Rute til Norditalien (afgang ons. morgen)
Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-07-03 00:11

Hej NG

Jeg og Rasmus Neckelmann (på en SZR660)(der også har blandet sig lidt i
ng'en på det sidste) tager en uge til n-it, hvor planen er at køre rundt i
bjergene osv. God hygge tror jeg

Det er jo meget fint, men ingen af os har væsentlig erfaring med det
midt-eu'ske motorvejsnet, så derfor vil jeg gerne have lidt konstruktiv
kritik af den planlagte rute.
Planen er at køre afsted her fra midtjylland kl. 6 om onsdag morgen og:
*følge E45 til Hannover.
*Skifte til E41 ved Würzburg og køre mod Stuttgart.
*Dreje til højre (dvs. vest) ad E52 mod Karlsruhe
*Fra Karlsruhe til Basel via E35
*Ved Basel drejes mod Øst ad E25/E35.
*SV for Olten drejes der til højre ad E25 (i noget der ligner et
motorvejs-T-kryds
*Fra Bern drejes til højre (mod vest) ad E27, som følges hele vejen til
Aosta, hvor vi regner med at slå telt op på en campingplads (Milleluci
hedder en vi lige har fundet i en bog).

Der er ret langt, så vi har planlagt, at vi, et sted efter Stuttgart, kan
køre over i Frankrig og overnatte der (det skulle vist være billigere, end
tyskland), hvis vi skulle blive trætte.

Man skal forresten have et såkaldt camping-carnet med hjemmefra, for at
kunne campere dernede. Det kan fås via DCU (dansk camping union) og FDM,
hvilket jeg skal nu at få fat imorgen. Jeg går ud fra, at det er en slags
internationalt campingpas.

Nu er jeg ved at være træt, så kritiser ruten lystigt og giv gerne generelle
tips om Italien

Vi har forresten tænkt os at holde os fra de større byer pga. af den
dødbringende trafikkultur de vist holder sig derinde...

Hvordan står det forresten til med Visakort i på førnævnte rute?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Jens B. R.

Dato : 01-07-03 07:23

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote in message news:<gks6t-qm.ln1@vissen.vandhane>...
> [...]
> dødbringende trafikkultur de vist holder sig derinde...
>
> Hvordan står det forresten til med Visakort i på førnævnte rute?

Hej

Først god tur - omkring deres trafikkultur dernede bliver du
overrasket !

Adskellige gange oplevede jeg at en billist gjorde plads for os to på
mc som var afsted ! mere så du ikke falder om når det sker for dig

Joh visakortet burde da holde hele vejen derned og dernede også.

Ruten ser i store træk ud som den jeg fulgte med en kammerat for 2 år
siden ellers kan du jo lige tjekke denne link ud og se om hvad de
foreslår.

www.ViaMichelin.com

Deres ruter plejer at være gode som supplement.

Mvh

Jens
RF900R (pt udlånt til et værksted for sommerjustering)

Fra : Per Milborg Pedersen

Dato : 01-07-03 09:04

"Jens B. R." <beerdog@ofir.dk> wrote in message
> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote in message

Læg evt. ruten gennem Schweiz (husk at købe klistermærke hos FDM eller ved
grænsen til Schweiz) og tag over Splügen passet til Mandello del Lario hvor
Moto Guzzi bliver bygget. Mandello del Lario ligger ved Lago Del Lario som
er en stor let genkendelig sø med tre arme. Der er en OK campingplads der
hedder Intercontinental (tror jeg nok) og derfra kan man jo tage på Moto
Guzzi museet som ligger på selve fabriksområdet. Jeg har set fabrikken inde
fra men det vil jeg ikke garantere er muligt.

God tur.......jeg selv skal sammen med Søren L. og Guitar Olav på vandretur
i de norske fjelde

--
Med racende venlig hilsen

Per M. Pedersen.....M for motortosse
www.motortosse.dk

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 01-07-03 10:12

On Tue, 1 Jul 2003 10:03:53 +0200, "Per Milborg Pedersen"
>Læg evt. ruten gennem Schweiz (husk at købe klistermærke hos FDM eller ved
>grænsen til Schweiz) og tag over Splügen passet til Mandello del Lario hvor

Ifølge Michelin er Splügen-passet lukket, omend med forventet åbning i
juni 2003 - men jeg ville nok lige kontrollere det, inden jeg tog
afsted. Vi opgav passet, da vi var dernede i 2000 og efterfølgende har
jeg ikke fortrudt :-/ Dem vi efterfølgende talte med dernede sagde, at
det bestemt ikke er for bjerg-amatører - smalt, snoet og med
grus-belægning i tunnelerne.

> [...]
>hedder Intercontinental (tror jeg nok) og derfra kan man jo tage på Moto

Intercontinental - OK? He he :) Det er givetvis den mest anvendte
blandt os Guzzister, men ærlig talt - den er ikke noget at råbe hurra
for. Pladsen er god, restauranten er OK og adgangen til Como-søen er
fantastisk - men de sanitære forhold er kritisable. Den kan måske
samlet snige sig op til 2 stjerner, fordi 80% af gæsterne er på Guzzi

>Guzzi museet som ligger på selve fabriksområdet. Jeg har set fabrikken inde
>fra men det vil jeg ikke garantere er muligt.

Kun museet er åbent normalt. Hvodden er det nu? Er det ikke kun
tirsdag eftermiddag, mellem 15 og 16?

>God tur.......jeg selv skal sammen med Søren L. og Guitar Olav på vandretur
>i de norske fjelde

Så hellere Mandello del Lario :) Det er et fantastisk flot område -
dele af Star Wars Episode II er iøvrigt optaget der
Vores rute gik med autozug fra Niebüll til Stuttgart, videre ned til
Constanz, syd om Bodensøen og ned langs den Schwiezisk/Østrigske
grænse til Chur og videre til Splügen, hvor vi overnattede på Camping
"Auf der Sand". Videre derfra ad E43, vest om bjergene og ind i
Italien, syd om Como-søen og op til Mandello del Lario.

Det begyndte iøvrigt at regne 50 km syd for Stuttgart og det stoppede
igen, dagen efter vi ankom til Intercontinetal :-/ Det er en hård tur,
i det vejr! Husk iøvrigt, at bilerne ikke kører med lys på dernede,
heller ikke i regnvejr, med +130km/t på motorvejene! Det er ret
ubehageligt.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-07-03 10:49

Jep, Como er altid et besøg værd...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-07-03 11:44

Uffe R. B. Andersen wrote:

> On Tue, 1 Jul 2003 10:03:53 +0200, "Per Milborg Pedersen"

Hvad er det for et klistermærkde?

> [...]
> jeg ikke fortrudt :-/ Dem vi efterfølgende talte med dernede sagde, at
> det bestemt ikke er for bjerg-amatører - smalt, snoet og med

Det lyder da egentlig ikke volsomt perfekt :-/ Er der nogle alternative
ruter til Mandello del Lario, som ikke er alt for meget længere?

> [...]
> fantastisk - men de sanitære forhold er kritisable. Den kan måske
> samlet snige sig op til 2 stjerner, fordi 80% af gæsterne er på Guzzi

Er der nogle bedre i nærheden?

> Kun museet er åbent normalt. Hvodden er det nu? Er det ikke kun
> tirsdag eftermiddag, mellem 15 og 16?

Hmm, det er jo ikke fedt, hvis man ankommer onsdag aften :-/

Tak i lige måde

Avav, vabler overalt - så hellere køre mc
Ej, det er sgu noget flot natur de har deroppe

> Så hellere Mandello del Lario :) Det er et fantastisk flot område -
> dele af Star Wars Episode II er iøvrigt optaget der

Oooh

> [...]
> "Auf der Sand". Videre derfra ad E43, vest om bjergene og ind i
> Italien, syd om Como-søen og op til Mandello del Lario.

Den rute ser egentlig fin ud. Den tages med i overvejelserne

> Det begyndte iøvrigt at regne 50 km syd for Stuttgart og det stoppede
> igen, dagen efter vi ankom til Intercontinetal :-/ Det er en hård tur,
> i det vejr!

Hmm, vi får også en lang tur og vejret ser ikke voldsomt lovende ud :-/

> Husk iøvrigt, at bilerne ikke kører med lys på dernede,
> heller ikke i regnvejr, med +130km/t på motorvejene! Det er ret
> ubehageligt.

Ja, jeg kan forestille mig, at man skal se sig meget, meget grundigt for
inden man skifter bane :-|

--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-07-03 21:20

Klistermærke, er vignetten for at må køre på motorvejen.

Men kør fx. til Bodensee og tag landevejen gennem Lichtenstein, og videre
mod Chur (Schweiz) og videre af samme landevej til Julier passet. I
Silvaplana, kører i mod Syd, denne vej ender i "toppen" af Comosøen. Denne
landevej er bred og 2-sporet hele vejen. Ingen grusveje her. Kun god asfalt.
Denne vej går en del af vejen parallelt med motorvejen, og er ikke den store
omvej. Tilgengæld er der noget for øjet, og lidt sjov kørsel på MC'en.

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-07-03 10:57

Husk der findes mange billige overnatningssteder (nogen gratis) for MC'ister
i Tyskland. Så i behøver ikke køre til Frankrig for at sove.
Glem campingbøger, de indeholder typisk dyre campingpladser, men ikke
nødvendigvis de bedste. Det er 8 år siden jeg har brugt sådan en sidst... Og
så får du nok heller ikke brug for dit campingpas, jeg har til dato kun haft
brug for det på en campingplads uden for DK. Og jeg har da været på den del
pladser.

"Trafikkultur"

Jeg vil heller køre i en Fransk eller Italiensk storby, end en dansk. De
viser hensyn. Husk dog at sætter jer ind i de lokale færdselsregler!!!
Frankrig har fx. ofte højrevigepligt i rundkørsler....

"Schweiz"

Snyd ikke jer selv for en tur på landevejene. De er fantastiske, så spare i
også vignetten. Kør over nogle pas.

Læs evt. mere på min HP henriknielsen.dk

--
Mvh.
Henrik (som også skal til Nord-Italien i år)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-07-03 11:55

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> Husk der findes mange billige overnatningssteder (nogen gratis) for
> MC'ister i Tyskland. Så i behøver ikke køre til Frankrig for at sove.

Hvordan finder man de der overnatningssteder?

> Glem campingbøger, de indeholder typisk dyre campingpladser, men ikke
> nødvendigvis de bedste. Det er 8 år siden jeg har brugt sådan en sidst...

Ok Vi har vist ingen alligevel

> Og så får du nok heller ikke brug for dit campingpas, jeg har til dato kun
> haft brug for det på en campingplads uden for DK. Og jeg har da været på
> den del pladser.

Hmm, jeg har allerede sendt Rasmus afsted efter et. Det er heldigt at vi er
bofæller, for så behøver vi ikke at få et hver

> "Trafikkultur"
>
> Jeg vil heller køre i en Fransk eller Italiensk storby, end en dansk. De
> viser hensyn.

Ok Det er der delte meninger om, kan jeg se

> Husk dog at sætter jer ind i de lokale færdselsregler!!!

Argh, det må jeg hellere komme i sving med...

> Frankrig har fx. ofte højrevigepligt i rundkørsler....

Ofte? Hvordan er det markeret?

> "Schweiz"
>
> Snyd ikke jer selv for en tur på landevejene. De er fantastiske, så spare
> i også vignetten. Kør over nogle pas.

Ok, nu må vi se hvor vi overnatter. Hvis det er sidst på en dagsetape, så
skal det vist bare gå hurtigt.

> Læs evt. mere på min HP henriknielsen.dk

Will do
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Per Milborg Pedersen

Dato : 01-07-03 14:12

> [...]
>
> Ofte? Hvordan er det markeret?

> Ok, nu må vi se hvor vi overnatter. Hvis det er sidst på en dagsetape, så

Jes, det ser ud til at du er velforberedt til turen Nå, det skal jo nok
gå uanset hvor i kører hen. Lad mig lige til sidst foreslå at køre fra
Mandello og ned til Middelhavskysten og så sæt en dag af til at køre fra
kysten og op til Camping Moto i Frankrig. Det gjorde fruen og jeg for nogle
år siden og det var en fantastisk tur. Og hård......Da vi havde kørt hele
dagen og endelig fandt Moto var vi godt trætte og så var det jo rart at
velkomsten i receptionen var en øl. Og efter første slurk stod en af fruens
tidligere klassekammerater bag hende og sagde hej. Hvis du ikke har været
afsted på MC-tur før til så tag ind på Moto. Det vil du kunne li?. Men pas
på.....de har så meget øl at de sælger af det ......og så er der masser af
udflugtsmål i omegnen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-07-03 14:33

Per Milborg Pedersen wrote:

> Jes, det ser ud til at du er velforberedt til turen

Hehe, meget lidt Vi kører om 17 timer og destinationen er endnu ikke
fastlagt

> Nå, det skal jo nok gå uanset hvor i kører hen.

Det er også vores filosofi

> Lad mig lige til sidst foreslå at køre fra
> Mandello og ned til Middelhavskysten og så sæt en dag af til at køre fra
> kysten og op til Camping Moto i Frankrig.

Jep, i Toulon hed det vist. Det er noteret.

> [...]
> at velkomsten i receptionen var en øl. Og efter første slurk stod en af
> fruens tidligere klassekammerater bag hende og sagde hej.

Sjovt Man kan af og til blive overrasket.

> Hvis du ikke har været afsted på MC-tur før

Egentlig ikke rigtig :-/

> til så tag ind på Moto. Det vil du kunne li.
> Men pas på.....de har så meget øl at de sælger af det ......og så er der
> masser af udflugtsmål i omegnen

Det lyder jo drabeligt godt

Det bliver spændende at se hvad det ender med

I forbindelse med min ekstreme grad af velforberedthed, går turen også lige
et smut ind forbi Motorradtechnik Wilhelmsen i Oeversee - mit bagdæk kun
lige netop lovligt. Sand Jensen ville have 1800,- for et bagdæk - det kan
de godt glemme ;-|
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-07-03 15:58

"Hvordan finder man de der overnatningssteder?"

MCTC, div. hjemmesider, mener vi har linket til nogen af dem fra Raptors
link side....
Ellers foregår meget fra mund til mund metoden når man mødes tilfældigt på
tankstationer o.l. Ved bl.a. at der er et sted omkring Køln (husker ikke
lige adressen), hvor det er gratis i telt og koster ca. 3 euro for indendørs
overnatning. Ellers kunne man skrive til nogen tyske klubber og spørge, de
vil sikkert gerne hjælpe, det har jeg selv gjort for nogle år siden i
Schweiz bl.a.

"Højrevigepligt. Hvordan er det markeret?"

Jeg tror nærmere det er markeret hvis der er ubetinget vigepligt, men kan
ikke lige mindes at have set sådan en.... Højrevigepligt er det normale.

"Ok, nu må vi se hvor vi overnatter. Hvis det er sidst på en dagsetape, så
skal det vist bare gå hurtigt"

Hvis det ikke skal gå ultra hurtigt vil jeg stadig anbefale landeveje. Man
kan holde en rimelig gennemsnitsfart på de store landeveje. Og Schweiz er
slet ikke så stor. Men hvis i kun har et par timer, så tag motorvejen.

Go' tur, måske ses vi dernede

Fra : Claus Rittig

Dato : 01-07-03 15:19

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> viser hensyn. Husk dog at sætter jer ind i de lokale færdselsregler!!!
> Frankrig har fx. ofte højrevigepligt i rundkørsler....

Okay, vi har nok haft ret forskellige oplevelser omkring det emne
Italienske storbyer er i mine øjne direkte farlige at køre i, men udenfor
byerne er det nu ikke afskrækkende. Rom er decideret livsfarlig, men det er
vel naturligt nok - i København er trafikkulturen jo også en del mere
egoistisk end i resten af landet.

Rittig

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-07-03 15:51

Tjaaah, nu skal man jo ikke sammenligne en millionby med en lille provinsby,
som fx. Odense. Jeg kører også helst uden om de største byer. Men ofte
gælder reglen, hvis der er plads, så kør.... Det er ikke altid lige efter
bogen. Selv i Thailand (især Bangkok) hvor jeg har været nogle gange, er der
en form for logik i trafikken, den tog dog lidt længere tid at lære

Fra : JOHN

Dato : 01-07-03 15:17

Er det et spørgsmål om at kommer hurtigst muligt til Italien, eller skal
turen også være "ferie"?
Kørte sidste år til Garda-søen (kanon MC område!) i "blikkassen" og
turen gik uden problemer (Stau, Unfall usw.) over Hamburg, München,
Østrig, Brenner-pas! Kedelig, men hurtig tur!

Til gengæld savnede jeg Bimmer, ved Garda-søen! Mange små snoede
bjergveje og sol og tørvejr!

MVH
John
BMW R100RS 1980

http://www.kandu.dk/

Fra : Kenneth T

Dato : 01-07-03 19:11

> Hvordan står det forresten til med Visakort i på førnævnte rute?

Tag nogle kontanter med også, jeg har rimelig tit oplevet at mit visakort,
og mit helt nye mastercard har været ubrugelige på tankstationer rundt om i
Europa. Også selvom de begge altid fungere fejlfrit herhjemme, så er det jo
rart liiige og have lidt sedler:)
(Har dog altid kunnet hæve i udenlandske banker)

Desuden tager mange billige(små) campingpladser typisk kun imod kontanter.

Nu hvor du nævnrer Frankrig, så overvej evt. at lægge turen forbi Camping
Moto i Crest (50km syd for Lyon i Frankrig), der er mange fine
udflugtsmuligheder & svømmepøl & masser andre motorcyklister.
http://www.lecampingmoto.com
http://www.campingmoto.com/images/crest8.jpg
http://www.campingmoto.com

Så kan i jo altid tage omkring Norditalien & Østrig bagefter?
(Men det er jo nok for meget på een uge)

....måske ses vi dernede

--
MVH
Kenneth T

Fra : Jes Vestervang

Dato : 01-07-03 21:03

Jes Vestervang wrote:
> Hej NG
>
> Jeg og Rasmus Neckelmann (på en SZR660)(der også har blandet sig lidt
> i ng'en på det sidste) tager en uge til n-it, hvor planen er at køre
> rundt i bjergene osv.

Jep, så går turen af sted til Lago di Como imorgen kl. 5.30. Så må vi se
hvor langt vi når

Tak for hjælpen.

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506

Fra : Steen D. Pedersen

Dato : 01-07-03 22:33

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjernmig> wrote

> Jep, så går turen af sted til Lago di Como imorgen kl. 5.30. Så må vi se
> hvor langt vi når

Jeg når det nok ikke, men god tur!

Steen