Jeg har selv for 3 mdr. siden købt ny mc og har kørt ca. 3.000 på den siden
da. Min indkørselsprocedurer står helt for egen regning, da nogen sikkert er
uenige.
1) Det er en motorcykel du har købt - ikke en Mingvase. Kør på den som du
har BRUG for de første 500 - 1000 km - ikke som du måske gerne vil! Eller
sagt med andre ord, så lad være med at køre den alt for langt op i
omdrejninger, men omvendt skal du heller ikke lade den sejtrække
unødvendigt. Koldstarter er et meget debatteret emne, men min holdning er at
både kvinder og motorcykler på dette punkt er ens: jo varmere de er - jo
mindre modstand!
2) Alle der køber en ny mc har brug for en indkøringsperiode til at lære
mc'en at kende m.h.t. bremser, komfort, affjedring, nedlægningsvinkler ind
alting skraber i osv. Indkøringen af mc'en kan du passende gøre i denne
periode, alt imens du lader de forskellige dele i motoren arbejde sig sammen
til perfekt pasform (så perfekt pasform som en fabrikssamlet motor nu engang
kan have...)
3) Overhold fabrikkens anvisninger med service, oliskift, filterskift etc.
De er ikke opgivet kun for at plukke dig for flere penge, men også fordi de
faktisk tjener en funktion: at sikre din mc mod nedbrud. Hvorfor mon alle
flyvemaskiner bliver hysterisk tjekket med bestemte tidsintevaller? Fordi
det normalt gør mere ondt når en flyvemaskinemotor stopper med at virke end
når en tilsvarende mc motor stopper. Tænk på din mc som en flyvemaskine -
prisen er efterhånden også snart den samme... Dette forhindre dog ikke nogle
værksteder i at udfører mangelfuld eller sjusket service. en god
værkstedmanual er guld værd selv om de ofte koster som om de var lavet af
selvsamme metal.
4) Alle nysamlede maskiner (herunder også motorcykler) giver sig efter nogen
tids brug. Forvent ikke at din nye mc er anderledes. Kontrollerer derfor
alle møtrikker, samlinger, ledninger, strips m.v. efter et stykke tid for at
sikre dig mod overraskelser. Da din model har kædetræk har du også her en
potentionel fejlkilde til lav effekt. Tjek kæden for hver 500 km og smør den
med det bedste kædespray du kan finde. en dåske koster typisk kr. 100,- men
er alle pengene værd. Symaskine olie passer bedst til symaskiner.
5) Med mindre du bor i en lejlighed på 5 sal, så investerer i en mc-lift. De
fåes fra ca. 1300,- inkl hjul og hele pivtøjet og er en drøm at arbejde med
når du servicerer din mc. Min egen lift kan således dreje mc'en rundt 360
grader i værkstedet eller jeg kan skubbe hele mc'en helt over til væggen
hvis jeg skal bruge gulvpladsen til andet. Desuden er det 10 gange nemmere
at rengører fælge, nav, stel på undersiden, smørre kæde, skifte udstødning
osv. når man ikke skal ligge på alle 4 og rode med kræet. Dette bringer os
frem til at fordi det er (relativt) nemt, så FÅR MAN DET GJORT! Alverdens
gode intentioner, manualer og flotte lokaler er intet værd såfremt at man
ikke gider tjekke sin mc. Kort sagt: man har den mc (fungerende/ikke
fungerende) som man fortjener.
Didrik
Honda VT 750 C2 a.c.e.
www.bbmc.dk
PS. Yep - skriftlig dansk var mit bedste fag i skolen...
3)