svingninger i styret
Fra : emil

Dato : 28-06-03 22:35

Hej.

Er det normalt at der går svingninger i styret når man slipper det med
omkring 50 km/t? Så længe man har hænderne på sker der ingenting, men
i det øjeblik man slipper det bliver svingningerne større og større
indtil man igen holder ved.

med venlig hilsen Emil

Fra : Ksa

Dato : 28-06-03 22:50

Hej.

> [...]
> omkring 50 km/t? Så længe man har hænderne på sker der ingenting, men
> i det øjeblik man slipper det bliver svingningerne større og større
-----------------------------------
Det kan være løse kronrørslejer!!

Kurt Duc.900SL II

Fra : akg

Dato : 29-06-03 13:49

"Ksa" skrev d. 28-06-03 22:50 dette indlæg :
> Hej.

> -----------------------------------
> det kan muligvis være for dit forhjul har fået et slag og er kommet ud
af balance. prøv at få afbalanceret det hjalp for mig

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-06-03 15:24

akg wrote:
[snip]

Hej,

Overvej evt. at arbejde lidt med din citatteknik .. kig på
http://www.usenet.dk for en guide til nyhedsgrupperne.

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-06-03 23:57

"emil" <emilpaulsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> omkring 50 km/t? Så længe man har hænderne på sker der ingenting, men
> i det øjeblik man slipper det bliver svingningerne større og større

Mange års læsning af Motorrad fortæller at rigtigt mange af også det helt
nye cykler lider af
shimmy, som det kaldes på nydansk. Så det er vel nærmest "normalt". Så vidt
jeg husker er der
forslag til afhjælpning på deres site.
Mvh
Ole

Fra : Ole Nielsen

Dato : 29-06-03 00:29

Hej
Det kan også være at der er ubalance i dit fordæk det kommer efterhånden når
det bliver slidt det er min erfaring dette betyder do ikke at dækket er
slidt ned du kan evt. prøve at se om der ujævn slid( toppe)

Ole B
GSF 1200s K1

Fra : Armand

Dato : 28-06-03 22:29

> [...]
> omkring 50 km/t? Så længe man har hænderne på sker der ingenting, men
> i det øjeblik man slipper det bliver svingningerne større og større

Det er et alment kendt fænomæn, oftest set under påløb; men burde ikke
forekomme på en ny nutidig model uden fejl på kronrørs-lejring, teleskop, og
dæk!

Den almideligt forekommende faktor er derfor også for lavt dæktryk og/eller
deraf dårlig nedslidning af fordækket:
Ved for lavt dæktryk nedslides dækket således at midter-partiet (-"rillen")
fremstår uslidt hvorimod arealet umiddelbart på begge sider af midten er
stærkt afslidt i en grad så dækkets tværsnit nærmest kan være helt trekantet

Et strøg med hånden langs mønsteret vil oftest afsløre fejlen før man
bemærker noget visuelt, så check lige dit fordæk for fejlen dermed.
Et spids-slidt fordæk er ureddeligt og derfor kun til udskiftning !! :-|

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 29-06-03 14:18

> Et strøg med hånden langs mønsteret vil oftest afsløre fejlen før man
> bemærker noget visuelt, så check lige dit fordæk for fejlen dermed.
> Et spids-slidt fordæk er ureddeligt og derfor kun til udskiftning !! :-|

Bandittens fordæk er udskiftningsklart, og har de symptomer... og den
lavede ikke det ryste halløj med styret da jeg fik dækket på som nyt, men
først nu her da det er blevet slidt :)

VH
Lars Molnit

Fra : Thomas Laursen

Dato : 29-06-03 08:24

hejsa

har lige haft samme problem med min egen MC - hvis styret blev sluppet
begyndte det at slå fra side til side. Først en lille smule og så gradvist
mere og
mere indtil jeg tog fat i styret igen. En moderne og korrekt opsat cykel
burde være helt stabil når du slipper styret.
Mit problem blev løst ved at skifte fordækket da dette var slidt.

MVH
Thomas

---

Fra : Schlæger

Dato : 29-06-03 10:01

emil wrote:

> [...]

> omkring 50 km/t? Så længe man har hænderne på sker der ingenting, men
> i det øjeblik man slipper det bliver svingningerne større og større

Ifølge både Franz Kroon (Yamaha forhandler i Århus) og en test i Touring
Nyt er fænomenet normalt på en XJ 600 hvis den kører med topboks - også
selvom der hverken er problemer med kronrørslejer eller forkert slidt
fordæk.

Mvh Schlæger

Fra : emil

Dato : 29-06-03 16:42

Min cykel ER gammel. En gsx 750 ES fra 1983 og jeg kører netop med
topbox......så mon ikke det er helt normalt den slingre lidt? Den gør
det også en gang i mellem når jeg svinger.
Jeg tror ikke det er dækket, da det er i meget fin stand. Jeg skal dog
lige have chekket dæktrykket. Hvordan er det jeg chekker det med
kronrørslejerne? Skal jeg stille den på centerbenet og få en til at
sænke bagenden, mens jeg rykker i forgaflen??
Er det nogen af jer der ved om den påmonterede 4-1 Marshall-potte
giver ekstra heste?
Det er ellers en rigtig sjov cykel til få penge....

Med venlig hilsen Emil

Som svar på:

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 01-07-03 11:25

emil wrote:
> [...]
> kronrørslejerne? Skal jeg stille den på centerbenet og få en til at
> sænke bagenden, mens jeg rykker i forgaflen??

Hej Emil

Jeg havde en kammerat der kørte en 750 ESD'er den rystede ikke i styret, og
men kunne køre uden hænder uden problemer.

At kontrollere kronrørslejer kan gøre på flere måder. Det er beskrevet i din
værkstedsmanual.

Der er flere metoder.
1: Slip styret under motorbremse fra 80 til 60 begynder styres at slå vildt,
og er dine dæk, bagsvingerlejer og affjedring i orden skal dine
kronrørslejer justeres eller skiftes.
2: løft cyklen op og drej styret fra side til side. Køre styret i ryk skal
kronrørslejerne skiftes.
3: Brems og lyt efter et klonk. Er dine glideringe i gaflen perfekte skal
dine kronrørslejer justeres eller skiftes. De samme er hvis du kan mærke
slør i gaffelbenene mens forenden hænger frit.
4. Brems og mærk efter et "klonk/klik" mellem stel og øverste gaffelbro. Kan
du mærke det skal dine kronrørslejer justeres eller skiftes.
5: Kører cyklen trægt, falder den rundt i skarpe hjørner, kører den lige som
på kuglelejer eller har du problemer med at holde en ren linie gennem
svingene og er dine dæk, bagsvingerlejer og affjedring i orden skal dine
kronrørslejer justeres eller skiftes.

Jeg ville nok bare skifte kronrørslejerne. På en 20 år gammel cykel er de
højest sansynligt ødelagte. De koster 3-400kr og kan godt skiftes selv.

Det er almindelig høflighed her i gruppen at svare under det man citerer og
skære så meget som mulig væk af det oprindelige indlæg, uden at meningen
forsvinder. Grunden til dette er at man ikke behøver at læse hele strengen
for at kunne følge med i en tråd, men at man via et enkelt indlæg kan få en
forståelse for hvad det handler om. Der er mange der stadig har modems, og
derfor er det er fordel at "spare" på pladsen ved at skære unødig tekst væk.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : kenn@diversion.dk

Dato : 29-06-03 23:51

"Schlæger" skrev i meddelelsen news:bdm9rp$g7l$1@abbeden.bunk.cc...

> [...]
> Nyt er fænomenet normalt på en XJ 600 hvis den kører med topboks - også
> selvom der hverken er problemer med kronrørslejer eller forkert slidt

Dette kan jeg så også bekræfte. Fik topbox på sidste torsdag, nye dæk i
onsdags, og i går begav jeg mig så ud på en lille tur på 450 Km. med fyldt
box. Hjemturen idag blev uden svinkeærinder, så den var 100 Km. kortere.
Havde lidt mindre med hjem end på turen ud, og kunne godt mærke forskel.

Jeg kan ikke mærke at der skulle være noget galt med kronrørslejerne, og
begge dæk havde kørt ca. 50 Km. da jeg kørte hjemmefra igår. Jeg var til
stede da de blev afbalanceret, og det så også fint ud.

Kenn H. Jensen
www.diversion.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=271

Fra : Ukendt

Dato : 29-06-03 11:54

> [...]
> omkring 50 km/t? Så længe man har hænderne på sker der ingenting, men
> i det øjeblik man slipper det bliver svingningerne større og større

Det kan også være lejerne i bagsvingeren..

Mvh
Allan

Fra : Megas

Dato : 29-06-03 13:53

Hvis du ike kan hitte nogen fejl, er løsningen at montere en styrdæmper..
Dén fjerner effektivt "woobleri", men som de andre skrev, bør du lige tjekke
dæk & kronrørslejer inden du investerer i "lappeløsninger"