Ingen Handsker, hvorfor....
Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 26-06-03 06:33

Hej Alle i NG`en

Jeg har gennem længere tid lagt mærke til at mange af de motorcykellister
jeg møder (og især dem der hilser igen) kører uden handsker.
Hvorfor, næst efter hjelmen betragter jeg handskerne som meget vigtigt
sikkerhedsudstyr, hvad gør man mon med hænderne hvis uheldet skulle være ude
?, jo jeg ville nok bruge den til at kontrollere en evt røvtur med, hvordan
ville de se ud efter sådan en omgang, det ville ihvertfald være nødvendigt
at få hjælp til at tisse. Har selv prøvet en enkelt gang og da var handsker
meget tyndslidte bagefter.
I går da jeg kørte hjem fra arbejde, mødte jeg en 5-6 mc`er hvor jeg
ihvertfald er 100 % sikker på at 3 kørte uden handsker (CBR900RR, XT350, BMW
RT), og billedet er det samme næste hver dag dog er mc`erne ikke de samme.
De løber mig koldt ned at ryggen når jeg ser en MC`ist uden handsker, så
hvorfor gør i det ?

Jeg kører aldrig selv uden hjelm, rygbeskytter, handsker, læderdragt &
støvler, både af sikkerhedsmæssige årsager smat at jeg synes at det er meget
mere behagligt/sjovt at køre med det korrekte udstyr.

Ha` en god dag allesammen.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Thorstein

Dato : 26-06-03 07:14

Her i byen er der heller ikke langt i mellem typerne, men hvad jeg finder
endnu mere skræmmende er dem som kun kører i korte bukser og t-shirt.....

mvh
Thorstein

Fra : BorreBoy

Dato : 26-06-03 08:18

> [...]
meget
> mere behagligt/sjovt at køre med det korrekte udstyr.

Jeg føler mig mere fri, jo mindre jeg har på

Fra : J.C.Kløve

Dato : 26-06-03 08:50

I tråden: 3efa9e0b$0$5164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Skrev BorreBoy :
> "D@n Dethlefsen" <sotaFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg føler mig mere fri, jo mindre jeg har på

Personligt kører jeg ikke gerne uden sikkerhedsudstyr (handsker,
hjelm, MC tøj (helst læder))
Det undrer også mig at der er nogen der mener det er mere "sejt" at
køre med "røven bar" (både den ene og den anden) -
Det værste er dog at hvis uheldet skulle være ude, så er det ikke kun
den "fri" MC ist det går udover, tænk sig at skulle samle en "nøgen"
gut op efter selv et banalt uheld - hvor den der er klædt korrekt på
kan gå der fra, ligger der bot et skrællet kartoffel tilbage af den
"fri" - det ville jeg ikke bryde mig om.

Men jeg har dog ikke nogen forventning om at dette synspunkt kan få de
"fri" MCíster til at ændre adfærd, det skal der nok en røvtur til
.......iiikkkkkk

--
Dun@nt
XJ600 51J

Fra : flemsus

Dato : 26-06-03 09:55

J.C.Kløve wrote:
> [...]
>
> Men jeg har dog ikke nogen forventning om at dette synspunkt kan få de
> "fri" MCíster til at ændre adfærd, det skal der nok en røvtur til

Det er åbenbart ved at blive en tilbagevendende tradition det her. Og nu er
man en "type" eller "sej" hvis man ikke tager alt sit kluns på, tak for den
generalisering må jeg lige sige. Lad nu folk selv bestemme hvad de vil have
på. Jeres børn bliver måske klædt ud som Michelinmanden når de vil på
legepladsen, for den er farlig?

--
Mvh. Flemming Sørensen

Remove NOSPAM to reply.

Fra : Freddy Lang

Dato : 27-06-03 23:24

flemsus wrote:

[en masse snipperi]

> Jeres børn bliver måske klædt ud som
> Michelinmanden når de vil på legepladsen, for den er farlig?

Jep!

Fra : Oros

Dato : 26-06-03 10:08

J.C.Kløve wrote:
> Men jeg har dog ikke nogen forventning om at dette synspunkt kan få de
> "fri" MCíster til at ændre adfærd, det skal der nok en røvtur til
> ......iiikkkkkk

Desværre nej, jeg tog en røvtur med 120km/t. Fra faldepunkt til
stop-kurring-punkt var der godt og vel 50 meter, opmålt derefter - asfalt
samtlige 50meter. Dette var iført alm bukser (sled hul i begge knæ) en Bronx
jakke (ærmerne smøgede op og det blev ren arm-ud imod asfalt), nul handsker
(fik sår på hænderne ikke værre end hvis jeg faldt på den asfaltbane vi
engang iml. spiller fodbold på) Gummisko (ingen skader der) Havde min hjelm
på (fik en skramme noget lignende det man kan påføre hjelm ved at tabe den
fra livhøjde) Ingen knoglebrud eller for den sag skyld ømme led. Jeg kunne
selv køre hjem, dog med besvær, men primært fordi cyklen blev noget mere
medtaget end jeg gjorde. Jeg var på arbejde dagen efter, rigtige smerter
indtraf først da der gik infektion i venstre arm (mest medtagede) og sårene
ellers størknede som gjorde en lidt stiv i det.

I dag kører jeg gerne 25km til skole om morgenen iført shorts og t-shirt,
hader varme så man ikke fatter det. Tager til nød mc-jakken på hvis jeg ved
det skal gå lidt raskt (humøret er til det) Men primært fordi den er mest
behagelig at køre med og jeg til dels kan holde varmen ude så længe det ikke
går for langsomt. Handsker tages kun på i gråvejr med de temperaturer vi har
nu. Jeg bliver "helt" sindssyg nu iført helt korrekt grej, ikke mindst fordi
det helst ikke må være over 10grader når man er iført dette - men gerne -5,
varme er slet ikke godt for besindelsen, og da slet ikke når jeg tænker "nu
er jeg beskyttet" - så nu sker der da intet. Så det er nok mere sikkert for
andre at jeg ikke er beskyttet og kører som en brækket arm - hvis det da
ikke bliver resultatet!

Ja jeg var nok heldig, og har måske altid været det hvad det angår, har
måske også bare drukket godt med mælk i mine unge dage da jeg endnu ikke har
prøvet at brække en knogle i kroppen. Men absolut heller ikke har holdt mig
tilbage...

Mener det er en smagssag, jeg frygter ikke død og ulykke, så havde jeg
nemlig også valgt et andet transportmiddel. Jeg er heller ikke bundet til
noget familie-værk eller andet, jeg lever i mine øjne bare livet. Det må
være op til folk selv at vælge hvordan de vil færdes, man kan dog fortælle
dem om nogle ting, hvad der kan ske osv, men at rynke på næsen af folk som
ikke gør som man synes de burde er ikke klogt i situationen, det gør det nok
bare mere attraktivt for vedkommende at fortsætte med det, tror jeg.

--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 10:21

Oros wrote:

snip - et fint indlæg
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-06-03 14:45

Oros wrote:

> Desværre nej, jeg tog en røvtur med 120km/t....
> I dag kører jeg gerne 25km til skole om morgenen iført shorts og t-shirt,
> hader varme så man ikke fatter det.

Det med at køre i short og t-shit som dig, finder jeg egentlig ret dumt, men
det lyder som om at du er klar over risikoen (flået tomat er vist
nøgleordet her).

Har du tænkt så langt, som at købe noget mc-kluns, der ikke er så varmt?
Måske a la crossudstyr?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : J.C.Kløve

Dato : 28-06-03 09:12

I tråden: bded5b$dg0$1@sunsite.dk,
Skrev Oros :
> J.C.Kløve wrote:
[sax]

Uha for min skyld kan MC'ister køre i hvad de har lyst til (eller ikke
lyst til)
Jeg undrer mig fortsat, men jeg vil ikke stemme for en lov der påbyder
sikkerhedsudstyr udover hjelm -
Med hensyn til at komme godt fra en tur i gulvet uden tøj på..tjaaaa
som man siger i min branche..
"der er intet der kan overgå god og rettidig planlægning - som det
rene skære svine held"

Med hensyn til at sætte folk i bås - og typebestemme -
jeg har læst hele tråden, og det væsentligste argument er "komfort" -
det er ubehageligt varmt at have tøj på lyder meldingen - det er ikke
spor "sejt" at kørt i T-shirt eller lignende - tja, det må jeg vel tro
på -

Skulle jeg kommentere det - så er det for kørselskomfort og sikkerhed
at jeg har monteret alufælge og brede dæk på bilen, det er ikke fordi
jeg har lidt "Brian tendenser" (unsdkyld Brian - no offence) og er en
drengerøv , slet ikke
GU er jeg SÅ! og jeg er ikke bange for at indrømme det, derfor er der
råvejern på XJ'eren og så videre - jeg er det bare andre steder end i
min MC påklædning - mit valg, men jeg forsøger ikke at bortforklare
det. Som jeg læser indlægene er det bortforklaringer der først og
fremmest kommer frem i denne debat når der skal tales for ikke at
benytte sikkerhedsudstyr. Der er ikke én der har skrevet : Jeg syntes
jeg er mere sej uden lædertøj" eller det der ligner :-?

Når jeg vælger at undre mig højlydt, er der fordi det måske kunne
spare unødig smerte for den MC'ist der ikke har tænkt nøjere over
køremåde og risiko, men bare syntes at de der kører i stærkmands trøje
og shorts er smarte, og derfor efterligner dem der har overvejet
valget.

Jeg tager givet vis fejl - og jeg vil ikke belære nogen om noget -
blot udtrykke et synspunkt (og til det formål kan genralideringer og
typeopdeling med til at lette forståelsen - )

Fra : Oros

Dato : 29-06-03 17:18

J.C.Kløve wrote:
> [...]
> det er ubehageligt varmt at have tøj på lyder meldingen - det er ikke
> spor "sejt" at kørt i T-shirt eller lignende - tja, det må jeg vel tro

Det er nok fordi det er rigtigt, ihvertfald for mit vedkommende.

> [...]
> benytte sikkerhedsudstyr. Der er ikke én der har skrevet : Jeg syntes
> jeg er mere sej uden lædertøj" eller det der ligner :-?

Uden at tale på andres vejne så skyldes det nok at jeg synes folk i t-shirt
og shorts på mc ser latterlige ud? Hvis ikke det var for varmen kørte jeg da
gerne med det korrekte sorte "hævner-udstyr" der er da ikke noget bedre til
at skræmme en traffikant der lige har gjort noget dumt overfor dig. Jo måske
lige langt hår, fuldskæg og rygmærke. Men ellers er det da klart "sejest" at
være klædt helt i sort sikkerhedsudstyr og ligne en eller anden swat-dude,
det er sgu også svært at gemme sine blege ben og dej-arme i shorts og
t-shirt! :D

Jeg vælger komforten fremfor andet, no bullshit. Men i næste række kommer så
udseendet!

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 26-06-03 08:33

tjaa sidste år da jeg tog min røv tur med bare 50 km/t....sled jeg hovederne
af flere af nitterne.....kænguruskindet som er tyndere end okseskind holdt
formidabelt.....hvis det havde været barhåndet er de sikkert at hud og kød
var blevet slebet grundigt af.

i øvrigt er der flere og flere hansker der har hudfarvet/gullig håndflade
der er nemme at forveksle i farten......

Lasse
Mille & Karin & Neelix

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 08:51

D@n Dethlefsen wrote:
> [...]
>
> Jeg har gennem længere tid lagt mærke til at mange af de
> motorcykellister jeg møder (og især dem der hilser igen) kører uden

....det er jo en kalkuleret risiko man løber - lige som i så mange andre
tilfælde her i livet...

....*hvis* man kommer ned at ligge er "med handsker" selvfølgelig bedre
end "uden handsker" - men det kræver jo som sagt, at ulykken sker...

....hvis jeg har alt dresset på, kører jeg anderledes end hvis jeg tar en
tur uden handsker (eller støvler o.l.)...

....i princippet synes jeg meget groft sagt, at sikkerhedsudstyr på en
motorcykel kan sammenlignes med faldskærme i et passagerfly...

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 26-06-03 09:00

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en meddelelse
> ...det er jo en kalkuleret risiko man løber - lige som i så mange andre
> tilfælde her i livet...

Enig. Jeg kører også ind i mellem uden handsker - og når vejret er til det,
kører jeg også i shorts og t-shirt.

Farligt ?! Tja, men skal man så overhovedet køre på motorcykel?

Mvh.
Henrik, Aalborg

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 09:35

diablo de la velocidad wrote:

> Jeg kører også ind i mellem uden handsker - og når vejret er
> til det, kører jeg også i shorts og t-shirt.

....jeg undlod med vilje at skrive, at jeg osse har taget et par ture kun
iført badebukser - jeg kører så osse derefter...

> Farligt ?! Tja, men skal man så overhovedet køre på motorcykel?

....subscribe!

....de fleste mennesker dør i sengen - så jeg sidder gerne i en stol og
sover

Fra : Hekto

Dato : 26-06-03 09:52

In article <bdeb7d$rok$1@sunsite.dk>, hans_fjernes_@it.dk says...
> ...de fleste mennesker dør i sengen - så jeg sidder gerne i en stol og
> sover

Jeg vil dø ligesom min bedstefar! ... Ikke grædende og skrigende, som
passagererne i hans bil!!!
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 10:13

Hekto wrote:
> In article <bdeb7d$rok$1@sunsite.dk>, hans_fjernes_@it.dk says...
>>
> Jeg vil dø ligesom min bedstefar! ... Ikke grædende og skrigende, som
> passagererne i hans bil!!!

....det lyder da ulækkert!

....fortæl, fortæl, hvis det har nogen relevans!?

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-06-03 10:36

Hans Paulin wrote:

> ...det lyder da ulækkert!
>
> ...fortæl, fortæl, hvis det har nogen relevans!?

Det er en gammel vittighed... Og den er da rigtig sjov

Nu vi snakker om sådan noget, så har en af vennernes morfar faktisk lavet
noget lign. samme stunt.. Han kom kørene med kone og barn (min vens mor) og
de kom ud på noget vej der var rigtig glat, og han kunne se de ville køre
galt.. Så han åbnede bildøren og hoppede ud og efterlod alt familie i
bilen.. Lidt vildt :)
(der skete forresten intet med familien i bilen)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 26-06-03 10:46

> [...]
> bilen.. Lidt vildt :)
> (der skete forresten intet med familien i bilen)

Men desertøren blev vel (forhåbenlig?) et par tænder fattigere, da familien
endelig kom ud af vraget!? ;-/

Hilsen
Lars

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-06-03 17:42

Lars T. Thomsen wrote:

> Men desertøren blev vel (forhåbenlig?) et par tænder fattigere, da
> familien endelig kom ud af vraget!? ;-/

Der skete heldigvis intet med bilen eller personerne.. Ham morfaren var bare
en tøsedreng :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Shsj

Dato : 26-06-03 18:54

> [...]
>bilen..

> Der skete heldigvis intet med bilen eller personerne.. Ham morfaren var

....Det var da heroisk gjort, at han sådan kastede sig ud af bilen med den
tanke i baghovedet at han derved kunne yde førstehjælp til de som ikke
evnede at forlade køretøjet ved egen kraft.

VH.
Shsj

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-06-03 19:16

Shsj wrote:

> ...Det var da heroisk gjort, at han sådan kastede sig ud af bilen med
> den tanke i baghovedet at han derved kunne yde førstehjælp til de som
> ikke evnede at forlade køretøjet ved egen kraft.

LOL :)

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 10:47

Anders Houmark wrote:
snip
> Så han åbnede bildøren og hoppede ud og
> efterlod alt familie i bilen.. Lidt vildt :)
> (der skete forresten intet med familien i bilen)

....jeg tror det var *min* bedstefar, der gik i stå på jernbaneskinnerne
i en bil for "100 år siden" - han kommanderede familien ud af bilen,
mens han råbte: "Nøglerne til pengeskabet hænger bag maleriet (i stuen
or whatever)", mens han prøvede at starte...

....efterfølgende måtte han finde et andet gemmested

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 26-06-03 10:27

> Enig. Jeg kører også ind i mellem uden handsker - og når vejret er til
det,
> kører jeg også i shorts og t-shirt.

Jeg kunne *aldrig* drømme om, at køre i hverken T-shirt eller shorts!
Jeg giver min styrthjelm, MC-jakke (der skulle give beskyttelse på skuldre,
albuer og ryg) og handsker samme prioritet = *altid* på!

Men jeg har en ringe moral, når det kun drejer sig om korte ture, på disse
ture "glemmer" jeg desværre ofte mine MC-bukser og støvler.... ;-(

Til gengæld er disse altid på, hvis turen strækker sig over en længere
strækning og hvis jeg samtidig ved, at hastigheden øges til hvad der ikke
længere svarer til en "filen på kobling" i bytrafikken.

> Farligt ?! Tja, men skal man så overhovedet køre på motorcykel?

Næh, så skal man hellere blive hjemme!
- Men det er jo slet ikke nær så dejligt!

Hilsen
Lars

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-06-03 14:37

diablo de la velocidad wrote:

> Enig. Jeg kører også ind i mellem uden handsker - og når vejret er til
> det, kører jeg også i shorts og t-shirt.
>
> Farligt ?! Tja, men skal man så overhovedet køre på motorcykel?

Afregningen er ihvertfald særdeles kontant, når man ryger på røven i
badebukser, også selvom du kun kører 40.
Jeg skvattede engang med 40 km/t i cowboybukser, på våd asfalt med
dieselolie på. Den helvedes dybe hudafskrabning på knæet tog måneder om at
gro sammen igen. Jeg tør ikke at tænke på hvordan man ville se ud efter at
have oplevet samme tur i badebukser på (formodentlig) tør asfalt!

Jeg finder det grundlæggende dumt at køre uden sikkerhedsudstyret i orden -
det er jo ikke fordi det er federe at køre uden, det bunder jo kun i ren
dovenskab¹. Ved at køre mc fremfor en (måske) sikrere bil opnår man trods
alt en hulens masse fedt, stik modsat af at køre rundt i bar røv og dolk
(ok, der er sikkert nogle stykker der også finder det fedt .

¹: Jeg er da også engang imellem lidt doven - jeg kan da godt finde på at
skippe mc-bukser (og nøjes med jeans) og støvler, hvis turen er under 3-4
km og foregår i landlige omgivelser. Der går min grænse ligesom...
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 og en MTX125R

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 26-06-03 09:08

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> writes:

> ...det er jo en kalkuleret risiko man løber - lige som i så mange andre
> tilfælde her i livet...

Just præcis. Ligesom at nogen vælger at gå over vejen med lukkede øjne -
det er lissom mere udfordrende.

> ...i princippet synes jeg meget groft sagt, at sikkerhedsudstyr på en
> motorcykel kan sammenlignes med faldskærme i et passagerfly...

Arh, det er vist en temmelig grovkornet sammenligning. Jeg er temmelig
sikker på, uden iøvrigt at kunne bevise det rent statistisk, at
uheldsfrekvensen på hhv flyrejser og motorcykler ikke er helt ligeligt
fordelt.

Sikkerhedsudstyr til MC brug er vel nærmere sammenligneligt med
sikkerhedsseler og til en vis grad airbags i biler.

--
Mikkel
motortosse.dk | For de føøørst time you traai de

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 09:32

Mikkel Christensen wrote:

> Arh, det er vist en temmelig grovkornet sammenligning.

....skrev jeg vist osse...

> Jeg er temmelig
> sikker på, uden iøvrigt at kunne bevise det rent statistisk, at
> uheldsfrekvensen på hhv flyrejser og motorcykler ikke er helt ligeligt
> fordelt.

....muligvis...

....men er du først på vej ned fra 10.000 fod i "Frit fald for herrer",
er det jo ligegyldigt for dig, om du udgør 0,001% eller 0,0001% - right?

Fra : Per Milborg Pedersen

Dato : 26-06-03 09:52

"Mikkel Christensen" <mic@rrnord.dk> wrote in message

> [...]
>
> Sikkerhedsudstyr til MC brug er vel nærmere sammenligneligt med
> sikkerhedsseler og til en vis grad airbags i biler.

Oftest er det vel dem der ikke har prøvet hvilket herligt groft sandpapir
asfalt er, der stadig kører rundt uden ordentlig påklædning. Både Mikkel og
jeg har været adskillige ture i asfalten gennem vores RR-tid og jeg kunne
for alt i verden ikke tænke mig at prøve det uden udstyret på. Fair nok, i
RR kalkulerer man med en risiko og det er jo af og til, måske endda oftest,
ens egen skyld at det går galt. Men hvad så i trafikken. Kan vi sige at det
er vores egen skyld hvis en spritbilist eller en andet søvnig trafikant er
den direkte årsag til at vi ryger på røven? Næppe, så selv om vi passer nok
så meget på og risikoen der med er lille så er det noget lort den dag det
sker.

Så hvis du spørger mig burde påklædning være lovpligtig. Ikke som de, i EU,
engang syslede med hvor vi alle skulle køre rundt i ens orangefarvede
dragter med airbags, men at der bliver stillet et minimumskrav til
påklædning ud over hjelmen.

Nu forestiller vi os at jeg kommer kørende på min MC med 50 km/t ind ad
Vesterbro i Ålborg. En svensk turist leder efter sit hotel og kommer
nulrende med 40 km/t i samme retning i det inderste spor. Pludselig får han
øje på P-skiltet til Phønix hotel og skifter vognbane uden at se sig for
hvorved han rammer mig så cykel og jeg tager en tur hen ad Vesterbro på den
hårde måde. Jeg bliver slynget i jorden og rammer ned på venstre side og
kurer sidelæns de første par meter, så lidt baglæns, hvorefter jeg begynder
at rotere om min egen længdeakse. Jeg forsøger instinktivt at tage fra så
jeg ikke drejer rundt og til sidst stopper jeg ved at jeg kurer med ryggen
ind i kantstenen i midterrabatten.

Status med hjelm, dragt, handsker, støvler og rygskinne på:
Mine albue og skulder beskyttelse tager fra og min hjelm får et ordentligt
gok da jeg rammer asfalten. Min dragt ser herens ud på begge albuer og det
ene knæ og den har fået skrammer på ryggen og lidt på røven. Jeg får slået
luften ud af kroppen da jeg rammer kantstenen men efter nogle minutter så er
den ved at være tilbage igen.

Status med hjelm, snøresko, uden handsker og i cowboybukser og jakke.
Min albue har fået slået en splint af knoglen da den rammer asfalten.
Underarmen har været brugt til at kure på så den ligner en dansk spegepølse
der har lagt i solen. Jakken holdt nogenlunde men da armen kom i asfalten
gled jakken bare op ad armen og blottede underarmen. Mine Lee bukser holdt
ikke til det så det venstre knæ bløder fra en flænge og knæet er hævet .
Mine håndflader svider og den venstre er nu uden hud på 1/4 af selve
håndfladen. Det vædsker men bløder ikke. Min ene snøresko røg af da jeg
kurede baglæns og hælen har fået en mindre hudafskrabning. Men værst var det
da jeg kurede ind i kantstenen. Jeg havde ikke rygskinnen på mine ben føles
underlige.

To situationer hvor af den første forsætter dagen efter på arbejdet hvor man
kan vise en skrammet dragt og nogle slidte handsker og nogle blå mærker på
kroppen frem. I den anden situation kommer man i al fald ikke på arbejde
dagen efter. Og det med ryggen er der ikke nogen der ved hvad der er galt
med endnu. Ved at gøre sig disse tanker kan man blive glad for at møde på
arbejde.......

Med racende venlig hilsen

Per M. Pedersen.....M for motortosse
www.motortosse.dk

Status; Jeg har mit dress på

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 10:12

Per Milborg Pedersen wrote:

> Oftest er det vel dem der ikke har prøvet hvilket herligt groft
> sandpapir asfalt er, der stadig kører rundt uden ordentlig
> påklædning.

....ka godt være - har selv været med i to grove ulykker...

> Både Mikkel og jeg har været adskillige ture i asfalten
> gennem vores RR-tid og jeg kunne for alt i verden ikke tænke mig at
> prøve det uden udstyret på.

....jeg synes, det er noget andet, når der er tale om banekørsel, hvor
man nødvendigvis kører til margin...

> [...]
> det går galt. Men hvad så i trafikken. Kan vi sige at det er vores
> egen skyld hvis en spritbilist eller en andet søvnig trafikant er den

....vi kommer hér ud i noget statestik / sansynlighedsberegning, som jeg
ikke kan ta alvorligt...

Fra : Bjarke Skjernaa

Dato : 26-06-03 10:19

"Per Milborg Pedersen" <per_p@wanadooFJERNDETTE.dk> writes:

> [...]
> engang syslede med hvor vi alle skulle køre rundt i ens orangefarvede
> dragter med airbags, men at der bliver stillet et minimumskrav til

Den påklædning lyder som det jeg har set et par mc-"elever" køre rundt
med her i Tyskland... Jeg tænkte stakkels dem og undrede mig over at
de ikke også havde udstyret mc'en med blinkende neonskilte

Lidt mere relevant: Jeg køre selv altid med sikkerhedsudstyr, men jeg
har ikke investeret i rigtige mc'støvler. I stedet bruger jeg mine
vandrestøveler. Vil mc'støvler give ret meget mere beskyttelse?

/Bjarke, Bandit GSF 600 S (1998) der lige har spurgt T&S hvor meget de
vil have for at få den til DK

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 26-06-03 10:41

> Lidt mere relevant: Jeg køre selv altid med sikkerhedsudstyr, men jeg
> har ikke investeret i rigtige mc'støvler. I stedet bruger jeg mine
> vandrestøveler. Vil mc'støvler give ret meget mere beskyttelse?

Vandrestøvler har (ofte) et kraftig en kraftig hælparti og et dybt
"slidbanemønster". Dette kan måske give dig problemer med at slippe
motorcyklen under styrt, da dine såler sikkert vil "låses" i forhvilerne.

Hilsen
Lars

Fra : Per Milborg Pedersen

Dato : 26-06-03 14:57

"Bjarke Skjernaa" <bjarke_ng@skjernaa.dk> wrote in message

> [...]
> har ikke investeret i rigtige mc'støvler. I stedet bruger jeg mine
> vandrestøveler. Vil mc'støvler give ret meget mere beskyttelse?

Hvis dine vandrestøvler er udstyret med snørebånd som de fleste
vandrestøvler er så kan du jo forestille dig hvordan det kan lykkedes
snørebåndene i fartvindens rusken at vikle sig omkring fodhvileren eller
noget andet. I hvert fald bliver man slemt overrasket når man skal holde
stille og den fod man gerne vil støtte med sider fast. Crash....og det ser
sgu sjovt ud skal jeg hilse og sige. Det lykkedes min bror at gøre det
engang, godt nok kun på en knallert. Men det gør også noget ondt i foden da
man jo ikke får nogen chance for at få foden væk så den kommer i klemme
mellem jorden og cyklen.

En vigtig detaljer ved gode motorcykel støvler er at de har en beskyttende
kappe på siderne således at ankelknoglen som jo stikker noget ud på vores
fødder ikke bliver slidt af hvis vi glider med med foden under cyklen. Og så
er der ofte en skinnebensbeskytter som et rålam lidt uden for Randers en sen
aftentime smagte på. Det gjorde gevaldigt ondt i skinnebenet, jeg fik i
hvert fald varmen i benet, men skinnebenet holdt. Den var så tæt på at den
flækkede kulfiberdækslet der sidder over koblingen. Og det var altså en
Ducati 900 Monster og den er sgu smal over motoren. Det var tæt på......

Så ja, gode MC-støvler vil give dig mere beskyttelse. Men der findes også
udgaver af "mc-støvler" hvor dine vandrerstøvler sikkert er bedre...

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 26-06-03 20:55

>Den påklædning lyder som det jeg har set et par mc-"elever" køre rundt
>med her i Tyskland... Jeg tænkte stakkels dem og undrede mig over at
>de ikke også havde udstyret mc'en med blinkende neonskilte

Jeg har engang fulgtes et par kilometer med Søren, som skulle aflevere
sådan en orange flydevest et sted på vores køretur. Og hvorfor nu tage
en sidetaske med, når man bare skal et par kilometer, og sådan en vest
jo er beregnet til at have på

Så selv om Søren og TransAlpen fik lidt forspring, så havde jeg ikke
noget problem med at se ham på en halv kilometers afstand.
Det var måske ikke så pænt, men man bliver i hvert fald ikke lige
overset med den slags påklædning, så mht. passiv sikkerhed, så kan det
nok være en god idé med lidt neonfarver.

--
Kåre

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-06-03 19:48

"Per Milborg Pedersen" <per_p@wanadooFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Enig.

> Oftest er det vel dem der ikke har prøvet hvilket herligt groft sandpapir
> asfalt er, der stadig kører rundt uden ordentlig påklædning.

Igen enig. Dårlig påklædning vidner som regel om mangel på erfaring udi
motorcyklisme.

> Så hvis du spørger mig burde påklædning være lovpligtig.

Enig.
Der er lovkrav om hjelm og motorbriller/visir, hvorfor ikke om resten også?

> [...]
det
> da jeg kurede ind i kantstenen. Jeg havde ikke rygskinnen på mine ben

Skide god (og virkelighedstro) fremstilling!

> [...]
> dagen efter. Og det med ryggen er der ikke nogen der ved hvad der er galt

Uden at prale, så ser jeg mig selv som særdeles erfaren i styrt, både med og
uden udstyr, og med det forkerte udstyr. Jeg render pt. og besøger folk i
hvide kitler pga. ryg og nakkeskader, og jeg har engang nedlagt hele klubben
(de lå flade af grin) ved at kure på røven fra 110 km/t i nogle
ikke-helt-solide-nok motorcykelbenklæder, og slibe en rasende stor del af
min røv væk.

Jeg er blevet ret bevidst om mit påklædningsvalg.

Rittig

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-06-03 09:11

Claus Rittig wrote:

> Der er lovkrav om hjelm og motorbriller/visir, hvorfor ikke om resten
> også?

....motorbriller/visir? - er der dét?

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-06-03 11:46

Hans Paulin wrote:

> ...motorbriller/visir? - er der dét?

Godt spørgsmål. Det har jeg også kikket lidt efter. På et tidspunkt har ejg
set et kørekort med en påtegnelse at føreren skulle bære øjenbeskyttelse.
Og så var der specificeret et mindste areal det skulle udgøre.

Ib Jakobsen

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-06-03 19:17

Ib Jakobsen wrote:
> På et tidspunkt
> har ejg set et kørekort med en påtegnelse at føreren skulle bære
> øjenbeskyttelse. Og så var der specificeret et mindste areal det
> skulle udgøre.

....okay!

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-06-03 22:46

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Godt spørgsmål. Det har jeg også kikket lidt efter. På et tidspunkt har
ejg
> set et kørekort med en påtegnelse at føreren skulle bære øjenbeskyttelse.

Det blev stemplet i kørekortene det år loven trådte i kraft.

Rittig
(Som har haft sådan et kørekort)

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-06-03 22:46

Claus Rittig wrote:

> Det blev stemplet i kørekortene det år loven trådte i kraft.

....ikke fordi jeg har tænkt mig at dyrke det - men er så det ulovligt,
hvis jeg kører uden visir - eller "motorbriller"?

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-06-03 23:51

> ...ikke fordi jeg har tænkt mig at dyrke det - men er så det ulovligt,
> hvis jeg kører uden visir - eller "motorbriller"?

Nej, det er ikke lovligt. Det er iøvrigt også dumt. En fuldtræffer fra en bi
ved 60-70 km/t, og du kan mangle et øje.

Rittig

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-06-03 00:17

Claus Rittig wrote:
> "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er ikke lovligt.

....utroligt...

....undrer mig egentlig, at jeg ikke har set noget om det i Touring
Nyt...

> Det er iøvrigt også dumt. En fuldtræffer
> fra en bi ved 60-70 km/t, og du kan mangle et øje.

....nu skrev jeg: "ikke fordi jeg har tænkt mig at dyrke det" - det var
juraen, jeg var interesseret i...

Hans

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-06-03 22:03

> ...utroligt...
>
> ...undrer mig egentlig, at jeg ikke har set noget om det i Touring
> Nyt...

Det er ikke nogen ny lov, jeg vil gætte på den er 10 år gammel.

> ...nu skrev jeg: "ikke fordi jeg har tænkt mig at dyrke det" - det var
> juraen, jeg var interesseret i...

Det ved jeg. Men der er jo mange der læser med her.

RIttig

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-06-03 22:04

Claus Rittig wrote:

> Det er ikke nogen ny lov, jeg vil gætte på den er 10 år gammel.

....'kay - aldrig hørt om den tidligere...

> der er jo mange der læser med her.

....tjow...

Fra : Johnny

Dato : 30-06-03 02:48

> "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke nogen ny lov, jeg vil gætte på den er 10 år gammel.

> Det ved jeg. Men der er jo mange der læser med her.
>
> RIttig

Det kan godt være at jeg ikke er helt med i tråden, men der er ikke nogen
lov om at alle skal have visir/briller. I cirkulæret om kørekort bilag 1
står der en hel forklaring. Bl.a. :

For førere af kategori A køretøjer, hvor synsstyrken på det ene øje er under
0,25 (6/24), udstedes eller fornyes kørekort med vilkår om, at
beskyttelsesbriller (eventuelt korrigerende beskyttelsesbriller) anvendes
under kørsel.2)

Fundet via www.kritikken.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 30-06-03 16:29

"Johnny" <fake@to.prevent.spam> skrev i en meddelelse

> [...]
> 0,25 (6/24), udstedes eller fornyes kørekort med vilkår om, at
> beskyttelsesbriller (eventuelt korrigerende beskyttelsesbriller) anvendes

Jeg tror nu stadig der er en lov om at man skal. Men tager jeg fejl, så er
det ikke første gang

Under alle omstændigheder er det ikke noget jeg gider bruge meget tid på at
undersøge - jeg kunne jo ikke drømme om at køre uden.

Rittig

Fra : Johnny

Dato : 30-06-03 22:34

> [...]
anvendes

> Jeg tror nu stadig der er en lov om at man skal. Men tager jeg fejl, så er

Du tager fejl, og det er bare i orden. Og briller/visir er en god
opfindelse.....

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 27-06-03 23:39

Claus Rittig wrote:

> Det blev stemplet i kørekortene det år loven trådte i kraft.

Du har ikke lidt nærmere henvisning til lov. Jeg har haft kørekort siden 81, og
har skiftet kort jævnligt siden. Og har aldrig haft det påtegnet. Til de nye
kort anvender man som bekendt koder til hvad man skal og må. Der findes faktisk
en kode der hedder 01.03 "beskyttelsesbriller". Den burde vil vel alle så
have?. Og som har kat. A og plastikkort.

Ib Jakobsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-06-03 22:09

> [...]
> en kode der hedder 01.03 "beskyttelsesbriller". Den burde vil vel alle så
> have?. Og som har kat. A og plastikkort.

Nej, jeg aner ikke hvad paragraffen hedder, og jeg er ikke inde i detaljerne
omkring kørekortkoder. Men hvis noget er eksplicit påbudt ved lov, er der
vel ikke grund til også at kode kørekortet med det, er der?

Grunden til at jeg husker loven så godt, er at jeg på et tidspunkt skiftede
kørekort, og da fik påstemplet "Husk: Føreren skal bære beskyttelsesbriller
under kørslen." Ikke en kørekortkodning, bare sådan et standardstempel alle
fik dengang. Egentlig er det nok omkring 15 år siden, for da jeg for 5 år
siden fik kørekort til bil (og dermed fik et helt nyt kørekort) var det
blevet til en kode på mit kørekort der sagde jeg skulle bruge briller under
kørslen. Jeg troede det var en let fejl at få rettet, så jeg troppede op på
motorkontoret, men næh-nej, det var sørme ikke bare sådan lige - men de
ville heller ikke oplyse mig om hvilken styrke briller jeg så skulle ud at
investere i (jeg er ikke brille-bærer). Jeg kom vist til at grine af det på
et forkert tidspunkt, for det blev til en meget tidskrævende affære at få
rettet fejlen.

Rittig

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 30-06-03 07:50

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> writes:

> [...]
> fik et helt nyt kørekort) var det blevet til en kode på mit kørekort
> der sagde jeg skulle bruge briller under kørslen.

Tjah, det er vist meget almindeligt at de roder rundt i det. Jeg er 'blind
as a bat' uden mine briller, men da jeg fik et nyt plastikkort for nogle
år siden er instruktionen om at jeg skal bruge briller under kørsel
forsvundet.

Så hvis I ser mig woble afsted en dag har jeg sikkert bare besluttet
mig for at køre uden briller

Fra : Morten L.

Dato : 26-06-03 09:42

> [...]
>
> ...i princippet synes jeg meget groft sagt, at sikkerhedsudstyr på en
> motorcykel kan sammenlignes med faldskærme i et passagerfly...

Der er ingen faldskærm i større passagerfly - men en flydevest..

/Morten

Fra : Hekto

Dato : 26-06-03 09:54

In article <3efab1ee$0$13217$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
morten.nospam.lyckegaard@mail.dk says...
> Der er ingen faldskærm i større passagerfly - men en flydevest..

- det gør det bare lettere at rydde op!

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 10:14

Morten L. wrote:

> Der er ingen faldskærm i større passagerfly

....jeg ved det godt

Fra : Stig Christiansen

Dato : 26-06-03 10:39

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.dk> wrote in message
> ...i princippet synes jeg meget groft sagt, at sikkerhedsudstyr på en
> motorcykel kan sammenlignes med faldskærme i et passagerfly...

hmm, så fordi en faldskærm i praksis vil være svær at udnytte i en
passagerflyver, selv hvis den var der og du vidste hvordan den skulle
bruges, så hjælper sikkerhedsudstyret på en MC heller ikke? I en
ulykkessituation på en MC har jeg da svært ved at se at sikkerhedsudstyret
ikke kommer i anvendelse og dermed, alt andet lige, vil hjælpe dig?

/Stig
(som *har* været nede uden handsker)

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 10:54

Stig Christiansen wrote:
> [...]
> passagerflyver, selv hvis den var der og du vidste hvordan den skulle
> bruges, så hjælper sikkerhedsudstyret på en MC heller ikke?

....har jeg ikke sagt, citat: "...hvis man kommer ned at ligge er "med
handsker" selvfølgelig bedre
end "uden handsker"

....dét jeg mente var, at der *er* ingen faldskærme i passagerfly, selv
om nogen af flyene vitterlig falder ned...

....ud fra en sansynlighedsberegning *burde* der jo være faldskærme i
alle så, ikke?

....skrev jeg osse oprindelig, citat:

"...hvis man kommer ned at ligge er "med handsker" selvfølgelig bedre
end "uden handsker" "

> /Stig
> (som *har* været nede uden handsker)

....jamen, det har jeg da osse...

Fra : Stig Christiansen

Dato : 26-06-03 12:12

> ...har jeg ikke sagt, citat: "...hvis man kommer ned at ligge er "med
> handsker" selvfølgelig bedre
> end "uden handsker"

ja, rigtigt, det skrev du - jeg kunne bare ikke få det til at harmonere med
faldskærmssammenligningen

> ...dét jeg mente var, at der *er* ingen faldskærme i passagerfly, selv
> om nogen af flyene vitterlig falder ned...
>
> ...ud fra en sansynlighedsberegning *burde* der jo være faldskærme i
> alle så, ikke?

av, der var jeg for hurtig - læste det som om at du sammenlignede MC'ens
sikkerhedsudstyr med virkningen af faldskærme i passagerflyvere.

ok, så, ja, det er måske meget sjældent at du får brug for dit
sikkerhedsudstyr på MC, men risikoen er nu alligevel større end risikoen for
at falde ned med en passagerflyver (skulle jeg mene), og især større end den
type ulykker hvor du faktisk kan udnytte en faldskærm hvis du havde den (som
jeg tror er tæt på nul)...

Så, beklager jeg misforstod hvor du ville hen - vi er måske ikke uenige om
virkningen af sikkerhedsudstyret, men måske mht. risikoen for at komme til
at bruge det

/Stig

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-06-03 09:08

Stig Christiansen wrote:

> av, der var jeg for hurtig - læste det som om at du sammenlignede
> MC'ens sikkerhedsudstyr med virkningen af faldskærme i
> passagerflyvere.

....nope

> ok, så, ja, det er måske meget sjældent at du får brug for dit
> sikkerhedsudstyr på MC,

....jep...

> [...]
> især større end den type ulykker hvor du faktisk kan udnytte en
> faldskærm hvis du havde den (som jeg tror er tæt på nul)...

....jep - "statistisk set"...

....hvis jeg kørte i dag som da jeg var ung, ville jeg ikke trille en
meter uden handsker, knæbeskyttere, rygbeskytter og en supergod hjelm -
har banket knæet ind i en bil *avs* - og har haft dobbelt kæbebrud på
trods af korrekt fastspændt hjelm (der faktisk ikke fik en skramme)...

> Så, beklager

....behøver du sq ikke!

> jeg misforstod hvor du ville hen - vi er måske ikke
> uenige om virkningen af sikkerhedsudstyret,

....slet ikke...

> men måske mht. risikoen
> for at komme til at bruge det

....det jo dét!

....jeg kører meget "defensivt" i dag - modsat tidligere...

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-06-03 10:28

> ...nope

Hm. Nu vi er i gang, så vil jeg også indrømme at jeg misforstod argumentet
med faldskærmene.

Ja...

Fra : Hans Paulin

Dato : 27-06-03 11:15

Mikkel Christensen wrote:

> Hm. Nu vi er i gang, så vil jeg også indrømme at jeg misforstod
> argumentet med faldskærmene.

....vi dropper de sk*** faldskærme!

> Ja...

....jeg kan da tilføje, at jeg nu for anden dag i træk har været ude og
køre 10 km. på mine in-liners - og dét foregår *ikke* uden albue-, knæ-
og håndledsbeskyttere, da jeg kun har haft rulleskøjterne i 10 år -
modsat mine motorcykler, som jeg har kørt på i 30 år...

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-06-03 19:46

Hans Paulin wrote:

> [...]
> knæ- og håndledsbeskyttere, da jeg kun har haft rulleskøjterne i 10
> år - modsat mine motorcykler, som jeg har kørt på i 30 år...

Man kan desværre aldrig vide sig sikker på om der kommer en brian i en Opel
Kadett GSI *fnis*

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Hans Paulin

Dato : 28-06-03 20:12

Anders Houmark wrote:

> Man kan desværre aldrig vide sig sikker på om der kommer en brian i
> en Opel Kadett GSI *fnis*

ROFL

....nej, dét har du ret i - naboens knægt på 19, som dog hedder Jesper,
har lige købt min kammerats 130 hestes -89er - så det ka godt være, at
han skal ud og skrabe mig af en dag - he he...

Fra : Ksa

Dato : 26-06-03 09:52

> [...]
meget
> mere behagligt/sjovt at køre med det korrekte udstyr.

Der er kun et svar til det. De har aldrig prøvet at vælte og det sker jo
ikke for dem, men det er da at håbe at de kommer til fornuft særlig de
drenge som ligger og fyre den af på deres R6 i shorts som de gør her i
Kolding.

Personligt køre jeg ikke uden læder, ryskinne, handsker, hjelm, støvler.
Kurt Duc.900SL II ( som har prøvet at vælte )

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-06-03 10:16

Ksa wrote:

> Der er kun et svar til det. De har aldrig prøvet at vælte

....den holder ikke i byretten - jeg har været nede 4 gange...

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 26-06-03 09:34

> Jeg kører aldrig selv uden hjelm, rygbeskytter, handsker, læderdragt &
> støvler

Så "langt" går jeg ikke... Men næst efter hjelmen er det hansker osv.
Jeg lavedede for 1,5år siden en "slidtest" af et par tynde læderhandsker
med 50-60km/t De holdt, men ville ikke kunne tage en tur til ... Jeg
kører i godt vejr stadig med tynde læderhandsker, men har nogen gange
også kørt med flettede kevlarhandsker. Deres slidstyrke skulle være
væsenligt bedre end læders og de er tynde og kan ånde som bomuld. Men
dem jeg har dækker ikke håndleddet ordenligt - Det er egenligt
arbejdshandsker til folk der håndterer skarpe ting og sager.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 27-06-03 01:11

måske dumt spørgsmål, men er der ingen der frygter gigtfølger af kulde og
vind?

Fra : Oros

Dato : 27-06-03 08:42

..:J:. wrote:
> måske dumt spørgsmål, men er der ingen der frygter gigtfølger af
> kulde og vind?

Ikke nær så meget som jeg frygter at "ssscchhhmutte" af sædet pga. svedige
balder! :D
I går da det var møg-varmt (ihvertfald her) Kørte jeg på motorvejen iført
shorts og t-shirt (well over the permitted) Alligevel måtte jeg sprede ben
og sidde fuldt oprejst for at blive kølet ordentligt af. Efter
motorvejsturen havde jeg alligevel svedig røvrevne (skal i have et billede?
;) og endda fugtig i knæhaserne, svedig på ryggen pga. rygsæk. Netop som jeg
parkerede så jeg en mc-køreskole køre forbi. 3 personas i FULD udrustning
kørende på Roskildevejen ved Damhuskroen lige i fyraftenstiden og dermed
tunge trafik. Er det hvad man kan forbinde med at låse sin hund inde i sin
bil på en p-plads i fuld solskin, vel at mærke i en sort bil uden vinduer på
klem - det tror jeg nok! Mishandling siger jeg bare, eneste forskel er bare
at eleverne er frivillige. ;)

Hvorfor er der nogen der vil pine mig, eller endnu værre grounde mig med at
gøre udrustningen lovpligtig? Det forstår jeg ikke...

Fra : Christian Knudsen

Dato : 27-06-03 09:48

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> skrev i en meddelelse

> [...]

at
> gøre udrustningen lovpligtig? Det forstår jeg ikke...

Hej Oros

Jeg kører altid med fuldt udstyr, og føler ingen ubehag herved. Nøglen er at
man skal sørge for at klæde sig ordenligt på. Hav et stykke stof under dit
udstyr til at absorbere sveden.
En læderdragt køler faktisk også om sommeren (synes jeg). Hvis du mærker
forskellen i temperatur på ydersiden og indersiden af en læderdragt om
sommeren, vil jeg vove og påstå der er stor forskel.
Det hvor fuld udrustning altid bliver en bitch, er i den stillestående
bykørsel i dejligt solskinsvejr. Men sålænge man kører 50km/t er det aldrig
noget problem.

Hvis hjelm ikke var lovkrav, ville du så køre uden???

mvmch
christian

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 27-06-03 10:06

> Men sålænge man kører 50km/t er det
> aldrig noget problem.

Næsten enig - i virkeligt godt vejr skal der lidt mere fart på

> Hvis hjelm ikke var lovkrav, ville du så køre uden???

Jeg kører nogle gange med min flip-up åben - og ja det er dumt og
ulovligt. Og jeg kan da heller ikke undsige mig for at have kørt
testture op og ned ad vejen uden noget sikkerhedsudstyr overhovedet....

/A

Fra : Oros

Dato : 27-06-03 10:22

Christian Knudsen wrote:
> [...]
> Det hvor fuld udrustning altid bliver en bitch, er i den stillestående
> bykørsel i dejligt solskinsvejr. Men sålænge man kører 50km/t er det

Jeg er ikke enig, det eneste der ville virke for mig ville måske være
fryseelementer indvendig i dragten. Korrekt udstyr er vindafvisende, og
solen er ligeglad med hvor hurtigt man kører. Vinden er nøglen for at jeg
kan blive bare lidt afkølet. Åben krave, åbne manchetter er IKKE nok til
bare at køle mig det mindste. Uanset om man så havde et afløb til at lede
sveden væk, så sveder man kun når man har det varmt, og når man har det
varmt, så bliver man aggressiv og irriteret hvilket efter min mening hører
mindre heldigt til i trafikken end let påklædning.

> Hvis hjelm ikke var lovkrav, ville du så køre uden???

Nej, det er et komfortspørgsmål eftersom jeg ville tude som et lille barn
ved direkte vindpåvirkning af øjnene ved 40< km/t ;) og briller er
simpelthen for grimme! ;) Desuden kan jeg selv se på min hjelm hvor meget
lort man kører "ind i" på en tur, det vil jeg ikke have i ansigtet, resten
af kroppen er dog ligemeget, det er nærmest som akupunktur-prik hver gang
man får småsten, skidt, insekter osv på den bare hud, hjælper til at holde
en vågen! ;)
Men... hvis der ingen øjepåvirkning var samt lovkrav, så ja, så ville jeg
faktisk køre uden i min nuværende situation. (nu går folk da helt bananas ;)
Til gengæld kører jeg aldrig i en bil uden sele - så nu fatter folk da
keine! :D Men det er nok nærmere min opdragelse der har gjort det til en
vane da bilen aldrig kørte fra stedet før alle var fastspændt. Lovkravet har
selvfølgelig også en væsentlig indflydelse på det, samt at selen ikke
generer mig det mindste. Til gengæld er jeg ikke bleg for at tale i telefon
bag rattet (no hands free) så det er sgu noget mærkeligt noget alt sammen!
hehe

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-06-03 10:27

"Oros" <dkaduglemme@idinedroemme.sut> writes:

> [...]

Jeg har faktisk flere gange overvejet det efter begyndende gigt i min ene
storetå. Jeg kan faktisk mærke når vejret skifter

> [...]
> I går da det var møg-varmt (ihvertfald her) Kørte jeg på motorvejen iført
> shorts og t-shirt (well over the permitted)
<snip Oros i bar røv og bøllehat>

> Hvorfor er der nogen der vil pine mig, eller endnu værre grounde mig med
> at gøre udrustningen lovpligtig? Det forstår jeg ikke...

Nu er den her diskussion vist ved at komme ud i ekstremerne
Selvfølgelig er det op til folk selv at afgøre hvor meget eller hvor lidt
de vil passe på sig selv. Du er jo så heldig at bo i et land der er så
rummeligt at samfundet nok skal passe dig hvis du en dag kommer galt afsted.
Jeg vil ikke have et moralsk/etisk problem med at gøre sikkerhedsudstyr og
beklædning for lovpligtig. Det vil bare være umuligt at administrere - hvem
skal f.eks. bestemme hvad der er godkendt udstyr? Og kan en lov ikke
håndhæves eksisterer den jo de facto ikke.

Men som der også er nævnt i det andet follow-up så synes jeg faktisk også
det er mere behageligt i en læderdragt på en varm sommerdag. Min bliver
også varm på ydersiden, men varmen bliver mestendels på ydersiden.
Eneste egentlige irritationsmoment jeg har er, ligesom dig, sved bag
knæene. Det kan løses, men jeg vil hellere have shorts på indenunder
kohuden.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 27-06-03 11:41

> [...]

> Eneste egentlige irritationsmoment jeg har er, ligesom dig, sved bag
> knæene. Det kan løses, men jeg vil hellere have shorts på indenunder

eller en dragt med kevlar strech bag knæ, så kommer der lidt luft til som er
meget behageligt her i varmen, samt det virker ikke specielt generende i
kulde. ditto armhuler her genere det dog nemt i kulde.

mange af de nye dragter er at de har stretch i skridtet, så man ved at
svinge kæene lidt ud kan lede lidt afkøleden vind ind på dadlerne, denne
funktion vilel jeg næsten ikek være foruden på en mille og andre cykler som
har udstødningsrør løbende tæt på nødderne og i bytraffik bliver de altså
ganske varme.

Lasse
Mille & Karin & Neelix

Fra : Armand

Dato : 28-06-03 03:15

> [...]
>
> Jeg har gennem længere tid lagt mærke til at mange af de motorcykellister
> jeg møder (og især dem der hilser igen) kører uden handsker.

Tjaeh :-/
Dét er der vel ingen der kan sige generelt, eftersom folks påklædningsvilje
er individuel: men skulle jeg give et bud, så synes jeg at det løssluppne
beklædnings-mønster blandt motorcyklister måske hænger sammen med det lidt
poppede image der følger de sportsligste modeller: For de der ikke følger
stilen helt til dørs med en iklædning á Rossi m.fl. er sportsmotorcyklen
måske nærmere en tohjulet cabriolet, hvis brug blegner hvis man ikke
umiddelbert kan svinge sig bag "rattet" og senere hoppe "ud" igen ved
ankomsten til stranden/skovpavillion'en :-/

> næst efter hjelmen betragter jeg handskerne som meget vigtigt
> sikkerhedsudstyr, hvad gør man mon med hænderne hvis uheldet skulle være
ude

Under sidste sommers lille DFM-tur over sydfyn, præsenterede Brian (T595) os
for den kendsgerning, at udover hjelmens absolutte berretigelse drejer alt
andet blot sig blot om givent tidsforbrug i en hospitalsseng og/eller
kosmetik -
Bortset fra fingrene: Handsker kan spare én for at skulle have hjælp med at
tørre sig i røven resten af livet - Og dét job kræver meget gode venner
Jeg har ellers længe været sikkerhedsfreak; men dén detalje kom bag på
(også) mig!!

> [...]
meget
> mere behagligt/sjovt at køre med det korrekte udstyr.

Som sagt har jeg længe stået for den ultimative sikkerhed under mc-kørsel;
men jeg har tidligere fremført mig i påklædning á den jeg brugte på min Puch
og indrømmer nødtvungent at det spontane ved motorcykel-brugen er nærmest
forsvundet med min ellers foretrukne læderiklædningsoperation!
p.t. stå husets bil stille hvorfor Lillefrøen står for den daglige transport
á ca
2x5 km og jeg huer mig lidt ved at jeg er sprunget over omkring benklæderne
og kun bruger jeans; men jeg når sjældent at komme i læderet om morgenen,
ligesom at der ikke er fornøden garderobe-facileteter til den liggodt dyre
beklædning. Men eftersom at mere end 2/3 af turen er udenfor bygrænsen bør
det ikke køres med mindre end Cordura m. skaller, rygbeskytter støvler og
handsker :-/

Og så er der lige det statistiske:
Vejnettet indenfor en radius af 4 km af ens bolig og arbejdsplads, samt den
givne strækning imellem disse to punkter (ifald at ens arbejdsplads befinder
sig mere end 8 -10 km fra hjemmet!) ér der hvor man foretager stort set al
sin private færdsel, hvorfor det også er dér hvor man statistisk er mest
udsat
Derfor er det netop i det daglige at man bør iklæde sig sikrest!

--
Armand.

Fra : Rune \(Bandit600R\)

Dato : 28-06-03 08:34

Tak! Det var godt med lidt cola og popcorn

--
Venlig hilsen Rune
http://bandit600.netfirms.com

---

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-06-03 08:28

D@n Dethlefsen wrote:
> Jeg kører aldrig selv uden hjelm, rygbeskytter, handsker, læderdragt &
> støvler, både af sikkerhedsmæssige årsager smat at jeg synes at det er meget
> mere behagligt/sjovt at køre med det korrekte udstyr.

Det er vist ikke kun danskere der er fjollede med sikkerheden,

Jeg så en MC imorges - en ældre BMW - fra jeg tror det var Sweiz,
hvor det par der sad på den var iført dynejakker og cowboybukser ..
Jeg bemærkede ikke om de havde hansker på dog..

Det er godt nok et stykke at køre uden udstyr på af nogen slags..

// Hans, der kun dropper MC-bukserne når han skal køre de 7km på
// arbejde.
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)