Stor kørekort - lille kørekort - regler hv~
Fra : Christian Stidsen

Dato : 01-04-01 18:05

http://www.a1koereskolen.dk/Kørekort/kata.htm er følgende tekst at finde:

-----

"Aldersbegrænsning:
18 - 21 årige kan kun erhverve kørekort til LILLE MOTORCYKEL.

Efter 2 års kørsel kan der køres stor motorcykel uden prøveaflæggelse.
Hvis du er fyldt 21 år, inden de 2 år er gået som indehaver af kørekort til
lille mc, kan du aflægge en praktisk køreprøve på stor motorcykel og vil så
kunne køre på alle motorcykler.

21 årige eller ældre kan straks erhverve kørekort til STOR MOTORCYKEL "

-----

Er det stadig disse regler der gælder ?

Da der er gået mere end to år siden jeg erhvervede pappet, var jeg ganske
overbevist om, at der ikke burde være problemer i at prøve en tur på diverse
motorcykler under broen.
Men nej - nogle 'flinke' folk hyret af Yamaha kunne fortælle mig, at jeg
pænt måtte holde mig til de små motorcyler, da jeg jo ikke har været oppe
til en ny prøve på en stor motorcykel.
Vi stod tre, der var af en lidt anden overbevisning, hvorfor jeg nu stiller
dette spørgsmål.
Er de de regler jeg har citeret øverst der stadig gælder, eller er de
ændret, således at der nu kræves en prøve på stor motorcykel ?!?

M.v.h.

Christian
--
ICHTHYS

Fra : Christian Stidsen

Dato : 01-04-01 18:09

"Christian Stidsen" <christian@stidsen.net> skrev i en meddelelse
> [...]

> Er de de regler jeg har citeret øverst der stadig gælder, eller er de
> ændret, således at der nu kræves en prøve på stor motorcykel ?!?

Har fundet svaret på http://www.fstyr.dk/fagomraader/koerekort/generelt.html

-----

Motorcykel - kategori A
Motorcykler opdeles i "lille" og "stor". En lille motorcykel må højst have
en motoreffekt på 25 kW. Samtidig må tallet, der fremkommer ved at dividere
motorcyklens motoreffekt med dens egenvægt inklusive vand, olie og brændstof
højst være 0,16 (kW/kg). Har man fået sit motorcykelkørekort den 1. juli
1996 eller derefter, giver det ret til at køre motorcykel både med og uden
sidevogn. Alderskravet er 18 år for at få udstedt et kørekort til lille
motorcykel (forklaring på lille og stor motorcykel se afsnit om
kørekortkategorier). Efter 2 år opnås uden videre ret til også at føre store
motorcykler. Personer, der er fyldt 21 år kan få udstedt kørekort til stor
motorcykel uden at kravet om 2 års erfaring i kørsel på lille motorcykel er
opfyldt.

-----

Christian

Fra : Lone

Dato : 01-04-01 18:21

> [...]

> Er de de regler jeg har citeret øverst der stadig gælder, eller er de
> ændret, således at der nu kræves en prøve på stor motorcykel ?!?

Du har helt ret - -Nu hvor dit mc-kørekort har haft 2 års fødselsdag er det
automatisk stort. Du skal ikke til prøve - - ikke have byttet dit kørekort.
Det er de "flinke folk" der tager fejl.

Med venlig hilsen
Lone

Fra : Jacob

Dato : 01-04-01 18:22

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en >

Du skal ikke til prøve - - ikke have byttet dit kørekort.
> Lone

Skal man ikke op på motorkontoret og have et nyt kort, hvor feltet med "stor
kategori" bliver udfyldt?

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Lone

Dato : 01-04-01 18:34

"Jacob" <jnk.607@rsk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du skal ikke til prøve - - ikke have byttet dit kørekort.
>
> Skal man ikke op på motorkontoret og have et nyt kort, hvor feltet med

Svar:

Nej det skal du ikke. Datoen hvor kørekortet er udstedt fremgår af
kørekortet - - og det er de 2 år der skal gå - - og så er det det.

Fra : Jacob

Dato : 01-04-01 18:35

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en > Nej det skal du ikke.
Datoen hvor kørekortet er udstedt fremgår af
> kørekortet - - og det er de 2 år der skal gå - - og så er det det.

OK - tak

Mvh
Jacob
GS500

Fra : Christian Stidsen

Dato : 01-04-01 18:24

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
det
> automatisk stort. Du skal ikke til prøve - - ikke have byttet dit

Regnede næsten med du kunne klare et godt svar!
:)

- så var det jo blot trist, at muligheden for at prøve eventuelle fremtidige
MC'er blev forspildt....

Er der nogen der ved hvor arrangørerne af 'Test under Broen' kan kontaktes ?
- så fejlen kan blive rettet til næste år!

Christian

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 01-04-01 19:35

> Er der nogen der ved hvor arrangørerne af 'Test under Broen' kan kontaktes
?
> - så fejlen kan blive rettet til næste år!
>
> Christian

Jeg snakkede med 2 af dem dernede der sagde at der ikke ville blive noget i
år 2002 :((
men det var begge 2 nede ved bådene... så man kan da håbe på at der kommer
Mc'er aligevel

Lars Bisgaard

Fra : Christian Stidsen

Dato : 01-04-01 21:42

"Lars Bisgaard" <LarsB@edb.dkdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> år 2002 :((
> men det var begge 2 nede ved bådene... så man kan da håbe på at der kommer

Det lød ellers på ham i højtaleren, at det var ved at blive en tradition -
det var derfor jeg formodede at der ville blive et 'næste gang' også!
- vi må vente og så!

Christian

Fra : Armand

Dato : 03-04-01 02:13

> Det lød ellers på ham i højtaleren, at det var ved at blive en
tradition -
> det var derfor jeg formodede at der ville blive et 'næste gang' også!
> - vi må vente og så!

Som jeg læser beretningerne fra "under broen", så er der flere ting der
ser ud som at være blevet en tradition :-/

Hvis Yamaha ikke finder at smadringen af fire cykler årligt, blot for
lidt promotion, er værd fortsat at tage på kappen, så kan jeg sagtens
forstå dem!

--
Armand.