Start probs! for fed bland?
Fra : Benz...

Dato : 17-06-03 09:20

Hej NG

Yamsen har fået lidt problemer med at ville op om morgenen. Kold start.
Kan det skyldes det ny monteret K&N filter.??
Den lavede også et lille prut her da den skulde ud og køre en aften tur
igår.

Ventiler der skal stilles, eller bare mig som har paranoia?!
Står i manualen et intervallet er 45.000 eller 2år og den er jo lige fyldt
3år.
km 14.000.

mvh Benz R6 (2000)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268

Fra : Armand

Dato : 17-06-03 16:07

Benz... <jezzuz@yahoo.com> skrev i en

> [...]
> Kan det skyldes det ny monteret K&N filter.??
> Den lavede også et lille prut her da den skulde ud og køre en aften tur

I forlængelse af emnelinien, så er koldstartsproblemer ikke relaterede til
for fed blanding! Man bruger jo netop chokeren ved kold motor for at give
ultra fed startblanding !!

> Ventiler der skal stilles, eller bare mig som har paranoia?!
> Står i manualen et intervallet er 45.000 eller 2år og den er jo lige fyldt
> 3år km 14.000.

Det er rigtigt nok at for stramme ventiler vil kunne genere opstarten p.g.a.
kompressionstab; men ved koldstart skulle der ikke forekomme nogen manglende
ventiltolerence (den opstår først ved varm motor => varme-forlængede
ventiler), så lad ikke noya'en løbe af med dig, det er givetvis et ganske
anderledes enkelt problem. Og skulle jeg byde på en decideret teknisk fejl,
vil
jeg pege på at dine tændrør måske er blevet svækkede af en tilfældig enkelt
"drukne-prut" (lorte NGK'ere) :-/

Fra mit mandagsjob med de lokale racer-unger kender jeg den typiske
situation der opstår når man stresser (de andre har allerede fået lov at
køre): Chokerbrug og (stress-)gasgivning går overhovedet ikke i spænd
sammen!
I går eftermiddags øjnede jeg en mand og en knægt bakse rundt med en
motorcykel på Vejle havn, og kørte lige forbi for høre om min fysik kunne
gøre mere hjælp end knægtens omkring skubberiet - Da vi efterfølgende
spunsede afsted med den næsten strømløse motorcykel reagerede jeg
mandags-vanen tro ved at punke manden for at give (stress-)gas, og ganske
som jeg oplever det med ungerne begyndte denne motorcykel ligeledes at hoste
sig igang fra det øjeblik hvor gassen blev fjernet
Vi snakkede efterfølgende lige kort om motorcykler og situationen som såden,
og ka'len grinte godt af sagen, for som han sagde: "det vidste jeg jo godt -
Men jeg stressede over "hva' nu hvis ikke at knægten magter at skubbe mere
end et par meter"!!

Der hvor jeg vil hen: Prøv at starte op mens du er uhyre bevidst om ikke at
bruge gas endsige choker, og ifald at den starter allerede dérved(*), så
fang den med chokeren så den kan holde sig igang v.h.a. den.
Går den ikke igang uden choker, så gi' den ½ choker og forsøg så igen at
starte - Stadig uden gasgivning. Endelig kan du i negativt fald forsøge dig
med fuld choker og ingen gasgivning!
Ér motoren ganske uvillig i samtlige situationer, er jeg sikker på at den
slår igang med det samme, hvis du giver den fire nye ("alt andet en NGK"-)
tændrør!
Skulle det ikke være dér at problemet lå alligevel har ikke spildt indkøbet
af fire nye rør, men blot "købt dem i god tid" da de jo skal skiftes på et
tidspunkt!!

(*):
Lillefrøen har faktisk lettest ved at starte helt uden hjælp; men skal
efterfølgende holdes igang med choker!

--
Armand.

Fra : Brian Luckow

Dato : 18-06-03 08:12

> Ér motoren ganske uvillig i samtlige situationer, er jeg sikker på at den
> slår igang med det samme, hvis du giver den fire nye ("alt andet en NGK"-)
> tændrør!

Er det alle NGK's tændrør der er noget m*g?

Jeg bruger Champion tændrør på min, og det er den også født med fra
fabrikkens side. Men har fået anbefalet NGK's DP8EVX-9 platinum fra en US
forhandler, og han skriver også at Champion er low quality. Er det virkelig
Champion's ry?? Eller er det bare salgsgas fra hans side... Nå, men jeg kan
da prøve de NGK'er, så dyre er to tændrør jo altså heller ikke...

Mvh., Brian Luckow

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 18-06-03 08:22

> [...]
> fabrikkens side. Men har fået anbefalet NGK's DP8EVX-9 platinum fra en US
> forhandler, og han skriver også at Champion er low quality. Er det

Hej Brian

NGK rør er ikke generelt noget møg. På nogle maskiner, især Suzukier,
drukner NGK rør meget hurtigt, og er til at smide ud. Hvis man kører på en
model der uden problemer kører på NGK rør er der ingen grund til at skifte
mærke. Jeg kører i øjeblikket på Champion fordi jeg kunne købe den på tilbud
hos Louis til 12kr mod normalt 110Kr for et NKG hos Aagesen. Min CBR kører
lige så godt med Champion som NGK. Jeg skifter dem som foreskrevet ved
24.000km, men jeg kan ikke mærke forskel efter jeg har monteret nye rør.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Armand

Dato : 18-06-03 12:32

Brian Luckow <luckowb@grafisk.dk> skrev i en

> [...]
> virkelig Champion's ry?? Eller er det bare salgsgas fra hans side...
> Nå, men jeg kan da prøve de NGK'er, så dyre er to tændrør jo altså heller

Jup! Prøv dog blot selv; men gem lige de gamle Champ's på monsteren et sted,
så du har dem som back-up også på Nordkap, eller hvor V2'eren nu måtte slå
en forkert prut!

--
Armand.

Fra : Benz...

Dato : 18-06-03 09:45

> I forlængelse af emnelinien, så er koldstartsproblemer ikke relaterede til
> for fed blanding! Man bruger jo netop chokeren ved kold motor for at give
> ultra fed startblanding !!

Men den vil netop ikke starte med choker, ikke uden at jeg har trønet den en
tid. Den starte hver gang. bare ikke særligt fedt at stå 15-20sek med
tørneren på hver morgen. og så kommer den kun lige igang.
Den har jo også en tomgangskrue, beregnet til at man kan slå chokeren fra
tideligt.

> [...]
fejl,
> vil jeg pege på at dine tændrør måske er blevet svækkede af en tilfældig

Det med ventilerne er jeg glad for (man er jo heller ikke milionær ;)
NGKérne er standard på R6 og købte bare nogle som var magen til.
hvordan finder man udaf hvilke tændrør der passer overens med hinanden.? Har
set en liste engang i et marine center.

> [...]

> slår igang med det samme, hvis du giver den fire nye ("alt andet en NGK"-)

Øv har lige skiftet dem! (men ja til et sæt nye NGKér)
tager bare tid når man skal skille hele skidet ad :(
Alt det kåbe pjat blive hurtigt trist i sådan en situation.

> [...]
> tidspunkt!!

> (*):
> Lillefrøen har faktisk lettest ved at starte helt uden hjælp; men skal

Tror jeg prøver dette!

Tænkte på om det måske kunne ha noget at gøre med benzin tilførslen. For
lidt, for meget? Benzin hanen er jo ikke nogen man lukker for, på den. kunne
jo være relevandt hvis at den godt gad starte når den kun lige var blevet
kold. dvs feks her når jeg køre fra arbejde i eftermiddag. Og ikke bare om
morgenen.

mvh Jess Benzon M.
alias: benz R6
;)

Fra : Armand

Dato : 18-06-03 11:50

> Tror jeg prøver dette!

OK - Og lad os endelig høre derom!

> [...]
> kold. dvs feks her når jeg køre fra arbejde i eftermiddag. Og ikke bare om

Hvis(!) årsagen ligger i noget i den retning, så er det snarere omkring
bensinpumpen (som jeg formoder at 6'eren har) - F.eks. om den forsyner
karbunaderne hurtigt nok efter at nøglen er drejet :-/
Men rod nu lige med "start-teknikken" først!

--
Armand.

Fra : Benz...

Dato : 20-06-03 08:20

> OK - Og lad os endelig høre derom!

Virker som om at der ikke er nogen teknik. Jeg prøver og prøver. ;)

> [...]
> karbunaderne hurtigt nok efter at nøglen er drejet :-/
> Men rod nu lige med "start-teknikken" først!

Hvad ville det evt koste?
Og kan man tjække det på en eller anden fiks lille måde?

Jeg er ved at være træt af at jeg har sådan en "ny og flot" cykel og så står
den bare og tørner når man skal starte den om morgene. :(

mvh Benz R6

Fra : Brian W.

Dato : 17-06-03 16:03

Benz... wrote:
> [...]
>
> Ventiler der skal stilles, eller bare mig som har paranoia?!
> Står i manualen et intervallet er 45.000 eller 2år og den er jo lige

Hey Benz.

Det kunne godt lyde som dit luftfilter. jeg har lige fået lavet stort
service på mit bulleres. ( 36000 km) ved denne lejelighed fik jeg renset k&n
filter, stillet ventiler, og karbunader..... Da jeg får den igen, skyder
den en gang imellem, og går i stå, lige pludselig???? En siger at det er
luftfilteret der driller, en anden siger det er en elektrisk fejl.??? JEg
skal ud og hente den idag, så skal jeg fortælle dig hvad der er galt.

DEr er nogen der mener at når man renser sådan et K&N filter så kan maskinen
faktisk ikke køre med det bagefter...? jeg ved ikke om andre har oplevet
det??? Ud over den person jeg har talt med.

--

Med Venlig Hilsen
Brian Laursen

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=155

http://home1.stofanet.dk/cashman

Fra : Benz...

Dato : 18-06-03 09:11

> [...]
> luftfilteret der driller, en anden siger det er en elektrisk fejl.??? JEg
> skal ud og hente den idag, så skal jeg fortælle dig hvad der er galt.

hvad måtte du slippe?

Venter spænt! :)

> [...]
> faktisk ikke køre med det bagefter...? jeg ved ikke om andre har oplevet
> det??? Ud over den person jeg har talt med.

Filteret er helt nyt så det bliver vel ikke mere rent. Undre mig faktisk
lidt da når man kigger på filteret og sammenligner det med det orginale, så
er der meget mindre kvadrat cm med gennemgang. Det gamle var bare en gang
skum ligende noget. Men k&n filteret er plast i toppen. Altsår ingen luft
gennemgang i toppen. og det virker for mig da som om at det er lidt lidt,
sådan i forhold til det gamle altsår.

set fra toppen:
__________
/ \
/____________\

set fra siden:
___________
/___________\

mvh benz R6
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268

Fra : Armand

Dato : 18-06-03 12:36

> [...]
> noget. Men k&n filteret er plast i toppen. Altsår ingen luft gennemgang i
> toppen. og det virker for mig da som om at det er lidt lidt, sådan i

Filteroverfladen på det originale var blot et lag skum, som du hurtigt kan
beregne arealet af!
K&N-filteret består af noget papiragtigt væv der er foldet i talrige
lameller som en harmonikas bælg. Derved bliver den effektive filteroverflade
langt større end det originale filters, også selvom toppen er lukket -
Forestil dig evt. hvor langt filteret bliver hvis du "trækker harmonikaen
ud"!

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 18-06-03 15:36

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> skrev i en

> [...]
> langt større end det originale filters, også selvom toppen er lukket -
> Forestil dig evt. hvor langt filteret bliver hvis du "trækker harmonikaen

Eller tænk på vores lunger der svjh har en overflade på 90 kvadratmeter!
Men vedr.
K&N filtre så viste forsøg for mange år siden at 90 % dækning af ovefladen
ikke bremsede luftgennemstrømningen, netop pga. af en meget stor reel
overflade.

Gert Thorgersen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 18-06-03 01:55

> [...]
>
> Ventiler der skal stilles, eller bare mig som har paranoia?!
> Står i manualen et intervallet er 45.000 eller 2år og den er jo lige fyldt

Under alle omstændigheder er det vigtigt at videom ventilerne står korrekt
før man kigger på alt det andet. Jeg var en gang udefor et værksted som jeg
skulle hjælpe med dysning af en motorcykel. Den startede fint og kørte fint
mens den var kold, men da den var varm var den ikke til at komme over et
vejkryds med når man efter at have ventet fik grønt lyst. For mig var det
ventiler med for lille tolerance, men det ville værkstedet ikke tro på, og
gjorde intet desangående og fik ikke fundet fejlen.
Hvis rensning af filteret, resultere i at filteret er dårligere end før -
altså større modstand - resulterer det i federe blanding. Men hvorfor rense
et K&N filter? I mine data står der da at K&N filtre først, efter normal
brug (altså ikke grusvejskørsel) først skal renses efter 100.000 Km. Reg
rensede en gang mit (3 år siden) - med K&N´s rensevæske -, men det var efter
et styrt hvor der kom olie i det, og derefter fortsatte det hele med at være
som før

Gert Thorgersen

Fra : Brian Luckow

Dato : 18-06-03 07:56

> [...]
efter
> et styrt hvor der kom olie i det, og derefter fortsatte det hele med at

Hvis bare man husker at oliere det igen med filterolie efter rensningen, så
er det jo så godt som nyt.

K&N skriver selv, at det først er nødvendigt at rense det, når det er dækket
afr 3-5 mm skidt, så ja, det er nok de færreste der nogensinde for behov for
at rense deres.

Mvh., Brian Luckow

Fra : Benz...

Dato : 18-06-03 09:48

> [...]
efter
> et styrt hvor der kom olie i det, og derefter fortsatte det hele med at

Ja så kan jeg jo nok godt regne med at jeg aldrig skal rense det k&n filter.
;)

mvh benz R6
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=268

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 18-06-03 09:50

> Men hvorfor rense
> et K&N filter? I mine data står der da at K&N filtre først, efter normal
> brug (altså ikke grusvejskørsel) først skal renses efter 100.000 Km.

Sandt nok. Jeg vil dog lige påpege, at der efter 8-10K km sidste år, var et
synligt lag skidt og diverse udsplattede smådyr på mit filter. Alt andet
lige må luftgennemstrømningen blive dårligere med alt det skidt.

Fra : Armand

Dato : 18-06-03 11:41

Henrik Steen Larsen <slet.hsl.@code12.dk> skrev i en

> [...]
> synligt lag skidt og diverse udsplattede smådyr på mit filter. Alt andet
> lige må luftgennemstrømningen blive dårligere med alt det skidt.

K&N's argument er at eftersom at sagerne fedtes ind af olieindholdet i
filteret, bliver de en del af filter-mekanismen derved at støv fanges
allerede på det olierede fluelig

--
Armand.

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 24-06-03 01:00

> [...]
> synligt lag skidt og diverse udsplattede smådyr på mit filter. Alt andet
> lige må luftgennemstrømningen blive dårligere med alt det skidt.

I en af de artikler (test) jeg tidligere har læst står der nu også ved
normale kørte
km da rensning efter 100.000 km, contra efter off-road/motocross da
tidligere.
Men luftstrømningen i sig selv er jo en meget kompliceret adfærd med
impulser/
svingninger og indflydelse af hvor stor volumen der er i luftfilteret
(indenfor luftfilteret).
Jeg rensede mit (BMW boxer) for 3½ år siden efter et styrt hvor det var
svært for
mig at konkludere om der var kommet motorolie ind i filteret indefra medens
motorcyklen lå ned

Gert Thorgersen