For stram kæde-følgevirkninger?
Fra : Frandsen

Dato : 30-06-03 23:48

Hej altvidende NG!

Jeg har på fornemmelsen, at jeg noget tid, har kørt med for stram kæde,
og at det måske
(iflg. tidligere indlæg) har medført et ødellagt lejet ved drivakslen??

Hvis dette er sket - hvordan føles det så ?
(ud over den kolde sved, der kommer når man kvajer sig)

Michael Frandsen
+ 600BanditS

Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-07-03 07:27

> (iflg. tidligere indlæg) har medført et ødellagt lejet ved drivakslen??
>
> Hvis dette er sket - hvordan føles det så ?
> (ud over den kolde sved, der kommer når man kvajer sig)

lejet ved drivakslen røg sidste år¨på min XJ600.
Det larmer dernede fra, den kan være svær at få i gear og der løber olien ud
fra pakdåsen. Det var sympomerne ved min.

Man er ikke i tvivl om lortet er gået vil jeg sige, for du kan ikke bruge
mcén normalt.

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : wheeler

Dato : 01-07-03 22:53

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev

> lejet ved drivakslen røg sidste år¨på min XJ600.
> Det larmer dernede fra, den kan være svær at få i gear og der løber olien
ud
> fra pakdåsen. Det var sympomerne ved min.

[KLIP]

Jeg er ret interesseret i at få at vide, hvor meget der skal splittes ad for
at skifte den omtale pakdåse på en XJ'er!

Pft.
--
Wheeler
Fjern "x" i mailadresse ved direkte svar

Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-07-03 22:59

> Jeg er ret interesseret i at få at vide, hvor meget der skal splittes ad
for
> at skifte den omtale pakdåse på en XJ'er!
>
> Pft.

selve pakdåsen kan tages udefra, så det er bare sidedækslet af indtil
forreste kædehjul, kædehjulet af og så hive den gamle pakdåse ud.

Så det er ikke så slemt at lave.

Det er værre når det er lejet, så skal motore ud og gearkassen åbnes.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 01-07-03 23:00

det ovenstående var på en XJ600s/n, ved ikke med de gamle modeller.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-07-03 23:04

> Jeg er ret interesseret i at få at vide, hvor meget der skal splittes
> ad for at skifte den omtale pakdåse på en XJ'er!

Jeg er ikke 100% sikker på at det også er på samme måde på en XJ som på min
XS, men det kunne jeg da kraftigt forestille mig, da jeg også har set det
samme på flere andre modeller.

Med fortandhjulet fjernet, kan bøsningen i pakdåsen fjernes, hvorefter
pakdåsen kan fjernes. Bøsningen gør at pakdåsen kan skiftes uden at akslen
skal fjernes. Derfor er det ret ligetil at skifte den og derefter sætte
bøsningen i igen.

Men hvis kædeopspændingen har været for stram og har forårsaget at den
lækker olie er der jo en stor sandsynlighed for at udgangslejet er smadret,
og så hjælper en ny pakdåse jo ingenting. Lejet kan så vidt jeg ved ikke
skiftes uden at skille motoren ad.

signing off.. Martin Sørensen