Æv! Knækket bolt på forgaffel :-/
Fra : dots

Dato : 02-07-03 09:42

Jeg har lige kvajet mig, knækket en bolt ved forhjulsakslen.
Var ellers lige så stolt af at have skiftet fordæk på under en time, og
manglede bare at spænde efter. Der sidder 4 små bolte og strammer om
forhjulsakslen, nu er der desværre kun 3, og gad vidst om jeg osse har
overspændt dem
Kan man udskifte boltene ? Eller er det en ny forgaffel ???

- dots -
Honda CRM125 R
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=216

Fra : MKS - 74

Dato : 02-07-03 10:42

On Wed, 2 Jul 2003 10:42:16 +0200, "dots" <dots@tdcadsl.dk> wrote:

>Kan man udskifte boltene ? Eller er det en ny forgaffel ???

De skal ikke spændes ret meget,men det _har_ du jo fundet ud af
nu,typisk 8-10 NM,boltene kan du sagtens skifte hvis det kun er sådan
en der er knækket,værre er det når man ødelægger gevindet...

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : Morten Juel

Dato : 02-07-03 11:05

,værre er det når man ødelægger gevindet...

Det kan laves med helicoils. det fik jeg lavet hos den lokale
cylinderservice, og det blev bare godt, det var dog til en olie banjo..

Mvh
Morten

Fra : Megas

Dato : 02-07-03 12:05

dots wrote:
> [...]
> har overspændt dem
> Kan man udskifte boltene ? Eller er det en ny forgaffel ???

Hej dots

Hvis du skruer den anden bolt af & fjerner den der "halvmåne" nederst på
gaffelbenet, så du kan komme til at se den knækkede bolt, så kan du måske få
fat i toppen af den med en papegøjetang & dreje resterne af bolten op af
gevindet..? Hvis bolten er knækket "nede i hullet" (så der ikke er noget
at få fat i, er du enten nødt til at bore bolten ud, eller også hvis du kan
komme til det, at bore et lille hul i midten af bolten & så få fat i en
"ornepik" (Sorry my french - men det hédder den altså *G*) Det er en slags
snittap med omvendt gevind, som du så drejer ned i hullet, så skal den nok
vride stumpen op uden at ødelægge gevindet.

Desværre er du højst sansynlig nød til at pille hele gaffelbenet af & sætte
det op i en skruestik, eller endnu bedre en søjleboremaskine, så det kan
godt være at du skal overlade reperationen til en "prof".. Men under alle
omstændigheder kan det repereres, så du skal IKKE ud & købe nyt gaffelben

Mvh. "Megas".

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 02-07-03 13:57

Du skal ikke ud at køre før den halvmåne sidder ordentligt fast!
Det er en af de sjove opgaver at pille sådan en stump ud. Hvis du er heldig
kan den drejes ud med en papegøjetang, og eventuelt kan du komme til at lave
en kærv i stumpen så du kan dreje den ud med en skruetrækker.
Ornepikke går næsten aldrig godt med små bolte - Det er mere noget til
landbrugsmaskiner!
Den værste jeg har været med til at pille ud var brækket ca 3 mm under
overfladen (aluminium). En dygtig fætter fik svejst en pind fast på stumpen,
og så drejede vi den ud med den. Vi svejsede den fast 10 til 20 gange. Hver
gang der bliver svejst og kølet (med koldt vand) giver godset sig lidt, og
til sidst er det til at arbejde med.

Men lad være med at køre før du får det lavet. det er LIVSFARLIGT.

--
Best regards

Edvard Korsbæk
+4570229998

Fra : Megas

Dato : 02-07-03 16:52

Edvard Korsbæk wrote:

*snip*

> Ornepikke går næsten aldrig godt med små bolte - Det er mere noget til
> landbrugsmaskiner!

* mere snip*

> Edvard Korsbæk

Vås.. Jeg har sgida brugt ornepikke til bolte helt ned i 5-6mm
"landbrugsmaskiner..." :o

--
Megas

2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra

Fra : dots

Dato : 03-07-03 14:52

"Edvard Korsbæk" <info@bb-soft.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal ikke ud at køre før den halvmåne sidder ordentligt fast!
>
> Men lad være med at køre før du får det lavet. det er LIVSFARLIGT.

Øhh, jeg nåede vist at gøre det hele galt, inden der kom svar her på NG..

Kørte til nærmeste tankstation for at hælde mere luft i (havde pumpet den op
alt hvad jeg ku pr. cykelpumpe), luftdimsen på tanken var i udu, videre til
næste - under ombygning?. Forhjul nærmest halvfladt de 5 km til næste tank,
hvor luftdimsen _osse_ er i udu, nu er der så bare lige meget, for ventilen
er næsten rykket af..
Jeg skulle ellers have været ude hos min MX-mand og få repareret mit
kvajetræk....
Den fik hva den ku ha' af luft og fuldt ræs hjemad 8 km, og jeg nåede det
Men jeg nåede i den grad at bli _totalt_ gennemblødt, det regnede ret
kraftigt lige på det tidspunkt her i Odsherred!

Skaffe ny slange, dæk af, dæk på, gang i cykelpumpen og op til en _helt_
anden tank og dér var luft!

At den skulle være livsfarlig at køre på, gik egentlig først op før mig
idag, hvor jeg kørte i sædvanligt tempo ud til min motocross-mand(40 km) og
fik ordnet miseren, hmm!
Og jeg var jo osse lige ude at køre markræs i går aftes...
Så blev man da dét klogere !!!

dots

Fra : Carsten

Dato : 02-07-03 16:52

> Jeg har lige kvajet mig, knækket en bolt ved forhjulsakslen.
> Kan man udskifte boltene ? Eller er det en ny forgaffel ???

Jeg har tidligere haft held med at bore den ud. Benyt et lille bor til at
starte med og benyt så større og større bor indtil der kun sidder
bolt-gevind tilbage i hullet. Som regel kan man skrue resterne af bolten
ud (med en flad skruetrækker) længe inden at man når op på det store bor.

Carsten

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-07-03 19:24

dots wrote:

> Jeg har lige kvajet mig, knækket en bolt ved forhjulsakslen.
> Var ellers lige så stolt af at have skiftet fordæk på under en time, og
> manglede bare at spænde efter.

Den er altså ikke knækket fordi den sad fast. Kunne du skrue den med
fingrene?. Som en anden har været inde er der to typer ender på forgafler.
Modellen med to bolte og en løs skål. Den type er der givet et
løsningforslag til. Den anden type er den med fast underdel. Altså et hul
der er gennemsavet i den ene side Populært sagt. Hvis det er den type, og
gevindet er tilpas løst, kan du snuppe et par nedstrygerklinger. Og på den
måde "angribe" bolten fra to sider. Den skal ikke saves, men trækkes rundt
af tænderne. Eventuelt med hjælp af en hårtørrer/varmepistol.

Ib Jakobsen

Fra : Carsten

Dato : 02-07-03 19:46

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> fingrene?. Som en anden har været inde er der to typer ender på forgafler.
> Modellen med to bolte og en løs skål. Den type er der givet et

Den opmærksomme læser har naturligvis været inde og se hvordan dots
cykel ser ud på <http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=216> og her kan man
se at det rent faktisk drejer sig om en med løs skål. Der er derfor kun 2
(nemme) løsninger:

1) Hvis der stadig er bolt tilbage så drej den ud med en rørtang eller
lign.

2) Hvis der kun sidder noget af bolten i gevindet så brug et bor, evt.
kombineret med en ornep(biip)k.

Carsten

Fra : wheeler

Dato : 02-07-03 22:44

"Carsten" <carjak@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse

bla bla....

Det ender som regel altid med en Helicoil...selv urutinerede "hjemmeskruere"
i besiddelse af en boremaskine, kan finde ud af det (og i dit tilfælde hvor
det hele er frit tilgængeligt (ingen skæve vinkler eller deslige) burde det
være lige til
http://home1.stofanet.dk/skawnet/k-mc/bog1/3.html

Kan købes til ca. 500 hos http://www.romerdal.dk/
og til 350 kr. hos louis.de (mener jeg!)

Noget helt andet: Hvorfor borer du ikke bare igennem og skærer et ny
gevind/eller bruger en bolt i passende længde med en låsering og møtrik i
den anden ende...det er vel ikke afgørende, at der monteres en ny
støttebolt(?)
--
Wheeler
Fjern "x" i mailadresse ved direkte svar

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 02-07-03 23:51

wheeler wrote:

> [...]
> gevind/eller bruger en bolt i passende længde med en låsering og møtrik i
> den anden ende...det er vel ikke afgørende, at der monteres en ny

Prøv lige at kikke på det billede som er i linket. Så har du svaret.

Fra : wheeler

Dato : 02-07-03 23:55

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev

> Prøv lige at kikke på det billede som er i linket. Så har du svaret.

[KLIP]
Jeg ser et "uskarpt" foto af Dorte vinkende fra sin hidsige 125'er...og ???

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 03-07-03 07:36

wheeler wrote:

> [KLIP]
> Jeg ser et "uskarpt" foto af Dorte vinkende fra sin hidsige 125'er...og ???

Prøv at klikke på billedet, så du får det i fuldskærmstørrelse. Så ser man at
en gennemgående bolt lige der ikke er hensigtsmæssig. Den vil gå lige gennem
gaffelbenet.

Ib Jakobsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 03-07-03 19:11

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
at
> en gennemgående bolt lige der ikke er hensigtsmæssig. Den vil gå lige

Ska' man ikke bare sørge for at pakke den gennemgående bolt ordentligt ?

Jesper

GS500E når vejret spiller -
Volvo når det spilder.....

Fra : Armand

Dato : 03-07-03 19:56

Jesper Hedegaard <jesper@pissoff.dk> skrev i en

> "Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> Ska' man ikke bare sørge for at pakke den gennemgående bolt ordentligt ?

Jo!
men også have en spand under benet når man afmonterer forhjulet (=akslen),
samt frisk olie til påfyldning efter fgenmontering af hjul/aksel

--
Armand.