kørsel uden kørekort
Fra : Philip

Dato : 01-04-01 12:33

Jeg skal lige starte med at sige at det gør jeg ikke, men... jeg spekulerede
over hvor sansynligt det egentlig er at blive snuppet hvis man ellers kører
sikkert og ikke alt for hurtigt.

Dem herinde der kører eller kørte uden kørekort.. hvor længe er det gået
godt og hvad er konsekvensen?
Bøderne er steget, men snupper de nøglerne også eller?

Fra : Morten Juel

Dato : 01-04-01 13:12

> [...]
> godt og hvad er konsekvensen?
> Bøderne er steget, men snupper de nøglerne også eller?

Lad os nu sige at jeg gjorde det hele sidste år, og i den periode var jeg på
MC ferie til jylland hvor vi kørte meget, og så kører jeg ikke altid kun 80,
jeg dog ikke overdrevet råddent stærkt, det har jeg nemmerlig ikke cykel til
)
Det var egentligt ikke planlagt, jeg så bare en annonce endag for en GT380
og købte den og man kan ikke både lave mc og købe pap på en lærlingeløn
;o(
så jeg er først ved at være færdig med pappet iår
Men jeg er ikke **hvis jeg nu havde gjort det )** blevet taget
overhovedet, men man kan jo lige så godt være uheldig og blive snuppe 1. dag
ved en rutine kontrol.
så siger de det bliver lige 5000,- og så trækker du hjem ! men de kan ikke
tage din nøgle

Mvh
Morten
XS400 Seca **som lige har fået bestilt dele til 2K**

Fra : Jørund Seim

Dato : 01-04-01 13:28

"Morten Juel" <mp@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> så siger de det bliver lige 5000,- og så trækker du hjem ! men de kan ikke
> tage din nøgle

Det er dog et annet - og vesentlig viktigere aspekt. Det har sikkert vært
skrevet før, menher kommer det igjen: Kjører du uten gyldig kort, har du
heller ingen gyldig forsikring. Det betyr, at hvis du blir innblandet i en
skade, vil forsikrigsselskapet søke regress hos deg for samtlige utgifter.
Det kan bli en meget dyr opplevelse, spesielt hvis uhellet innebærer
personskade.

JS

Fra : Morten Juel

Dato : 01-04-01 13:47

> [...]
> skade, vil forsikrigsselskapet søke regress hos deg for samtlige utgifter.
> Det kan bli en meget dyr opplevelse, spesielt hvis uhellet innebærer

Ja, den glemte jeg. ;o(
det kan hurtigt komme til at koste 100K !
Det er grunden til at jeg valgte at tage kortet i år !

Mvh
Morten
XS400 Seca

Fra : Leif

Dato : 01-04-01 14:10

> [...]
> skade, vil forsikrigsselskapet søke regress hos deg for samtlige utgifter.
> Det kan bli en meget dyr opplevelse, spesielt hvis uhellet innebærer

Sludder !!!

Kaskoforsikringen kan afvise at betale skaden på motorcyklen, men for at der
skulle kunne gøres regres for ansvarsudgifterne, skal der foreligge grov
hensynsløshed iht. færdselslovens § 108, og det er der ikke eksempler på,
hvis man "bare" kører uden kørekort.

Det skal være kombineret med f.eks spirituskørsel eller grov tilsidesættelse
af hastighedsbegrænsning, som f.eks at køre 150 km/t hvor man må køre 50
km/t, for at regres kommer på tale !!

Men selvfølgelig kører "man" ikke uden at have erhvervet kørekort )

Hilsen

Leif

Fra : Jørund Seim

Dato : 01-04-01 16:00

"Leif" <lp@knus.dk> wrote in message

> [...]
tilsidesættelse
> af hastighedsbegrænsning, som f.eks at køre 150 km/t hvor man må køre 50

Jeg har ellers fått opplyst, at er man fører av et kjøretøy uten gyldig
førerkort og forårsaker en ulykke, så har forsikringsselskapet full rett til
å kreve alle utgitfter dekket. Men dette er det sikkert skapt presedens på,
er det ikke noen som ligger inne med et link?

JS

Fra : Michael Haahr

Dato : 01-04-01 17:57

> [...]
på,
> er det ikke noen som ligger inne med et link?

Der står også i de fleste policer at forsikringen, både ansvar og kasko, kun
dækker hvos føren har gyldigt førebevis til køretøjet!

Fra : Lone

Dato : 01-04-01 18:16

> [...]

kun
> dækker hvos føren har gyldigt førebevis til køretøjet!

Færdselslovens § 108, er bl.a. kørsel uden kørekort

Sådan.

Hvor mange kåber, udstødninger - - bla. bla. kan man få for det et kørekort
koster?
Meeeen et kørekort kan selvfølgeligt ikke ses (tror de, der ingen har).

Fra : Jørund Seim

Dato : 01-04-01 18:37

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Færdselslovens § 108, er bl.a. kørsel uden kørekort
>
> Sådan.

Takk.

Hvem var det som skrev at det var sluder?

JS

Fra : Lone

Dato : 01-04-01 19:21

"Jørund Seim" <origo@earthling.net> skrev i en meddelelse

> "Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Takk.

Jeg gav dig bare ret

Fra : Jørund Seim

Dato : 01-04-01 19:25

> Jeg gav dig bare ret

He-he, jeg takket bare for informasjonen. Jeg begynte å lure på om det
virkelig var så stor forskjell i forsikringsselskapers vilkår i Norden.

JS

Fra : Leif

Dato : 01-04-01 20:16

> Takk.
>
> Hvem var det som skrev at det var sluder?
>
> JS

Det var såmænd mig der skrev at det var noget sludder og det vil jeg
fastholde. Lad os for det første se de policer der skriver at der gøres
regres for ansvarsudgifter ved mgl. kørekort. Jeg ligger kun inde med Tryg
og Alm. Brand. INGEN af dem nævner regres for ansvarsudgifter ved manglende
kørekort.

Lad os dernæst se en eneste dom hvor der er givet regres for
ansvarsudgifterne alene ved manglende kørekort.

Jeg giver en kold fadøl til den der skaffer en sådan dom )

Hvor har Lone sine oplysninger fra, om at FL's §108 anvendes ved manglende
kørekort ?????

Leif

Fra : Lone

Dato : 01-04-01 21:08

"Leif" <lp@knus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg giver en kold fadøl til den der skaffer en sådan dom )
>
> Hvor har Lone sine oplysninger fra, om at FL's §108 anvendes ved manglende

Svar:
Jeg har mine oplysninger fra myndighederne/forsikringsselskaberne, som
orienter min faggruppe om hvilke regler der gælder.

Der er i øvrigt en lille ting mere, som vi passende kan tage med, når vi nu
er igang.

Hvis man låner sit køretøj ud, har man pligt til at konstatere at
vedkommende har gyldigt kørekort til køretøjet. Har man "glemt det" og der
sker noget, står ejeren af køretøjet meget skidt i det. Forsikringen kan man
i så fald skyde en hvid pind efter, samtidigt med at man jo står til en
bøde.

Og før I farer i blækhuset - - sådan er det altså - -

Med venlig hilsen
Lone

Fra : Leif

Dato : 02-04-01 16:41

> [...]
> bøde.
>
> Og før I farer i blækhuset - - sådan er det altså - -

Kære Lone

Jeg går ikke ud fra at du får dine oplysninger fra
myndigheder/forsikringsselskaber mundtligt. Så det må være muligt at
fremskaffe dokumentation for dine påstande om konsekvensen af kørsel uden
kørekort.

Jeg har nu i små 24 år beskæftiget mig med erstatnings- og forsikringsret
inden for specielt motorkøretøjsforsikring, herunder informationer til
diverse interessegrupper mv. )

Jeg mener at det er en klar fejl hvis der er informeret om at der uden
videre kan gøres regres for ansvarsudgifter hvis forseelsen "kun" er kørsel
uden kørekort.

I konsekvens af din mail-adresse ( MC-skolen) kan jeg selvfølgelig godt se
din interesse i at folk tager det fornødne kørekort, men alligevel

Jeg kan selvfølgelig også se egen interesse i at jeg kunne gøre regres for
alle ansvarsudgifter hvis der blev kørt uden kørekort, men alligevel
Selv en forsikringsmand har en smule moral ) - Dette behøver du ikke
kommentere, Armand, Det fik vi vist diskuteret rigeligt sidst (he-he)

Hilsen

Leif
XS650

PS Og med hensyn til dit afsnit 2, så har du fuldstændig ret i at
konsekvensen af at låne sit motorkøretøj ud til en person uden kørekort er
en bøde og ingen kaskoerstatning, men der er her heller ikke mulighed for
ansvarsregres !

Fra : Poul Bekker-Hansen

Dato : 01-04-01 19:47

> så siger de det bliver lige 5000,- og så trækker du hjem ! men de kan ikke
> tage din nøgle

Hvornår kan de egentlig konfiskere cyklen ? og med hvilken lovhjemmel ?

Jeg mener at der blevet konfiskeret adskillige crossere som er blevet kørt
på offentlig vej.

Poul B-H

Fra : Morten Juel

Dato : 01-04-01 20:14

> Jeg mener at der blevet konfiskeret adskillige crossere som er blevet kørt
> på offentlig vej.

Tjaa jeg ved at de må tage ulovlige knallerter 3 gang !

Mvh
Morten

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-04-01 20:42

"Poul Bekker-Hansen" <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at der blevet konfiskeret adskillige crossere som er blevet kørt
> på offentlig vej.

Ja, hvis politiet skønner at motorcyklen ikke er beregnet til færdsel på
offentlig vej kan de konfiskere den.
Det gjorde de ved en af mine venners cykel for nogle år siden, da han kørte
på sin enduro-cykel med prøveplade. Men han fik medhold i retten, den KUNNE
faktisk indregistreres, så han fik den tilbage efter knap et år.

Rittig

Fra : Poul Bekker-Hansen

Dato : 01-04-01 21:17

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message
> [...]
KUNNE
> faktisk indregistreres, så han fik den tilbage efter knap et år.

På prøveplader !! Var den udrustet med lys og bremselys ?

Jeg har planlagt lidt testkørsel på min racer og regnede med at korrekt lys,
bremselys og prøveplader skulle være OK?
Jeg vil f... ikke have den konfiskeret.

Poul B-H

Fra : Lone

Dato : 01-04-01 21:19

> [...]
lys,
> bremselys og prøveplader skulle være OK?

Jeg synes i øvrigt at det er HAMRENDE FORKERT at man kan tillade sig at
konfiskere et køretøj. Det krænker den private ejendomsret i en grad som jeg
ikke fatter man kan slippe afsted med.
Hvem er det der med loven i hånd må "stjæle" ?

Det var bare lige det

m.v.h. Lone

Fra : boe

Dato : 01-04-01 21:37

> [...]
jeg
> ikke fatter man kan slippe afsted med.
> Hvem er det der med loven i hånd må "stjæle" ?

Tjah, jeg synes nu, at det i mange tilfælde er ok. F.eks. dømte
spritbilister, som ikke er i stand til at huske, at de ikke må køre bil.
Desuden vil køretøjet i disse tilfælde kunne sidestilles med genstande, som
er anvendt til at begå forbrydelser med. F.eks. vil man også konfiskere en
(ellers lovlig) kniv, som er brugt til at stikke naboen ned med.

Bo, VF1000F

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-04-01 21:48

"Lone" <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> ikke fatter man kan slippe afsted med.
> Hvem er det der med loven i hånd må "stjæle" ?

Nej, det har du fuldstændig ret i!
Jeg synes det er okay hvis det drejer sig om folk der gentagne gange kører,
efter at de er frakendt retten til at køre, eller vane-spritbilister, men
kun fordi dels at straffen står mål med forbrydelsen, dels at "forbryderen"
har demonstreret sin ringeagt for straffen.

Ja og nej, der var lygter på den (jeg kan ikke huske om der var bremselys,
men det tror jeg der var), men der var ingen pære i forlygten.

> lys,

Du skal nok tænke på at man i retsvæsenet ikke ved en bønne om motorcykler.
Det kan være meget, meget svært at forklare en dommer hvad forskellen er på
en indregistrer-bar motorcykel, og en ikke-indregistrer-bar. Derfor, vælger
du at køre en prøvetur, er det en god ide at køre fornuftigt. Et af de
argumenter anklageren (med stort held) brugte til at overbevise dommeren om
at denne motorcykel var en farlig racer, var at han "havde accelereret så
voldsomt at forhjulet havde løftet sig 40cm fra vejbanen". Lad være med at
bringe dig i situationer hvor du kunne få et forklaringsproblem.

Rittig

Fra : Morten Juel

Dato : 01-04-01 23:15

> [...]
jeg
> ikke fatter man kan slippe afsted med.
> Hvem er det der med loven i hånd må "stjæle" ?

Hehe, det gør de da hver mdr, det er det de kalder skat ! ))
Dont get me started

Mvh
Morten
XS400 Seca

Fra : Morten Christensen

Dato : 02-04-01 01:01

Lone <mc-skolen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:z3Mx6.1304$ph5.66644@news101.telia.com...
> [...]
jeg
> ikke fatter man kan slippe afsted med.
> Hvem er det der med loven i hånd må "stjæle" ?

Hvad med spritbilisten, der tages for det, for 117.gang?
Han fatter åbenbart *intet* af de bøder/straffe/domme og evt. skader han
formår at præstere på sine "gerninger".
Der synes jeg sqi det er i orden, at fatter han intet, så må ordensmagten
tage hårde fat ved nældens rod, og gøre sådan, at han ikke kan køre -
ihvertfald ikke med sit eget køretøj. At andre så kan låne ud til ham, er
noget andet - men der burde man nok vide, om vedkommende er god til at
"bælle en bajer" og måske også har tendens til at køre spritkørsel, og er
man det, ja så er man vist ret selv ude om det....

Det var hvad jeg havde at sige med sprudlende aftens-kaffe om natten

--
Morten Christensen
Lige nu i Nordjylland på sin GSX600F

Fra : Jacob

Dato : 01-04-01 21:35

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

Men han fik medhold i retten, den KUNNE
> faktisk indregistreres, så han fik den tilbage efter knap et år.
>
> Rittig

Med tilhørende erstatning/kompensation?

Mvh
Jacob