Cut Off ventil - hvordan???
Fra : Hekto

Dato : 16-06-03 10:22

På nogle maskiner findes der avancerede systemer til at undgå
uforbrændte kulbrinter (benzin) i udstødningen.
Andre, som f.eks. Suzuki LS650 er udstyret med en lidt mere simpelt
system i form af en Cut Off ventil, der angiveligt skulle lukke af for
benzintilførslen, når man slipper gassen.

Alligevel lukkes der uforbrændt benzin ud i udstødningen, så helt
effektivt er det ikke. Udstyret med råverør kommer der nogle solide
skudsalver, når man ruller af.

I systemet indgår en membran, en fjer, et stempel og en lille dyse.
Er der nogen der lige kan give en mere detaljeret forklaring på
systemets virkemåde?

--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Bjørn S

Dato : 16-06-03 14:34

Hekto wrote:

> [...]
> system i form af en Cut Off ventil, der angiveligt skulle lukke af for
> benzintilførslen, når man slipper gassen.

Jeg kan ikke gi dig svaret, men spekulerer jo lidt på motiverne til
ventilen...
Du kender garantert denne side og mod. :
http://www.mc-portalen.com/print.php?sid=76
Kan det være et forsøg på at eliminere noget af prutteproblemerne ?
Helt cut af bensintilførselen er måske ikke anbefalelsesværdigt.. det
kunne jo gå ud over motorbremse, og smøring/køling af cylinder og ventiler
? Her tænkes jo ikke så meget på danske veje...så skulle det være noget i
rætning af nedkørselen fra Bavne Høje (?) eller bakken ned imod
Vejle...hvis man går op i fartsgrænser...mange giver den vel gas lige der
istedet for

Jeg vet at ex. California har, og har i mange år haft store restriktioner
på afgasser, kan det være en universal løsning for lige at nå under den
grænse ?

På biler med karburator ses noget lignende, mener den på min gamle Nissan
havde samme funktion og navn, når man slap gassen blev hastigheten af
returen af spjældene dæmpet en smule for at gasserne skulle nå at
forbrænde inden den nåede tomgang.

--
/Bjørn

Fra : Hekto

Dato : 16-06-03 21:17

In article <bckgvi$2jj$1@abbeden.bunk.cc>, Bjørn S says...
> Du kender garantert denne side og mod. :
> http://www.mc-portalen.com/print.php?sid=76
> Kan det være et forsøg på at eliminere noget af prutteproblemerne ?

Njoooooh! ... jeg har selv skrevet det!!!! ;0)

> Jeg vet at ex. California har, og har i mange år haft store restriktioner
> på afgasser, kan det være en universal løsning for lige at nå under den
> grænse ?

Det er netop dét der er problemet!
Derfor er der sat en skive i til at give nålen et ekstra nøk nedad, og
af samme grund er cut off ventilen der, så mængden af uforbrændt benzin
reduceres mest muligt.

--
/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi bygge en Pizza-Racer? (en Italo-Freaket Japs'er)
www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto - hekto@dkfritidmotorcykelDOTdk
http://dfm.nathue.dk/Hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Martin Sørensen

Dato : 16-06-03 14:48

> [...]
> I systemet indgår en membran, en fjer, et stempel og en lille dyse.
> Er der nogen der lige kan give en mere detaljeret forklaring på

Det lyder meget som det der ihvertfald findes på flere Honda'er. Der er det
en Air Cut-off ventil der sidder der hvor membranen sidder i en typisk
CV-karburator. Som navnet antyder, så lukker den for lufttilførslen ved lave
omdrejninger, så motoren får lidt federe blanding dernede. Det giver en mere
jævn tomgang, og hurtigere gasrespons. Den har også den egenskab som du
nævner, at de modvirker 'boblen' eller skud i udstødningen når gassen
fjernes hurtigt. Det betyder at ventilen i et kort øjeblik lukker for
ventilen og derved giver en federe blanding til motoren, og ikke magrere som
du skriver.

En for mager blanding giver anledning til at tændrøret ikke altid får tændt
blandingen, hvorefter det blæses ud i udstødningen og bliver forbrændt
derude.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 16-06-03 12:41

Hekto <hekto@dkfritidmotorcykel-MAPSON-.dk> skrev i en
> [...]
>
> Alligevel lukkes der uforbrændt benzin ud i udstødningen, så helt
> effektivt er det ikke. Udstyret med råverør kommer der nogle solide

Cut-off'en lukker kun af for hoveddysen, hvorved der stadig er gennemgang i
tomgangsdysen (som er af ubetydelig størrelse i den sammenhæng)!
Omkring inddysning af uoriginale udstødninger går man ud fra at knalden
under påløb er et tegn på mager dysning, så på en måde er knalderiet på din
model et tegn på at hoveddysen bliver lukket effektivt og at tomgangsdysen
leverer nok bensin til at danne en mager og knaldende forbrænding!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 16-06-03 22:26

In article <bclc33$ljl$5@news.cybercity.dk>, Armand says...
> [...]
> model et tegn på at hoveddysen bliver lukket effektivt og at tomgangsdysen
> leverer nok bensin til at danne en mager og knaldende forbrænding!

Så er der nok ikke andet at gøre, end at sætte den ud af funktion ...
hvis ikke man kan lide et knald! ;0)

Fra : Hekto

Dato : 17-06-03 09:42

In article <bclc33$ljl$5@news.cybercity.dk>,
armand@mcSTREGchaufførerne.dk says...

> [...]
> model et tegn på at hoveddysen bliver lukket effektivt og at tomgangsdysen
> leverer nok bensin til at danne en mager og knaldende forbrænding!

https://www.partsnmoreonline.com/PNMSite/CBX-204023.htm

Her lukkes der OP for benzinen!!!???
Det hænger meget godt sammen med placeringen på siden af kaburatoren,
ikke langt fra luftskruen.

Det er en smule forvirrende!!

Fra : Martin Sørensen

Dato : 17-06-03 12:02

> https://www.partsnmoreonline.com/PNMSite/CBX-204023.htm
> Her lukkes der OP for benzinen!!!???

Nej, der lukkes blot lidt for luften.
..
> Det hænger meget godt sammen med placeringen på siden af kaburatoren,
> ikke langt fra luftskruen.
> Det er en smule forvirrende!!

Som jeg skrev, så var det for at give en bedre tomgang og gasrespons ved
lave omdrejninger. En rigere blanding minimerer også risikoen for knald i
udstødningen.

signing off.. Martin Sørensen