Afgift!
Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 29-06-03 16:36

Jeg kunne ikke lige google det så here goes.
Jeg har lade mig fortælle at man afgiftsfrit kan få danske plader på et
køretøj hvis man har boet længere tid i udlandet og flytter tilbage. Det
kræver dog at man faktisk har ejet og benyttet køretøjet.
Er der en her der ved noget om de regler, evt. har prøvet det.
Jeg skal muligvis 6-12 måneder til U.S.A. og vil gerne vide om jeg skal
direkte fra lufthavnen til MC-forhandleren med udsigt til at spare XK kr.
Det lyder umiddelbart for godt til at være sandt, så en link til lovhjemmel
ville også være fedt.
Hvis det er sandt, så skal der vel betales afgift, hvis køretøjet senere
bliver solgt eller?

Jens
RD

Fra : Richard

Dato : 29-06-03 16:43

Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:
> Jeg har lade mig fortælle at man afgiftsfrit kan få danske plader på et
> køretøj hvis man har boet længere tid i udlandet og flytter tilbage. Det
> kræver dog at man faktisk har ejet og benyttet køretøjet.

Nej, du kan spare tolden og momsen af tolden, hvis du indfører køretøjet
som flyttegods. Det forudsætter, at du har været bosat i udlandet i
mindst 12 mdr. og har ejet køretøjet (og haft det indregistreret) der de
seneste 6.

> Hvis det er sandt, så skal der vel betales afgift, hvis køretøjet senere
> bliver solgt eller?

Ja, men det er altså heller ikke sandt i det tilfælde

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 29-06-03 16:53

Richard wrote:
> Ja, men det er altså heller ikke sandt i det tilfælde

Nitte, jeg tænkte det nok.
Så slipper jeg for at stå med en Ducati i håndbagagen, for at komme hjem til
en regning på 100.000...
Tak for hjælpen.

Fra : Richard

Dato : 29-06-03 17:04

Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply) wrote:
> Så slipper jeg for at stå med en Ducati i håndbagagen, for at komme hjem til
> en regning på 100.000...

NÅ, var det en så billig cykel du overvejede, nu du toede, du havde
chancen? - man får ikke meget ny Duc for så lidt; selv i reg.afgift
alene

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 29-06-03 21:27

Richard wrote:
> NÅ, var det en så billig cykel du overvejede, nu du toede, du havde
> chancen? - man får ikke meget ny Duc for så lidt; selv i reg.afgift
> alene

Hehe, næ jeg skal sku ikke have en ny. Da jeg blev 18 var det en 916 jeg
ville have, og det er det stadig....
Kan godt være der er kommet meget fedt siden, men det er en drengedrøm, så
jeg skal nok få en, selv om det først bliver den dag der er tale om en
veterancykel...

Jens
RD

Fra : wheeler

Dato : 29-06-03 21:41

"Jens Blaabjerg (replace xxx with newsgroup to reply)" <xxx@blaabjerg.net>
skrev

[KLIP]
Jeg troede ellers du havde noget 2T øverst på listen?

Told på MC er 10% hertil kommer importmoms på de normale 25% (afhængigt af
afgiftspolitiken i US skulle du sikkert have sluppet noget tilsvarende dér i
VAT)

Reelt er det alene tolden + en evt. lavere udenlandspris (med mindre du
altså køber nyt),
du sparer ved et udlandsophold i 3. land...

Hvis du skal være væk i så lang tid, vil du så ikke købe noget halvsjovt til
en billig penge, som du hurtigt kan komme af med derovre inden hjemrejse?

--
Wheeler
Fjern "x" i mailadresse ved direkte svar

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 30-06-03 08:35

wheeler wrote:
> Jeg troede ellers du havde noget 2T øverst på listen?

Hehe, jeg havde da ikke tænkt mig at sælge RD'en.
Hvis jeg nu får sat en omdrejningstæller på der først starter ved 6K, så kan
jeg også være med når vi taler bundtræk...

> Hvis du skal være væk i så lang tid, vil du så ikke købe noget
> halvsjovt til en billig penge, som du hurtigt kan komme af med
> derovre inden hjemrejse?

Nææ, for jeg har faktisk ikke penge til det. Hvis jeg kunne spare 100K i
afgift ville jeg dog ikke have noget imod at låne til dyret i banken.

Jens
Fortsat RD

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 29-06-03 22:20

> [...]
> Kan godt være der er kommet meget fedt siden, men det er en
> drengedrøm, så jeg skal nok få en, selv om det først bliver den dag

Da jeg så 916`eren først gang var jeg solgt, sådan skulle jeg bare havde, 8
år senere kun det så økonomisk blive til 916`erens lillesøster 748`eren
(reelt kun anden motor alt andet er det samme), det var værd at vente på,
glæd dig, hvor længe det så end varer for dit vedkommende.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 30-06-03 08:32

D@n Dethlefsen wrote:
> [...]
> lillesøster 748`eren (reelt kun anden motor alt andet er det samme),
> det var værd at vente på, glæd dig, hvor længe det så end varer for

Tak..
Jeg venter med længsel

Jens
RD

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 29-06-03 19:41

Richard <richardpunktumpade@mail.dk> writes:

> [...]
> som flyttegods. Det forudsætter, at du har været bosat i udlandet i
> mindst 12 mdr. og har ejet køretøjet (og haft det indregistreret) der de

Told og moms af told, skriver du. Hvor meget told ligger der på en
MC/B*l - jeg troede nemlig at der kun var afgift + moms.

--Kai, exil-dansker

Fra : Morten Juel

Dato : 29-06-03 19:43

> Told og moms af told, skriver du. Hvor meget told ligger der på en
> MC/B*l - jeg troede nemlig at der kun var afgift + moms.

told er når køretøjet kommer uden for eu af.
er den ikke en 15-20% så vidt jeg husker !

Mvh
Morten

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 29-06-03 19:56

"Morten Juel" <MP@stofanet.invalid> writes:

> told er når køretøjet kommer uden for eu af.
> er den ikke en 15-20% så vidt jeg husker !

Ah, OK. Det var jo ikke så interessant for mig jo :-/

--Kai (halv-svensker)

Fra : Richard

Dato : 29-06-03 23:43

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Told og moms af told, skriver du. Hvor meget told ligger der på en
> MC/B*l - jeg troede nemlig at der kun var afgift + moms.

Ja, hvis cyklen kommer fra et EU-land, er der allerede betalt EU-told,
men Jens' skulle jo hjem fra USA og så skal den fortoldes ved indførsel
i DK. Kender ikke told-satsen; den kan slås op hos T&S.

Igen ved import fra et land uden for EU beregnes moms af importværdien
inkl. told, med mindre det er flyttegods; så sparer du told og dorfor
også moms af den; men ikke af resten af importværdien.