Er told og skat bindegale ?
Fra : Sune

Dato : 29-06-03 23:27

Så fik jeg svaret på min importerede Honda VF500 FII

Ansat værdi kr. 16.000
Afgift kr. 26.731

http://mobile.de ligger de på mellem 4.000 og 11.000 afhængig af
stand. Og så er det vel ikke engang den pris de for for den.

Har nogen her erfaring med at bruge de tyske priser på nettet til at
dokumentere over for Told og Skat ? Evt. andre steder end mobile.de ?

--
vh Sune
Kia Clarus 1.8 SLX

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-06-03 23:56

On Mon, 30 Jun 2003 00:27:08 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
wrote:

Hej Sune.

>Ansat værdi kr. 16.000
>Afgift kr. 26.731

Jeg har vist skrevet dette før
Du skal regne med at den værdi T&S anvender er handelsværdien på et
tilsvarende køretøj af samme alder der er importeret som nyt.
Handelsværdien er taget dels fra DBA (privathandel) og fra
forhandlerne.
Så længe forhandlerne er med i beregningen kan vi regne med at de er
med til at trække prisen op.
Dels for at beskytte eget marked, og dels fordi de skal betale MOMS af
salgsprisen.

>På http://mobile.de ligger de på mellem 4.000 og 11.000 afhængig af
>stand. Og så er det vel ikke engang den pris de for for den.

Hvis du kan dokumentere det nogenlunde sikkert, kan du starte en
"forhandling" med T&S og håbe på at de forbarmer sig.
Men set med "borgernes" øjne er T&S enerådende, og der er ikke meget
at stille op overfor deres afgørelser andet end at betale ved kasse 1.

>Har nogen her erfaring med at bruge de tyske priser på nettet til at
>dokumentere over for Told og Skat ? Evt. andre steder end mobile.de ?

Mit råd vil være:
Tag slagsmålet med T&S før du kaster for mange penge efter projektet,
og sørg for at få lukket sagen før du afhenter nummerpladen.

Helt privat:
Jeg er efterhånden af den opfattelse at vi bør samle så mange
importsager som muligt hvor T&S's afgørelse er åbenlyst uretfærdigt og
så tilstile folketinget hele molevitten.
Hvis de nægter at gøre noget ved det, så er det videre til EU
departementet med påberåbelse af at det er tekniske handelshindringer.
Jeg har en fornemmelse af at det er det eneste der kan styre T&S på
plads

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Sune

Dato : 30-06-03 00:12

"Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 30 Jun 2003 00:27:08 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
> wrote:
[klip]
> Jeg har vist skrevet dette før
Jo, en gang eller to
Men det er jo kun fint, at nogen gider at beskæftige sig med det, så vi
andre kan drage nytte af det

> [...]
> tilsvarende køretøj af samme alder der er importeret som nyt.
> Handelsværdien er taget dels fra DBA (privathandel) og fra

Jeg kiggede lidt i DBA idag, og der er priserne nu heller ikke så høje
endda. Forhandlerpriser kender jeg dog ikke.

> Så længe forhandlerne er med i beregningen kan vi regne med at de er
> med til at trække prisen op.
> Dels for at beskytte eget marked, og dels fordi de skal betale MOMS af
> salgsprisen.

Hvor meget er brugtmomsen egentlig ? Er der ikke noget om at den er
noget mindre end ny-momsen ?

> Hvis du kan dokumentere det nogenlunde sikkert, kan du starte en
> "forhandling" med T&S og håbe på at de forbarmer sig.

Det vil jeg helt sikkert gøre og heldigvis har jeg god tid til at vente
i år (har travlt hele sommeren, heldigvis

[klip]
> [...]
> departementet med påberåbelse af at det er tekniske handelshindringer.
> Jeg har en fornemmelse af at det er det eneste der kan styre T&S på

Du har sikkert ret, men jeg bliver helt træt bare ved tanken om det. Jeg
frygter det kan blive en kamp mod møllevinger

Jeg har forøvrigt brugt din side om import flittigt

--
vh Sune
Kia Clarus 1.8 SLX

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-06-03 20:06

On Mon, 30 Jun 2003 01:12:22 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
wrote:

Hej Sune.

>Jo, en gang eller to
>Men det er jo kun fint, at nogen gider at beskæftige sig med det, så vi
>andre kan drage nytte af det

Nu skal du ikke tro at jeg syntes det er sjovt at "slås" med
offentlige myndigheder, men situationen har nu tvunget mig til det
nogle gange.
Og så kan man jo lige så godt delagtiggøre andre i sine erfaringer.
Og hvis det kan hjælpe andre igennem med et acceptabelt ressultat har
det jo ikke været forgæves.

>Jeg kiggede lidt i DBA idag, og der er priserne nu heller ikke så høje
>endda. Forhandlerpriser kender jeg dog ikke.

Det er klogt at orientere sig om begge forhold.
Det det gælder om er at have en så faktuel dokumentation som muligt,
og argumentationen i orden.
Derunder at argumentere for at det man skal sammenligne med er privat
salg, idet det jo drejer sig om en privat handel i udlandet og en helt
privat import.
Altså må sammenligningen også være tilsvarende køretøj ved privat
handel, og ikke det forhandlerne udbyder dem til.

>Hvor meget er brugtmomsen egentlig ? Er der ikke noget om at den er
>noget mindre end ny-momsen ?

Som Brian gør opmærksom på, er det MOMS af fortjenesten.
Så hvis en forhandler har tænkt sig at tjene 10% kan man lægge 25% af
de 10 % til hvilket vist giver 12,5 % oven i.
Jeg ved ikke om forhandlerne tjener 10 % på en brugt MC så det er blot
et skud.
Men under alle omstændigheder er der en god forskel mellem
forhandlerprisen og ditto ved privat handel.
For at være helt retfærdig overfor forhandlerne skal de også yde en
vis garanti på deres salgsobjekter, så det er retfærdigt nok at de
tjener penge på en handel.
Hvorfor skulle de ellers røre ved skidtet.
MEN, det er jo ikke det samme som at T&S også skal skore på en handel
de ikke har haft andel i og heller ikke har nogen forpligtelser
overfor.

>Det vil jeg helt sikkert gøre og heldigvis har jeg god tid til at vente
>i år (har travlt hele sommeren, heldigvis

Bare gå til dem - Du har alt at vinde og intet at tabe

>Du har sikkert ret, men jeg bliver helt træt bare ved tanken om det. Jeg
>frygter det kan blive en kamp mod møllevinger

Tjaeh, vi er jo skrappe til at lave DMCN med anmeldelser, gallerier og
beskrivelser.
Hvis vi nu også lavede et "galleri" med alle de afgiftssager vi kan få
adgang til, skulle det være muligt at samle et massivt materiale.
Så er det jo "bare" at sende "de lovgivende guder" linken og et
spørgsmål om det kan være rigtigt.
Hvis de ikke kan finde ud af internet kan vi jo printe det til dem

>Jeg har forøvrigt brugt din side om import flittigt

Så har den da været til nogen nytte
Forhåbentligt.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Sune

Dato : 30-06-03 21:20

> On Mon, 30 Jun 2003 01:12:22 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
> wrote:
[klip]
> [...]
> spørgsmål om det kan være rigtigt.
> Hvis de ikke kan finde ud af internet kan vi jo printe det til dem

Jeg snakkede med en derfra idag, og jeg refererede flittigt andre
afgiftssager, som kan ses på T&S's sider.
Hun fortalte, at de faktisk var ret kede af at de sider var kommet på
nettet, da man jo ikke kan regne med dem, bl.a. pga. man ikke kan læse
hvilken stand, MC'en har været i.

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg kan konkludere af samtalen - jeg følte
lidt, at vi hele tiden talte to forskellige sprog
Men hun lovede ihvertfald at tænke over det og ringe tilbage.

Så din ide med et eget galleri, hvor også stand indgår er måske ikke så
tosset endda.
--
vh Sune
Kia Clarus 1.8 SLX

Fra : MKS - 74

Dato : 30-06-03 21:40

On Mon, 30 Jun 2003 22:20:25 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Hun fortalte, at de faktisk var ret kede af at de sider var kommet på
>nettet, da man jo ikke kan regne med dem, bl.a. pga. man ikke kan læse

Nej ,men nu må de alliwl tage sig lidt sammen,såvidt jeg lige kan se
så er din vurderet 3-8.000 højere end nogle af de andre,er der nogen
som helst grund til at antage at din skulle være i så meget bedre
stand end den næstbedste at det samlet svarer til 3.000*2.8=8.400 i
handelspris (jeg svarer lige selv - nej det er der ikke),hvor stammer
dette lige fra....det må du altså spørge hende om,depositummet skal
tage udgangspunkt i en std. stand for årgangen,hvordan i alverdens
riger og lande kan de nå frem til det,javel den er indreg. 2 år senere
end de andre,men det kan vel ikke være T&S ubekendt at det på så gamle
cykler er på det nærmeste ligegyldigt og i hvert fald ikke noget der
kan berettige en sådan merpris - I'm deeply mystified....

>Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg kan konkludere af samtalen - jeg følte
>lidt, at vi hele tiden talte to forskellige sprog

Du bliver nød til at styre lidt,presse hende til en forklaring - hvis
hun er i stand til det,så har du noget at arbejde med...

>Men hun lovede ihvertfald at tænke over det og ringe tilbage.

I det mindste noget...

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : Steen Gruby

Dato : 30-06-03 22:30

On Mon, 30 Jun 2003 22:20:25 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
wrote:

Hej Sune.

> [...]
>Hun fortalte, at de faktisk var ret kede af at de sider var kommet på
>nettet, da man jo ikke kan regne med dem, bl.a. pga. man ikke kan læse

Det er klart at de er kede af "offentlighed i forvaltningen".
Det giver jo os dødelige mulighed for at kigge dem i kortene, det
finder vi helt fint, men offentlige myndigheder hader det.
Og hvis T&S er så kede af at der ikke er nogen oplysninger om standen
af køretøjet på deres hjemmeside kunne de jo blot ændre det og f.eks.
indføre tre katagorier: Jævn, god og velholdt, så skulle den sag være
klar.
Men sandheden er, at mange af køretøjerne ser de slet ikke til
fremstilling, så reelt ved de ikke noget om køretøjets stand.
Toldsynet indskrænker sig til tekniske oplysninger - intet om
køretøjets stand ud over at det kan færdselsgodkendes.

>Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg kan konkludere af samtalen - jeg følte
>lidt, at vi hele tiden talte to forskellige sprog
>Men hun lovede ihvertfald at tænke over det og ringe tilbage.

Ja men Sune dog ----- I taler da to forskellige sprog
Endda helt uden tolk
En telefonsamtale er kun vejledende, og den kan du ikke bruge til
noget.
Du skal henvende dig skriftligt med hele salaten.
Så er Etaten tvunget til at svare på samme måde og så har du
dokumentation for udfaldet hvis sagen evt. skal indankes for en højere
instans.

>Så din ide med et eget galleri, hvor også stand indgår er måske ikke så
>tosset endda.

Jeg syntes det kunne være "sjovt" med et galleri hvor man kunne
sammenligne borgernes oplevelser med det T&S tillader sig at lægge til
offentlig beskuelse.
Her er endelig et punkt hvor vi kan teste T&S's oplysningsvillighed
uden at de kan fuske med statistikken )

"Tro aldrig på en statistik med mindre du selv har manipuleret den".
Frit efter Sir Winston Churchill.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 30-06-03 06:59

"Steen Gruby" <steen.gruby@(at)gruby.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 30 Jun 2003 00:27:08 +0200, "Sune"
<formel999@hotmail.com>
> wrote:

[snip]

> [...]
de er
> med til at trække prisen op.
> Dels for at beskytte eget marked, og dels fordi de skal betale

De betaler MOMS af avancen....
--
Brian Sørup
1976 Camaro, 461Cui. "Elskerinden"

Fra : MKS - 74

Dato : 30-06-03 00:04

wrote:

>Ansat værdi kr. 16.000
>Afgift kr. 26.731

Det er lige før det er morsomt men også kun lige før.Den pris skal
_i_hvert_fald_ min. ned til 11-12.000 i afgiftspligtig værdi.Cyklen
kan umuligt være så meget værd,hvor de har den pris må guderne vide.

>Har nogen her erfaring med at bruge de tyske priser på nettet til at
>dokumentere over for Told og Skat ? Evt. andre steder end mobile.de ?

De tyske kan du desværre ikke bruge til så meget,men den pris der de
når frem til ligger højere end den dyreste forhandlerpris jeg
nogensinde har set for sådan en cykel - helt hen i vejret,ikke engang
en cykel i perfekt stand er så meget værd,der er gået noget helt galt
for dem der,du må ha' en forklaring på det,prøv at forholde dem de
vurderinger de selv har lavet hvor de i reglen bliver vurderet til
mellem 8 og 12.000,din cykel skal nok også havne deromkring i den
stand den står i nu.Og ellers må du ud at samle dok. for prislejet der
er ca. 25-30.000 for en tilsvarende cykel i DK.

Fra : MKS - 74

Dato : 30-06-03 00:27

On Mon, 30 Jun 2003 01:03:38 +0200, MKS - 74 <Priller@tiscali.dk>
wrote:

>Det er lige før det er morsomt men også kun lige før.Den pris skal
>_i_hvert_fald_ min. ned til 11-12.000 i afgiftspligtig værdi.Cyklen
>kan umuligt være så meget værd,hvor de har den pris fra må guderne vide.

Jeg kan lige tilføje at jeg for 3 år siden lavede en forespørgsel på
en cykel helt tilsvarende din med færre km. og i bedre stand end din
(noget nær perfekt) og dengang havnede den foreløbige afgift på ca.
18.000 og en samlet værdi på ca. 29.000 - de 42.700 de nu når frem
til er dybt mystisk - gad vide om de har vurderet den rigtige model
?!?

Fra : Sune

Dato : 30-06-03 00:36

"MKS - 74" <Priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 18.000 og en samlet værdi på ca. 29.000 - de 42.700 de nu når frem
> til er dybt mystisk - gad vide om de har vurderet den rigtige model

Det vil jeg selvfølgelig undersøge.
Men jeg kan se at de har vurderet en VF'er før. Den er fra 1986 og har
kørt 65.000. Den har de vurderet til 13.000 og 21.500 i afgift. Så det
er garanteret den de har kigget på.
Men intet ved ToldOgSkat overrasker mig §

--
vh Sune
Kia Clarus 1.8 SLX

Fra : MKS - 74

Dato : 30-06-03 00:46

On Mon, 30 Jun 2003 01:36:05 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
wrote:

>Det vil jeg selvfølgelig undersøge.
>Men jeg kan se at de har vurderet en VF'er før. Den er fra 1986 og har
>kørt 65.000. Den har de vurderet til 13.000 og 21.500 i afgift. Så det
>er garanteret den de har kigget på.

Måske,men husk nu også på at det kun er en foreløbig afgift og at den
kan (og bør) falde endog temmelig meget ved den endelige
vurdering,"problemet" er nok her at din er 1. gang reg. i 1988 men at
det jo er akkurat den samme som 1986 modellen - de har bevistløst bare
lagt til for det,men den går altså ikke i forhold til markedet...og i
en række andre tilfælde kan man også påvise det modsatte.Den jeg fik
vurderet i 2000 var også en VF500F2F'er med kun 29.000 på klokken og
som sagt i noget nær perfekt stand.Jeg ville ikke være tilfreds før
deres samlede vurdering røg ned i _max._ 30.000 og snarere 26-28.000
kr,mere er den ikke værd.

>Men intet ved ToldOgSkat overrasker mig §

I et dette tilfælde har de i hvert fald lavet en fejl hvilket man
iøvrigt sagtens kan påvise idet den er i så fald er den dyreste
VF500'er i hele dannevang endda med god margin - ikke engang Køge MC
ville kunne forlange den pris

Fra : Sune

Dato : 30-06-03 01:13

> On Mon, 30 Jun 2003 01:36:05 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
> wrote:
[klip]
> Måske,men husk nu også på at det kun er en foreløbig afgift og at den
> kan (og bør) falde endog temmelig meget ved den endelige
> vurdering,

Klart, og jeg tror da også på at den kommer ned i et fornuftigt leje.
Jeg vil tage kontakt til dem senere idag.

> [...]
> lagt til for det,men den går altså ikke i forhold til markedet...og i
> en række andre tilfælde kan man også påvise det modsatte.

Jo da, men det er jo lige det med at finde eksemplerne, men som sagt -
jeg tager lige en snak med dem i løbet af dagen.

[klip]

> [...]
> iøvrigt sagtens kan påvise idet den er i så fald er den dyreste
> VF500'er i hele dannevang endda med god margin - ikke engang Køge MC

Hmm, det er vist lang tid siden du har besøgt Køge MC
(de er næsten mine naboer)

--
vh Sune
Kia Clarus 1.8 SLX

Fra : MKS - 74

Dato : 30-06-03 01:34

On Mon, 30 Jun 2003 02:13:17 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
wrote:

>Klart, og jeg tror da også på at den kommer ned i et fornuftigt leje.
>Jeg vil tage kontakt til dem senere idag.

Den her ville jeg i hvert fald aldrig nogensinde æde....

>Jo da, men det er jo lige det med at finde eksemplerne, men som sagt -
>jeg tager lige en snak med dem i løbet af dagen.

Hvis du ser på deres egen side vil du også kunne finde en PC12 =
VF500F/F2 fra 1986 med 50.000 på uret vurderet til 10.000 og 15.931 -
Det er også der din ca. skal havne..

>Hmm, det er vist lang tid siden du har besøgt Køge MC

Jow deeeet.....

>(de er næsten mine naboer)

Kun et stenkast væk

Fra : Sune

Dato : 30-06-03 12:18

"MKS - 74" <Priller@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
[klip]
> Hvis du ser på deres egen side vil du også kunne finde en PC12 =
> VF500F/F2 fra 1986 med 50.000 på uret vurderet til 10.000 og 15.931 -
> Det er også der din ca. skal havne..

Jeg kiggede lige en ekstra gang. Her fandt jeg en VF500/PC12 fra 1985
med 2 cylindre ? Kan det være rigtigt ?

> Jow deeeet.....
> Kun et stenkast væk

Yes, og de bor i et stort glashus

Jeg skylder faktisk at sige, at de altid giver mig en fair behandling og
jeg ofte har fundet gode tilbud hos dem.
Men en MC har jeg aldrig købt hos dem.

--
vh Sune
Kia Clarus 1.8 SLX

Fra : MKS - 74

Dato : 30-06-03 12:38

On Mon, 30 Jun 2003 13:18:15 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
wrote:

>Jeg kiggede lige en ekstra gang. Her fandt jeg en VF500/PC12 fra 1985
>med 2 cylindre ? Kan det være rigtigt ?

Næh - Men nu er siden jo også fuld af fejl,men om det er deres eller
ham der har anmeldt den til vurdering der har været helt clueless (der
ligger jo 2 cylindre i hver ben af V'et) er ikke godt at vide,det
kunne nu også være en VT500,den hedder så bare ikke PC12,men PC08/PC11
så noget er galt..

>Men en MC har jeg aldrig købt hos dem.

Det forstår man,han har et forfærdelig ry,og priserne er ikke engang
det værste,næh det er det lidt mystiske km.stand vs. stand nogle af
hans cykler har ...jeg har oplevet et par andre forhandlere i
utvetydige vendinger gøre klart hvad de mener om ham,jeg forstår
heller ikke helt princippet om at ha' cykler stående til en pris de
umuligt kan sælges til,men ham om det...måske _er_ der en eller anden
mystisk forklaring

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 30-06-03 06:23

MKS - 74 wrote:

> [...]
> som sagt i noget nær perfekt stand.Jeg ville ikke være tilfreds før
> deres samlede vurdering røg ned i _max._ 30.000 og snarere 26-28.000

Hvorfor skal T&S gå med sele & bælte hver gang og sætte en urealistisk
slagspris næsten hver gang de vurdere en mc ???
Kender ihverfald 3 herfra gruppen (incl. migselv) der endte med en endelig
afgift der var ca. 20% mindre end deres første "gæt".
Hvorfor skal vi som brugere gøre det arbejde T&S`s vurderingsmænd får deres
løn for at gøre, det burde være således at T&S skulle fremlægge
dukomentation for den fremførte afgift, så kunne det jo være at de fik en
realitisk fornemmelse af priserne. Og derved kan følge de regler de selv har
stillet op, nemlig at deres vurdering SKAL afspejle markedsprisen.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "OSTEN" fra adr. ved svar

Fra : Richard

Dato : 30-06-03 00:09

Sune wrote:
> Så fik jeg svaret på min importerede Honda VF500 FII
> Ansat værdi kr. 16.000
> Afgift kr. 26.731

Ja, det er måske lidt mere end markedsprisen, som er ???

> På http://mobile.de ligger de på mellem 4.000 og 11.000 afhængig af
> stand. Og så er det vel ikke engang den pris de for for den.

....næ, men det er jo i D-land, ikke?

> Har nogen her erfaring med at bruge de tyske priser på nettet til at
> dokumentere over for Told og Skat ? Evt. andre steder end mobile.de ?

Ja, de tyske priser skal du kun bruge til at vurdere, om der evt. er
penge at spare på et tyske køretøj, du ellers kunne købe i DK. Told og
Skat sætter afgiften efter den handelsværdi, de vurderer det enkelte
køretøj til.

Så når du argumenterer for en anden (lavere, ikke samndt) afgift, skal
du ud og indsamle salgspriser på cykler, der i årgang og stand svarer
til din og evt. sammenholde dem med vurderingerne i T&S'
vurderingsdatabase på nettet (Modep). De priser skal du bygge din
argumentation over for T&S på, ikke andet.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-06-03 00:15

"Sune" skrev i en meddelelse:

> Har nogen her erfaring med at bruge de tyske priser på nettet til at
> dokumentere over for Told og Skat ? Evt. andre steder end mobile.de ?

T&S regner den anden vej.

Deres udgangspunkt er handelsværdien i DK, incl. moms og forhandleravance.
D.v.s. prisen hos en forhandler, for en tilsvarende dansk indregistreret MC.

Ved biler over 6 år, er afgiften 63% af ''handelsværdien'' som nævnt
ovenfor.
Om det samme procentsats ved motorcykler, ved jeg ikke.

/Mark.

Fra : MKS - 74

Dato : 30-06-03 00:36

On Mon, 30 Jun 2003 01:15:28 +0200, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>D.v.s. prisen hos en forhandler, for en tilsvarende dansk indregistreret MC.

Ikke rigtigt,forhandlerpriserne indgår i vurderingsgrundlaget,men det
er _ikke_ udfra disse at vurderingerne entydigt fastlægges - hvilket
man meget hurtigt kan overbevise sig selv om ved at se på T&S
hjemmeside..De ligger i reglen mellem forhandlerpriser og
privatpriserne,men med store udsving.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-06-03 00:47

"MKS - 74" skrev i en meddelelse:

> [...]
> man meget hurtigt kan overbevise sig selv om ved at se på T&S
> hjemmeside..De ligger i reglen mellem forhandlerpriser og

Takker for irettesættelse, men jeg pointerede jo netop at min erfaring var
fra biler

Dog fastholder jeg stadig, efter at havde tjekket T&S side.

Copy/paste direkte fra T&S side:

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=166038

Afgiftspligtig værdi/handelspris
Ved et køretøjs afgiftspligtige værdi forstås køretøjets almindelige pris,
som svarer til handelsprisen på et tilsvarende køretøj i registreringsklar
stand, dvs. inkl. moms og forhandleravance, men uden registreringsafgift.

/Mark.

Fra : MKS - 74

Dato : 30-06-03 01:05

On Mon, 30 Jun 2003 01:47:16 +0200, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

> [...]
>stand, dvs. inkl. moms og forhandleravance, men uden registreringsafgift.

Ja for nye køretøjer - Men kig i registreringsbekendtgørelsen som er
det reelle lovgrundlag,

§ 10. For brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi ved
vurdering. Ved vurderingen ansættes køretøjets almindelige pris,
indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov, ved salg
til bruger her i landet i den stand, hvori det skal registreres.

Intet nævnt om forhandleravancen...eller forhandlerpriser

Og praksis (de reelle vurderinger) viser også at for mange cyklers
vedkommende så bliver den endelige afgift fastsat således at den
samlede pris havner en god del under forhandlerpris.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-06-03 01:25

"MKS - 74" skrev i en meddelelse:

> ved salg til bruger her i landet i den stand, hvori det skal registreres.

Du skriver det jo selv

Check nu lige mit link:

http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=166038

På den side skal du klikke på følgende tekst, da jeg ikke kan deeplinke til
til teksten om brugte køretøjer:

''Registreringsafgift og vurderinger af brugte køretøjer''

Den fremkommer den tekst jeg lavede et copy/paste af:

Fra : MKS - 74

Dato : 30-06-03 01:52

On Mon, 30 Jun 2003 02:25:06 +0200, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>Du skriver det jo selv

Næh-næh,det gør jeg jo netop ikke -_du_ må gerne fortolke det
sådan,men

> [...]
>stand, dvs. inkl. moms og forhandleravance, men uden registreringsafgift.

Tjah,men det er altså bare ikke lovgrundlaget som du kan læse i
"Bekendtgørelse af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer
m.v.",men snarere en sammenskrivning (der er nemlig en min. avance på
nye og der _skal_ den indgå og må iøvrigt ikke være negativ) de så i
givet fald har foretaget,for det er ikke lovteksten som beskrevet for
brugte køretøjer. Og som sagt i praksis _er_ det da uanset hvad de
skriver heller ikke forhandlerpriserne der danner det endelige
grundlag,CBR600 og VFR400R er eks. på cykler der stort set altid
vurderes et godt stykke under forhandlerpriser (se selv på deres
side)og nogle gange endda under privatpriser,men iøvrigt er såvel
privatpriser som forhandlerpriser så plastiske at selvom man i
_gennemsnit_ har tydeligt højere forhandlerpriser så er det heller
ikke engang entydigt dette gennemsnit der danner grundlaget... i
virkeligheden er det ret uigennemsigtigt hvad gør det hele til noget
af et roulettespil.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 30-06-03 02:13

"MKS - 74" skrev i en meddelelse:

>... i virkeligheden er det ret uigennemsigtigt,
> hvad gør det hele til noget af et roulettespil.

Nu er vi enige

Man skal kende vurderingsnævnets regler, humør, og meget andet.

Vurderingsnævnet er en uvildig instition, uafhængig af T&S.
Det består af 3 vurderingsmænd, én udpeget af T&S, 2 udpeget af FDM, hvoraf
den ene er handelssagkyndig og den anden teknisk sagkyndig.

Dog skal man være meget opmærksom på 1. registreringsdato og år.
Kilometertal er en mindre faktor, da mange ''justerer'' på tælleren.
Vedligeholdelsestand kigger de derimod meget på. Samt dokumenterede
handelspriser ''annoncer'' fra aut. forhandlere, er også et godt argument i
en evt. forhandling.

/Mark.

Fra : MKS - 74

Dato : 30-06-03 02:29

On Mon, 30 Jun 2003 03:13:13 +0200, "Mark Sandberg" <sandberg@it.dk>
wrote:

>Vedligeholdelsestand kigger de derimod meget på.

Enig - faktisk nærmest den mest betydende faktor overhovedet,der er
flere eks. på deres side hvor nyere cykler med færre km. vurderes
_lavere_ end ældre med flere km.Og alene vurderet udfra dette så bør
Sunes cykel havne på ca. 10-12.000 max IMO.

> Samt dokumenterede
>handelspriser ''annoncer'' fra aut. forhandlere, er også et godt argument i
>en evt. forhandling.

He-he,for nu lige at opretholde lidt uenighed så kan jeg da fortælle
at en af mine venner havde en sag for nogen tid siden,hans dok. var
næsten udelukkende privatannoncer og så nogle få forhandlerannoncer og
det alene gav en væsentlig primær nedsættelse til noget midt
imellem,der så yderligere faldt nogle tusinde ved den endelige
fastsættelse hvorefter han havde en dejlig billig cykel da den også
var billig i indkøb i Tyskland.Desværre er det jo stadig sådan at jo
mere besværlig (= dygtig) man er og påpeger fejl og mangler jo mere
giver det i reglen også.Dem der så bliver tabere er dem der enten ikke
har viden eller lysten til at gå ind "kampen" mod T&S....et helt
igennem plumråddent system

Fra : TheHobbit

Dato : 30-06-03 09:43

SÅ! Tag det som en mand - skal vi sende en af vores mange offentligt ansatte
ned for at tørre dine øjne??? Helt ærligt - hvordan skal staten ellers få
omkring 21.000.000.000 kr ind hvert år i reg. afgifter hvis de ikke forsøger
at hustle svinerige mennesker som dig en smule hist og her?!?! Som borger i
et socialistisk land må man betale sine afgifter/skatter/andre-påfund med
oprejst pande og sige "Det er min borgerlige pligt at betale - for jeg ved
at andre kan bruge pengene til noget bedre end mig!" Du skal se det som en
ære at netop DINE sparepenge er blevet udvalgt i så udpræget grad til at
gavne samfundet! Hvis du er så rig at du har penge til noget så pjattet som
et transport middel SÅ er det kun rimelig at du bliver suget tør for
kontanter - host op!!

Vær du glad for at det stadig er gratis at eje en motorcykel! Inden længe
indføres nok en køretøjsbeskatning (udover den grønne-vægt-afgift
naturligvis) på f.eks. sølle 2% af nypris hvert år. Det er kun rimeligt at
folk der ejer ting skal beskattes af det - lige som man gør med huse!! Hvis
man ejer noget - så er man bare et rigt svin der skal betale!

.............Ass and keys -

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297

"Nej, vi hos Told og Skat er ikke bindegale. Vi følger bare ordre!" -
Nürenberg, November 1945

Fra : Hans Paulin

Dato : 30-06-03 10:05

TheHobbit wrote:
snip

> "Nej, vi hos Told og Skat er ikke bindegale. Vi følger bare ordre!" -
> Nürenberg, November 1945

ROFL
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-06-03 10:10

TheHobbit wrote:
> [...]
> år. Det er kun rimeligt at folk der ejer ting skal beskattes af det -
> lige som man gør med huse!! Hvis man ejer noget - så er man bare et

GRILL!!!

--
Tony
Kilofazer

Fra : MKS - 74

Dato : 30-06-03 10:26

On Mon, 30 Jun 2003 10:42:56 +0200, "TheHobbit" <hobbit@protek.dk>
wrote:

> [...]
>oprejst pande og sige "Det er min borgerlige pligt at betale - for jeg ved
>at andre kan bruge pengene til noget bedre end mig!"

Øhhhh socialistisk land,det skal man da være rimelig sort for at mene
eller... ?? Nu fik vi så en borgerlig regering sidst,som tit har
harceleret mod afgiften på køretøjer,det første de gjorde var
naturligvis at nedsætte den akkurat som sidst de var ved magten eller
?!? Nej en ting er hvad man rimelig omkostningsfrit kan gøre når ikke
man selv skal ud at skaffe pengene et andet sted....

> [...]
>gavne samfundet! Hvis du er så rig at du har penge til noget så pjattet som
>et transport middel SÅ er det kun rimelig at du bliver suget tør for

Rolig nu - jeg er forsåvidt enig i at hele afgiftssystemet på
køretøjer er skruet helt tosset sammen - specielt ser jeg slet ikke
hvorfor vi lige akkurat som gruppe skal betale mere end bilister,når
vi dybest set kun bruger vores køretøjer 6-9 mdr. for de flestes
vedkommende,og jeg så hellere en brugsafgift - At man kun kan vælge
alt eller intet,det virker forrykt i et retssamfund.Når det så er sagt
så skal samfundsøkonomien naturligvis hænge sammen og det må vi
se'fø'li betale til i rimeligt omfang,men den måde afgiften på
køretøjer er opbygget på medfører så mange sekundære ulemper at det
næsten må kollabrere før eller siden,det er jo allerede presset
temmelig meget,hvilket tvang muligheden for afgiftsref. igennem
fornyligt.

>"Nej, vi hos Told og Skat er ikke bindegale. Vi følger bare ordre!" -
>Nürenberg, November 1945

Hmmmm - noget "spøjs" sammenligning ....hvis det skal tages som udtryk
for sammenstilling af genocide med en økonomisk belastning.

Fra : TheHobbit

Dato : 30-06-03 11:33

MKS - 74 wrote:

> [...]
>
> Hmmmm - noget "spøjs" sammenligning ....hvis det skal tages som udtryk
> for sammenstilling af genocide med en økonomisk belastning.

Det var ment som et humoristisk indlæg der satte tingenes tilstand op på en
kant - ikke som et velovervejet samfundspolitisk debatoplæg.

Det var for at karikere situationen at jeg skrev at vi lever i et
socialistisk land (jeg ville faktisk ha' skrevet kommunistisk - men synes
socialistisk lød mere komisk) og efterfølgende sammenlignede T&S med glubske
grådige frådende indelugtende SS officere fra 1940'ernes tyskland.
....jeg ved naturligvis godt at folk fra T&S generelt ikke er ildelugtende.

Stephan

Fra : MKS - 74

Dato : 30-06-03 11:48

On Mon, 30 Jun 2003 12:32:50 +0200, "TheHobbit" <hobbit@protek.dk>
wrote:

>Det var ment som et humoristisk indlæg der satte tingenes tilstand op på en
>kant

Det siger du ikke - det var jeg slet ikke klar over

> - ikke som et velovervejet samfundspolitisk debatoplæg.

Nej vel ikke velovervejet,og derfor tog jeg kun enkelte enkelte
elementer ud og kommenterede dem,selvom det var ment nok så
humoristisk,nu lejligheden bød sig

>Det var for at karikere situationen at jeg skrev at vi lever i et
>socialistisk land

Det er fair nok,men det er ret brugt og jeg er sådan set glad for det
var ment som en karrikatur for faktisk er Danmark vel snarere ved at
få et ry ude omkring i Europa som det stik modsatte - Men tit i
denne gruppe er det ikke og det kan godt blive trættende at folk i
deres raseri over status quo ikke kan skille tingene ad - derfor - U
see

> [...]
>grådige frådende indelugtende SS officere fra 1940'ernes tyskland.
>...jeg ved naturligvis godt at folk fra T&S generelt ikke er ildelugtende.

Igen det er jo ikke T&S man primært bør være efter generelt (men nok i
dette tilfælde hvor de tilsyneladende har drømt sig til en
pris),selvom de måske ikke altid forvalter reglerne lige heldigt,så er
det mere reglerne der er forskruede og efterhånden nærmest latterlig
snirklede i deres bestræbelser for at ingen må kunne unddrage noget
som helst

Fra : John Jensen

Dato : 30-06-03 12:21

Hele denne "sag" bekræfter vel bare endnu engang at man skal lave en
forespørgsel
INDEN man hjemkøber sin drømmecykel.

Derfor er det da stadig utrolig træls for personen der nu står med en måske
usælgelig
VF500F...

/ John

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-06-03 12:25

John Jensen wrote:

> Hele denne "sag" bekræfter vel bare endnu engang at man skal lave en
> forespørgsel
> INDEN man hjemkøber sin drømmecykel.

Men det kan man bare ikke. Man kan få en "vurdering" fra dem - men det
kræver at man sender dem en kopi af den originale registreringsattest. Så
med mindre man kan lokke en eventuel sælger til at sende een en kopi af
registreringsattesten har man ingen mulighed for at få et nogenlunde
fornuftigt bud på hvad afgiften løber op i.

Dertil er man nødt til at sætte sin lid til T&S' modep system.

--
Tony
Kilofazer

Fra : Sune

Dato : 30-06-03 12:43

"John Jensen" <John@nospamJensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forespørgsel
> INDEN man hjemkøber sin drømmecykel.
> Derfor er det da stadig utrolig træls for personen der nu står med en

Jeg var nu så meget realist, da jeg købte den, at jeg var klar over
risikoen. I virkeligheden er det jo lidt gambling at købe MC fra
udlandet. Men historien er jo heller ikke slut endnu - kun lige begyndt.

På forhånd havde jeg besluttet mig til, at hvis det blev for dyrt, ville
jeg ikke sætte plade på i første omgang, men blot bruge den til "leg" og
prøve lidt trackdays.

--
vh Sune
Kia Clarus 1.8 SLX

Fra : TheHobbit

Dato : 30-06-03 12:53

Personligt er jeg spændt på at høre hvad det ender med - så hold os
informeret når du ved mere!

Stephan

Fra : MKS - 74

Dato : 30-06-03 12:46

On Mon, 30 Jun 2003 13:20:45 +0200, "John Jensen"
<John@nospamJensen.tdcadsl.dk> wrote:

>Derfor er det da stadig utrolig træls for personen der nu står med en måske
>usælgelig
>VF500F...

Så galt går det forhåbentlig næppe,Sune er jo slet ikke indgået i en
forhandling med dem endnu og har påvist deres fejl og den bør kunne
forhandles ned i noget langt mere fornuftigt,det er jo iøvrigt ikke
Sune der har hjemtaget cyklen - hvis det var min - det er det ikke
(længere ),så skulle jeg nok sørge for at få den afgift forhandlet
væsentlig ned .

Fra : Hekto

Dato : 30-06-03 11:17

In article <3efff783$0$48909$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
hobbit@protek.dk says...
> Det er kun rimeligt at
> folk der ejer ting skal beskattes af det - lige som man gør med huse!! Hvis
> man ejer noget - så er man bare et rigt svin der skal betale!

NÅÅÅÅH! ... det er derfor der stjæles så mange MC'er??
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?