|
| Oliepumpe skift på cb500F? Fra : Martin Schjoldager |
Dato : 09-07-03 21:13 |
|
Så fik jeg endelig målt olietrykket. Når cyklen er kold, er trykket ca. 3,5
bar i tomgang. Efterhånden som den bliver varm falder trykket langsomt helt
ned under 0,5 bar i tomgang, hvis jeg gasser lidt op stiger det til ca.
2,5-3 bar. Er dette ikke i underkanten? Hvis, hvordan skifter man så
oliepunken?
Martin Schjoldager
| |
p.jarnbak (09-07-2003)
| Kommentar Fra : p.jarnbak |
Dato : 09-07-03 23:15 |
|
"Martin Schjoldager" <schjoldager@dsa-net.dk> wrote in message
news:1057781858.750869@dalum.dsa-net.dk...
> Så fik jeg endelig målt olietrykket. Når cyklen er kold, er trykket ca.
3,5
> bar i tomgang. Efterhånden som den bliver varm falder trykket langsomt
helt
> ned under 0,5 bar i tomgang, hvis jeg gasser lidt op stiger det til ca.
> 2,5-3 bar. Er dette ikke i underkanten? Hvis, hvordan skifter man så
> oliepunken?
Det ser da meget normalt ud.Jeg kan se at en z1300 skal have et olietryk på
2 bar ved 4000 rpm/100 grader varm olie
men ellers må du spørge et værksted eller se i den store bog.
Hej Palle.
| |
Toft (10-07-2003)
| Kommentar Fra : Toft |
Dato : 10-07-03 07:15 |
|
Jeg aner heller ikke hvad olietrykket på sådan en gammel honda skal være,
men hvis olietrykket er nede pga. slidtage vil det samme slid gøre sig
gældende andre steder i motoren (med mindre alt andet end oliepumpen
allerede er skiftet).
Du kører formentlig på SAE10W40 som fabrikken foreskrev..... Dengang i
halvfjerdserne! Mange, mange år og kilometer senere er det ikke utænkeligt
at din motor vil sætte pris på SAE15W50 eller måske SAE20W50 - det vil
ihvertfald få en slidt oliepumpe til lettere at kunne holde trykket..
Mvh
Klaus
BSAdsildt og GS450Skrammelbunke
"Martin Schjoldager" <schjoldager@dsa-net.dk> skrev i en meddelelse
news:1057781858.750869@dalum.dsa-net.dk...
> Så fik jeg endelig målt olietrykket. Når cyklen er kold, er trykket ca.
3,5
> bar i tomgang. Efterhånden som den bliver varm falder trykket langsomt
helt
> ned under 0,5 bar i tomgang, hvis jeg gasser lidt op stiger det til ca.
> 2,5-3 bar. Er dette ikke i underkanten? Hvis, hvordan skifter man så
> oliepunken?
>
>
>
> Martin Schjoldager
| |
Armand (29-07-2003)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 29-07-03 21:16 |
|
Martin Schjoldager <schjoldager@dsa-net.dk> skrev i en
news:1057781858.750869@dalum.dsa-net.dk...
> Så fik jeg endelig målt olietrykket. Når cyklen er kold, er trykket ca.
> 3,5 bar i tomgang. Efterhånden som den bliver varm falder trykket langsomt
> helt ned under 0,5 bar i tomgang, hvis jeg gasser lidt op stiger det til
ca.
> 2,5-3 bar. Er dette ikke i underkanten? Hvis, hvordan skifter man så
> oliepunken?
Til en start kunne du ½-redde ved at bruge en solid tyk multigrade-olie!
Hvilken olie er der i?
I indlæg de seneste par dage er Motul 15W50 (W60?) fremhævet som nærmest
ubrugelig tyk - Hvilket ikke behøver at være tilfældet for din motor :-/
--
Armand.
| |
|
|