Hej Alle
Dette er historien om hvorfor man skal lade være og ikke mindst Gudernes
Hævn(tm) når man gør det alligevel. Den blev lidt lang, men det er god
terapi
De sidste 9 måneder har min bovlamme MZ 251 været under mere eller mindre
konstant ombygning. Det hele startede med at jeg var temmelig utilfreds
med de dæk man kan få til de originale cykelhjul der sidder på sådan en
MZ. Derfor blev der indkøbt et sæt ZXR400 hjul og de skulle så på i stedet
for standard hjulene. Men mere om dem senere.
Det meste af vinteren gik med at gå og grine af projektet - der var jo tid
nok. Engang i... Februar tror jeg, skulle der males DT stel i P-Huset
så der blev MZ stellet også malet i en fin, sort farve. Alt var jubel - det
bliver godt det her. Nå, lang historie kort, så blev bagsvingeren bygget
færdig af Mestersvejseren PerMP (også mere om det senere...) og jeg gik
i gang med at samle skidtet igen. Nu skinner solen efterhånden udenfor
og man forbander at man har spildt hele vinteren på bare at gå og grine
af tingene.
Efterhånden skal mine nye Dragon Corsa dæk på. Forhjulet kommer på uden
større drama, så jeg går videre til baghjulet. Efter en del masen og
helt gasblå i hovedet vil PerMP overbærende sætte dækket på. Han når
dog kun at blive rød i hovedet inden han konkluderer at bagfælgen er en
18" og ikke en 17" som først antaget. Det betyder så også at der bliver
temmeligt knapt med plads i bagsvingeren, da den også er bygget til et
17". Nå, (S)Tumpemarked kommer og Mads L. finder et bagdæk til en 50'er.
Så har jeg da noget at sætte på.
En masse problemer senere er den som sådan klar til at køre. Der mangler
blot en udstødning. Jeg har købt en 30mm lyddæmper, men der skal laves
et rør mellem den og cylinderen. PerMP varmer svejseren op, en KX500
effektpotte bliver savet i samlesæt og svejset sammen igen så den passer.
Det er jo så rent teknisk ikke en effektpotte mere, men hovedformålet
er p.t at få en udstødning der er tæt.
Potten bliver rigtig fin, men ved sidste kontrol inden hjemturen viser
det sig at blinklysene er holdt op med at virke. Igen. Heldigvis er
det blot en (glas) sikring der er brændt. Hvem andre en MZ bruger
glassikringer på en MC? Eller skruer kåbedele fast med selvskærende skruer?
F.... t....! Dette skete i søndags.
I går skulle jeg så igen ned i P-Huset for at få kigget på det f...
blinkenlichten. Jeg render ind i Søren Lindholt og han vil også med på
hans XT350. En festlig konvoj bevæger sig så sydpå gennem Aalborg. Efter
at have tanket (Shell station cirka 1 km fra garagen) og kørt yderligere
500 meter opdager jeg at glasset i det højre blinklys er faldet af.
Nå, det var nok ikke skruet ordentligt på...
Efter cirka 3 km synes jeg da den larmer noget, men jeg kan ikke helt
finde ud af om den er MZen eller XTen foran. Efter 4 km ser jeg at
udstødningsflangen har skruet sig selv ud af cylinderen.
Nå, det var nok ikke skruet ordentligt på...
Jeg holder ind i Svenstrup (lige ved Motorgården hvis der var nogen der så
os) og vil skrue flangen fast igen. Den er varm. Meget varm. Så efter jeg
har brændt fingrene og Søren har brændt fingrene bliver den skruet på med
et par bilnøgler.
Herefter kører jeg vel cirka 5 meter, hvorefter den holder op med at trække.
Den tager fint omdrejninger, den kan også skifte gear, men den kører
ligesom ingen steder. Der er jeg efterhånden ved at være for stresset til at
tænke klart, så PerMP bliver tilkaldt med bil og trailer. I samme øjeblik
dukker Mathias (der også bor i værkstedet og kører drag på hans FZR1000)
op i sin tømrerbil. Han holder ind og udskænker katastrofeøl og fortæller
historier. Det bliver en hel lille skovtur der midt i Svenstrup.
PerP Dukker op og konkluderer efter cirka 15 sekunder at det er det forreste
tandhjul der er hoppet af.
Nå, det var nok ikke skruet ordentligt på...
Heldigvis har Mathias bilen fuld af værktøj, så både udstødning og tandhjul
bliver spændt fast igen.
Vi kører til Støvring uden dramatik, laver stoppies på den og hjem igen
senere på aftenen. PerMP når endda at udtale at nu kan der ikke gå mere
galt. Jeg lufter min tvivl om hans udsagn...
Vi kommer endda til Aalborg uden nævneværdige optrin og jeg er så småt
begyndt at glæde mig til at kunne give bybussen fingere og blive
selvtransporterende igen. Efter at have afleveret min brors bilnøgle hos
ham synes jeg igen at den begynder at larme... Flangen sidder fint på sin
plads, så noget andet må være galt. Efter 30 sekunder larmer den MEGET.
Pokkers. Da jeg kommer hjem ser jeg at det fine ophæng cirka midt på
"effekt"potten PerMP havde svejst var revet af. Sammen med svejsningen
og ikke mindst en god del af væggen i potten. Fsck.
Nu holder den igen stille.
Jeg har udeladt en del små katastrofer fra denne historie. Ellers blev den
alt for lang. Jeg kan heller ikke huske dem alligevel.
Men bare fordi en ide virker god en vinteraften hvor man halv eller helfuld
dingler rundt og er "kreativ", så må pointen være: La' vær'.
Hvis du kan huske ideen dagen efter, så tænk lige over det igen. Og igen.
Så nu køber jeg en GS[450|500]. Standard.
--
Mikkel
motortosse.dk | For de føøørst time you traai de
| fajvhooondred.... Faaaaack!
| <Doc Rossi - Faster>