Honda VF500 F vs Suzuki GS 500 E
Fra : Dennis Riis

Dato : 17-06-03 19:37

Hej,

Nu står jeg snart og skal købe min første MC.

Jeg har øje på hhv. en Honda VF 500 F, fra 1990 der har gået 84000 km,

samt en

Suzuki GS 500 E fra 1995, der har gået 78000 km.

Er der, efter jeres mening, nogen for- eller imod argumenter for en af disse
cykler ? Burde man måske købe Honda'en, fordi den har kåbe ? Hvad med
reservedelspriser til Honda vs Suzuki ?
Prisen er den samme, 29.800 kr. Er det rimeligt for sådan en MC.

Jeg håber, der er et par erfarne MC'ister, der vil tage sig tid til at
svare,
på forhånd tak,
Dennis Riis

Fra : MKS - 74

Dato : 17-06-03 19:53

On Tue, 17 Jun 2003 20:36:55 +0200, "Dennis Riis"
<driis@mobilixnet.dk> wrote:

>Hej,

>Jeg har øje på hhv. en Honda VF 500 F, fra 1990 der har gået 84000 km

>Jeg håber, der er et par erfarne MC'ister, der vil tage sig tid til at
>svare

Hvis jeg var dig,så ville jeg se bort fra Honda'en ganske vist er det
en meget-meget bedre og sjovere cykel performancewise end en GS500,men
84.000 km er alt-alt for meget for den cykel,med mindre den har fået
skiftet motor en eller flere gange og også alt alt for dyrt,den skulle
måske snarere koste omkring 20 stykker med det km-tal med mindre den
er exceptionelt godt holdt,desuden er den muligvis indreg. 1 gang i
1990,men der er cyklen ikke fra.Når det nu er din 1. cykel så bør du
vælge den ganske vist temmelig kedelige,men i denne sammenhæng nok
også mere pålidelige GS500 - En VF500 er for de få,der _ved_ hvad de
går ind til.

--
-Michael
Aprilia RS250-dele plus div. andre dele til salg på:

Fra : wheeler

Dato : 17-06-03 19:58

"Dennis Riis" <driis@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> Suzuki GS 500 E fra 1995, der har gået 78000 km.
>

> Prisen er den samme, 29.800 kr. Er det rimeligt for sådan en MC.

[KLIP]

Jeg kan kun sige, at jeg i eftersommeren 2002 fik presset et par (et-ejers)
GS 500 fra 1998 - 1999 ned på 30 K (og det var telefonisk og det var i
Gylland!)
(At der så kom et RD-projekt og spændte ben for mig er en anden historie
=

Markedet vælter i dem!

Bortset fra det, så er det jo to HELT forskellige cykler du der har kig på -
de har stort set ikke andet end kubik og pris til fælles - Der verserer
mange skrækhistorier om VF'erens dårligdomme (søg evt. på google.com) - og
84K KM er trods alt også en sjat.
GS'eren gennemprøvede teknik er derimod stort set uanfægtet og lovprist af
mange herinde

Men klart VF 500 imponerer lidt mere foran cafeen
--
Wheeler
VFR 750 F

Fra : Dennis Riis

Dato : 18-06-03 14:07

Hmm, det forekommer mig at GS 500 E fra 98 - 99 i dba typisk står til cirka
40000 kr - men jeg har selvfølgelig heller ikke været ude og forsøge at
presse prisen på én - endnu.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-06-03 14:16

> Hmm, det forekommer mig at GS 500 E fra 98 - 99 i dba typisk står til
> cirka 40000 kr - men jeg har selvfølgelig heller ikke været ude og
> forsøge at presse prisen på én - endnu.

Mange af cykler på dba.dk er klart for højt prissat
F.eks. så jeg følgende annonce:
--
Yamaha xs400se 400, '80, km 99.000, , kr 28.900
--

Andre er mere realistiske, men typisk så kan de altid komme lidt i pris.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 19-06-03 06:48

> Hmm, det forekommer mig at GS 500 E fra 98 - 99 i dba typisk står til
cirka
> 40000 kr - men jeg har selvfølgelig heller ikke været ude og forsøge at
> presse prisen på én - endnu.

Hej Dennis

Der er stor forskel på hvad motorcykler er sat til salg til, og hvad de
bliver solgt til. Tag ud og kig på "en million" GS 500 E'er, og byd hvad du
synes de er værd, ikke ud fra hvad der står i DBA. Det er for sin vis
uinteressant. Da der er så mange GS'ere, kan man let presse prisen.

32-33 for en 20K km 2-3 år gammel GS'er synes lyder ok.

Det er almindelig høflighed her i gruppen at svare under det man citerer og
skære så meget som mulig væk af det oprindelige indlæg, uden at meningen
forsvinder. Grunden til dette er at man ikke behøver at læse hele strengen
for at kunne følge med i en tråd, men at man via et enkelt indlæg kan få en
forståelse for hvad det handler om. Der er mange der stadig har modems, og
derfor er det er fordel at "spare" på pladsen ved at skære unødig tekst væk.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Vingtoft

Dato : 17-06-03 20:26

Hvad med at kigge på en Kawasaki gpz 500. Jeg har set en i dba til 34500 kr
i dba. Kawasaki gpz , 500 ccm, '92, km 33.000, sort rød grå, pæn og velh.
ingen ridser service over holdt m.nyt bagdæk og andre udstødninger kører og
starter perf.,

Jeg har selv haft sådan en og den kører super godt. Der er 1/2 kåbe og
bundkåbe på den ab fabrik. den har 2 cylindre- 60 hk- vandkøling.

Mvh Lars
34.500,- 05-06-2003

Fra : Dennis Riis

Dato : 18-06-03 14:05

Joe, en Kawasaki GPZ 500 var da også værd at overveje, men de er desværre
for dyre. Jeg har ikke set én til under 30.000 endnu ... og desværre er kr.
30.000 for min nye MC absolut maximum - hvis der også skal være råd til
forsikring og vedligeholdelse - og det er jo nok smartest, hvis der er det

Fra : Armand

Dato : 18-06-03 21:16

> [...]
kr.
> 30.000 for min nye MC absolut maximum - hvis der også skal være råd til

Fortæl mig ikke at udgiften til ikke blot hjælm, men også solidt
sikkerhedstøj kommer bag på dig!?
Alene dér skal tusserne rulle

--
Armand.

Fra : Dennis Riis

Dato : 18-06-03 22:14

Jeg har skam også indberegnet dén udgift i budgettet, stol trygt på det

Fra : Armand

Dato : 18-06-03 23:20

> "Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har skam også indberegnet dén udgift i budgettet, stol trygt på det

Way to go!!

--
Armand.

Fra : Cwinn

Dato : 17-06-03 21:29

Dennis Riis wrote:

> [...]

> reservedelspriser til Honda vs Suzuki ?
> Prisen er den samme, 29.800 kr. Er det rimeligt for sådan en MC.

Jeg har selv en VF 500 FII (regner med det er den du mener nu du skriver
"med kåbe"). Jeg kan kun sige at jeg aldrig har fortrudt købet af
honda'en. Maskinen er sjov og ser godt ud. Det dårlige rygte som folk
snakker så meget om. Er honda's problemer med V-motore(knasterne) i
starten af 80'erne, men så vidt jeg ved er det mere udbredt på VF 750 og
mht til 500'eren blev det vist udbedret ved den sidste årgang 86 (de blev
ikke lavet i 90, men kun i perioden 84-86)
Men nu har jeg jo selv en honda, så den er jeg nød til at anbefale og er
også ret sikker på at du vil blive kanon glad for den. Det er jo en lille
superbike... Men det er svært at anbefale nogle af maskinerne, prøv dem
begge og se hvad der passer bedst til dig. Men jeg vil dog give michael
ret 84000 er meget og du kan finde dem med langt mindre km tal i dba.

PS: hvis du har yderligere spm, er du velkommen til at smide en mail til
mig.

Mvh
Christian W

Fra : MKS - 74

Dato : 17-06-03 21:41

On Tue, 17 Jun 2003 20:28:43 +0000 (UTC), cwinn@mail1.stofanet.dk
(Cwinn) wrote:

>Jeg har selv en VF 500 FII

Jeg har haft 3....

> (regner med det er den du mener nu du skriver
>"med kåbe").

Ikke nødvendigvis - F'eren har jo ½-kåbe...

> Jeg kan kun sige at jeg aldrig har fortrudt købet af
>honda'en.

Nej,det gjorde jeg heller aldrig....meeeeen

>Maskinen er sjov og ser godt ud.

Ja

> Det dårlige rygte som folk
>snakker så meget om. Er honda's problemer med V-motore(knasterne) i
>starten af 80'erne, men så vidt jeg ved er det mere udbredt på VF 750

Det er ikke VF'erens problem,næh det er et ganske andet...

> og
>mht til 500'eren blev det vist udbedret ved den sidste årgang 86

Nej - forsøgsvis udbedret,det blev bedre men ikke helt godt...

>Men nu har jeg jo selv en honda, så den er jeg nød til at anbefale og er
>også ret sikker på at du vil blive kanon glad for den.

Hvis man ved præcis hvad man går ind til og kan håndtere et
motorhavari uden at gå helt i baglås så er det den bedste 500 på
markedet,bedre end GPZ500 (marginalt),GS500,CB500 og E5-5 osv.-osv -
men det kan en begynder sjældent....

Fra : Cwinn

Dato : 17-06-03 21:47

Fra : Cwinn

Dato : 17-06-03 21:51

MKS - 74 wrote:

> Det er ikke VF'erens problem,næh det er et ganske andet...

De problemer man snakker om mht VF'ere er det ikke problemer med
knasterne? Ellers har jeg da misforstået noget.

Fra : MKS - 74

Dato : 18-06-03 06:31

On Tue, 17 Jun 2003 20:51:16 +0000 (UTC), cwinn@mail1.stofanet.dk
(Cwinn) wrote:

>De problemer man snakker om mht VF'ere er det ikke problemer med
>knasterne? Ellers har jeg da misforstået noget.

Jow for de store VF'ere (750 og 1000) der er det knasterne,nogle kan
så ikke skille dem fra de små og blander det hele sammen i en stor
pærevælling fordi de har hørt noget om VF og knaster.De små VF'ere 400
og 500'eres primære problem er bare ikke knasterne de holder helt
generelt fint,men derimod i bunden,typisk er at der før eller siden
går et plejlstangsleje/hovedleje eller krumfætteren går sig en tur,alt
sammen ting der ikke kan svare sig at lave økonomisk,den er hundedyr
at reppe på - Hvis/når det sker så smider man en anden motor i.Typisk
sker det på de cykler der er kørt hårdt (mange af dem),men
mærkværdigvis ikke alle,nogle holder til alle de tæsk man overhovedet
kan gi dem og nogle bryder ned efter kun 20-40.000 km man ved det
aldrig helt.Derfor skal man være varsom med at anbefale sådan en cykel
til en begynder - Sålænge den virker herresjov cykel,men der _kan_
altså godt opstå problemer som en begynder kan være ret dårligt rustet
til at klare.Honda var ganske udmærket klar over problemet og lavede i
starten fri=gratis ombytning af krumtap og lavede så ret hurtigt efter
VF500F2F som erstatning for de første VF500F2E (dem vi fik her i
landet fra restlagre bl.a Sydafrika),hvilket betød ændringer i
topstykke,andre carbs,ændringer i bunden og ikke mindst anden
elektronik,så den lige fik kappet toppet af omdrejningerne idet det
den især ikke kan tåle er at man spiller på begrænseren.Med andre ord
for folk der kan håndtere de potentielle problemer - meget sjov
cykel,for andre er der grund til at advare.Hvis man går ind til det
alligevel med denne viden så fint nok,jeg har selv ingen problemer med
denne cykel overhovedet - faktisk så køber jeg sikkert en mere på et
eller andet tidspunkt.

Fra : Hekto

Dato : 17-06-03 21:38

In article <bcnn5v$kts$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk>, Dennis Riis
says...
> [...]
> reservedelspriser til Honda vs Suzuki ?
> Prisen er den samme, 29.800 kr. Er det rimeligt for sådan en MC.

GS'eren er ihvertfald for dyr med de km.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Cwinn

Dato : 17-06-03 22:09

Det er f.eks den her hos MC Huset.
Honda VF 500 F2 500, '86, km 37.000, VF 500 F2 original med fuldkåbe i
rød/hvid/blå farver, lige som den skal være.lav sædehøjde., kr 29.800

Lyder fornuftigt.

Fra : Dennis Riis

Dato : 18-06-03 14:03

Har du set den på nettet ? Ved et hurtigt kig på deres hjemmeside kunne jeg
ikke lige finde den...

Fra : Dennis Riis

Dato : 18-06-03 14:12

Tak til alle for deres udmærkede svar.

Jeg hælder egentlig mest til at finde en god brugt VF 500 eller VF 400 ( har
VF 400 haft samme problemer med krumtappen og andet, eller er der andre ting
man skal passe på med sådan en svend ? ) Men, på den anden side, fornuften
hælder nok mere til at finde en god og ikke alt for gammel GS 500 E...
Specielt fordi tanken om lige pludselig at skulle reparere motor på sådan en
VF 500 ikke huer mig

Er der nogen måde, man kan se, om der er tale om en VF500F2F eller en
VF500F2E, når man er ude at kigge på cyklen ?

Nå, men jeg tager i hvertfald ud og kigge på en række modeller på fredag, så
må vi se hvor det fører hen.

Hvis der er nogen, der har flere kommentarer til mine overvejelser, må de
meget gerne poste dem her.

Mvh Dennis Riis

Fra : MKS - 74

Dato : 18-06-03 14:47

On Wed, 18 Jun 2003 15:11:38 +0200, "Dennis Riis"
<driis@mobilixnet.dk> wrote:

>Specielt fordi tanken om lige pludselig at skulle reparere motor på sådan en
>VF 500 ikke huer mig

Det forstår man godt,sker det for en der måske ikke kan skrue selv
eller få andre til det for en rimelig penge bliver det ikke helt
billigt - Men pointen er nu også mere....at det gør man slet ikke,hvis
den går i bunden - Det kan yderst sjældent svare sig,sålænge en okay
brugt motor stadig kan findes (hvis man ved hvor man skal lede ) )
til 3-4.000 og en motorrep. sjældent havner under 8-10.000

>Er der nogen måde, man kan se, om der er tale om en VF500F2F eller en
>VF500F2E, når man er ude at kigge på cyklen ?

Det er egentlig ret nemt at se forskel,farverne og kåben er
forskellig på de 2 :

Her er en VF500F2E i rød (de danske findes i en rød og blå model),dem
er der naturligt nok klart flest af

http://62.79.120.117/VF500F2E.jpg

Her er en VF500F2F,relativt sjælden i DK - gå efter den hvis muligt

http://62.79.120.117/VF500F2F.jpg

Men nu kan kåben jo være skiftet på en E'er til en F-kåbe så bare kig
på stelnr. - VF500F2E hedder PC1240XXXXX,VF500F2F hedder PC1241XXXXX