styret
Fra : Tue

Dato : 13-07-03 10:34

Så er det ved at være tæt på at jeg har fundet mig en mc, var ude at kigge
på den i går. Jeg fik at vide at kronrørslejerne skal skiftes. Der var lidt
slør i styret og styret gik lidt stramt (der hang en masse ledninger og
skrabede lidt på, det kan være dem). Vil nye kronrørslejre evt. afhjælpe
sløret og det stramme styr? Eller kan der være andet og mere alvorligt galt?

Ved salg/køb regner jeg med at sælger og jeg skriver under på en
salgskontrakt, og jeg så derfra har 3 uger til at få mc'en synet og
omregistreret. Og at det først er ved omregistreringen at jeg skal have
forsikring klar. Er det rigtigt?

--

mvh. Tue

Fra : Tommy Fer

Dato : 13-07-03 11:06

> [...]
> skrabede lidt på, det kan være dem). Vil nye kronrørslejre evt. afhjælpe
> sløret og det stramme styr? Eller kan der være andet og mere alvorligt

Det lyder højst sandsynligt som kronrørslejet.... Hvis modellen har center
støtteben, smid den op på det, drej fra side til side.. Du vil typisk kunne
mærke at styre "falder i hak" omkring ligeudsstilling. Det må det ikke,
endnu et tegn på slidte lejer...

Et nyt leje koster 400 kroner.. ca uoriginalt, tager et par timer at
skifte.. jeg ville prutte prise 1000 til 1500 på det grundlag...

> [...]
> salgskontrakt, og jeg så derfra har 3 uger til at få mc'en synet og
> omregistreret. Og at det først er ved omregistreringen at jeg skal have

Det er korrekt.

mvh Tommy Fer

Fra : Armand

Dato : 13-07-03 13:05

Tue <Mail_me@SPAMstofanet.dk> skrev i en
> [...]
> skrabede lidt på, det kan være dem). Vil nye kronrørslejre evt. afhjælpe
> sløret og det stramme styr? Eller kan der være andet og mere alvorligt

Hvorfor afprøve et køretøj, hvis man allievel køber det trods fejl og
mangler??

Basalt:
Hvis sælger ikke har ulejliget sig med at afhjælpe tydeligt fremtrædende
fejl,
er det ofte fordi at disse ikke "bare lige" lader sig rette, eller at
forekomsten belejligt skjuler en helt anden og mere graverende fejl
Ergo: vær meget varsom med at købe noget som "bare lige" skal have have
lavet en lille detalje!

Mit værste eksempel på sådant er et familiemedlem der købte en motorcykel
som "kun lige" skulle have justeret knastkæden (eller var det mon
ventilerne!?); men både det ene og andet hjapl intet, hvorefter vi ved et
tilfælde opdagede at de var motorens primærkæde (= fra krumtap til kobling)
der var totalt opslidt og slog på motoblokken indvendigt

Denne min skepsis gælder også for pågældende kronrørslejer :-|

--
Armand.

Fra : Tommy Fer

Dato : 13-07-03 13:10

> Denne min skepsis gælder også for pågældende kronrørslejer :-|

Det kan du havde ret i, men mange folk magter ikke at skifte et
kronrørsleje... og endnu flere ved ikke engang at det er dårligt!!!

mvh Tommy Fer

Fra : Tue

Dato : 13-07-03 14:44

Lige et andet spørgsmål om samme mc, skivebremsen bag på var ikke slidt
jævnt den var ujævn. Det kunne mærkes hvis man kørte fingerne hen over den.
Er det noget der betyder noget?

--

mvh. Tue

Fra : Claus Rittig

Dato : 13-07-03 19:24

"Tue" <Mail_me@SPAMstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Lige et andet spørgsmål om samme mc, skivebremsen bag på var ikke slidt
> jævnt den var ujævn. Det kunne mærkes hvis man kørte fingerne hen over
den.
> Er det noget der betyder noget?

Ja og nej. Alle skiver slides på den måde, der vil helt naturligt opstå
"riller" på langs. Men... Hvis Synshallen måler skiven, så er det i bunden
af disse riller, og så skal der nogle gange ikke meget til før skiven er
under mål, og skal skiftes før cyklen kan synes, og nye skiver er typisk
ikke gratis.

Rittig