/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Suzuki LS Savage 650 uden gnist.
Fra : Holten


Dato : 13-07-03 21:37

Min ovenstående maskine fra 1986, har pludselig ingen gnist på tændrøret, og
jeg har prøvet med andre tændrør for en sikkerheds skyld.

Tændspolen under tanken ser lidt smeltet ud, ikke meget, men lidt i enden.
Der er 12 volt på de 2 kabler på den.

Lyder det til at det kan være den, der pludselig sår af, maskinen kørte fint
i går.

I så fald, ved i hvad sådan en fætter koster ??

MVH

Holten

PS den stod ved en fejl med tænding på en hel nat for 14 dage siden, ved
ikke om det kan spille ind ?



 
 
Hekto (13-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-07-03 23:06

In article <3f11c2ff$0$5171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Holten
says...
> Min ovenstående maskine fra 1986, har pludselig ingen gnist på tændrøret, og
> jeg har prøvet med andre tændrør for en sikkerheds skyld.
>
> Tændspolen under tanken ser lidt smeltet ud, ikke meget, men lidt i enden.
> Der er 12 volt på de 2 kabler på den.
>
> Lyder det til at det kan være den, der pludselig sår af, maskinen kørte fint
> i går.
>
> I så fald, ved i hvad sådan en fætter koster ??
>
> MVH
>
> Holten
>
> PS den stod ved en fejl med tænding på en hel nat for 14 dage siden, ved
> ikke om det kan spille ind ?
>
>
>

Du kan prøve at ohm-måle tændspolen. Den skal nok ligge på et sted
imellem 25-50 ohm på primæren, og manke kiloohm på sekundæren.
(det er ca. værdier, for jeg har ikke de nøjagtige present på Savage'n)
Selv om der er 12 volt på, hjælper det ikke hvis den er kortsluttet
eller afbrudt.
Det kan godt have noget med tændingen at gøre. Måske er den blevet for
varm.

Desværre kan det også være laderegulatoren der er ved at stå af, så den
giver for meget spænding til opladning af batteriet!!!!
Mål spændingen når den kører (med en ny spole selvf.!!). Den skal da
ikke gerne vise ret meget over 14 vlt.

Prøv en hugger, f.eks. LC Racing i Rønnede. Det er nok billigere end en
ny!

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Holten (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 14-07-03 13:29


"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.197bf64b8af5a6ec9897a2@news.tele.dk...
> In article <3f11c2ff$0$5171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Holten
> says...
> > Min ovenstående maskine fra 1986, har pludselig ingen gnist på
tændrøret, og
> > jeg har prøvet med andre tændrør for en sikkerheds skyld.
> >
> > Tændspolen under tanken ser lidt smeltet ud, ikke meget, men lidt i
enden.
> > Der er 12 volt på de 2 kabler på den.
> >
> > Lyder det til at det kan være den, der pludselig sår af, maskinen kørte
fint
> > i går.
> >
> > I så fald, ved i hvad sådan en fætter koster ??
> >
> > MVH
> >
> > Holten
> >
> > PS den stod ved en fejl med tænding på en hel nat for 14 dage siden, ved
> > ikke om det kan spille ind ?
> >
> >
> >
>
> Du kan prøve at ohm-måle tændspolen. Den skal nok ligge på et sted
> imellem 25-50 ohm på primæren, og manke kiloohm på sekundæren.
> (det er ca. værdier, for jeg har ikke de nøjagtige present på Savage'n)
> Selv om der er 12 volt på, hjælper det ikke hvis den er kortsluttet
> eller afbrudt.
> Det kan godt have noget med tændingen at gøre. Måske er den blevet for
> varm.
>
> Desværre kan det også være laderegulatoren der er ved at stå af, så den
> giver for meget spænding til opladning af batteriet!!!!
> Mål spændingen når den kører (med en ny spole selvf.!!). Den skal da
> ikke gerne vise ret meget over 14 vlt.
>
> Prøv en hugger, f.eks. LC Racing i Rønnede. Det er nok billigere end en
> ny!

Tak for rådet, jeg købte en fungerende brugt spole, da den gl. blev målt død
;-((

Desværre hjalp det ikke, der er stadig ingen gnist ??
Kan det være tændingsboxen der er stået af, for så lyder det MEGET dyrt ;-((

MVH

Holten



Hekto (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-07-03 14:00

In article <3f12a176$0$5178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
dddd@virkerikke.dk says...
>

> > Du kan prøve at ohm-måle tændspolen. Den skal nok ligge på et sted
> > imellem 25-50 ohm på primæren, og manke kiloohm på sekundæren.
> > (det er ca. værdier, for jeg har ikke de nøjagtige present på Savage'n)
> > Selv om der er 12 volt på, hjælper det ikke hvis den er kortsluttet
> > eller afbrudt.
> > Det kan godt have noget med tændingen at gøre. Måske er den blevet for
> > varm.
> >
> > Desværre kan det også være laderegulatoren der er ved at stå af, så den
> > giver for meget spænding til opladning af batteriet!!!!
> > Mål spændingen når den kører (med en ny spole selvf.!!). Den skal da
> > ikke gerne vise ret meget over 14 vlt.
> >
> > Prøv en hugger, f.eks. LC Racing i Rønnede. Det er nok billigere end en
> > ny!
>
> Tak for rådet, jeg købte en fungerende brugt spole, da den gl. blev målt død
> ;-((
>
> Desværre hjalp det ikke, der er stadig ingen gnist ??
> Kan det være tændingsboxen der er stået af, for så lyder det MEGET dyrt ;-((
>

Nu begynder det at blive svært eller også dyrt! :0(

Start med at måle spændingen direkte på batteriet, med tænding på.
Mål derefter spændingen direkte til ledningen mærket + på din
tændspole. Den skal være meget tæt på den samme, som på batteriet,
D.v.s. måler du 12,7 Volt på batteriet, skal du måle noget der ligger
i nærheden af 12,5 Volt på tændspolen.
Jeg har erfaring for at selv et ganske lille tab i korroderede
ledninger og kabelsko, reulterer i tab af gnist.
Rens evt. alle stikforbindelser til CDI, batteri o.s.v. Giv dem en
gang WD40, inden du samler dem.
Prøv også at slukke lyset, og se om det hjælper.

Det kan selvfølgelig godt være CDI'en, og så er vi ovre hvor læderet
skal ud af baglommen =



--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Holten (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 14-07-03 14:42


"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.197cc7a0d3a1e7ef989903@news.cybercity.dk...
> In article <3f12a176$0$5178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
> dddd@virkerikke.dk says...
> >
>
> > > Du kan prøve at ohm-måle tændspolen. Den skal nok ligge på et sted
> > > imellem 25-50 ohm på primæren, og manke kiloohm på sekundæren.
> > > (det er ca. værdier, for jeg har ikke de nøjagtige present på
Savage'n)
> > > Selv om der er 12 volt på, hjælper det ikke hvis den er kortsluttet
> > > eller afbrudt.
> > > Det kan godt have noget med tændingen at gøre. Måske er den blevet for
> > > varm.
> > >
> > > Desværre kan det også være laderegulatoren der er ved at stå af, så
den
> > > giver for meget spænding til opladning af batteriet!!!!
> > > Mål spændingen når den kører (med en ny spole selvf.!!). Den skal da
> > > ikke gerne vise ret meget over 14 vlt.
> > >
> > > Prøv en hugger, f.eks. LC Racing i Rønnede. Det er nok billigere end
en
> > > ny!
> >
> > Tak for rådet, jeg købte en fungerende brugt spole, da den gl. blev målt
død
> > ;-((
> >
> > Desværre hjalp det ikke, der er stadig ingen gnist ??
> > Kan det være tændingsboxen der er stået af, for så lyder det MEGET dyrt
;-((
> >
>
> Nu begynder det at blive svært eller også dyrt! :0(
>
> Start med at måle spændingen direkte på batteriet, med tænding på.
> Mål derefter spændingen direkte til ledningen mærket + på din
> tændspole. Den skal være meget tæt på den samme, som på batteriet,
> D.v.s. måler du 12,7 Volt på batteriet, skal du måle noget der ligger
> i nærheden af 12,5 Volt på tændspolen.
> Jeg har erfaring for at selv et ganske lille tab i korroderede
> ledninger og kabelsko, reulterer i tab af gnist.
> Rens evt. alle stikforbindelser til CDI, batteri o.s.v. Giv dem en
> gang WD40, inden du samler dem.
> Prøv også at slukke lyset, og se om det hjælper.
>
> Det kan selvfølgelig godt være CDI'en, og så er vi ovre hvor læderet
> skal ud af baglommen =

Snakkede på foranledning af dig med LC Racing m.h.t. en brugt box.
Han snakkede om pickupspolen, hvad siget det dig.

MVH

Holten



Hekto (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-07-03 15:31

In article <3f12b291$0$5189$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
dddd@virkerikke.dk says...
> Snakkede på foranledning af dig med LC Racing m.h.t. en brugt box.
> Han snakkede om pickupspolen, hvad siget det dig.
>
- at den har jeg hørt før!! ;0)

Det kan ikke udelukkes, for den kan da også gå istykker.
Skifter man den, og den ikke virker, hva' så?

Jeg har tidligere skrevet om Ågesens forsøg på at reparere en savage
der gik ujævnt, og det første de kom med var pick up spolen, til ca.
1000,- ... det var det så ikke ... o.s.v.

Heldigvis kan man da også ohm-måle den. Den eneste værdi jeg har er
70-130 ohm; men om det lige passer på Savage'n ved jeg ikke. Den bør
ikke være afbrudt, og ikke kortsluttet.

--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Hekto (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-07-03 15:56

- kom liiige i tanker om:

Nu har du set efter kill-switchen til motoren, og at den ikke er i
gear med støttebenet nede, koblingen er trukket o.s.v.???

- bare lige en tanke, inden du står på hovedet i en uge for at finde
fejlen! ;0)

--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Holten (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 14-07-03 22:03


"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.197ce2e93b1be5da989907@news.cybercity.dk...
> - kom liiige i tanker om:
>
> Nu har du set efter kill-switchen til motoren, og at den ikke er i
> gear med støttebenet nede, koblingen er trukket o.s.v.???
>
> - bare lige en tanke, inden du står på hovedet i en uge for at finde
> fejlen! ;0)

Det har du ret i, men denne maskine er lidt atypisk, da den altid har kunne
starte uden træk af kobling + sættes i gear med støttefoden nede uden at gå
i stå, så mon ikke en tidl ejer har "luset" det af.

Hvis jeg måler strøm på tændspolen kommer der en lille gnist på tændrøret,
hver kan jeg sætte polsøgeren på tændspolen ???

Kan det være en af hans "lus" der måske driller ??

MVH

Holten



Hekto (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-07-03 22:57

In article <3f131a14$0$5151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Holten
says...
>
> "Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> skrev i en meddelelse
> news:MPG.197ce2e93b1be5da989907@news.cybercity.dk...
> > - kom liiige i tanker om:
> >
> > Nu har du set efter kill-switchen til motoren, og at den ikke er i
> > gear med støttebenet nede, koblingen er trukket o.s.v.???
> >
> > - bare lige en tanke, inden du står på hovedet i en uge for at finde
> > fejlen! ;0)
>
> Det har du ret i, men denne maskine er lidt atypisk, da den altid har kunne
> starte uden træk af kobling + sættes i gear med støttefoden nede uden at gå
> i stå, så mon ikke en tidl ejer har "luset" det af.
>
> Hvis jeg måler strøm på tændspolen kommer der en lille gnist på tændrøret,
> hver kan jeg sætte polsøgeren på tændspolen ???
>
> Kan det være en af hans "lus" der måske driller ??
>

Du risikerer at få et rap over nallerne, hvis du bruger en polsøger på
tændrøret!!
Du kan evt. forbinde den fra tændrørshætten og til stel med en
ledning, istedet, og så se om lampen blinker.

Det er da en oplagt mulighed at han har lavet noget fusk der er faldet
fra hinanden!


--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Holten (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Holten


Dato : 14-07-03 23:19


"Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykelMAPSON.dk> skrev i en meddelelse
news:MPG.197d4576f337e8c49897aa@news.tele.dk...
> In article <3f131a14$0$5151$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Holten
> says...
> >
> > "Hekto" <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> skrev i en meddelelse
> > news:MPG.197ce2e93b1be5da989907@news.cybercity.dk...
> > > - kom liiige i tanker om:
> > >
> > > Nu har du set efter kill-switchen til motoren, og at den ikke er i
> > > gear med støttebenet nede, koblingen er trukket o.s.v.???
> > >
> > > - bare lige en tanke, inden du står på hovedet i en uge for at finde
> > > fejlen! ;0)
> >
> > Det har du ret i, men denne maskine er lidt atypisk, da den altid har
kunne
> > starte uden træk af kobling + sættes i gear med støttefoden nede uden at

> > i stå, så mon ikke en tidl ejer har "luset" det af.
> >
> > Hvis jeg måler strøm på tændspolen kommer der en lille gnist på
tændrøret,
> > hver kan jeg sætte polsøgeren på tændspolen ???
> >
> > Kan det være en af hans "lus" der måske driller ??
> >
>
> Du risikerer at få et rap over nallerne, hvis du bruger en polsøger på
> tændrøret!!
> Du kan evt. forbinde den fra tændrørshætten og til stel med en
> ledning, istedet, og så se om lampen blinker.
>

Det er ikke på tændrøret jeg bruger polsøgeren.
Det var blot for at måle, om der var strøm til tændspolen, jeg ved en
tilfældighed opdagede at der samtid med kom en gnist på tændrører.

Alt så klemme fra polsøger på stel, og selve polsøger på den ene af de to
tynde ledninger på tændspolen, så springer der en gnist på tændrøret.

Glemt i øvrigt, som du skrev, at måle volt på batteri og tændspole, så et
gør jeg i morgen tidlig )

MVH

Holten




> Det er da en oplagt mulighed at han har lavet noget fusk der er faldet
> fra hinanden!
>
>
> --
> /Hekto
>
> Suzuki LS650 + GS450E
> Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
> Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
> http://dfm.nathue.dk/Hekto
>
>
> ... What about www.mc-portalen.com ?



Hekto (14-07-2003)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 14-07-03 23:47

In article <3f132be5$0$5142$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, Holten
says...
> Alt så klemme fra polsøger på stel, og selve polsøger på den ene af de to
> tynde ledninger på tændspolen, så springer der en gnist på tændrøret.
>
Så er det ikke en polsøger; men en prøvelampe, med en pære i? ... Så
svarer det til at spolen bliver lagt til stel, som CDI'en gør. (mere
eller mindre)

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
Medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto


.... What about www.mc-portalen.com ?

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste