Kørekort
Fra : Anders Houmark

Dato : 19-06-03 13:52

Jeg kom lige til at tænke på en lille ting.. Jeg har selv kørekort til
personbil, men ikke motorcykel og mange af mine venner har det på samme
måde, og de er også friske på at tage motorcykel kortet når der kommer penge
på kontoen.. Men er det ikke rimelig normalt først at starte med kortet til
personbil, for så at finde ud af at det var sjovere dengang man kørte på
knallert og at den madkasse man kører i, ikke er spor rar at køre i om
sommeren, og så tager man motorcykelkortet?
Hvor mange andre har det på samme måde - altså først taget bil og så
motorcykel kort?

Og hvor mange har udelukkende mc kort?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Streetteam

Dato : 19-06-03 14:00

Jeg tog kortet samtidig med bilen, så skulle jeg kun en teoriprøve.
Havde jeg været tvunget til et valg , havde jeg taget mc-kortet.

Bilister er borgerdyr

Mvh ST

Fra : Anet

Dato : 19-06-03 14:07

Jeg tog først til personbil og 12 år senere til stor mc og så 2 år senere
til lastbil og året efter igen til lastvognsanhænger.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : TheHobbit

Dato : 19-06-03 14:18

Jeg tog kortet i 1995 umiddelbart efter jeg havde taget til bil - simplethen
fordi det var så billigt. Dengang var jeg ikke nogen MC-entusiast og var
faktisk ret nervøs for "dyrene" idet jeg var væsentligt mere splejset end
jeg er idag (vejede 49kg). Dog fandt jeg dem udpræget fasinerende og glædede
mig til at på et senere tidspunkt turde kaste mig ordentligt ud i det. Idag
kan jeg slet ikke få nok!

De fleste af mine kammerater tog bare kortet til bil som (mange) fik af
deres forældre. De ville ikke ofte de ekstra 2500-3500 kr for at få kortet
til MC. Det kunne de jo altid ta' hvis de fik MC. Men hvem griner idag??!?

Stephan Hansen - Suzuki GS500E '99
www.StephanNet.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=297

- We who are about to die salute you -

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 19-06-03 14:23

> Hvor mange andre har det på samme måde - altså først taget bil og så
> motorcykel kort?

Jeg tog begge sideløbende. Bil-delen finansieret af mine forældre og
mc-delen finansieret af mig selv.

Der gik dog 5-6 år inden jeg brugte mit mc-pap.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-06-03 14:41

> Jeg tog begge sideløbende. Bil-delen finansieret af mine forældre og
> mc-delen finansieret af mig selv.

Jeg fik bil betalt under forudsætning af jeg ikke røg og ikke tog
mc-kørekort...I hæren tog jeg kørekort til lastbil/hænger og der gik så
en del år inden jeg fik den sidste rubrik fyldt ud.

/A - Kat. A, B, C, D & E

Fra : thomas

Dato : 19-06-03 14:30

Jeg tog mit i 82 lige efter bilkortet

Det kostede den nette sum af kr 990,- på kermits køreskole

Det var dog også på nogle (allerede dengang) gamle MZ150 Vi kørte på -op og
ned af frederiksberg alle - ud og 'ræse' på roskilde vej. (flot blå røgsky
nå man kørte 3 i formation)

Køreprøven var en U-vending og en opbremsning foran en MC betjent på
polititorvet. Betjenten lavede en mundtlig teoriprøve og kortet var hjemme

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 19-06-03 14:42

Anders Houmark wrote:

> Og hvor mange har udelukkende mc kort?

Jeg har kun pap til mc - hvilke andre skulle man da have brug for?

--
Tony

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 19-06-03 15:41

Det var smuk og solrig dag da Anders Houmark skrev
news:jjiIa.26286$Jp3.1058200@news010.worldonline.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> Hvor mange andre har det på samme måde - altså først
> taget bil og så motorcykel kort?

Min kørelærer frarådede faktisk folk at tage mc-kort først. Han mente at
det var farligt at køre i trafikken på mc, når man både skulle lære at
håndtere mc'en og trafikken samtidigt. Jeg mener så absolut han har en
pointe.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 19-06-03 15:57

> [...]
> det var farligt at køre i trafikken på mc, når man både skulle lære at
> håndtere mc'en og trafikken samtidigt. Jeg mener så absolut han har en

Det er en del af en anden pointe...
I bil har kørelæreren lettere mulighed for at gribe ind, hvis du er tæt på
at lave noget lort.
På MC er det kun eleven, der fast i tøjlerne på geden, dette kan unægtelig
blive en farlig cocktail. Så derfor vil en ordenlig køreskole også sørge
for, at eleven er "foran" i billektionerne.

Hilsen
Lars

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-06-03 16:04

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor mange andre har det på samme måde - altså først taget bil og så
> motorcykel kort?
> Og hvor mange har udelukkende mc kort?

Jeg havde kun kørekort til motorcykel fra jeg var 18 til jeg var 33. Jeg
syntes ikke jeg havde brug for en bil.
Så da jeg blev 33, besluttede jeg at jeg ville køre motocross. Det er ret
umuligt uden en bil, så da måtte jeg tage kørekortet og købe en lille bil,
så nu har jeg begge kort.

Rittig

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-06-03 16:17

> [...]
samme
> måde, og de er også friske på at tage motorcykel kortet når der
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Snip en fornuftig historie om at tage
kørekort til MC

Jeg ved at hvor min kæreste tog kørekort, nægter de at at give
kørekort til MC, før man har til bil, da de jo ikke har styr over en
MC'ist i lære der ligger 50 m foran deres bil.. De har haft en enkelt
tilfælde i et sving hvor personen pludselig panikkede og forsatte over
i modsatte vejbane for tilsidst at ende i markerne.. Der var heldigvis
ingen modkørende...

MVH.

Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250 ( med forputtede karburatorer, kølerslanger og
enkelte kabler )

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-06-03 16:40

Anders Houmark wrote:

> [...]
> sommeren, og så tager man motorcykelkortet?
> Hvor mange andre har det på samme måde - altså først taget bil og så

Det er nok en smagssag. Jeg tog alle kategorier da jeg fyldte atten. Det var
ikke ret meget der skulle suppleres op med til de enkelte kategorier.

Ib Jakobsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-06-03 16:57

> Hvor mange andre har det på samme måde - altså først taget bil og så
> motorcykel kort?

Jeg tog bilkørekort da jeg blev 18. Betalte selv, og det kostede knap
10.000,-.
Da jeg blev 21 besluttede jeg mig for at tage MC-kørekort. Så kunne jeg også
få det store kort med det samme. Det betalte jeg også selv, og det blev ca.
8000,-.

Jeg er sikker på at det har gjort det noget nemmere at starte MC-timerne, da
jeg var vant til at færdes i trafikken i forvejen. Så er det næsten kun
håndtering og placering af motorcyklen i trafikken, der skal indøves.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Finn Andersen

Dato : 19-06-03 17:32

> [...]
> sommeren, og så tager man motorcykelkortet?
> Hvor mange andre har det på samme måde - altså først taget bil og så

Jeg tog mit første kørekort i 1980, det var til lastbil og bus, dengang var
der ingen regler om at man skulle have til bil først o.s.v. det at jeg fik
til lastbil indebar at jeg automatisk også fik til alm. bil det kostede
dengang ca. 2.400,- alt incl.
Året efter (1983) tog jeg til anhænger og mc det kostede ca. 1.800,- og i
1989 tog jeg erhvervskort bil og bus for 1.000,- + stempel

så alt i alt har mit kostet mig små 6.000,- kr

Finn
XV750

Vi ses lige pludselig, be carefull out there.

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=276

Fra : Anders Houmark

Dato : 19-06-03 21:17

"Finn Andersen" <info@fk-tech.dk> skrev i en meddelelse

Det har været spændende at se hvordan folk har både taget kortene og skam
også betalt forskelligt :)...

> [...]
> 1989 tog jeg erhvervskort bil og bus for 1.000,- + stempel
>
> så alt i alt har mit kostet mig små 6.000,- kr

Hehe... Det er satme billigt :).. Jeg tog personvogn kørekort sidste år og
kom af med 12.000 kroner.. puha hehe..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Tobias Møller Larsen

Dato : 19-06-03 21:59

Jeg tager begge dele samtidigt, dog med MC lidt forskudt. Jeg syntes faktisk
det er letterer at færdes inde i byen på MC, man kan meget bedre orienterer
sig og opfatte de andre traffikanter.

Tobias

Fra : Allan Bojesen

Dato : 19-06-03 22:26

Anders Houmark wrote:
> [...]
> motorcykelkortet?
> Hvor mange andre har det på samme måde - altså først taget bil og så

Jeg fik kort til bil i 75' og det kostede den uhyrlige sum af kr. 800,- ,
men så havde jeg også 9 timer .
I 81' mens jeg læste, og skulle tjene nogle penge, tog jeg stort kørekort
med hænger + stort erhverv + mc til omkring kr. 5.000, hvis jeg husker ret.
Mc-kortet bestod af 1 times teori, 1 køretime og kørsel fra kørelærerens
garage til den lokale politistation i.f.m. med køreprøven. Ved køreprøven
skulle jeg starte ved kantstenen på en rimeligt trafikeret vej og køre 20 m
og svinge til højre ad en sidevej, køre 15 m ind ad denne og lave en
u-vending og tilbage for at svinge til venstre ad den befærdede vej. 50 m
hen ad denne og lave en u-vending og tilbage til den motorsagkyndige. Hvis
man ellers havde husket at tænde lyset var kørekortet hjemme. Vi var 3 oppe
på samme tid og den ene glemte at tænde lyset . Kørte forøvrigt på en
Benelli 500 Quattro.

Allan Bojesen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 19-06-03 23:15

Tog begge teoriprøver samtidig i 1997 og fik bilkørekortet samme år, men da
jeg ikke kunne kunne køre mc om vinteren måtte køretimerne til denne dog
vente til foråret '98.

Bil 6700kr (tror jeg nok)
MC 5000kr
Altså inden det blev "alt for dyrt" + "endnu dyrere" pga. lovkravet om de
ekstra timer.

mvh Jacob

Fra : Megas

Dato : 20-06-03 01:31

Åååhja, det var sgu tider dengang.. Jeg tog kort til både bil & mc med det
samme, kan stadig huske da der var en måned til jeg fyldt 18 & byttede
Ymerhakker 50ccm ud med "Et monster af rå power".. Honda 400 four :D:D:D

Fik senere kort til lastbil & bus i millitæret, så der mangler kun hænger
for at være fuldt hus

--
Megas

2003 Kawa ZX12 turbo, lattergas
& alkohol/vand-injection købes
bud: 500,-kr & en gammel Ford Sierra

Fra : J.C.Kløve

Dato : 20-06-03 08:36

I tråden: jjiIa.26286$Jp3.1058200@news010.worldonline.dk,
Skrev Anders Houmark :
[zax]
Så pyt da . .

Bil kort i '86 3200,- (tre timer+teori & prøver). Fik tilbudt de
øvrige for 1000,- pr. stk, men satsede på at milli ville sponsere
ihvertfald ét af dem . det ville de ikke ;-(

MC kort i '99 4000,- (lige inden de nye regler om flere timer kom. Jeg
var på sidste hold inden ændringen.) Det er den bedste gave jeg
nogensinde har givet mig selv - den gav jeg mig selv for sent !

For øvrigt
Hold da kæft hvor var det blevet anderledes og svært med teorien - i
86 tog teoriprøven under 5 min. - to spørgsmål og så ud af klappen -
ikke alle disse "trick" spørgsmål med billeder til - flere af os der
havde bil kort var alt for "pæne" når vi svarede he he - men det gik !

--
Dun@nt
XJ600 51J

Fra : SLP/JM

Dato : 20-06-03 10:16

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev > Hvor mange andre har det på
samme måde - altså først taget bil og så
> motorcykel kort?

Da jeg tog kørekort, ville jeg egentligt kun ha' til mc, men min
omgangskreds overtalte mig til at tage til bil samtidig. Det var inden alle
de nye regler, så jeg sku' kun gennem teorien en gang.

Den gang syntes jeg ikke, jeg havde noget at bruge et bilkørekort til, for
jeg havde ikke planer om at anskaffe mig en bil. Men det viste sig nu
alligevel at være meget praktisk, bl.a. fik jeg på et tidspunkt job, der
involverede en del kørsel i arbejdstiden, og i dag, hvor jeg kører RR og har
brug for en bil til at fragte racerne rundt i, er det uundværligt.

--
Susanne

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 20-06-03 20:53

Anders Houmark wrote:
> [...]
> motorcykelkortet?
> Hvor mange andre har det på samme måde - altså først taget bil og så

Ville kun have kort til MC da jeg tog det i 1983, men da der var penge at
spare ved at tage bil kortet med det samme røg det også med, samlet pris ca.
3200 kr.- Fik først brug for bil-kortet 9 år senere da jeg fik en kæreste
der havde bil. Jeg har dog aldrig haft en bil i mit eget navn og får det nok
heller ikke (principsag), da jeg hellere vil have en MC mere.

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
www.dethlefsens.dk
slet "FJERN" fra adr. ved svar

Fra : Anneli

Dato : 21-06-03 00:39

"Anders Houmark" <anders@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvor mange har udelukkende mc kort?

Jeg fik et traktorkørekort i forbindelse med uddannelse, da jeg var 17
år. Derudover har jeg kun til motorcykel, det tog jeg, da jeg var 29.
Det var egentlig planen, at jeg ville nøjes med MC-kortet, men man har
et standpunkt osv. og nu er jeg faktisk i gang med at tage kort til bil
også. Mere af nød end lyst; mit sidevognsprojekt gik ligesom i vasken og
jeg er træt af det offentlige og knallerter om vinteren. Så fremover vil
jeg, ligesom de flerste af Jer andre, være billist om vinteren =

--
Stor hilsen Anneli
Suzuki LS 650 Savage :0)