Sporing
Fra : Thomas

Dato : 11-07-03 17:45

Kan man "spore" en motorcykel? Min Yamaha har aldrig været glad for at køre
uden hænder, men efter jeg har fået nye dæk på kan det slet ikke lade sig
gøre, den vil ud til venstre lige med det samme..... Hvad er det som sker.
Jeg regner næppe med at det er dækkenes skyld, men kan man justerer
forgaffel ind med olie eller noget andet??

Mvh

Thomas
Xs 400

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-07-03 18:03

"Thomas" <thomas@nixen.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg regner næppe med at det er dækkenes skyld, men kan man justerer
> forgaffel ind med olie eller noget andet??

Nej, man kan ikke "spore" en mc, og ja, det er dine nye dæks skyld.

Dine gamle dæk var slidt ret flade på midten, og det gavner
ligeud-stabiliteten, men er lidt skidt for sving-egenskaberne. Det nye dæk
er ikke slidt, så det har en mere rund profil, og derfor vil cyklen føles
mere styrevillig og mindre retningsstabil - men det er kun godt og helt
naturligt.

Men hvis den vil til venstre, er der noget galt, tror jeg, for de fleste
veje hælder ud mod højre, for at regnvand kan løbe af vejbanen, så din
motorcykel burde tilte mod højre...

Rittig

Fra : Rune Larsen

Dato : 12-07-03 10:29

Claus Rittig wrote:

> Men hvis den vil til venstre, er der noget galt, tror jeg, for de fleste
> veje hælder ud mod højre, for at regnvand kan løbe af vejbanen, så din
> motorcykel burde tilte mod højre...

Jeg er enig i at der nok er noget galt. Det kunne være en ide at kontrollere
kronrørslejernes tilstand, og oliemængden samt fjedernes tilstand i
forgaflen.
Mht. kronrørslejerne, så kig længere tilbage i gruppen eller brug
http://groups.google.com
Fjedrene undersøges ved at tage dem ud og måle deres længde. Servicemanualen
har en minimumslængde som de skal have, hvis de er kortere end det, er de
sunket sammen og bør skiftes.

Hvis dette ikke virker, må noget enten væres skævt samlet, eller bare skævt!

/Rune

Fra : Thomas

Dato : 12-07-03 12:46

Tak for svarene.

Rune, du tog mig lige i opløbet der. Ville have spurgt Rittig om det kunne
være forskel i længden på forgaffelfjedrene der gjorde at den trak til den
ene side.

Men hvis nogle antyder at selve cyklen er skæv, stikker jeg fingrene i
ørerne og råber "LALALALALALALA" For så har jeg nemlig købt en skæv cykel,
der er nemlig ikke væltet på den i min tid...... Og det vil ikke være til
at bære

Mvh

Thomas
XS 400 Seca

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 12-07-03 14:04

> [...]
cykel,
> der er nemlig ikke væltet på den i min tid...... Og det vil ikke være til

Hej Thomas

Rolig nu! Hvis stellet er skævt kan du checke det, temmeligt enkelt, hvis du
kører l-i-g-e gennem en vandpyt (og en sådan er let nok at finde idag!),
hvis den er skæv vil du have to "spor", hvis ikke har du kun eet!

Metoden kræver bare at du køre helt lige og er derfor lidt usikker.
Alternativt kan du lægge et brædt på hver side af dækkene på jorden. På den
måde vil du kunne se om brædderne ser ud til at ville mødes i et punkt lige
frem for dit forhjul (med mindre du har brædder der er lange nok til at de
faktisk mødes). Hvis de samles i et punkt th eller tv for forhjulet - tja..
så er stellet skævt.... og så vil vi jo nok kunne høre dit LALALALALALA

Mvh

Hans

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-07-03 23:29

"Hans L. Baldrian" <Baldrian@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Okay, så skal jeg nok holde min mund, jeg tror nemlig ikke at slidte
forgaffelfjedre eller andre smådefekter i forgaffel-dæmpningen vil kunne få
cyklen til at trække til den ene side. Jeg har ihvertfald aldrig oplevet
det.
Mulige årsager kan være [whisper mode on] skævt stel, [whisper mode off]
defekte kronrørslejer, defekte hjullejer eller defekte baggaffellejer.

> [...]
> kører l-i-g-e gennem en vandpyt (og en sådan er let nok at finde idag!),
> hvis den er skæv vil du have to "spor", hvis ikke har du kun eet!

Så skal den SATEME være skæv! Faktisk så skæv at man let kan se det med
det blotte øje.

> [...]
tja..
> så er stellet skævt.... og så vil vi jo nok kunne høre dit LALALALALALA

Langt bedre metode, men dog ikke let. Styret skal stå helt lige, og det kan
være svært hvis begge hjul skal være på jorden, og man skal huske at tjekke
at baghjulet står helt lige i baggaflen. (Ved kædejustering kan man, hvis
man _virkelig_ klokker i det, justere hjulet skævt. Hey - det kan faktisk
også få cyklen til at trække til siden. Såeh... Man kan vist godt sige at
man KAN spore en motorcykel? Hmmm....)

Rittig

Fra : Armand

Dato : 12-07-03 14:48

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en
> "Thomas" <thomas@nixen.no> skrev i en meddelelse
>
> Nej, man kan ikke "spore" en mc,

Jo da!
Hvis baghjulet er spændt skævt op, kan man godt tale om at modellen ikke
sporer, hvorved en opretning af baghjulet må kaldes for "at spore"!

Dels kan man som ejer godt fejltolke bagakslens juster-streger, og dels er
der ikke 100% garanti for at dé sidder hvor de skal. Så en regulær sporing
kan godt komme på tale, ikke mindst som kontrol når man hár mistro!

Egentligt er det meget enkelt at spore sin motorcykel, omend det i praksis
kan være omstændigt qua behov for indtil flere kammeraters hjælp:

Lad os først fastslå at fordækket er smallere end bagdækket!
Hvis man kigger på kanten af bagdækket når hjulet roterer (v. kædesmøring?)
er der ingen slinger i valsen dér => dækkanten = fælgkanten!
Derved kan man pejle forbi hhv. bagdækkets bag og for -kant og derefter
rette forhjulet op således at man ved fordækkets for hhv. bag -kant kan måle
en ensartet afstand til pejlelinien.
Sporer hjulene skal dette mål være ens når man pejler/måler på begge sider
af hjulene - Hvis ikke kan man v.h.a. pejlemetoden rette baghjulet ind til
sporingen er perfekt, hvorefter det vil være smart at lave sin egen
markering af bagakslens position!

Til pejle-remedie bør man bruge en decideret ret-skinne, hvilket f.eks. et
givent 2-meters waterpas fint gør det ud for.
En tråd viklet om bagenden af baghjulet og ført forsigtigt ind til den netop
berører forkanten kán om nødvendigt også klare opgaven.
Endelig er der i disse high-tech dage muligheden for at spænde et kortere
laser-waterpas på siden af baghjulet og måle ved forhjulet efter "pletten" -
denne mulighed gør mekanikeren tilpas uafhængig af venners hjælp til at
styre og støtte hist og her (oftest vil central-støttebenet være i veje for
en ret-skinne hvorfor det kræver én person alene at holde motorcyklen under
operationen!)

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 12-07-03 23:31

> Jo da!
> Hvis baghjulet er spændt skævt op, kan man godt tale om at modellen ikke
> sporer, hvorved en opretning af baghjulet må kaldes for "at spore"!

Og først nu læser jeg dit indlæg... (suk).
Ja, naturligvis kan man spore en mc! I stand corrected.

Rittig