Undervisning, kørekort og sikkerhedsudstyr
Fra : Morten Christensen

Dato : 02-04-01 00:37

Hej NG.
Som lovet i den anden tråd om "Motorcykel kørekort", starter jeg her en
(forhåbentlig god) tråd om, hvad man lærer om sikkerhedsudstyr, når man
tager det uvurderlige bevis som mc'ist.

Da jeg selv i sin tid modtog undervisning til mc-kort, kom min kørelæerer
ganske kort ind på, hvad man BØR benytte af sikekrhedsudstyr.
Ikke noget med at fortælle, hvad der var godt, hvad der var skidt, og hvad
man bare IKKE skulle bruge, og hvad man ikke MÅTTE bruge.

Det hele tog vel sammenlagt 1 minut og 17½ sekund:
"Ja, kære elever, så kommer vi til den del af undervisningen, som omhandler
den passive sikkerhed, man bruger inden for mc-verdenen:
Nogle bruger læderdragter, nogle bruger goretex, og så skal man for i øvrigt
altid bære hjelm under kørslen, med mindre man har fået en skriftlig
tilladelse til at køre uden - og begrundelserne herfor skal være gode!
Lad mig sige med det samme: brug lidt mere på jeres beklædning, og køb en
mc, derer lidt billigere"

Det var stort set, hvad der blev sagt om sikkerhed, under min del af
undervisningen, som jeg modtog.
Det synes jeg faktisk er for galt.
Vi lærte jo ikke en skid om, hvad der kunne ske, hvis man nøjes med at køre
i sine gamle slidte overalls, eller hvis man nøjedes med at bruge en
almindelig cykelhjelm. Ingen undervisning om læder contra GoreTex. Ingen
undervisning om hjelmens opbygning og hvilke krav der stilles til den.

Det synes jeg faktisk er ret for dårligt, for det er trods alt det eneste
sikkerhed, vi har som mc'ister.
Og jeg må vist også hellere lige tilføje, at jeg har gennem andre, og også
ved selvsyn oplevet andre kørelærer udføre samme "undervisning" på netop
dette område.

I en bil har du en del beskyttelse, på mc faktisk ingen fra køretøjets side.
Man kan så at sige, at ved bil, så passer den på dig, men ved mc, er det dig
der skal passe på den og din egen krop, for der er ikke andre til at hjælpe
dig med det.

Jeg håber, at bl.a Lone kan være med til at kaste lidt lys over denne tråd,
og lade os høre lidt om, hvilke regler der findes i den undervisningslov,
der omhandler mc-pap?
Og naturligvis også jer andre, hvad i i tidernes morgen har oplevet af
undervisning på dette område?

--
Morten Christensen
Lige nu i Nordjylland på sin GSX600F

Fra : Lone

Dato : 02-04-01 11:29

"Morten Christensen" <morten@mummitrold.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der omhandler mc-pap?
> Og naturligvis også jer andre, hvad i i tidernes morgen har oplevet af

mig til at gøre det ? - - for jeg kan ikke gøre det - uden at komme til at
profilere mig selv, og det er ikke det der er mit ærinde.

Svar udbedes

Med venlig hilsen Lone

Fra : Lars

Dato : 02-04-01 12:27

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> mig til at gøre det ? - - for jeg kan ikke gøre det - uden at komme til at
> profilere mig selv, og det er ikke det der er mit ærinde.
xxxxxxxxxxxx

Klø på, og lad os høre. )

--

/Lars
"This message was transmitted on 100% recyclable electrons"

Fra : N/A

Dato : 02-04-01 18:56

Fra : Lone

Dato : 02-04-01 18:56

"Per Pedersen" <per_p@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

> undervisningslov,

Undervisningsplanen er Færdselstyrelsens retningslinier for undervisning af
elever til kørekort er "skelettet" i alt hvad vi som kørelærere skal tilføre
eleverne.

Denne undervisningsplan skal vi meget nøje følge, således at forstå at det
er mindstekrav. Vi må hellere end gerne hænge mere kød på skelettet, hvis vi
bare lægger det oveni - uden at fjerne noget andet i stedet.

Nu får I lige et ordret citat fra Undervisningsplanen:

2.1.1 Personligt udstyr.

Eleven skal have kendskab til følgende forhold vedrørende den personlige
sikkerhed:

a.. Handsker, fodtøj og anden påklædning skal yde passende beskyttelse ved
uheld samt ved kulde, blæst og vejrliget i øvrigt.
b.. Halstørklæde, bælte, bukseben m.v. må ikke kunne nå ind i hjul eller
kæde eller dække nummerplade, baglygte, reflekser og blinklys.
c.. Motorcyklens fører skal altid i forbindelse med kørsel anvende
fastspændt styrthjelm.
d.. Styrthjelmen skal være godkendt, d.v.s. DS-, FS-, SS-, eller E-mærket
og må kun bemales eller påsættes klistermærker efter fabrikantens særlige
anvisninger.
e.. Styrthjelmen skal have en passende størrelse
f.. Hjelmvisir eller motorbriller skal være rene og hele.
Dette er den tørre tekst, og så er det op til kørelærerens evner og
interesse for faget at fylde indhold i lektionen. I en tidligere tråd nævnte
jeg i forbindelse med pris-sammenligninger køreskolerne imellem, at et
kørekort ikke er en standardvare på linie med mælk og Coca-Cola, hvor man på
forhånd ved hvilken vare man får, når man er kunde. Hver enkelt køreskole
har sin egen måde at få liv og indhold i uddannelsen.

I denne beskrivelse har jeg behændigt undgået at fortælle hvordan jeg
klarer ærterne, er der nogen der vil vide det kan jeg godt fortælle det -
ikke hemmeligt, og jeg kan tilføje at der er meget meget mere kød på det der
serveres her - - men jeg lukker lige munden nu, med mindre jeg bliver bedt
om at blapre mere J

Med venlig hilsen Lone

Fra : Michael Haahr

Dato : 02-04-01 20:04

> [...]
der
> serveres her - - men jeg lukker lige munden nu, med mindre jeg bliver

Jamen det var da en meget god beskrivelse du kom med.

Har du lyst til at fortælle hviklen landsdel eller evt. by du er kørelære i
? Jeg synes du lyder som en dygtig kørelære og hvis du bor tæt på mig, så
kunne det da være at jeg meget kraftigt ville overveje at vælge dig!

Mvh.

Michael H.

Fra : Claus Rittig

Dato : 02-04-01 21:39

"Michael Haahr" <michael-h@email.dk> skrev i en meddelelse

> Har du lyst til at fortælle hviklen landsdel eller evt. by du er kørelære
> ? Jeg synes du lyder som en dygtig kørelære og hvis du bor tæt på mig, så
> kunne det da være at jeg meget kraftigt ville overveje at vælge dig!

Jo, og DET kunne du så passende gøre ved at sende manden en mail, så kan du
ihvertfald ikke klandres for at score billig reklame. Så finder alle vi
andre ganske vist ikke ud af at det er i Aalborg, men hva faen, man kan jo
ikke lave omelet uden at knuse æg.

Rittig

Fra : Lone

Dato : 02-04-01 21:44

Fra : Christian Stidsen

Dato : 02-04-01 23:52

> [...]

> andre ganske vist ikke ud af at det er i Aalborg, men hva faen, man kan jo

Hvad så med dem der heller ikke opdager, at hendes skole er at finde på
nettet også ?
skal de ikke vide at adressen er http://home1.stofanet.dk/mc-skolen/ ??

Christian

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-04-01 19:19

"Christian Stidsen" <christian@stidsen.net> skrev i en meddelelse

> Hvad så med dem der heller ikke opdager, at hendes skole er at finde på
> nettet også ?
> skal de ikke vide at adressen er http://home1.stofanet.dk/mc-skolen/ ??

Næh, det kan de sgu selv finde ud af...

Rittig

Fra : Jonas Holt

Dato : 05-04-01 13:07

Hej Lone
Behøvede du quote 44 linier for at tilføje et spørgsmål på bare 3 linier?

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Lone

Dato : 05-04-01 16:41

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Lone
> Behøvede du quote 44 linier for at tilføje et spørgsmål på bare 3 linier?
>
> --
> Mvh
> Jonas Holt & CBR600F2
>
> Sikkert ikke, men jeg gjorde det - - og ?

Lone

Fra : Michael Haahr

Dato : 05-04-01 17:00

> Lone

Lone, hvorfor markerer du dine svar som noget tekst der var der i forvejen ?

Fra : Jonas Holt

Dato : 05-04-01 20:57

> Sikkert ikke, men jeg gjorde det - - og ?

Når jeg ser sådan en masse uorganiseret (fejlquoted) tekst, kan jeg ikke
umiddelbart se hvad det er du kommenterer eller svarer på - og sådan et indlæg
springes simpelthen bare over...

Jonas Holt & CBR600F2

Fra : Morten Christensen

Dato : 05-04-01 22:55

"Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> wrote in message

> Når jeg ser sådan en masse uorganiseret (fejlquoted) tekst, kan jeg ikke
> umiddelbart se hvad det er du kommenterer eller svarer på - og sådan et
> [...]

ARGH ,-)

Tampere ))

Lad os lige holde til diskussionen her, ellers kommer den da vist *helt* ud
på et s(k)idespor....

-"Ejeren" af tråden-

Fra : PHK

Dato : 08-04-01 12:27

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> "Jonas Holt" <jholt@norden-fjords.dk> skrev i en meddelelse

> Sikkert ikke, men jeg gjorde det - - og ?

Og det er der nogen der betaler for at hente i dyre domme. Det er ikke alle
der henter post 24 timer i døgnet. Nogle betaler faktisk minutpris for det,
det være sig til fastnetpris eller mobiltelefonpris.

Så spar lidt på dine quotes!

--
_
|_|