/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vedr. Gearing af MC
Fra : Per Emborg


Dato : 01-07-03 23:53

Jeg er ved at bygge en Street Drag racer op og har lige et spørgsmål jeg har
brug for 2 forskellige gearinger den normale 17X43 og så kan jeg få en 16X44
og der 2,5 cm vandring i baggaflen , kan det lade sig gøre på den samme kæde

Jeg skal køre med nitteled så jeg kan ikke skifte kæde

Findes der en eller anden formel

Hvor handles der med special tandhjul til MC

--
Per Emborg
www.kvikteam.dk
x112kvik4u@dotcomprik.dk
Denne mail er testet af Norton Antivirus



 
 
RacerNiels (01-07-2003)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 01-07-03 23:59

"Per Emborg" <FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> wrote in message
news:bdt3c1$jda$1@sunsite.dk...
> Jeg er ved at bygge en Street Drag racer op og har lige et spørgsmål jeg
har
> brug for 2 forskellige gearinger den normale 17X43 og så kan jeg få en
16X44
> og der 2,5 cm vandring i baggaflen , kan det lade sig gøre på den samme
kæde

Lige umiddelbart er antallet af tænder jo det samme, så der burde ikke være
nogen problemer.

> Findes der en eller anden formel

Der er måske nogen der kan stille en superavanceret formel op, der beviser
det modsatte, men jeg vil ikke tro på den (jf. §1

> Hvor handles der med special tandhjul til MC

www.topracing.dk har i hvert fald Renthal... og fede klistermærker Han
bor i Farum.



Niels
S FAU
www.sqzuki.subnet.dk



GERT BO THORGERSEN (02-07-2003)
Kommentar
Fra : GERT BO THORGERSEN


Dato : 02-07-03 03:14


Per Emborg <FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> skrev i en
news:bdt3c1$jda$1@sunsite.dk...
> Jeg er ved at bygge en Street Drag racer op og har lige et spørgsmål jeg
har
> brug for 2 forskellige gearinger den normale 17X43 og så kan jeg få en
16X44
> og der 2,5 cm vandring i baggaflen , kan det lade sig gøre på den samme
kæde
>
> Jeg skal køre med nitteled så jeg kan ikke skifte kæde
>
> Findes der en eller anden formel
>
> Hvor handles der med special tandhjul til MC
>
> --
> Per Emborg
> www.kvikteam.dk
> x112kvik4u@dotcomprik.dk
> Denne mail er testet af Norton Antivirus
>
Da jeg kørte med en Honda CB750 brugte jeg fortandhjul med 18 tænder og
bagtandhjul med fra 47 til 52, og jeg brugte da også nitteled, og kunne
derfor ændre kædens længde. Jeg åbnede hver gang kæden et nyt sted - leddet
foran sidst - for derved at for mere information om hvordan kæden i
almindelighed havde det, kontra ved altid at åbne og lukke samme sted. Og
med nittede kæder kunne jeg jo forlænge eller forkorte kæden; altså kæde
beregnet til selv at åbne og lukke. Desuden kan man til kæder få
"enkeltled" - altså kontra "dobbeltled" bestående af et "inderled" og
"yderled" når man ændrer kædens længde, men det kan ihvertfald ikke være
helt så stærkt som "dobbeltleddet".

Jeg kørte med både aluminums og plast bagtandhjul jeg købte fra USA, men det
er så mange år siden af deres adresser sikkert er ændret, hvis firmaerne da
ikke er lukkede. Jeg skrev alligevel til et af dem for 3 uger siden fordi
jeg gerne vil have plasttandhjul til min offroader, men har endnu ikke fået
svar, hvilket nok også er tvivlsomt om jeg får.

Nu er de 2 tandhjulskombinationer du nævner så ens i dimensioner så der
umiddelbart ikke skulle være problemer med at gå fra det ene til det andet,
selv hvis baghjulet står i en af yderstillingerne i bagssvinggaflen.

Men for at beregne/finde kædelængder må du vist igennem noget lidt tung
geometrisk udregning, svjv. Under ingerniøruddannelsen udregnede vi
diametrene på fortandhjul og bagtandhjul og måtte derefter igennem
trekantsberegninger for kædelængden mellem for- og bagtandhjulene, bestemt
af de to diametre og afstanden mellemtandhjulene.

Diameteren for et tandhjul findes via: D = t / (sin (180 / Z ))

hvor t er længden på et kædeled og Z er tandantal.

Så hvis du tager et 5/8" tandhjul med 16 tænder får du:

5*25,4 / 8 = 15,875 mm. idet 1 tomme = 25,4 mm.

D = 15,875 / (sin (180 / 16 )) [mm]

= 81,37 [mm] 81,37256......

Mvh.
Gert Thorgersen



Carlsen (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Carlsen


Dato : 02-07-03 07:59


> > Per Emborg
> > www.kvikteam.dk
> > x112kvik4u@dotcomprik.dk
> > Denne mail er testet af Norton Antivirus
> >
> Diameteren for et tandhjul findes via: D = t / (sin (180 / Z ))
>
> hvor t er længden på et kædeled og Z er tandantal.
>
> Så hvis du tager et 5/8" tandhjul med 16 tænder får du:
>
> 5*25,4 / 8 = 15,875 mm. idet 1 tomme = 25,4 mm.
>
> D = 15,875 / (sin (180 / 16 )) [mm]
>
> = 81,37 [mm] 81,37256......
>
> Mvh.
> Gert Thorgersen
>
>
OK her er jeg så stået totalt af, er der andre end mig der ikke forstår et
hak af overnævnte?

Pierre



Moller (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 02-07-03 09:17


"Carlsen" <pierre-roland@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:3f02829c$0$15312$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> > > Per Emborg
> > > www.kvikteam.dk
> > > x112kvik4u@dotcomprik.dk
> > > Denne mail er testet af Norton Antivirus
> > >
> > Diameteren for et tandhjul findes via: D = t / (sin (180 / Z ))
> >
> > hvor t er længden på et kædeled og Z er tandantal.
> >
> > Så hvis du tager et 5/8" tandhjul med 16 tænder får du:
> >
> > 5*25,4 / 8 = 15,875 mm. idet 1 tomme = 25,4 mm.
> >
> > D = 15,875 / (sin (180 / 16 )) [mm]
> >
> > = 81,37 [mm] 81,37256......
> >
> > Mvh.
> > Gert Thorgersen
> >
> >
> OK her er jeg så stået totalt af, er der andre end mig der ikke forstår et
> hak af overnævnte?

forstår det godt, men undre mig over hva man kan bruge diameteren til på
tandhjulet, det kan man jo altid slå op i sin lille formelsamling :)

Ellers en go ide omkring det med Nitterne, for at tjekke tilstanden, men
hvordan ser man tegn på slid osv. hvis man har nitteledet af ????

VH
Lars Molnit

>
> Pierre
>
>



Armand (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-07-03 23:21


Carlsen <pierre-roland@stofanet.dk> skrev i en
news:3f02829c$0$15312$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
>
> > > Per Emborg
> > > www.kvikteam.dk
> > > x112kvik4u@dotcomprik.dk
> > > Denne mail er testet af Norton Antivirus
> > >
> > Diameteren for et tandhjul findes via: D = t / (sin (180 / Z ))
> >
> > hvor t er længden på et kædeled og Z er tandantal.
> >
> > Så hvis du tager et 5/8" tandhjul med 16 tænder får du:
> >
> > 5*25,4 / 8 = 15,875 mm. idet 1 tomme = 25,4 mm.
> >
> > D = 15,875 / (sin (180 / 16 )) [mm]
> >
> > = 81,37 [mm] 81,37256......
> >
> OK her er jeg så stået totalt af, er der andre end mig der ikke forstår et
> hak af overnævnte?

Gert er akedemiker og har hér totalt mistet overblikket over simpliciteten i
emnet!

Hvis man øger bagtandhjulet med 4 tænder øges radius med samme afstand (og
der ér kun brug for at regne á "tænder" her!)!
Men da kæden kun ligger an mod tandhjulet på den bageste halvdel er det i
praksis kun 2 af de nævnte fire tænder man skal tage i ed: Kæden burde som
sådan forlænges med to led (= mindste forlængelse der er mulig eftersom at
kæden udgøres af hhv. inder og yder -led!), men anskuet på den monterede
kæde ville det ene led side på den underløbne del af kæden, imens det andet
ville sidde på den overløbne del - man behøver med andre ord kun at skulle
flytte tandhjulet/akslen svarende til ét led!
X11'erens originale kæde er en såkaldt 530-kæde hvis dimensioner er de
klassiske 5/8 X 3/8 => 5/8" imellem leddene og 3/8" (indvendigt)brede led -
Deraf følger at behovet for justering af akslen ved brug af et 4 tænder
større tandhjul er 5/8" => ca. 16 mm, hvilket der er rigeligt med plads til
i opspændings-mekanismen!!
Dette matcher mine personlige erfaringer fra min tid på nakken af RGV i
Superstreet-klassen hvor min tandhjulskasse strakte sig over 7 størrelser
bagtandhjul og tre str. fortandhjul og hvoraf kun det største bagtandhjul i
praksis tillige krævede brug af mindre fortandhjul af hensyn til
kædelængden!

En helt anden sag er at eftersom vi blot behøver at anskue radius (á
tandantal) på tandhjulene, vil den tand som Per påtænker bagtandhjulet
forøget
med, udligenes af den tand som fortandhjulet påtænkes at formidskes med

Simply my dear!

--
Armand.





Per Emborg (03-07-2003)
Kommentar
Fra : Per Emborg


Dato : 03-07-03 00:09



> X11'erens originale kæde er en såkaldt 530-kæde hvis dimensioner er de
> klassiske 5/8 X 3/8 => 5/8" imellem leddene og 3/8" (indvendigt)brede
led -
> Deraf følger at behovet for justering af akslen ved brug af et 4 tænder
> større tandhjul er 5/8" => ca. 16 mm, hvilket der er rigeligt med plads
til
> i opspændings-mekanismen!!
> Dette matcher mine personlige erfaringer fra min tid på nakken af RGV i
> Superstreet-klassen hvor min tandhjulskasse strakte sig over 7 størrelser
> bagtandhjul og tre str. fortandhjul og hvoraf kun det største bagtandhjul
i
> praksis tillige krævede brug af mindre fortandhjul af hensyn til
> kædelængden!
>
> En helt anden sag er at eftersom vi blot behøver at anskue radius (á
> tandantal) på tandhjulene, vil den tand som Per påtænker bagtandhjulet
> forøget
> med, udligenes af den tand som fortandhjulet påtænkes at formidskes med

>
> Simply my dear!
>
> --
> Armand.
>

Se det var lidt letter at forstå ,og den gearing nedaf er valgt ud fra det
at det er det eneste jeg lige kan skaffe pt.

Per Emborg



Per Milborg Pedersen (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Per Milborg Pedersen


Dato : 02-07-03 08:20


"Per Emborg" <FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> wrote in message
news:bdt3c1$jda$1@sunsite.dk...
> Jeg er ved at bygge en Street Drag racer op og har lige et spørgsmål jeg
har
> brug for 2 forskellige gearinger den normale 17X43 og så kan jeg få en
16X44
> og der 2,5 cm vandring i baggaflen , kan det lade sig gøre på den samme
kæde
>
> Jeg skal køre med nitteled så jeg kan ikke skifte kæde
>
> Findes der en eller anden formel
>
> Hvor handles der med special tandhjul til MC
>
> --
> Per Emborg
> www.kvikteam.dk
> x112kvik4u@dotcomprik.dk
> Denne mail er testet af Norton Antivirus

Og hvilken kædetype har du tænkt dig at køre med?????
415, 420, 428, 520, 525, 530, 532, 630 eller 632????? Da det er Dragrace
formoder jeg at der er tale om en af de stærkere kæder. Men hvilken cykel
skal det monteres på????
Kosman i Californien http://www.kosman.net/ har specialiseret sig i dele til
dragrace og der fås også de specielle forsatte fortandhjul i de tilfælde
hvor kæden skal flyttes længere ud for at gøre plads til bredere hjul.
Men når du kommer så vidt at du ved hvilken kædetype og hvilke kædehjul du
skal bruge så sig til....Jeg har forskelligt. Ellers ved jeg sikkert hvor
det findes........


Med racende venlig hilsen

Per M. Pedersen.....M for motortosse
www.motortosse.dk




Christian Knudsen (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Christian Knudsen


Dato : 02-07-03 13:50


"Per Emborg" <FJERNDETTEmail@kvikkerten.dk> skrev i en meddelelse
news:bdt3c1$jda$1@sunsite.dk...
> Jeg er ved at bygge en Street Drag racer op og har lige et spørgsmål jeg
har
> brug for 2 forskellige gearinger den normale 17X43 og så kan jeg få en
16X44
> og der 2,5 cm vandring i baggaflen , kan det lade sig gøre på den samme
kæde
>
> Jeg skal køre med nitteled så jeg kan ikke skifte kæde

Hej Per

Hvorfor er det du ikke kan skifte kæde - det forstår jeg ikke.

mvmch
christian



Peter Jakobsen (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 02-07-03 15:08

Per Emborg wrote:
> Jeg er ved at bygge en Street Drag racer op og har lige et spørgsmål
> jeg har brug for 2 forskellige gearinger den normale 17X43 og så kan
> jeg få en 16X44 og der 2,5 cm vandring i baggaflen , kan det lade sig
> gøre på den samme kæde
>
> Jeg skal køre med nitteled så jeg kan ikke skifte kæde
>
> Findes der en eller anden formel
>
> Hvor handles der med special tandhjul til MC

jamen du ville da have kardan-træk på den, hvad er så problemet ???


--
M V H

Peter Jakobsen
YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
Join S.E.T.I@HOME today !



Per Emborg (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Per Emborg


Dato : 02-07-03 17:51

Det er for at undgå at skulle skille kæden ad hver gang man skifter gearing
nogen gange kører vi 201 meter og andre gange 402 meter

Det drejer sig om min Honda x-eleven og den orginale kæde er stærk nok ,selv
om jeg ikke håber på det :))

Og den formel er sikkert rigtig nok men så klog er jeg sku ikke når jeg er
ude på banen :)

Og Peter så har Hans Georg vist været i gang igen
Per Emborg
x112kvik4u@dotcomprik.dk
>
> jamen du ville da have kardan-træk på den, hvad er så problemet ???
>
>
> --
> M V H
>
> Peter Jakobsen
> YAMAHA YZF 1000 THUNDERACE
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
> Join S.E.T.I@HOME today !
>
>



Ib Jakobsen (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 02-07-03 19:14

Per Emborg wrote:

> Jeg er ved at bygge en Street Drag racer op og har lige et spørgsmål jeg har
> brug for 2 forskellige gearinger den normale 17X43 og så kan jeg få en 16X44
> og der 2,5 cm vandring i baggaflen , kan det lade sig gøre på den samme kæde

Ja, hvis man gætter lidt på en cirka afstand mellem akslerne og den kører med en
1/2 tomme kæde, så varierer den anbefalde afstand med under en cm. Kommer den
til Hanstholm næste gang der er ræs?.

> Jeg skal køre med nitteled så jeg kan ikke skifte kæde
>
> Findes der en eller anden formel

Ja, men det er som bekendt helvedes svært at skrive når man nu ikke lige kan
lave indekser.

> Hvor handles der med special tandhjul til MC

Dem jeg kender til bruger almindelige kædehjul fra den lokale maskinhandler. De
koster næsten ingenting. Og kan ofte leveres fra dag til dag.

--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen



Per Emborg (02-07-2003)
Kommentar
Fra : Per Emborg


Dato : 02-07-03 19:43

Ja det gør den da , se mere her


http://www.nordsoe-action-day.dk/


www.kvikteam.dk

Per Emborg
x112kvik4u@dotcomprik.dk
Denne mail er testet af Norton Antivirus
"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3F0320D7.5D7A5B54@post.tele.dk...
> Per Emborg wrote:
>
> > Jeg er ved at bygge en Street Drag racer op og har lige et spørgsmål jeg
har
> > brug for 2 forskellige gearinger den normale 17X43 og så kan jeg få en
16X44
> > og der 2,5 cm vandring i baggaflen , kan det lade sig gøre på den samme
kæde
>
> Ja, hvis man gætter lidt på en cirka afstand mellem akslerne og den kører
med en
> 1/2 tomme kæde, så varierer den anbefalde afstand med under en cm. Kommer
den
> til Hanstholm næste gang der er ræs?.
>
> > Jeg skal køre med nitteled så jeg kan ikke skifte kæde
> >
> > Findes der en eller anden formel
>
> Ja, men det er som bekendt helvedes svært at skrive når man nu ikke lige
kan
> lave indekser.
>
> > Hvor handles der med special tandhjul til MC
>
> Dem jeg kender til bruger almindelige kædehjul fra den lokale
maskinhandler. De
> koster næsten ingenting. Og kan ofte leveres fra dag til dag.
>
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177516
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408629
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste