Lasse <lmn1999_2000@yahoo.dk> skrev i en
news:3f10b0e9$0$5178$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
> Hvordan og hvor ofte vedligeholder jeg min kæde på min Suzuki GSX 600 F ?
Jeg tilader mig lige at tage den fra bunden af!
En moderne O-ringskæde er pre-smurt fra fabriken og forseglet med O-ringe,
så vedligeholdelses-smøring drejer sig ikke om at smøre kædens led, men
derimod at holde den udvendige side af o-ringene fugtede, samt smøre imellem
led og ruller, og endelig at overfladebehandle hele kæden således at den
ikke ruster!
Derfor må din kæde aldrig se tør og usmurt ud, hvilket oftest er at erkende
på helt blanke ruller. Igennem egen vurdering af kædens udseende finder du
selv ud af en rytme for eftersmøring af kæden. Bemærk dog at kørsel i regn
medfører en hurtigere "afspuling" af smøremidlet, hvorfor du skal være mere
opmærksom på kædens smøretilstand i regnperioder!
Det primære er altså at holde kæden smurt, og om du oversmører, finder du
hurtigt ud af:
Hvis bagfælgen altid er smurt ind ind i kædefedt, skyldes det enten at du er
lige hurtig nok til at køre efter smøringen, eller at der er langt rigeligt
med fedt på kæden.
Hvad det første angår, er det perfekte tidspunkt at smøre, om aftenen ved
hjemkomst og mens kæden er varm => har natten til at inddampe i.
Og hvad det sidste angår, så er det bedre at smøre oftere med mindre mængde,
end at pøøøse på når man endelig(?) smører!
Det tykke sorte snask som kædefedt + vejstøv ender med at blive vil p.g.a.
indholdet af støv udgøre det for en slags slibepasta, som ikke er
ønskværdig. Derfor bør man med mellemrum rense kæden og tandhjulene, men
langtfra nødvendigvis i forbindelse med hver smøring. Vurdér istedet mængden
af snask ved hver smøring og rens så når du finder det nødvendigt hhv.
finder tid til det!
Omkring rensning er en afpensling med petroleum eller lampeolie; men
aldrig(!) det ofte lettere tilgængelige diesel, der smadrer gummmi
(O-ringene), tilstrækkelig!
Sebastian er inde på en procedure med både petrolium, motorrens og vand; men
dét er alt for overgjort:
Dels er motorrens principielt kun petroleum der lader sig opløse af vand,
hvorfor man skulle kunne nøjes med motorrens alene, og dels er det aldeles
modstridigt at affedte kæden helt og holdent for derefter ligefrem at spule
den med vand
Ligefrem brug af højtryksrenser er derfor helt hen i vejret og tillige
decideret skadestruende for kæden, qua risikoen for indtrængning af vand ved
O-ringene!
Kædesmøring er bl.a. til for at spare materialet for påvirkning fra vand -
Hvorfor så affedte kæden helt og efterfølgende hælde vand på?
Og hvad med alt det vand der måtte blive siddende inde i krogene af kæden? -
Skulle man egentlig ikke afslutte med at overhælde kæden med sprit for at
fjerne dét??
Faktum er at petroelum i sig selv er en udemærket fugtfortrænger (á WD40),
og at man derfor samtidig med afvaskning af snask vil kunne få bortledt
eventuelle vandlommer i leddene. Derfor er en efterfølgende spuling ganske
paradoksal
Sebastians argument med at fjerne den sidste fedtede hinde inden
påsprøjtning af kædespray holder heller ikke: Kædespray er i forvejen et
fedtprodukt der er opløst i noget acetone-lignende stuff, som efter
påsprøjtningen fordamper og efterlader selve fedtet tilbage - Ved
påsprøjtning vil den tynde kædefedts-opløsning "bide" ligeligt på
tilbageværende petroleum hvorved det hele vil sammensmelte til ét produkt
inden inddampningen. Har man blot tørret kæden af med en klud og eller
ladet den stå og dryppe af (trykket fra en tryklufts-pistol er ligeså
uønskværdigt omkring O-ringene, som højttryks-spulerens!), er
petroleum-mængden ikke større end at den er uskadelig i den sammenhæng :-|
--
Armand