Nye kronrørslejer
Fra : Lars Andersen

Dato : 20-06-03 22:25

Nu er jeg ikke en af dem med mange indlæg her i gruppen - men jeg bruger
ofte google til at lede efter svar på teknikproblemer og gode råd om how to
do.

Som "tak" for den viden jeg har samlet sammen af denne vej vil jeg berige
med lidt historie om mit skift af kronrørslejer sidste weekend.

Forhistorie: I oktober sidste år fik jeg nye dæk på maskinen - Bandit 600 -
km 45.000 (har haft den fra ny). Dækvalget blev Michelin Pilot Road. Foran
110/70 - bag 160/60 - begge dele 17" som cyklen kører med.

Ved samme lejlighed satte jeg de 2 Öhlins forfjedre i som jeg havde liggende
og fyldte på med 20W olie.

Dækkene er rigtig gode - problemet efter skiftet var, at ved lav fart 30-40
km/t sejlede cyklen - lidt ligesom om man kørte på langs af en konstant hvid
vejstribe. Ved 160 km/t begyndte den at voble.

Det blev vinter hurtigt sidste år - så jeg fik ikke gjort så meget ved det.
Ved Bakkens åbning blev jeg igen mindet om sejleriet - det går jo ikke
ligefrem hurtigt med at komme fra Nørrebro til Bakkens P-Plads.

Det var kun ved lav fart og ved + 160 km/t at der var problemer - og jeg
kører mest på motorvej til/fra arbejde så egentlig fik jeg ikke taget mig
sammen til at gøre noget før forrige weekend.

Aktion nye lejer:
Cyklen blev hevet op på centralstøtten. En donkraft under motoren for at
løfte forhjulet fra jorden. Dreje styret fra side til side - ikke rigtig
noget at mærke. Rykke og flå i forgaflen med en finger inde og føle hvor
kronrørsakslen løber gennem røret. Stadig ikke rigtig noget at mærke.
Af med forhjulet. Samme øvelse - dreje styret fra side til side - rykke og
flå i forgaflen. Nu skete der ligesom noget. Der var intet slør at mærke -
men det var mere tydeligt, at når man drejede styret fra fuldt udslag
venstre/højre og retur - var det som om der var en minimal træghed -
undtagen lige midtfor - der var det som om det hele blev helt løst - for
igen at ramme den minimale modstand.

Så blev jeg rigtig nysgerrig - checkede at nye kronrørslejer kostede 400 kr.
og traf beslutningen. Af med kåbesiderne og gaffelbenene - styrudslag igen
denne gang endnu mere udtalt.
Ind og hente Haynes. Af med tanken (ingen risiko for utilsigtede buler eller
ridser med værktøj der smutter og af med den øverste del af styr og
gaffelbro. (Til dem som ikke har Haynes - køb den nu - den koster ikke mere
en max ½ værkstedstime). Husk at sidepanelerne holder på tanken så det er
ikke nok bare at løsne boltene der kan ses under sædet. Sidepanelerne skal
trækkes fra.
Af med de 2 møtrikker og trække kronrøret ud nedenom.

Lejeskålene havde fine aftegninger af nålene (både i det øverste og det
nederste leje). Fra tidligere tråde i dette forum huskede jeg noget om at de
kunne blive slidt af konstant at sidde i ca. samme position (der er jo ikke
meget rotation i et styr).

Altså fat i et stykke rundjern og banke den nederste lejeskål ud. Der skal
"tæskes" godt igennem - den sidder altså temmelig fast sådan en fætter. Ud
kom den - Husk at hele vejen rundt så skålen kommer lige ud. Samme øvelse
med den øverste. Sad lige så godt fast og mere besværligt at slå opad.
Lejeskålen på selve kromrøret var en udfordring. Den sad edderhy.... godt
fast. Jeg prøvede både med varme og det hele - til sidste var eneste udvej
(jeg ku' have sparet en times tid ved at direkte til dette step)
vinkelsliberen. Slibe skålen halvvejs over på den ene side. Igen forsøge at
banke på den med dornen (køb noget ordentligt) Nu rykkede den sig (den var i
øvrigt flækket hvor den var slebet halvt igennem).

Da den var af - var det sent på aftenen. Næste morgen afsted i madkassen til
Aagesen - hente nye lejer - hjem og lægge den i fryseren - og spise frokost
(trick fra Haynes som efter sigende skulle få lejerne til at krympe en
ganske lille smule og gøre dem nemmere at montere)
Monteringen er nem - man skal bare gøre det hele i omvendt rækkefølge -
hahaha.
Lejeskålene i kronrøret skal slås forsigtigt i - der er en kan på ca.1½-2mm
at slå på - og man kan nemt samme selve anlægsfladen til lejet vil dorn
eller hammer smutter. For at undgå dette hente det det gamle lejer og lagde
an ovenpå det nye. Nu havde jeg anlægsflade hele lejet rundt og det var
langt nemmere at slå. Det var ovenud rigtig nemt at montere de nye lejeskåle
på den måde.

Samme fremgangsmåde brugte jeg på kronrørsakslen (husk pakdåsen i bunden
først). Det gamle leje omvendt på - og der er masser ar slå på uden at man
skal være nervøs for at ramme rullerne og beskadige sin økonomi med
yderligere et nyt leje.

Godt med fedt presset ind i de nye lejer (tag god tid til det så der kommer
nok smørelse på) kronrøret på plads og stramme an. Igen Haynes 45 Nm (men
det kan kan ikke på den der specielle møtrik (jeg overvejede et kort øjeblik
at lave en specialnøgle af en stump vandrør - men gad alligevel ikke. Tog
istedet det stykke værktøj der er under sædet til justering af bagdæmperen
(den bruger jeg alligevel ikke mere da der nu sidder Öhlins bagpå). Save en
lille bud af spidsen på den passer i hakket til møtrikken - og så ellers
stramme til. 45 Nm er ret meget med så kort en nøgle - så jeg tog godt fat.
Drejede styret nogle gange - og løsnede lidt mellem en kvart og en halv
omgang.

Skifte olie i forgaflerne nu de var afmonteret alligevel (det gamle var kun
½ år gammelt men stank af gammel mødding alligevel).

Herefter samle resten - husk momentnøglen til bolte i gaffelbro, bremser
m.m. (den koster en værkstedstime og det er godt givet ud.)

Prøvetur - Juhu - ingen hvide striber længere - ingen voblen ved høj
hastighed. Ligger fast i svingene (kunne før have en tendens til at falde
ind i sving ved lav hastighed). Alt i alt en rigtig god beslutning af få
skiftet de lejer.

Det tankevækkende er, at jeg først da forhjulet kommer af kan mærke bare en
smule den det ustabililitet der - ellers er der intet slør eller andet at
mærke.

Det var et lille bidrag på teknikken og hvad jeg fik ud af det. Håber en
anden kan have glæde af mit indlæg.

Lars A / Bandit 600