Suzuki Bandit 400 '91 - tips til vedligeho~
Fra : Dennis Riis

Dato : 25-06-03 10:44

Hej

Nu har jeg endelig fået købt min første MC. Jeg vil selvfølgelig gerne
vedligeholde den så godt som muligt - så er spørgsmålet, hvordan man gør det
bedst

MC'en er købt brugt, og den gamle ejer har "mistet" instruktionsbog &
servicebog. Så hvad er de faste service intervaller for sådan en ? Hvor tit
bør man eksempelvis skifte olie på den ?

Farven er også lidt falmet på forskærmen. Kan det poleres op, så det bliver
mindre synligt ? Og i så fald, hvilken slags polérmiddel vil være bedst at
bruge ?
( se evt. http://www.driis.mobilixnet.dk/bandit2.jpg og
http://www.driis.mobilixnet.dk/bandit3.jpg )

Andre gode råd til hvordan jeg holder den bedst muligt i kosmetisk og
mekanisk god stand modtages med tak

Mvh Dennis Riis
Suzuki Bandit 400

Fra : Morten Juel

Dato : 25-06-03 10:54

> ( se evt. http://www.driis.mobilixnet.dk/bandit2.jpg og
> http://www.driis.mobilixnet.dk/bandit3.jpg )

Tillykke, den er da lækker )

Morten Juel
Yamaha XJ600
Golf II 1.8 GTI Ti
320 Jallagryde

Fra : Dennis Riis

Dato : 25-06-03 11:21

Morten Juel wrote:

> Tillykke, den er da lækker )

Taak Det synes jeg også. Og den kører som en drøm.

Mvh Dennis Riis

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 25-06-03 12:03

Ang. din lak.

Så havde jeg lidt samme problem på min GSXR 250 i blå og hvid. Den var
falmet enkelte steder, og der var mange små ridser. Jeg købte en lakrens af
mærket Turtle, og gav den en omgang. Kluden jeg brugte blev blå, som farven
på cyklen, så det er nok noget krads stads, der ikke skal bruges hver eneste
weekend. Derefter polerede jeg med voks, og den så ud som ny. Ellers blev
der testet et middel i forrige nummer af bilbladet V-max, som så ud til at
fungere rigtig godt. Jeg skal se, om ikke jeg kan finde navnet på produktet
til dig!

Mvh og tillykke fra Thomas
GSXR 250

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 25-06-03 13:03

Dennis Riis wrote:

> Nu har jeg endelig fået købt min første MC.

[snip]

Tillykke herfra!

--
Tony
FZS1000

Fra : Dennis Riis

Dato : 25-06-03 17:25

Er der i øvrigt nogen der ved, hvordan man afmonterer sædet på sådan en
Bandit ? Jeg skal have monteret alarm på den, men kunne ikke lige
umiddelbart gennemskue, hvordan man skruer sædet af ...

mvh Dennis Riis
Suzuki Bandit 400

Fra : Bjørn S

Dato : 25-06-03 17:52

Dennis Riis wrote:
> Er der i øvrigt nogen der ved, hvordan man afmonterer sædet på sådan
> en Bandit ? Jeg skal have monteret alarm på den, men kunne ikke lige
> umiddelbart gennemskue, hvordan man skruer sædet af ...

Til lykke med cykelen !
På højre...øh..eller vænstre side af sadelen er der en lås, samme nøgle som
til din tænding, drejer du den ene vejen åbner du krogen til hjælmfestet,
den anden vej åbner du låsen for sædet. Under sædet sidder en umbrakonøgle,
denne passer til de to skruer som holder passagersædet, og under her ligger
det orginale værktøj. Brug lidt tid på at pudse rust af det, sætte det ind i
noget WD40 eller lignende, og pak det i en tæt plastikpose inden du lægger
det på plads igen

--
/Bjørn

Fra : Dennis Riis

Dato : 25-06-03 18:00

> [...]
> nøgle som til din tænding, drejer du den ene vejen åbner du krogen
> til hjælmfestet, den anden vej åbner du låsen for sædet.

Tak. Jeg havde slet ikke tænkt på, at den lås også kunne åbne for sædet.
Sådan kan det gå, når man er "grøn MC'ist" og man ikke får nogen manual med.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-06-03 17:43

> Så hvad er de faste service intervaller for sådan en ?
> Farven er også lidt falmet på forskærmen. Kan det poleres op,
> Andre gode råd til hvordan jeg holder den bedst muligt i kosmetisk

Hej Dennis

Service intervaller på en GSF 400 Bandit
Kilometer-tallet er vejledende.

Hver køretur.
Kontroller kæden er smurt (olierede sorte ruller)
Hvis der er store temperatursvingninger så kontroller dæktryk (husk altid at
kontrollere med kolde dæk!)

Hver 1000Km eller før en lang tur
Kontroller dæktryk
Kontroller olie
Kontroller kølevæske
Kontroller kæde justering
Kontroller bremseklodser

Hver 6000km:
Skift olie og filter
Smør bagbremse og gear pedaler.
Smør fodhvilere.
Smør forbremsegreb og koblingsgreb.
Smør sidestøtteben og centralstøtteben.
Smør tændingslås, tanklås og hjelmlås.
Smør koblingskabel, speedometerkabel, chokerkabel og gaskabel.
Kontroller batteri skal kunne holde minimum 12,5V efter en times stilstand.
Kontroller kæden er smurt (olierede sorte ruller) og korrekt spændt op.
Kontroller dæktryk.
Kontroller dæk for slid, sten o.l.
Kontroller bremseklodser. Skift dem hvis de slidt op.
Kontroller kølevæske. Fyld efter med samme farve 50/50.
Kontroller bremsevæskestand og farve. Skift den hvis den er kaffefarvet.
Kontroller kronrørslejer. Juster hvis påkrævet.
Rens luftfilter. Kun ved papir og skumfiltere
Tøm svømmehuse
Voks undersiden af tanken. Den er mangelfuldt lakeret fra fabrikken.
Rens tændrør og kontroller gabet.

12000Km eller en gang om året. 6000km servicepunkter plus følgende:
Synkroniser karburatorer.
Kontroller regulator-omformer. Max 14,5V over batteriet ved 50% rpm.
Stil ventiler
Skift tændrør.

24000Km eller hvert andet år, 6000 og 12.000km servicepunkter plus følgende:
Skift luftfilter, hvis det er et parpirluftfilter.
Rens luftfilter. Kun ved KN filtre.
Smør bagsvinger og links.
Smør og juster kronrørslejer.
Smør motorbolte.
Skift bremsevæske.
Skift forgaffelolie.
Skift kølervæske, hvis den er grumset eller påfyldt med andet end samme
farve, samme opløsning (50/50)
Rens alle stik med kontaktrens og fyld stikkene op med vaseline.
Adskil kaliberne, rens dem og smør dem indvendigt med bremsepasta.

Du kan sikkert ikke finde en service manual til den, men hvis du finder en
service manual til en anden model er mange af tipsne lige til at overføre
til din model. Hvis du leder på nettet skulle det ikke være noget problem at
finde en servicemanual til model der ikke er så forskellig fra din. Prøv
e.v.t en manual til den bandit 600?

Med hensyn til din lak, så rens den med lakrens, eller slipoline og voks den
med rød voks. Den røde voks, giver ikke så meget farve igen, men man kan
tillade sig at sjuske meget mere, da voksen der sætter sig i revner og
sprækker er rød og derfor "usynlig" i forhold til hvid voks der lave en
øjebæ hver gang. Lakrens bruges højest en gang om året, da du ellers polerer
din lak af. Det virker fint, men bruge det med mådehold, da det næsten er
for effektivt. Til dine udstødninger kan du bruge autosol. Det virker fint
og kan ikke bruges for tit. Din aluminium på f.eks dine bagerste fodhvilere
er mærket fordi den lak de er lakeret med at skallet af. Hvis du skal have
dem pæne igen skal de glasblæses (endelig ikke sandblæses) og lakeres. Det
er en større omgang, men måske kan du alliere dig med et par kammerater og
gøre det billigt?

Den bedst mulige kosmetisk stand får du ved at vske og vokse tit samt bruge
bumperblack. Se e.v.t. resultatet i tråden "vedligeholdelse af givitasker".
Sådan kan alt din sorte plastik komme til at se ud på bagskærn, kædeskærm,
dæksider, styrkonsoller o.s.v. Lad være med at pudse sædet. Been there -
dont that. Det bliver "røv-glat" *fnis*

Der er mange steder på dit stel hvor lakken er skallet af. Det kan du rette
med noget hammerite i den rigtige farve. Vælg den glatte udgave, og ikke den
med hammereffekt (bølget overflade". Hvis ikke du kan finde en hammermaling
i den rigtige nyance, så prøv en lakstift fra en bilydstyrsforretning. De
plejer at have noget der macher.

Spørg løs! Vi ved "alt" herinde

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Dennis Riis

Dato : 25-06-03 17:58

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Hej Dennis
>
> Service intervaller på en GSF 400 Bandit

Hej Jens,

Mange tak for svaret, det må have taget lang tid at skrive ind, hvis du da
ikke havde det liggende i forvejen

Jeg har et par spørgsmål til service intervallerne; hvordan gør man følgende
:
> Kontroller kronrørslejer. Juster hvis påkrævet.
> Synkroniser karburatorer.
> Stil ventiler.

Er det noget jeg bør overlade til en mekaniker ? Det skal siges at jeg ikke
er helt teknik-dum, de fleste reperationer på min gamle bil og EU scooter
har jeg da udført selv, med hjælp fra en manual eller en mekanikerven.

I øvrigt, ved du hvordan man afmonterer sædet på sådan en Bandit ? Jeg skal
have monteret alarm på den, og den kan vist bedst sidde under sædet.

Mvh Dennis Riis

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-06-03 18:18

> Jeg har et par spørgsmål til service intervallerne; hvordan gør man
følgende
> :

Hej Dennis

At synkronisere karbs kræver et special værktøj der kan ses og købes til
614kr inkl. porto her: http://www.carbtune.com Det er bedre end de
synkroniseringsværktøjer man kan købe i dk der har ure. UD over at
specialværktøjet er påkrævet er det ikke svært.

At stille ventiler er ikke raketvidenskab hvis din Bandit har stilleskruer.
Køb en bandit 600 manual og læs hvordan man gør. Det er ikke svært, men man
skal tage sig god tid forberede sig og læse på lektien i god tid inden og
skaffe sig de ting man skal buge inden. Af ting der skal bruges er en
værkstedsmanual, pakninger, søgerblade, flydende pakning o.s.v.

At kontrollere kronrørslejer kan gøre på flere måder. Det er beskrevet i din
værkstadsmanual. Jeg har nu skrevet ordet værkstedsmanual så mange gange, at
jeg forventer du straks køber en god Haynes hos Birger Billige Bilbøger,
eller Køsters boghandel.

Der er flere metoder.
1: Slip styret under motorbremse fra 80 til 60 begynder styres at slå vildt,
og er dine dæk, bagsvingerlejer og affjedring i orden skal dine
kronrørslejer justeres eller skiftes.
2: løft cyklen op og drej styret fra side til side. Køre styret i ryk skal
kronrørslejerne skiftes.
3: Brems og lyt efter et klonk. Er dine glideringe i gaflen perfekte skal
dine kronrørslejer justeres eller skiftes.
4. Brems og mærk efter et "klonk/klik" mellem stel og øverste gaffelbro. Kan
du mærke det skal dine kronrørslejer justeres eller skiftes.
5: Kører cyklen trægt, falder den rundt i skarpe hjørner, kører den lige som
på kuglelejer eller har du problemer med at holde en ren linie gennem
svingene og er dine dæk, bagsvingerlejer og affjedring i orden skal dine

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-06-03 17:45

> ( se evt. http://www.driis.mobilixnet.dk/bandit2.jpg og
> http://www.driis.mobilixnet.dk/bandit3.jpg )

Hej Dennis

Er du sikker på dit fordæk ikke er slidt op? Kig på dit fordæk. Fordæk
slides ikke på samme måde som bagdæk. Fordæk bliver som regel misformede og
gamle før de er slidt ned til 1mm. De skal næsten altid skiftes længe inden
de er slidt til slidmærket. Fordæk bliver kantede i profilen både på sværs
og på langs. Kører du hånden ned af dækket skal det være glat og ikke
"kuperet". Hvis du kigger ned på profilen fra oven skal det være helt rundt
og ikke være 3 eller 5-kantet.

Hvis du vil vide alderen på dækket kigger du på DOT mærket. DOT mærket
finder du på den ene side af dækket. Der står DOT xxxxxxxxxxxxx YYY eller
DOT xxxxxxxxxxxxx YYYY. X'erne er en masse bogstaver som ikke har nogen
betydning for alderen. De første to Y'er er ugen dækket er produceret i. Det
(de) sidste Y(er) er årstallet. Efter år 2000 er man begyndt at skrive 00 i
stedet for bare 0 for årstal. Står der DOT xxxxxxxxxxxxx 273 er det
produceret uge 27 i 1993 (eller 1983). Lad være med at køre med dæk der er
over 4 år gamle.

Fra : Dennis Riis

Dato : 25-06-03 18:01

> Hej Dennis
>
> Er du sikker på dit fordæk ikke er slidt op?

De billeder der ligger på nettet er taget den dag jeg besluttede mig for at
købe den. Jeg fik monteret nyt fordæk før den blev leveret. Og ja, det var
slidt op, eller i hvert fald lige på grænsen.

Mvh Dennis Riis

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 30-06-03 10:24

Dennis Riis wrote:

> MC'en er købt brugt, og den gamle ejer har "mistet" instruktionsbog &
> servicebog. Så hvad er de faste service intervaller for sådan en ?
> Hvor tit bør man eksempelvis skifte olie på den ?

Hvis ejeren kan svare på hvor den har været til tjek - kan du vel ringe til
den/de pågældende forhandler(e) og få oplyst om dette er korrekt. Jeg er
ganske sikker på at den slags bliver skrevet ned, hvis der er tale om
autoriserede værksteder.

--
Tony
Kilofazer