Ventiltolerancer og anskaffelse af søgerbl~
Fra : wheeler

Dato : 14-07-03 15:12

I min værkstedshåndbog står:

Valves:
Ind: 0,12 mm (0,005 in)
Ud: 0,19 mm (0,007 in)

Det er ikke som (fx. min gamle XJ'er) anført tolerance (fx. +/- 0,02 mm) -
hvordan kan det være?

I øvrigt er 0,001 inch = 0,0254 mm), hvorfor henholdsvis 0,005 og 0,007 inch
omregnet i mm (afrundet) giver henholdsvis 0,13 mm og 0,18 mm.
Mit spørgsmål er derfor om min indstilling overhovedet behøver være så
forfinet?

I bekræftende fald:
Jeg har søgt land og rige rundt efter søgerblade som springer med 0.01 mm,
idet jeg har brug for: 0,11; 0,12, 0,13;......0,19)

Rømerdal i Kbh kan levere det i plade af 5 meter i længden

Nogen som ved et sted i kbh eller omegn, der er leveringsdygtige?

Pft.
--
Wheeler
Fjern "[remove this]" i mailadresse ved direkte svar

Fra : Richard

Dato : 14-07-03 17:36

wheeler wrote:

> [...]
> Ud: 0,19 mm (0,007 in)
>
> Det er ikke som (fx. min gamle XJ'er) anført tolerance (fx. +/- 0,02 mm) -

Når nu Honda gør så meget ud af at holde spillerummene små i
produktionsprocessen; altså Bernhard, du må vænne dig til at tingene
passer bedre sammen på en Honda...
- spøg til side; sådan er det også på mine to og nogle af deres
søstermodeller; dog havde '82 US-udgaven af VFS en tolerance på 1/1000"
- men ikke UK-modellen af samme model, tja.

> [...]
> omregnet i mm (afrundet) giver henholdsvis 0,13 mm og 0,18 mm.
> Mit spørgsmål er derfor om min indstilling overhovedet behøver være så

Du har så selv regnet ud, at tolerancen på ventilspillerummet er lig
forskellen på mnålet i tomme og mm, ikke? De, der bruger grovfilen, vil
nok sige at 0,12 er GO for 0,10- og NOGO for et 0,15 mm-blad.

> I bekræftende fald:
> Jeg har søgt land og rige rundt efter søgerblade som springer med 0.01 mm,
> idet jeg har brug for: 0,11; 0,12, 0,13;......0,19)

Det var oppe her for et par måneder siden, vist nok et af
postordrefirmaerne eller Biltema blev nævnt. Men din nærmeste
MCnøgle-forhandler burde kunne hjælpe. På side 489 har de et udvalg af
faste blade med håndtag og et sæt med ihvertfald 0,04-0,08 + 0,10 - 0,15
- 0,20 og 0,30 til 59,-.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : wheeler

Dato : 14-07-03 18:55

"Richard" <richardpunktumpade@mail.dk>

> [...]
> MCnøgle-forhandler burde kunne hjælpe. På side 489 har de et udvalg af
> faste blade med håndtag og et sæt med ihvertfald 0,04-0,08 + 0,10 - 0,15

[KLIP]

Takker - Super!
Tja.. nogle gange ligger svaret lige for (det må være varmen

Fra : Richard

Dato : 14-07-03 19:40

wheeler wrote:
> "Richard" <richardpunktumpade@mail.dk>

> [KLIP]
>
> Tja.. nogle gange ligger svaret lige for (det må være varmen

Ja, du har ret, men det kræver en overvindelse at søge inden man
spørger. Iøvrigt ser jeg lige, at onkel Louis også havde et tilsvarende
sæt til EUR 3,95 sidste år foruden et endnu finere og et grovere. Se
evt. Fein-fühlerlehre hhv Fühlerlehre.

> Takker - Super!

Har samme udfordring med "skæve" ventilspillerumsmål, så dit var et
påskud - takker selv

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 14-07-03 10:33

> Valves:
> Ind: 0,12 mm (0,005 in)
> Ud: 0,19 mm (0,007 in)

Hej Wheeler

Af specialværktøj til en VFR 750 ville jeg købe følgende:

Søgerblade i skæve mål fra 0,1 til 0,25mm koster 30kr Louis Best nr:
10003975
Synkroniseringsværktøj: Morgan carbtuneværktøj til 612kr inkl. porto hos
http://www.carbtune.com/
Lille momentnøgle fra 4nm til 24nm. Pas på den. De skrøbelige. Følg
anvisningerne på brugervejledningen. 150kr Louis Best nr: 10003085
God oplader godkendt til vedligeholdelsesfrie batterier. 200kr Louis Best
nr: 10003667
Mikrometerskrue til kontrol at tykkelse af ventilbrikker.100kr Louis Best
nr: 10003844

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : wheeler

Dato : 14-07-03 23:27

"Jens Jacob Bager Jensen" <news@abl1926.dk> skrev

> Mikrometerskrue til kontrol at tykkelse af ventilbrikker.100kr Louis Best
> nr: 10003844

[KLIP]
Nu er det jo en VFR

Btw. mindes jeg ikke at have haft problemer med at tyde skriften på brikker
ved modeller med direkte tryk på sædet!

Fra : Richard

Dato : 14-07-03 23:35

wheeler wrote:

> [KLIP]
> Nu er det jo en VFR

Ja, men har de nyere VFR750F (ab RC36) ikke også ventilindstilling pr.
shims Det er vist kun de gode gamle RC24 og tidligere VF'er, der har
stilleskruer; men det skal du nok være glad for, når du selv vil stille
ventilerne

> Btw. mindes jeg ikke at have haft problemer med at tyde skriften på brikker
> ved modeller med direkte tryk på sædet!

Nej, men du bør vel kontrolmåle dem for en sikkerheds skyld, ikke?