Torden og kørsen på mc?
Fra : Kristian Budde

Dato : 09-07-03 11:18

Hej NG

Jeg sad lig og tænkte på om det kan være problematisk at køre på mc i
tordenvejr?
I bil er der jo ikke nogen fare overhovedet men når man køre på mc over et
åbent område ja så er det måske mit hoved som stikker op som det højeste i
landskabet!

Det er sikkert ikke noget problem men jeg har en nysgerrig personlighed

Jeg håber ikke at der er en med personlig erfaring som kan fortælle noget
for det må dulme gøre nass at blive ramt LOL

Budde

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 09-07-03 11:37

"Kristian Budde" <kbudde@{nospam}control.auc.dk> wrote in message
> [...]
> åbent område ja så er det måske mit hoved som stikker op som det højeste i

hvis du og cyklen ikke er våd...så er du jo godt isoleret af gummi....så
mener jeg at lynet hellere vil vælge at slå i jorden istedet for dig da den
vil være bedre ledende

ideen med bilen er at du er omgivet af et metal stel som tilbyder minimum
modstand....og strømmen derfor vil gå igennem bilen og ikke indholdet

men hvis du samtidig er våd af regn...så tror jeg det vil blive smertefuldt

Lasse
Mille & Karin & Neelix

Fra : MKS - 74

Dato : 09-07-03 11:42

On Wed, 9 Jul 2003 12:36:49 +0200, "Lasse Lundberg"
<Lasse@lundberg-net.dk> wrote:

>hvis du og cyklen ikke er våd...så er du jo godt isoleret af gummi....så
>mener jeg at lynet hellere vil vælge at slå i jorden istedet for dig da den
>vil være bedre ledende

Forkert...

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 09-07-03 13:33

"MKS - 74" <Priller@tiscali.dk> wrote in message
> On Wed, 9 Jul 2003 12:36:49 +0200, "Lasse Lundberg"
> <Lasse@lundberg-net.dk> wrote:

> Forkert...

dejlig uddybende ! men så lærte jeg også noget idag....ved at læse de andres
svar.

Lasse
Mille & Karin & Neelix

Fra : OldSmurf

Dato : 09-07-03 13:40

"Lasse Lundberg" <Lasse@lundberg-net.dk> wrote in message
> "MKS - 74" <Priller@tiscali.dk> wrote in message

> dejlig uddybende ! men så lærte jeg også noget idag....ved at læse de
> [...]

Og hvis jeg også må bidrage med lidt intetsigende ....

Torden er ikke videre farlig - det er lynene du skal undgå

Jens som ikke ku' la' vær'

Fra : Anders Jensen

Dato : 09-07-03 16:21

> Torden er ikke videre farlig - det er lynene du skal undgå

Korrekt. Men...... Torden laver et brag på knap 150 dB så det er skam også
farligt tæt på ( foruden lufttryk og lign. )

MVH Anders

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-07-03 15:05

Anders Jensen wrote:
> Korrekt. Men...... Torden laver et brag på knap 150 dB så det er skam også
> farligt tæt på ( foruden lufttryk og lign. )

Så er det godt vi kører med ørepropper? :)

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Kenneth

Dato : 09-07-03 20:17

> Torden er ikke videre farlig - det er lynene du skal undgå

Og lynene kan lave et kæmpe elektrostatisk felt, der får alt elektronik til
at brænde af. Selvom stikket er hevet ud, men det er sjældent.

Kenneth
www.ziax.dk

Fra : MKS - 74

Dato : 09-07-03 13:58

On Wed, 9 Jul 2003 14:32:34 +0200, "Lasse Lundberg"
<Lasse@lundberg-net.dk> wrote:

>dejlig uddybende !

Nemlig

>men så lærte jeg også noget idag....ved at læse de andres
>svar.

Jepper - En alternativ måde kunne have været ved _selv_ at undersøge
sagen .

--
-Michael

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-07-03 12:27

> hvis du og cyklen ikke er våd...så er du jo godt isoleret af
> gummi....så mener jeg at lynet hellere vil vælge at slå i jorden
> istedet for dig da den vil være bedre ledende

Den vil nok springe fra jorden til fælgen, løbe gennem cyklen og køreren og
fortsætte op fra toppen af hovedet.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : thomas

Dato : 09-07-03 12:59

Jeg mener at dækgummi faktisk_er_ledende - det som gør det "sikkert" at
sidde i en bil er du sidder i et 'gitter' (farraday - eller hvordan var
det - det er SQ for lang tid siden jeg var i skolen)

Fra : Armand

Dato : 09-07-03 16:01

Lasse Lundberg <Lasse@lundberg-net.dk> skrev i en

> ideen med bilen er at du er omgivet af et metal stel som tilbyder minimum
> modstand....og strømmen derfor vil gå igennem bilen og ikke indholdet

Faraday-burets funktion er at strømmen vil løbe udvendigt(!) på buret!
Derved vil man befinde sig ganske uberørt indndøre i bilen!!

--
Armand.

Fra : MKS - 74

Dato : 09-07-03 11:41

On Wed, 9 Jul 2003 12:18:03 +0200, "Kristian Budde"

>tordenvejr?

Problematisk er vel så meget sagt,sandsynligheden for at blive ramt af
et lyn er jo ret lille uanset...men det er fuldt ud muligt at blive
ramt af et lyn på motorcykel

>I bil er der jo ikke nogen fare overhovedet

Faraday bur...

>men når man køre på mc over et åbent område ja så er det
>måske mit hoved som stikker op som det højeste i landskabet!

Then don't do that

>Det er sikkert ikke noget problem men jeg har en nysgerrig personlighed

Tjah - risikoen er yderst lille i forhold til det at køre en tur på MC
iøvrigt,men den er der...

Fra : Jesper B Nielsen

Dato : 09-07-03 11:49

"Kristian Budde" <kbudde@{nospam}control.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg håber ikke at der er en med personlig erfaring som kan fortælle noget
> for det må dulme gøre nass at blive ramt LOL

Tjae! jeg var i Miami for et par år siden, der har de temmeligt hæftigt
tordenvejr et par gange om året.

Der havde vidst været et par tilfælde af folk der var blevet ramt af lyn. I
hvert fald lå der i supermarkederne nogen "sikkerheds-foldere" med
vejledning om sikkerhed ved kraftigt uvejr.

Tilsyneladende skulle man kunne mærke jorden "sitre" omkring sig hvis man er
ved at få et lyn i knolden. Mærker man så det, skal man bukke sig ned og
tage fat om anklerne. Hvorfor???

Ganske simpelt fordi det er bedre at blive ramt i røven end i hovedet... Ja!
det morede vi os også en del over

Hvordan man så lige lever disse sikkerhedsregler ud i livet på MC, det vil
jeg lade op til folks egen fantasi.

Duck and cover.

/Jesper

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 09-07-03 12:31

"Jesper B Nielsen" <jesper@bramgraphix.dk> writes:

> [...]
> tage fat om anklerne. Hvorfor???
>
> Ganske simpelt fordi det er bedre at blive ramt i røven end i hovedet... Ja!

*fnis*

Så hvis man mærker det begynder at gnistre omkring motorcyklen så skal man
da bare lave en hurtig undvige manøvre. Så rammer lynet ved siden af

> Duck and cover.

...og spænd hjelmen!

--
Mikkel
motortosse.dk | For de føøørst time you traai de

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 09-07-03 11:56

Kristian Budde wrote:
> [...]
> åbent område ja så er det måske mit hoved som stikker op som det højeste i

Tja, grunden til, at det er ufarligt i bil er, at dens eneste kontakt
med jorden er gennem gummi, der jo som bekendt er en yderst dårlig
elektrisk leder. Da lynet søger den vej mod nul-potentialet (a.k.a. gode
gamle moder jord) der giver mindst mulig modstand, vil den ikke vælge
bilen, da gummidækkene giver højere modstand end luften ved siden af.

Det må være fuldstandig det samme på MC.
Men på en MC bør man samtidig være opmærksom på, at hvis det regner, og
MC (+ dæk) bliver temmelig våde, så er man pludselig belagt med vand,
der jo har det fint med at lede strømmen. Samtidig er man mere spids
(set fra lynets "synsvinkel") hvilket også er med til at øge risikoen.
En våd bil har ikke så store problemer, for da vil strømmen løbe på
ydersiden (den våde side) af bilen, mens du forbåbentlig vil sidde trygt
og godt inde i bilen. På en MC er det _dig_, der bliver ramt af lynet...

Dette indlæg skal ikke forstås som en opfordring til at køre MC i
tordenvejr!

--
/cni
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=192

Fra : MKS - 74

Dato : 09-07-03 12:12

On Wed, 09 Jul 2003 12:55:38 +0200, Carsten Nielsen <cni@tiscali.dk>
wrote:

>Tja, grunden til, at det er ufarligt i bil er, at dens eneste kontakt
>med jorden er gennem gummi, der jo som bekendt er en yderst dårlig
>elektrisk leder.

Nej - det er fordi bilens karosseri virker som et Faraday bur :
"Rubber tires provide zero safety from lightning"

http://www.lightningsafety.com/nlsi_pls/vehicle_strike.html

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 09-07-03 23:18

>Nej - det er fordi bilens karosseri virker som et Faraday bur :

Når lynet springer måske en kilometer, så skulle det også være
mærkeligt, om det lige var de 10-15 centimeters mellem fælg og vej,
der gjorde en forskel

--
Kåre

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-07-03 12:31

> [...]
> gode gamle moder jord) der giver mindst mulig modstand, vil den ikke
> vælge bilen, da gummidækkene giver højere modstand end luften ved

Ja, ergo vil lynet springe enten ved siden af gummiet eller gennem gummiet,
altså fra jord til fælg. For køreren har det ingen betydning om dækkene er
lavet af gummi eller ståluld, måske køreegenskabsmæssigt, men ikke
lyn-mæssigt.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Anders Jensen

Dato : 09-07-03 16:26

> [...]
> altså fra jord til fælg. For køreren har det ingen betydning om dækkene er
> lavet af gummi eller ståluld, måske køreegenskabsmæssigt, men ikke

Korrekt. Som nævnt mange gange Faradays bur. Strøm/spænding/whatever løber
primært på ydersiden af en elektrisk leder ( iøvrigt afhængig af frekvens
men det udelader vi lige her ).
Så tro iørigt ikke at 8 cm gummi virker specielt afskrækkende på et lyn. Nu
har det bevæget sig mellem 300-4000 meter for at ramme jorden så den smule
vej ekstra er hip som hap. Iøvrigt slår lynet 'op' og ikke ned.

MVH Anders

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-07-03 17:50

> Strøm/spænding/whatever
> løber primært på ydersiden af en elektrisk leder

Jo, men det har vist ikke ret meget med at Faraday bur at gøre?
Buret gør bare at strømmen vil blive ledt uden om det der befinder sig inde
i buret.

> [...]
> lyn. Nu har det bevæget sig mellem 300-4000 meter for at ramme jorden
> så den smule vej ekstra er hip som hap. Iøvrigt slår lynet 'op' og

Det 'søger' ned og laver en kanal strømmen kan løbe i. Når først kanalen er
etableret, så løber strømmen opad. Det omvendte kan også ske, men kun i
sjældne tilfælde ved bl.a. meget lavtliggende tordenskyer.

Da det søger nedad, så synes jeg det er mest rigtigt at sige at lynet slår
ned, og ikke op.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 09-07-03 13:14

Hejsa.

> Tja, grunden til, at det er ufarligt i bil er, at dens eneste kontakt
> med jorden er gennem gummi, der jo som bekendt er en yderst dårlig
> elektrisk leder.

Næh, ikke nødvendigvis. Et lyn er nu også helt ligeglad med om det skal
springe de par cm fra jorden til fælgen. Der er med stor sikkerhed mindre
elektrisk modstand igennem MC+fører end der er i de 1½ meter luft lynet
ellers skulle igennem på vej op...

> Da lynet søger den vej mod nul-potentialet (a.k.a. gode
> gamle moder jord) der giver mindst mulig modstand, vil den ikke vælge
> bilen, da gummidækkene giver højere modstand end luften ved siden af.

Der er faktisk ret stor elektrisk modstand i atmosfærisk luft. Bilen kan
sagtens nappe et lyn, men strømmen vil løbe i karrosseriet, og hvis du er
heldig slipper du for at blive berørt. Karosseriet virker i nogen grad som
det allerede nævnte Faraday-bur. Dæk eller ej - det betyder ikke noget.

> [...]
> MC (+ dæk) bliver temmelig våde, så er man pludselig belagt med vand,
> der jo har det fint med at lede strømmen.

H2O leder sjovt nok også elendigt rent elektrisk Der er dog typisk en
del frie ioner i vandet der får det til at lede bedre.

> Samtidig er man mere spids
> (set fra lynets "synsvinkel") hvilket også er med til at øge risikoen.

Det er nemlig korrekt - det er ladning pr. kvadratcentimeter der har størst
betydning for hvor lynet vælger at gå op fra. En hjelm er dog ikke specielt
spids, så selv en busk på jorden kunne tænkes at være et bedre startsted for
et lyn end en hjelm en meter højere oppe. Jeg ville dog nok få et temmeligt
stort chok hvis et lyn gik amok i en busk et par meter fra mig

Mvh
Steen

Fra : Bjørn S

Dato : 09-07-03 17:43

"Steen Schmidt" skrev
> [...]
> springe de par cm fra jorden til fælgen. Der er med stor sikkerhed mindre
> elektrisk modstand igennem MC+fører end der er i de 1½ meter luft lynet

Jeg kan lige lægge til (lidt OT, men dog) at vi for øjeblikket har en stor
containertruck stående til rep hjemme i vores firma.
Oprindelig var den kommet ind grundet mindre el.problemer. Senere kom der
frem at lynet havde slået ned i den...
Alle minirelæer samt en masse el.komponenter er blæst på den, alle hjul blev
punktert...+ diverse andet som ikke er opdaget endnu.
Heraf kan man konkludere at den "isolerende effekt" fra dækkene er
begrænset, hvis lynet først har bestemt sig for at slå ned (eller op) lige
der.
Nu er den selvsagt en hel del højere end en MC med fører...men tit er det
vel det højeste punkt det "går efter" ??

--
/Bjørn - opvokset med lynafleder og jordspyd i huset

Fra : Martin Sørensen

Dato : 09-07-03 17:59

> Nu er den selvsagt en hel del højere end en MC med fører...men tit er
> det vel det højeste punkt det "går efter" ??

Et lyn går ikke efter noget. Den laver en kanal nedad, men kan ikke se hvad
den rammer. Men da den laver mange kanaler på en gang, så er risikoen større
for at den slår ned i en høj genstand, da de vil ramme først. Når først der
er etableret en kanal helt ned til jorden eller en ting med forbindelse til
jorden, så løber strømmen, og de andre kanaler i området forsvinder også.
Det kan derfor godt ske at lynet slår ned i jorden få hundrede meter fra en
50m høj mast, hvis der ikke er nogen af de andre kanaler der har ramt
masten.

Om masten er af plastic eller jern har heller ingenting at sige.
Sandsynligheden for at den bliver ramt er den samme alligevel.
Plastic-masten kan nok blot ikke holde til strømmen og vil smelte.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Boya

Dato : 09-07-03 22:26

"Martin Sørensen" <mos@FJERNlaxity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sandsynligheden for at den bliver ramt er den samme alligevel.
> Plastic-masten kan nok blot ikke holde til strømmen og vil smelte.

Vi lavede på min tidligere arbejdsplads ABB, ca. 1,5 m lange massive
kobberspidser, der skulle reflektere lynene.
Godt nok kørte det på forsøgsstadiet. Men nogle må jo have haft nogle ideer
med dem.
Det undrede mig bare i lang tid hvem der så fik lynet i hovedet, når det
blev reflekteret fra den mast/bygning, hvor reflektoren sad.

Det er ikke science fiction, den er god nok !

Hilsen Bo YA

Fra : Steen Schmidt

Dato : 10-07-03 00:32

For dem som er yderligere interesserede i lynets fysik kan jeg henvise til
en udmærket side på dansk:

http://www.dmi.dk/nyt/torden/torden.html

[snip]
> Det er ikke science fiction, den er god nok !

Uden jeg ved hvorledes de var designet til at virke (og forudsat de ikke
blot var almindelige lynafledere), så kunne de fungere ved at opretholde en
negativ ladning, i stedet for at tillade en positiv ladningsopbyggelse.
Dette vil dog kun virke i nogle tilfælde, da 8-10% af alle lyn er positivt
initierede.

Mvh
Steen

Fra : Steen Schmidt

Dato : 09-07-03 13:15

> Budde

Hey Kristian - du har vel ikke gået på Mars Gym? )

Hygge.

Mvh
Steen

Fra : Kristian Budde

Dato : 09-07-03 13:29

> Hey Kristian - du har vel ikke gået på Mars Gym? )
>
> Hygge.
>
> Mvh
> Steen

Yep men det er ved at være mange år siden. Har de særligt god undervisning i
Lyn og mc

Er det min gamle klassekammerat Steen som er begyndt at køre på mc?

Budde

Fra : Steen Schmidt

Dato : 09-07-03 13:40

> Har de særligt god undervisning i Lyn og mc

Næh, men der var da noget fysik Jeg er dog blevet ingeniør i
mellemtiden - det er du vist også, kan det ikke passe?

> Er det min gamle klassekammerat Steen som er begyndt at køre på mc?

Jamen det er det da - det har jeg nu gjort i mange år nu....arh, i 5-6 år så
da

Jeg har dog for tiden vekslet de store sportsmaskiner til en lille scooter
(Aprilia SR125) - det er altså geil transport )

Hyg dig Budde.

Mvh
Steen

Fra : Stefan Jørgensen

Dato : 09-07-03 22:15

Jeg må sige at det er ret utroligt hvor mange meterologer og lyn eksperter
der findes herinde, men det er da kanon sjovt at høre jer allesammen
diskutere et lyn.

Stefan