erne falder på, i det mindste de
> ikke-sportslige. Et rimeligt minimum er omkring 30 heste.

Det er nu en meget subjektiv vurdering!
Den cykel jeg synes er sjovest at køre på for tiden, er min 15 hestes
off-roader. Man skal absolut ikke lade sig styre af andres fordomme, man
skal gøre op med sig selv hvad det er man synes man har lyst til, og så købe
efter det.
Er man til boulevard-ræs, er det nok for lidt med 30hk uanset hvor fattig
man er, men på en cruiser er det ikke altid så vigtigt med hestene.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 15-07-03 20:32

Claus Rittig wrote:

> Det er nu en meget subjektiv vurdering!

Ja det er det jo, men jeg tog altså udgangspunkt i J/'s indledende
oplysning om, at han/hun havde brug for jævnligt at køre ture på mellem
30 og 150 km. Så går jeg ud fra, at der indgår kørsel på hoved- og måske
motorvej og foreslår at lade det indgå i prøvekørslerne, og giver mit
tip til en omtrentlig min. motorydelse. Ja, det er subjektivt, men også
brugbar information IMHO

Iøvrigt luftede J/ allerede i sin første post en frygt for, at en XV250
var for lille, det tager jeg som et tegn på, at han godt er klar over,
at han skal bruge noget mere end de svageste cykler giver.

> [...]
> skal gøre op med sig selv hvad det er man synes man har lyst til, og så købe

Netop, men du kører næppe heller 30-150 km-ture på en 15 hk off-roader,
vel - det er jo J/'s behov

> Er man til boulevard-ræs, er det nok for lidt med 30hk uanset hvor fattig
> man er, men på en cruiser er det ikke altid så vigtigt med hestene.

Tja måske kan en hidsig 125'er lave sjov i gaden med 30 hk, men ellers
har du ret. Imidlertid var det ikke det, J/ lagde op til motorvejskørsel
med 110-120 km/t for en person er omkring 30 hk nu et meget passende
minimum.

Indgår motorvejskørsel slet ikke, kan 20-22 også gøre det - bare cyklen
ikke er for tung - husker jeg fra min MZ ETS250 og ES250/2 i deres tid

Fra : jones_net

Dato : 15-07-03 21:06

> [...]
> motorvej og foreslår at lade det indgå i prøvekørslerne, og giver mit
> tip til en omtrentlig min. motorydelse. Ja, det er subjektivt, men også

Der er både motorvejen/hovedvej mellem Århus - Vejle - Ribe. Hovedvej mellem
Århus og Viborg, samt små veje for at besøge de sidste besøgs-værdige. Så
det lyder jo som en god idé at få den ud på en stor vej og se om den kan
flytte mig fra A til B...

> Iøvrigt luftede J/ allerede i sin første post en frygt for, at en XV250
> var for lille, det tager jeg som et tegn på, at han godt er klar over,
> at han skal bruge noget mere end de svageste cykler giver.

Jeg tog kortet på en 450'er (et eller andet sports agtigt, og den havde en
topfart på 145, og det var egentlig meget fint. Men jeg prøvede også en
Honda ca. 250 chopper-agtigt, og den var væsentlig langsommere, men jeg
kunne nu godt lide at køre den alligevel... Men dengang var det jo også
første gang, og så er man jo noget mere forsigtig, så jeg husker måske
indtrykkene lidt forvrænget af de mellemliggende 7 år...

Det er jeg ikke, og det er ikke for at blive set jeg vil have en chopper -
jeg er sq så meget på tværs til dagligt, ja faktisk har jeg strømper på i
sandaler!

/J

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 15-07-03 21:52

> Det er jeg ikke, og det er ikke for at blive set jeg vil have en chopper -
> jeg er sq så meget på tværs til dagligt, ja faktisk har jeg strømper på i
> sandaler!

Det var dog den største af alle fadæser

Fra : Richard

Dato : 16-07-03 16:20

jones_net wrote:
> jeg er sq så meget på tværs til dagligt, ja faktisk har jeg strømper på i
> sandaler!

Er det så unormalt - gør det selv - for mig er det det da æstetiske

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-07-03 22:22

> [...]
> motorvej og foreslår at lade det indgå i prøvekørslerne, og giver mit
> tip til en omtrentlig min. motorydelse. Ja, det er subjektivt, men også

Nåh, ja. Der var lige lidt jeg havde overset der. Strike my last remark, til
150km motorvej vælger jeg heller ikke min 15hk funbike. Så er den faktisk
ikke ret fun mere.

> Netop, men du kører næppe heller 30-150 km-ture på en 15 hk off-roader,
> vel - det er jo J/'s behov

Arh, jeg går skam ikke af vejen for 60-80km ture på det lille bæst, og den
render faktisk fint 110 som marchfart (og topfart). Men jeg undgår helst
motorvej, for så sjovt er det heller ikke.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 16-07-03 16:21

Claus Rittig wrote:
> Nåh, ja. Der var lige lidt jeg havde overset der. Strike my last remark, til
> 150km motorvej vælger jeg heller ikke min 15hk funbike. Så er den faktisk
> ikke ret fun mere.

Tænkte det nok, og ovre hos jer blæser det endda mere end her

Fra : vmx

Dato : 15-07-03 06:12

> [...]
men
> er de gode?
>
> Hvad ville I købe i Virago stilen, og gerne så billigt som muligt?!

en Virago 250 * e r * en lille maskine, men det er en motorcykel
der snildt kan befordre een person omkring i landskabet på
behagelig manér.. og sikkert en maskine du ikke vil få bøvl med.
meeen; det er 130 km/t max ( hvilket jo lovmæssigt er mere end
nok , og trækkraft er der ikke rigtigt noget af. Til gengæld
finder du et kæmpe udvalg af brugte maskiner, også indenfor
dit budget. Nåja; 250-eren har kædetræk... bøvl vil jeg
mene, kardan er lettere at have med at gøre, hvis man kan
leve med viden om mistede hestekræfter, kardaneffekt og
alskens ulemper...udover aldrig at skulle smøre eller skifte
hverken kæde eller tandhjul....endsige vaske bagfælg pga.
oliesvineri

Som andetsteds i tråden: En Virago 535 ville være mit bedste
forslag - der er ikke den store forskel på 535 og 750.
HK, vægt og dimensioner gør faktisk 535-eren en anelse
kvikkere i optræk og topfart. Tilbage er design og komfort,
hvor 750-eren klart er bedre til 2 personer. Du finder sikkert
også en del 535-ere indenfor dit budget. Mht. holdbarhed
finder du næppe en mere driftssikker og ukompliceret
maskine.

Endelig er der Suzuki intruder. Der findes et hav af udgaver
af modellen; 400, 600, 750, 800 cc, sikkert een der passer
prismæssigt, Stilmæssigt ca. det samme som yamaha.
Eneste anke ville være den meget flimsede forgaffel samt bremse:
- selv 1400 cc modellen er kun udstyret med en enkelt og meget
spinkel skive, der typisk enten slet ikke bremser, eller bremser
alt for meget og for "underligt"; vrider maskinen til siden
( sikker pga. tilsvarende tyndbenet og slatten forgaffel )
Desuden har Suzuki haft den underlige idé, at placere
batteriet netop dér hvor baghjulet afleverer en god mængde
vand og snavs... hvilket giver problemer med ir på poler
og kabler; startproblemer ( efterhånden har jeg erfaret,
at elsystemer ikke er det Suzuki scorer medaljer på )

Om man er MC-er når man kører Bambus, Harley,
Plasticracer eller bar-røvet ( var der nogen der så
ham den "overdimensionerede" tysker(?) på Skagen
der tøffede rundt på pladsen kun iført "tangatrusser" ?
Man er vel MC-er når man har to (tre) hjul og stor
plade... alt andet er noget fis i en hornlygte.

--
Robert
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=194

Fra : jones_net

Dato : 15-07-03 06:39

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> også en del 535-ere indenfor dit budget. Mht. holdbarhed
> finder du næppe en mere driftssikker og ukompliceret

Tak for den gode beskrivelse

> [...]
> og kabler; startproblemer ( efterhånden har jeg erfaret,
> at elsystemer ikke er det Suzuki scorer medaljer på )

vedligeholdelse kan jeg ikke gøre meget i endnu, da jeg bor i lejlighed, så
der er ikke lige nogle steder, hvor jeg kan have tingene til at stå
adskilt Men det kommer jo nu nok hen ad vejen

/J

Fra : Richard

Dato : 15-07-03 17:14

jones_net wrote:

> vedligeholdelse kan jeg ikke gøre meget i endnu, da jeg bor i lejlighed, så
> der er ikke lige nogle steder, hvor jeg kan have tingene til at stå
> adskilt Men det kommer jo nu nok hen ad vejen

Det taler i mine øjne absolut for en cykel med kardan

Du bør i det hele taget gøre op med dig selv, om du vil bruge tiden væk
fra din kone/kæreste/familie på at køre eller at vedligeholde. Det bør
have indflydelse på dit valg.

Fra : jones_net

Dato : 15-07-03 20:54

Du bør i det hele taget gøre op med dig selv, om du vil bruge tiden væk
> fra din kone/kæreste/familie på at køre eller at vedligeholde. Det bør
> have indflydelse på dit valg.

Jeg må sige, at jeg lige nu kigger mest på Suzuki GZ250 til 40.000 fra ny og
Suzuki LS650 til 40.000 og 20 år gammel.
Men nu skal jeg jo lige finde nogle steder i Århus, som sælger MC'ere i min
stil... Har I nogle bud, skal I endelig ikke gemme dem

650 har de manglende HK, men der skal vel også laves en del mere på den som
vmx er inde på i en post. Med en ny eller 2 år gammel cykel er der vel ikke
så maget at lave, ud over den almindelige vedligehold, som jo er på alle
maskiner...

/J

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-07-03 22:13

> Med en ny eller 2 år gammel cykel er der vel ikke
> så maget at lave, ud over den almindelige vedligehold, som jo er på alle
> maskiner...

Nemlig. Og så skal man til at vælge. God tur - kig (og prøvekør) så mange
cykler du orker, før du beslutter dig.

Rittig

Fra : Richard

Dato : 16-07-03 16:29

jones_net wrote:

> [...]
> Men nu skal jeg jo lige finde nogle steder i Århus, som sælger MC'ere i min
> stil... Har I nogle bud, skal I endelig ikke gemme dem

Bor ved Kø'strup og kender derfor ikke forhandlere i Aarhus. Men en
GB500-kollega var uheldig med den, han købte hos Classic-Bikes (i
Lystrup) her i foråret: Det viste sig, at forhjulet var skævt efter en
skade og gaffelbenen var også blevet skifte. Uheldigvis havde
reparatøren ikke monteret bronzebøsningerne (dem benene glider mod
hinanden i), men blot stoppet noget papir ned i benene for at tage noget
af sluppet...
De kan Classic-Bikes meget vel være uvidende om - cyklen havde de hentet
brugt i D - men jeg nævner det blot som et skræmmeeksempel. Til gengæld
er det jo en oplagt skjult fejl, som burde være dækket under
reklamationsretten.

> [...]
> så maget at lave, ud over den almindelige vedligehold, som jo er på alle

Selv hos en forhandler vil der være et pænt afslag på en 2 år gammel
cykel ifht en ny; men husk at 1. indreg. i marts er bedre end i den
foregående nov. Vinterkørsel er noget af det, der slider mest

Fra : jones_net

Dato : 17-07-03 09:42

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> wrote in message news:<bf3r3a$934$1@sunsite.dk>...
> Selv hos en forhandler vil der være et pænt afslag på en 2 år gammel
> cykel ifht en ny; men husk at 1. indreg. i marts er bedre end i den
> foregående nov. Vinterkørsel er noget af det, der slider mest

Ang. reg.dato: Se det var jo en detalje jeg aldrig ville have tænkt
over selv - tak for tippet

/J

Fra : Brian

Dato : 15-07-03 07:54

Uden at vide noget som helst om MC'en, har jeg lige set denne til salg på
DBA.
Yamaha xv Midnicht spec., 1000 ccm, '84, km 35.000, 20.000kr.
Den ligner da lidt, og kører vel også lidt hurtigt AKA de 1000 ccm.
Det er ikke min men, synes jeg ville hinte dig, hvis du ikke selv havde
kigget.

Brian

Fra : jones_net

Dato : 15-07-03 21:09

"Brian" <Brian@haarh.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Den ligner da lidt, og kører vel også lidt hurtigt AKA de 1000 ccm.
> Det er ikke min men, synes jeg ville hinte dig, hvis du ikke selv havde

Den ser godt ud, men er der noget i vejen med den, siden den kun koster
20.000? Er det ikke alt for billigt for den cykel, eller er det en meget
upopulær model?

/J

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-07-03 22:17

> [...]

> Den ser godt ud, men er der noget i vejen med den, siden den kun koster
> 20.000? Er det ikke alt for billigt for den cykel, eller er det en meget

Jeg er ikke Virago-ekspert, men har den ikke samme skavank med starteren
(eller er det generatoren?) som XV920? At den typisk brænder af for hver
10-20.000 km? Den kunne godt blive halvdyr i drift, måske?

Rittig

Fra : jones_net

Dato : 15-07-03 21:17

> [...]
> Den ligner da lidt, og kører vel også lidt hurtigt AKA de 1000 ccm.
> Det er ikke min men, synes jeg ville hinte dig, hvis du ikke selv havde

Jeg undres... I følge http://www.virago-star.dk/historie.html år 1983 er der
kun kommet 1 eksemplar til DK af enne MC, og den blev ikke typegodkendt.
Kan det så være, at prisen er uden registreringsafgift?

Ved godt jeg kan betale for avisen, men hvis I kunne svare, sparer jeg jo
22,-

/J

Fra : Brian

Dato : 15-07-03 21:40

> [...]
> kun kommet 1 eksemplar til DK af enne MC, og den blev ikke typegodkendt.
> Kan det så være, at prisen er uden registreringsafgift?

Som sagt: Kender intet til maskinen: så det bare: Og hvis det du skriver er
sandt, så kender jeg ham der sælger den *G*, for jeg kender nemlig til en
der kører sådan en :)

> Ved godt jeg kan betale for avisen, men hvis I kunne svare, sparer jeg jo
> 22,-
Og hvad der er spare kan du købe dele, eller mere MC for :)

Brian

Fra : Jake

Dato : 15-07-03 21:46

> [...]
er
> sandt, så kender jeg ham der sælger den *G*, for jeg kender nemlig til en

Den observante læser af www.dba.dk vil vide at der er adskillige af slagsen
til salg

/Jake

Fra : Brian

Dato : 15-07-03 22:10

> Den observante læser af www.dba.dk vil vide at der er adskillige af
slagsen
> til salg

Det var en anden måde at sige: Det kan vist ikke passe.
Brian

Fra : jones_net

Dato : 15-07-03 22:19

> [...]
er
> sandt, så kender jeg ham der sælger den *G*, for jeg kender nemlig til en

Kender din kammerat til problemet med starteren eller generatoren, som skal
skiftes efter 20.000 km (det som Claus Rittig skriver om ).

Er det ellers en god cykel?

Er den måske lidt for stor som første-gangs-cykel?

/J

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-07-03 22:16

> [...]
> kun kommet 1 eksemplar til DK af enne MC, og den blev ikke typegodkendt.
> Kan det så være, at prisen er uden registreringsafgift?

Jeg har nu set adskillige køre rundt i DK (den var en af mine drømmecykler
engang), så der er nok blevet privatimporteret nogel siden '83 - eller også
er din historiekilde upræcis.

Rittig