Vedligeholdelse af kæde
Fra : Lasse

Dato : 13-07-03 02:08

Hej
Hvordan og hvor ofte vedligeholder jeg min kæde på min Suzuki GSX 600 F ?

Fra : S.G

Dato : 13-07-03 02:24

Jeg gør nedestående.
Tager ike ret lang tid, og jo mere man gør det, jo bedre bliver man til det

1. Køb en sprayflaske og hæld petrolium i.
2. Køb en falske motorrens (til at opløse petroliumen)

Start med at spraye petrolium på kæden, lad det sidde lidt, skrub derefter
med en blød børste til du kan se olien og skidtet er godt løsnet (tager ikke
så lang tid). Skyld derefter kæden med vand (helst Med kraftg stråle, og kan
vandet være varmt/lunket er det helt perfekt, bare husk på at du nok ikke
kan undgå at ramme resten af mc´en å en eller anden måde, så kombiner det
evt med en vask, hvor du til sidst pisser cyklen over med regnvand eller
postevan iblandet afspændingsmiddel for at undgå kalkpletter).
Nu skulle din kæde gerne se ny ud, medmindre den er godt rustet.

For at få fjernet petroliumen helt (så den nye olie kan binde sig til kæden)
lav så samme trick, bare med motorrens. Så er pretrliumen væk og du kan
smøre.

Husk nu at smøre siderne af ledene og selvfølgelig osse ved selve x eller o
ringene

Selv bruger jeg en højtryksspuler (sådan en billig en fra hrald nyborg) til
at sprøjte kæden, dog gøres det i god afstand (cirka ½-1 meter). Selvom
sidste kit stort set var nedslidt, blev det altid som nyt (bortset fra
længden) ved overstående vaskning

Bruger osse tricket andre steder på cyklen hvor den er godt dirty..

S.G
RF900R, Odense

Fra : Pwh

Dato : 13-07-03 09:07

S.G wrote:
> [...]
> til det
>
> 1. Køb en sprayflaske og hæld petrolium i.
> 2. Køb en falske motorrens (til at opløse petroliumen)

Hvorfor må man ikke bruge ægte motorrens ;)
Undskyld, kunne ikke lade værer :))

/Jens

Fra : S.G

Dato : 13-07-03 09:53

> Hvorfor må man ikke bruge ægte motorrens ;)
> Undskyld, kunne ikke lade værer :))
det er forbudt
Nej hehe, jeg har haft adskillige motorrens (flere end du har spist ærter?
), ingen af dem har gjort det ligeså effektivt og hurtigt som
petrolium.

Fra : Tommy Fer

Dato : 13-07-03 11:01

"S.G" <diller@FJERNmbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse

> det er forbudt
> Nej hehe, jeg har haft adskillige motorrens (flere end du har spist ærter?
> ), ingen af dem har gjort det ligeså effektivt og hurtigt som
> petrolium.

Tjae.. læs din egen post... Falske motorrens har du skrevet... du var træt
diller....

mvh Tommy Fer

Fra : S.G

Dato : 13-07-03 12:03

> Tjae.. læs din egen post... Falske motorrens har du skrevet... du var træt
> diller....
hehe gud ja... ja var sq osse træt.
Men et fact for mig er ihvertfald at det virker bedre end motorens... Men
det er vi sikket alle enige om
Sorry pwh....

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 13-07-03 12:12

S.G wrote:
> hehe gud ja... ja var sq osse træt.
> Men et fact for mig er ihvertfald at det virker bedre end motorens...
> Men det er vi sikket alle enige om
> Sorry pwh....

Hvad er det der virker bedre end motorrens....
Nå, nu træder jeg vist i det.....

Kører en tur i stedet for at klampe i tastaturet

--
Mvh - Arne

Fra : S.G

Dato : 13-07-03 12:24

> Hvad er det der virker bedre end motorrens....
> Nå, nu træder jeg vist i det.....
>
> Kører en tur i stedet for at klampe i tastaturet

Jeg skal osse ud at køre nu her
Jeg har haft en del forskellige motorrens. De fleste af dem har sagtens
kunne rense kæden i bund, men det ha taget en del længere tid end med
petrolium.
Det er derfor jeg kombinerer dem.
Nu skal vi to jo osse lige huske på at der er en del forskellige faktorer
der spiller ind .... såsom hvor fedtet end kæde er når man renser. Fx
tror jeg jeg er en klovn til at smøre kæden (osse når jeg smører efter i ny
og næ) da den atid ved rensning er fuldstændig fedtet til siderne osv.
I fald de er nydelig og pæn vil jeg klart bruge motorrens, da det vil være
tilstrækkeligt, men jeg renser nu engang kun når den er godt fedtet til, og
der er det petrolium jeg sætter min lid til.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 13-07-03 10:28

S.G wrote:
> Jeg gør nedestående.
> Tager ike ret lang tid, og jo mere man gør det, jo bedre bliver man
> til det

[snip]

> For at få fjernet petroliumen helt (så den nye olie kan binde sig til
> kæden) lav så samme trick, bare med motorrens. Så er pretrliumen væk
> og du kan smøre.

????? - så man står med en total tør kæde? Det tror jeg ikke.

> [...]
> meter). Selvom sidste kit stort set var nedslidt, blev det altid som
> nyt (bortset fra længden) ved overstående vaskning

Prøv lige at læse denne tråd, og overvej så om du stadig vil bruge højtryk
på din MC overhovedet:
http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&frame=right&th=f7abc259b4
bd0c32&seekm=0xTf7.

--
Mvh - Arne Lorenzen.

Fra : S.G

Dato : 13-07-03 10:45

> ????? - så man står med en total tør kæde? Det tror jeg >kke.
Forstår jeg ikke..
Kæden er renset helt i bund, og smøres derefter? har jeg gjort mange gange
og det er der ikke sket noget ved endnu
Kan du uddybe hvad det er du mener?

> Prøv lige at læse denne tråd, og overvej så om du >stadig vil bruge
højtryk
> på din MC overhovedet:
vil jeg skam gerne
som sagt med god afstand, og en billig spuler uden det helt store tryk.
Har altid gjort det og mit kit har holdt mange kilometer

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 13-07-03 11:11

S.G wrote:

> Forstår jeg ikke..
> Kæden er renset helt i bund, og smøres derefter? har jeg gjort mange
> gange og det er der ikke sket noget ved endnu
> Kan du uddybe hvad det er du mener?

Joøøh
motorrens renser efter min mening for_effektivt - helt i bund, også ned
omkring o-ringene, jeg ville ikke være sikker på at have smurt min kæde godt
nok efterfølgende, uden at gi´den lidt ekstra, og så er man lige vidt i
rengøringsprocessen? En søgning på emnet "motorrens kæde" gav mange hits -
og mange meninger, men de fleste sværger til lampeolie eller petrolium.

OK, hver sin metode

--
Mvh - Arne Lorenzen

Fra : S.G

Dato : 13-07-03 02:27

> Hvordan og hvor ofte vedligeholder jeg min kæde på >min Suzuki GSX 600 F ?
JA det er sq sent nu. ANyway hvordan du vedligeholder har jeg lige postet.
Hvor ofte er ralativt. KOmmer an på hvor meget du kører. Men som hovedregel,
når du kan se din kæde er ved at være godt beskidt
Min kæde får turen (forrige post) hver 5 smøring cirka. Men igen kommer an
på kilometer og vind og vejr, samt hvor slidt kittet er..
Vigtigst: sørg for at de led der berører tænderne på tandhjulene ikke bliver
tørre (dvs metal mod metal)

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 13-07-03 11:53

Lasse wrote:
> Hej
> Hvordan og hvor ofte vedligeholder jeg min kæde på min Suzuki GSX
600
> F ?

Hej Lasse.

Personligt sværger jeg til automatisk kædesmørring, min er en
Scottoiler, men der findes flere forskellige.
Den eneste 'rengørring' jeg udfører på min kæde, er når jeg har kørt i
regnvejr, så tager jeg en klud, kommer et godt skvæt motorolie på, og
tører så kæden over et par gange, så ligner kæden en ny igen, og den
får lige et erstatnings lag af smørrelse til at forhindre at den står
og ruster , fordi at opsprøjtet fra baghjulet har spulet kæden helt
tør for olie.

Nemt og bekvemt

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : slet KG9LT

Dato : 13-07-03 12:53

Hvis jeg skal give min mening til kende så syntes jeg det lyder
ret hårdt at rense en kæde på den måde, uden dog at kunne komme
med andre metoder. I de 26 år jeg har kørt på knallert og MC var
det kun før O-ringskædernes indtog at jeg rensede kæde, og kogte
den i den Castrol-dåse som mange sikkert kender. Jeg tror aldrig
den kæde bliver rigtig tør indeni for der kommer vel vand ind bag
O-ringene, og det kan man ikke bare jage ud igen med noget
kædespray. Jeg kan ikke huske hvor langt jeg kørte inden sættet
blev skiftet på den forrige (CB 1100F), men sættet var ret nyt da
jeg solgte den efter 55.000 km. På den rensede jeg aldrig kæde men
vedligeholdte den med spray, men beskidt syntes jeg nu heller ikke
den bliver men nu ved jeg jo heller ikke hvor folk kører rundt
(eller rundt i).

Med venlig hilsen Kim
CBR 1000F

Fra : Armand

Dato : 13-07-03 13:02

Lasse <lmn1999_2000@yahoo.dk> skrev i en
> Hej
> Hvordan og hvor ofte vedligeholder jeg min kæde på min Suzuki GSX 600 F ?

Jeg tilader mig lige at tage den fra bunden af!

En moderne O-ringskæde er pre-smurt fra fabriken og forseglet med O-ringe,
så vedligeholdelses-smøring drejer sig ikke om at smøre kædens led, men
derimod at holde den udvendige side af o-ringene fugtede, samt smøre imellem
led og ruller, og endelig at overfladebehandle hele kæden således at den
ikke ruster!
Derfor må din kæde aldrig se tør og usmurt ud, hvilket oftest er at erkende
på helt blanke ruller. Igennem egen vurdering af kædens udseende finder du
selv ud af en rytme for eftersmøring af kæden. Bemærk dog at kørsel i regn
medfører en hurtigere "afspuling" af smøremidlet, hvorfor du skal være mere
opmærksom på kædens smøretilstand i regnperioder!

Det primære er altså at holde kæden smurt, og om du oversmører, finder du
hurtigt ud af:
Hvis bagfælgen altid er smurt ind ind i kædefedt, skyldes det enten at du er
lige hurtig nok til at køre efter smøringen, eller at der er langt rigeligt
med fedt på kæden.
Hvad det første angår, er det perfekte tidspunkt at smøre, om aftenen ved
hjemkomst og mens kæden er varm => har natten til at inddampe i.
Og hvad det sidste angår, så er det bedre at smøre oftere med mindre mængde,
end at pøøøse på når man endelig(?) smører!

Det tykke sorte snask som kædefedt + vejstøv ender med at blive vil p.g.a.
indholdet af støv udgøre det for en slags slibepasta, som ikke er
ønskværdig. Derfor bør man med mellemrum rense kæden og tandhjulene, men
langtfra nødvendigvis i forbindelse med hver smøring. Vurdér istedet mængden
af snask ved hver smøring og rens så når du finder det nødvendigt hhv.
finder tid til det!

Omkring rensning er en afpensling med petroleum eller lampeolie; men
aldrig(!) det ofte lettere tilgængelige diesel, der smadrer gummmi
(O-ringene), tilstrækkelig!
Sebastian er inde på en procedure med både petrolium, motorrens og vand; men
dét er alt for overgjort:
Dels er motorrens principielt kun petroleum der lader sig opløse af vand,
hvorfor man skulle kunne nøjes med motorrens alene, og dels er det aldeles
modstridigt at affedte kæden helt og holdent for derefter ligefrem at spule
den med vand

Ligefrem brug af højtryksrenser er derfor helt hen i vejret og tillige
decideret skadestruende for kæden, qua risikoen for indtrængning af vand ved
O-ringene!
Kædesmøring er bl.a. til for at spare materialet for påvirkning fra vand -
Hvorfor så affedte kæden helt og efterfølgende hælde vand på?
Og hvad med alt det vand der måtte blive siddende inde i krogene af kæden? -
Skulle man egentlig ikke afslutte med at overhælde kæden med sprit for at
fjerne dét??
Faktum er at petroelum i sig selv er en udemærket fugtfortrænger (á WD40),
og at man derfor samtidig med afvaskning af snask vil kunne få bortledt
eventuelle vandlommer i leddene. Derfor er en efterfølgende spuling ganske
paradoksal
Sebastians argument med at fjerne den sidste fedtede hinde inden
påsprøjtning af kædespray holder heller ikke: Kædespray er i forvejen et
fedtprodukt der er opløst i noget acetone-lignende stuff, som efter
påsprøjtningen fordamper og efterlader selve fedtet tilbage - Ved
påsprøjtning vil den tynde kædefedts-opløsning "bide" ligeligt på
tilbageværende petroleum hvorved det hele vil sammensmelte til ét produkt
inden inddampningen. Har man blot tørret kæden af med en klud og eller
ladet den stå og dryppe af (trykket fra en tryklufts-pistol er ligeså
uønskværdigt omkring O-ringene, som højttryks-spulerens!), er
petroleum-mængden ikke større end at den er uskadelig i den sammenhæng :-|

--
Armand

Fra : S.G

Dato : 13-07-03 14:24

> modstridigt at affedte kæden helt og holdent for >derefter ligefrem at
spule
> den med vand

snøft.
den er altså ikke så vild den højtryksrenser. Svarer vel til det tryk og
lidt mere til der kommer ud af en haveslange hvis du presser den. Og igen er
afstanden vigtig. Den afstand jeg bruger den fra er langt fra risikofyldt
for kittet

> [...]
> paradoksal
> Sebastians argument med at fjerne den sidste fedtede >hinde inden

Det gøres nu heller ikke. Motorrens fjerne pertroliumen. Hvis man mærker
efter vil kæden ikke være knastør men dog være en smule fedtet.
Som jeg osse skriver gøres dette kun når det er tilstrækkelig med snask på
kæden. Ellers er min anbefaling at man regelmæssig smører kæden så man
undgår blanke ruller, turen laves i fald der er meget snask på kæden

> inden inddampningen. Har man blot tørret kæden af >med en klud og eller
> petroleum-mængden ikke større end at den er skadelig >i den sammenhæng :-|

Så vil jeg da lige undgå den sidste motorens om vask næste gang og kun bruge
petrolium? Skal da komme an på en prøve, skulle det være således, sparer man
jo osse tid

Her til sidst... Den procedure jeg beskriver har jeg altid gjort, og min
kit har holdt fint, dvs det er min egen metode . Men kunne da godt
forestille sig at hvis man er en ske med både petrolium og højtryksrenser
osv, at man kan gøre skade på kittet, men med mine fint følende hænder og
med mine gode sanser vil jeg fortsat gøre det (lige bortset fra næste gang,
da jeg jo skal se om din hypotese holder armand

Og Armand nu ikke noget med at påråbe en af paragrafferne fra de uskrevne
love
S.G, Odense
RF900R

Fra : Armand

Dato : 13-07-03 17:05

--
Armand.

Fra : Peter Aagaard

Dato : 13-07-03 22:05

Armand wrote:
> Lasse <lmn1999_2000@yahoo.dk> skrev i en
>
> Jeg tilader mig lige at tage den fra bunden af!

KLIP Forklaring ang. kædevedligeholdeelse mv.

> [...]
> Og hvad det sidste angår, så er det bedre at smøre oftere med mindre
> mængde, end at pøøøse på når man endelig(?) smører!

Tak for det Armand, jeg plejer altid at smøre når jeg skal ud og køre, så nu
smutter jeg lige ned til cyklen og sprayer lidt, så er den klar til i morgen
tidlig.

Mvh. Peter
(Der er færdig med tilkørslen at sin Mille)

Fra : Spiff

Dato : 14-07-03 07:50

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse > Faktum er
at petroelum i sig selv er en udemærket fugtfortrænger (á WD40),

(snip)

Jeg kan kun tilskrive mig Armand´s vejledning, jeg vil boldt fremhæve at man
ikke skal bruge WD40 som erstatning for petroelum til afrensning af en
O-rings kæde. WD40 er godt til at opløse "alt" inkl. gummi.
Jeg afrensede min kæde i foråret med WD40 og 2000 km senere var kæden færdig
grundet 10 - 15 stive led hvor O-ringen var mørnet og ødelagt. Kæde kittet
have da kun kørt 14000 km Den burte have holdt til det dobbelte.

Ellers smøre jeg min kæde efter hver eneste længere tur, specielt efter en
regnvejrs tur eller min. hver 100 km. og det eneste kæde fedt jeg får på
fælgen er det jeg selv får spøjtet ved side af ved smørringen.

MVH
Jesper