/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvilken japaner på banen?
Fra : GRISEN


Dato : 10-07-03 13:47

Hvis man nu overvejer at købe en 5-8 år gammel japaner på 600-750 ccm til bane... er der så et mærke der er specielt godt eller specielt skidt?
Jeg har selvfølgelig nogle maskiner i tankerne.... (altid for for mange og for dyre ideer)

Hvad er vigtigt? Motorens holdbarhed, reservedelspriser.... andet?

Kan det betale sig at finde en brugt cykel uden afgift og bygge den om, eller skal jeg finde en der allerede er rippet for overflødigt fedt og monteret med
Öhlins osv. ???

Skal jeg lede i Danmark, Tyskland eller Sverige ???

*
Jan


 
 
Rune Larsen (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 10-07-03 14:05

GRISEN wrote:

> Hvis man nu overvejer at købe en 5-8 år gammel japaner på 600-750 ccm til
> bane... er der så et mærke der er specielt godt eller specielt skidt?
> Jeg har selvfølgelig nogle maskiner i tankerne.... (altid for for mange
> og for dyre ideer)

Skal det absolut lige være en 600-750'er?
Hvis ikke, så kan du komme til at køre meget oftere på en 125'er, end du kan
på en større maskine.
Maskinen er selvf. ikke så hurtig, men det du taber på langsiden skal du jo
hente i svingene, og det er jo netop det der er skægt ved at køre på bane.

Alternativet til at komme igang for små penge er std. 250/400, som i år har
haft en kraftig tilgang af ZXR400'ere. Rygtet vil vide de kan erhverves
temmeligt billigt i tyskland/holland. Prisleje på lidt over 1000 euro, har
jeg hørt (uden at ha checket det)

> Hvad er vigtigt? Motorens holdbarhed, reservedelspriser.... andet?

Reservedelspriser! Du kommer 110% sikkert til at knække nogen fodhvilere,
clipons og greb. Hvis motoren ikke er tunet, skal den nok overleve.

> Kan det betale sig at finde en brugt cykel uden afgift og bygge den om,
> eller skal jeg finde en der allerede er rippet for overflødigt fedt og
> monteret med Öhlins osv. ???

ôhlins er selvf. fedt at blære sig med, men hvorvidt en "almindelig" kører
kan udnytte det tvivler jeg lidt på. Sats hellere på at bruge pengene på
nogen gode dæk og noget træning. Der bliver _masser_ af muligheder til at
kaste penge ned i det store sorte hul.

/Rune

GRISEN (10-07-2003)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 10-07-03 17:04

On Thu, 10 Jul 2003 15:05:05 +0200, Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> wrote:

> så kan du komme til at køre meget oftere på en 125'er, end du kan på en større maskine.

Det fatter jeg ikke... jeg har ikke planer om at køre i konkurrence.
De track-day jeg har kigget på har ikke stillet krav om størrelse - kun larm.

>Alternativet til at komme igang for små penge er std. 250/400,

Mine første ideer (for år siden) lå og drejede sig om 125/250'ere.
Folk jeg har snakket med om hyggebanekørsel kører på 600-1000 maskiner.
Folk jeg har snakket med om seriøs banekørsel kører på 600 maskiner.

>Reservedelspriser! Du kommer 110% sikkert til at knække nogen fodhvilere, clipons og greb.

Ideen med en standard 600 maskine var også at alle dele skulle være nemme at få fat i til rimelige penge.


*
Jan

Rune Larsen (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 11-07-03 14:58

GRISEN wrote:

>> så kan du komme til at køre meget oftere på en 125'er, end du kan på en
>> større maskine.
>
> Det fatter jeg ikke... jeg har ikke planer om at køre i konkurrence.

Min fejl, jeg antog du mente løbsdeltagelse når du skrev banekørsel.

> Mine første ideer (for år siden) lå og drejede sig om 125/250'ere.
> Folk jeg har snakket med om hyggebanekørsel kører på 600-1000 maskiner.

Er det da "hyggeligere" på en 1000cc maskine?
For mit eget kørsels vedkommende drejer det sig om at køre i kurver og ikke
ligeud

> Folk jeg har snakket med om seriøs banekørsel kører på 600 maskiner.

Det er klart konkurrancen er skrappere i std. 600 eller 600cc challenge, men
jeg fornemmer ikke det er det prisleje du arbejder i, som det koster at
deltage i de klasser.
Så er vi jo tilbage ved at det hele kan gøres meget billigere på de små
maskiner, og være præcis lisså sjovt.

> Ideen med en standard 600 maskine var også at alle dele skulle være nemme
> at få fat i til rimelige penge.

De fleste gængse 600'ere og 750'ere er der tonsvis af aftermarket-parts
tilgængelige til, så det er nogen nogenlunde jævnbyrdigt mht priserne på
reservedele.
Så er det bare et spørgsmål om hvor meget du slider dæk og bremseklodser og
kæder ned.

/Rune

GRISEN (11-07-2003)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 11-07-03 16:00

On Fri, 11 Jul 2003 15:58:18 +0200, Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> wrote:

>Så er vi jo tilbage ved at det hele kan gøres meget billigere på de små maskiner, og være præcis lisså sjovt.

Ja, det er det, der er spørgsmålet.
Min gadecykel er en FZR1000, så jeg tror en 125/250 vil føles for extremt/ubehageligt...
Selv nye store sportsmaskiner føles meget nervøse i forhold til mit lokomotiv.

> det er nogen nogenlunde jævnbyrdigt mht priserne på reservedele.

Ok, så kan jeg i stedet koncentrere om størrelse og farve.

>Så er det bare et spørgsmål om hvor meget du slider dæk og bremseklodser og kæder ned.

Det afhænger jo både af cykel og kørestil, så det er lidt svært at forudsige...

*
Jan


Armand (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-07-03 13:24


Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> skrev i en
news:%nzPa.16628$Kb2.843476@news010.worldonline.dk...
> GRISEN wrote:
>
> >> så kan du komme til at køre meget oftere på en 125'er, end du kan på en
> >> større maskine.
> >
> > Det fatter jeg ikke... jeg har ikke planer om at køre i konkurrence.
>
> Min fejl, jeg antog du mente løbsdeltagelse når du skrev banekørsel.
>
> > Mine første ideer (for år siden) lå og drejede sig om 125/250'ere.
> > Folk jeg har snakket med om hyggebanekørsel kører på 600-1000 maskiner.
>
> Er det da "hyggeligere" på en 1000cc maskine?
> For mit eget kørsels vedkommende drejer det sig om at køre i kurver og
ikke
> ligeud
>
> > Folk jeg har snakket med om seriøs banekørsel kører på 600 maskiner.
>
> Det er klart konkurrancen er skrappere i std. 600 eller 600cc challenge,
men
> jeg fornemmer ikke det er det prisleje du arbejder i, som det koster at
> deltage i de klasser.
> Så er vi jo tilbage ved at det hele kan gøres meget billigere på de små
> maskiner, og være præcis lisså sjovt.

Og her snubler Grisen: Hvad er det man vil?
Enten vil man prøve kræfter med sin egen motorcykel på en TD, eller også vil
man køre race (læs: Have en konkurrencedygtig model ved banekørsel) - Jeg(!)
ser ingen gråzone :-|


--
Armand




GRISEN (13-07-2003)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 13-07-03 00:02

On Sat, 12 Jul 2003 14:23:46 +0200, "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Og her snubler Grisen: Hvad er det man vil?
>Enten vil man prøve kræfter med sin egen motorcykel på en TD,

Selv om det er en cykel uden afgift, så bli'r det jo stadig min egen...

> eller også vil man køre race (læs: Have en konkurrencedygtig model ved banekørsel) - Jeg(!) ser ingen gråzone :-|

Hvad med at prøve kræfter med sig selv på en TD - bare for at have det sjovt og få fornemmelsen af det man ser i fjerneren?

I starten vil jeg nok være tilfreds med en FZR uden afgift, som kan tåle en tur på græsset, men jeg tror bare jeg forholdsvis hurtigt vil blive træt af vægten?

*
Jan



Armand (13-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-07-03 12:58


GRISEN <grisen@pornotrold.dk> skrev i en
news:1a41hv4kuljtfdia091gbkgsajv26a94he@4ax.com...
> On Sat, 12 Jul 2003 14:23:46 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> >Enten vil man prøve kræfter med sin egen motorcykel på en TD,
> > eller også vil man køre race (læs: Have en konkurrencedygtig model ved
> > banekørsel) - Jeg(!) ser ingen gråzone :-|
>
> Hvad med at prøve kræfter med sig selv på en TD - bare for at have det
> sjovt og få fornemmelsen af det man ser i fjerneren?

Selvfølgelig!
Men dértil rækker en 80/50'er faktisk mere end fint qua materiellets
ligeværdighed. Og det er netop din hige efter "noget ordentligt" jeg ikke
kan få til at harmonere med "bare for at have det sjovt"!

> I starten vil jeg nok være tilfreds med en FZR uden afgift, som kan tåle
> en tur på græsset, men jeg tror bare jeg forholdsvis hurtigt vil blive
> træt af vægten?

For mange seriøse racer-piloter er selv en 600'er for tung - Hvor går
grænsen så?

--
Armand.
(med 6 gode sæsonér i Superstreet (=std. 400) på en ellers hurtigt outdated
RGV)






GRISEN (13-07-2003)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 13-07-03 13:10

On Sun, 13 Jul 2003 13:57:52 +0200, "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Men dértil rækker en 80/50'er faktisk mere end fint qua materiellets
>ligeværdighed. Og det er netop din hige efter "noget ordentligt" jeg ikke
>kan få til at harmonere med "bare for at have det sjovt"!

Hige og hige...
Jeg prøver jo bare at følge de råd jeg får, men efter hånden har jeg fået råd der peger i alle retninger (bortset fra FZR1000).

>For mange seriøse racer-piloter er selv en 600'er for tung - Hvor går grænsen så?


Jeg ved det jo ikke....

*
Jan

Rune Larsen (13-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 13-07-03 17:03

GRISEN wrote:

> Jeg prøver jo bare at følge de råd jeg får, men efter hånden har jeg fået
> råd der peger i alle retninger (bortset fra FZR1000).

Problemet er nok, at man skal være rimeligt klar over hvad det er man vil,
når man stiller et spørgsmål som det du startede med.
Vil man bare køre på bane, eller vil man køre konkurrance.

I første tilfælde kan alt jo bruges, spændende fra en GS500 til en Duc, og i
det andet tilfælde må man udvælge sig en klasse, hvor prisen for at deltage
og muligheden for at opnå en passende placering (ambitioner) går op i en
højere enhed.
100% sikkert er, at ligemeget hvilken måde du starter på, skal du nok få
mulighed for at kaste nogen penge efter især transportudgifter og dæk.

Mit absolut bedste og mest generelle råd må derfor være at sætte dig ned og
undersøge hvor mange penge du har tænkt dig at bruge på projektet, og så
granske din sjæl om du virkeligt bare vil ha det sjovt eller køre løb.

I første tilfælde ser jeg ingen problemer i at indkøbe en ultra-billig
maskine, f.eks. en Aprilia 125'er, en brugt RGV eller en gammel CBR600. De
kan garanteret mere end du kan alligevel, hvorfor du nok skal komme til at
more dig.

>>For mange seriøse racer-piloter er selv en 600'er for tung - Hvor går
>>grænsen så?

Hørt!

/Rune

GRISEN (13-07-2003)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 13-07-03 19:19

On Sun, 13 Jul 2003 18:02:40 +0200, Rune Larsen <rune.larsen@tiscali.dk> wrote:

>Problemet er nok, at man skal være rimeligt klar over hvad det er man vil,
>når man stiller et spørgsmål som det du startede med.
>Vil man bare køre på bane, eller vil man køre konkurrance.

Jeg har aldrig været interesseret i at kørekonkurrence.
Jeg har bare fået råd fra nogle konkurrencekørere og nogle ikke-konkurrencekørere om hvad der dur på en bane...

>I første tilfælde ser jeg ingen problemer i at indkøbe en ultra-billig
>maskine, f.eks. en Aprilia 125'er, en brugt RGV eller en gammel CBR600. De
>kan garanteret mere end du kan alligevel, hvorfor du nok skal komme til at
>more dig.

Det er jo præcis det jeg hele tiden har snakket om...

*
Jan

Rune Larsen (13-07-2003)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 13-07-03 23:48

GRISEN wrote:

> Jeg har aldrig været interesseret i at kørekonkurrence.
> Jeg har bare fået råd fra nogle konkurrencekørere og nogle
> ikke-konkurrencekørere om hvad der dur på en bane...

Det vil jo være vidt forskellige råd!
Hvis det blot er ren køreglæde, skal du købe den absolut billigste cykel du
kan opdrive.

/Rune

Peder (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Peder


Dato : 10-07-03 14:12

On Thu, 10 Jul 2003 14:46:56 +0200, GRISEN <grisen@pornotrold.dk>
wrote:

>Hvis man nu overvejer at købe en 5-8 år gammel japaner på 600-750 ccm til bane... er der så et mærke der er specielt godt eller specielt skidt?
>Jeg har selvfølgelig nogle maskiner i tankerne.... (altid for for mange og for dyre ideer)
>
>Hvad er vigtigt? Motorens holdbarhed, reservedelspriser.... andet?
>
Reservedeles tilgængelighed. Der kører en bunke Suzukier rundt i
Tyskland, så det er med til at gøre delene tilgængelige og billige

>Kan det betale sig at finde en brugt cykel uden afgift og bygge den om, eller skal jeg finde en der allerede er rippet for overflødigt fedt og monteret med
>Öhlins osv. ???
Hvis du kan finde en, der ikke er skamridt, er det ofte billigere at
købe med de rare dele fra starten.
>
>Skal jeg lede i Danmark, Tyskland eller Sverige ???
Jeg ved ikke med Sverige, men det er lidt svært at finde ret meget i
DK. Tyskland har en del.
Jeg sad og så på mobile.de på en 2001 GSXR750 til 6.500 euro, der så
ok ud.
Hvis det er næsten nyt, ser det ud til stadig at være en bedre
forretning at købe helt nyt i DK.
--
Peder
SGSXR750 (http://roadracing.netpartner.dk)
VWSharan
AlmeraSRX

GRISEN (10-07-2003)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 10-07-03 17:08

On Thu, 10 Jul 2003 15:12:04 +0200, Peder <peder.eskildsen@@@@hotmail.com> wrote:

>Hvis du kan finde en, der ikke er skamridt, er det ofte billigere at købe med de rare dele fra starten.

Er det ikke næsten umuligt at se om den er skamridt?
En banecykel vil vel altid se rimelig hærget ud i forhold til en gadecykel?

> Tyskland har en del.

Yep, men af en eller anden underlig årsag, så synes jeg de fleste befinder sig i sydtyskland...

>Jeg sad og så på mobile.de på en 2001 GSXR750 til 6.500 euro, der så ok ud.

Der ville jeg så lede efter en 96-97'er for at få prisen ned.

*
Jan

SLP/JM (10-07-2003)
Kommentar
Fra : SLP/JM


Dato : 10-07-03 14:17


"GRISEN" <grisen@pornotrold.dk> skrev > Hvad er vigtigt? Motorens
holdbarhed, reservedelspriser.... andet?

Hvis du er bekymret over udgifterne, kunne det være en ide at overveje en
mindre cykel, da de ikke har samme forbrug af dæk, bremseklodser og benzin.

> Skal jeg lede i Danmark, Tyskland eller Sverige ???

Norge kunne også være en mulighed - se markedspladsen på
http://www.racing.no/

--
Susanne



GRISEN (10-07-2003)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 10-07-03 17:11

On Thu, 10 Jul 2003 15:16:34 +0200, "SLP/JM" <madcat@c.dk> wrote:

>Norge kunne også være en mulighed - se markedspladsen på http://www.racing.no/

Ja, tak... de er vist glade for CBR600'ere.

*
Jan

Kai Harrekilde-Peter~ (10-07-2003)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 10-07-03 18:28

"SLP/JM" <madcat@c.dk> writes:

> "GRISEN" <grisen@pornotrold.dk> skrev > Hvad er vigtigt? Motorens
> holdbarhed, reservedelspriser.... andet?
>
> Hvis du er bekymret over udgifterne, kunne det være en ide at overveje en
> mindre cykel, da de ikke har samme forbrug af dæk, bremseklodser og benzin.
>
> > Skal jeg lede i Danmark, Tyskland eller Sverige ???
>
> Norge kunne også være en mulighed - se markedspladsen på
> http://www.racing.no/

I Sverige: http://www.sporthoj.com

Mht cykler, ville jeg kigge efter en CBR600F3'er eller en
R6'er. R6'eren er lidt nyere ('99-), men de fåes for omkring 30.000Kr.
Selv gav jeg 27.000 for en R6 '00 uden racekåbe, men med en del
originale kåbedele.


--Kai

GRISEN (10-07-2003)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 10-07-03 19:16

On Thu, 10 Jul 2003 17:27:45 GMT, Kai Harrekilde-Petersen <khp@harrekilde.dk> wrote:

>I Sverige: http://www.sporthoj.com

Takker...

>Selv gav jeg 27.000 for en R6 '00 uden racekåbe, men med en del originale kåbedele.

Lyder ganske fornuftigt.

*
Jan

Armand (11-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 11-07-03 13:57


GRISEN <grisen@pornotrold.dk> skrev i en
news:f59qgvkfk1e0vp6nsvnqn9m1no199cbfjp@4ax.com...
> Hvis man nu overvejer at købe en 5-8 år gammel japaner på 600-750 ccm til
bane... er der så et mærke der er specielt godt eller specielt skidt?
> Jeg har selvfølgelig nogle maskiner i tankerne.... (altid for for mange
og for dyre ideer)
>
> Hvad er vigtigt? Motorens holdbarhed, reservedelspriser.... andet?

Jeg ville vælge én magen til min gademodel; men med FZR 1000 er dét måske
lige voldsomt nok - Og dog: På den måde kan du køre race "på din gadecykel"
og modsat udnytte den indhentede rutine 100% effektivt på gade-modellen!!
½-slidte nedracede dæk, kan på sammemåde ryge lige over på gademodellen og
derved asflaste budgettet!

1000'eren er s.v.j.h. relativ nykøbt hvorfor du nok er noget ærekær over
den; men et alternativ kunne være at investere i f.eks to ens 600'ere hhv.
med/uden afgift til gade/bane -brug :-/

--
Armand.





GRISEN (11-07-2003)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 11-07-03 16:09

On Fri, 11 Jul 2003 14:56:42 +0200, "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>og modsat udnytte den indhentede rutine 100% effektivt på gade-modellen!!

>½-slidte nedracede dæk, kan på sammemåde ryge lige over på gademodellen og derved asflaste budgettet!

2 gode argumenter, men jeg synes nu FZR'en er for tung til banen.
Jeg vil lige tjekke hvilke modeller der kan bytte dæk med FZR'en.

>et alternativ kunne være at investere i f.eks to ens 600'ere hhv. med/uden afgift til gade/bane -brug :-/

Hmm... ja, det er da en mulighed.
FZR'en bli'r meget brugt til transport via motorvejen, og der er jeg jo glad for dens lokomotiv-egenskaber...

*
Jan



Armand (12-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-07-03 14:35


GRISEN <grisen@pornotrold.dk> skrev i en
news:17ktgvkqrgocmko60fs0h08en9lgsg909v@4ax.com...
> On Fri, 11 Jul 2003 14:56:42 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:
>
> >et alternativ kunne være at investere i f.eks to ens 600'ere hhv.
> > med/uden afgift til gade/bane -brug :-/
>
> Hmm... ja, det er da en mulighed.
> FZR'en bli'r meget brugt til transport via motorvejen, og der er jeg jo
> glad for dens lokomotiv-egenskaber...

Aaarh, come on!
Dén kommentar lader jeg falde under det jeg i mit indlæg skrev som:
"1000'eren er s.v.j.h. relativ nykøbt hvorfor du nok er noget ærekær over
den" !
Specielt lige 600'erne, som nævnt, dækker nok 99½% af gadebrugernes behov,
også som "lokomotiv" :-|

--
Armand.






GRISEN (13-07-2003)
Kommentar
Fra : GRISEN


Dato : 13-07-03 00:07

On Sat, 12 Jul 2003 15:34:44 +0200, "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Aaarh, come on!
>Dén kommentar lader jeg falde under det jeg i mit indlæg skrev som:
>"1000'eren er s.v.j.h. relativ nykøbt hvorfor du nok er noget ærekær over den" !

Selvfølgelig er jeg ærekær over den. Jeg har brugt det seneste år på at betale den.
....det har dog intet at gøre med, at jeg synes den er for tung til at jeg ville købe en FZR uden afgift til banen.

>Specielt lige 600'erne, som nævnt, dækker nok 99½% af gadebrugernes behov, også som "lokomotiv" :-|

Det er muligt.... jeg har ikke haft en 600, så jeg aner det ikke.

*
Jan

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste